شناسهٔ خبر: 67589871 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهام سلیم به فرابورس معرفی شد

تهران- ایرنا- فرآیند ورود سهام سلیم به بازار فرابورس با تاکیدات مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و پی‌گیری‌های مستمر صورت گرفته، سرعت گرفت و این سهم به فرابورس معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ایکوپرس، امیر چراغعلی، نماینده مدیرعامل ایران‌ خودرو در نشست خبری ویژه معارفه شرکت سرمایه گذاری سلیم که در فرابورس ایران برگزار شد، با بیان این‌که سیاست گروه صنعتی ایران خودرو، وارد کردن شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه است، گفت: بیش از ۶۰ شرکت غیر بورسی در زیرمجموعه ایران خودرو وجود دارد که هدف ما عرضه اولیه ۱۹ شرکت است و به جهت ترکیب سهامداران حقیقی آن (کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو) به صورت ویژه و اولویت دار توسط مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو دنبال شد.

وی با اشاره به ترکیب سبد سرمایه گذاری های سلیم، بر اهمیت سلیم در شرکت‌های حاضر در پرتفوی آن اشاره کرد و گفت: شرکت‌های این مجموعه در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو اهمیت بالایی دارند که توجه به سرمایه‌گذاری سلیم را دوچندان می‌کنند.

به گفته چراغعلی، فضای کسب‌وکار صنعت خودرو در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد عمده شرکت‌های این صنعت شرایط خوبی ندارند، اما با مدیریت خوب و حمایت‌های ایران خودرو، ضمن سودآوری و افزایش ثروت، پروژه‌های خوبی در بحث داخلی سازی برخی محصولات در مجموعه سلیم انجام شده است.

نماینده مدیرعامل ایران‌ خودرو، با اشاره به این‌که شرکت سرمایه‌گذاری سلیم سه حوزه اصلی در فعالیت دارد، اظهار کرد: این حوزه‌ها شامل شرکت‌داری، سرمایه‌گذاری در سهام و سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌های مالی است.

وی ضمن اعلام برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو در حمایت از سهام سلیم بعد از بازگشایی به رویکرد این مجموعه در توسعه محصولات شرکت های تابعه سلیم نیز اشاره کرد.

چراغعلی خاطرنشان کرد: مقایسه شرکت سلیم با سایر شرکت‌های گروه ایران خودرو به لحاظ سودآوری نشانگر آن است که این شرکت از بالاترین نسبت سود برخوردار بوده و بازدهی بالایی داشته است.

در ادامه، عرفان معماریان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سلیم با مروری بر تاریخچه این شرکت، گفت: سلیم در سال ۱۳۸۳ ثبت و تاسیس و در سال ۱۳۹۸ به عنوان نهاد مالی در سازمان بورس ثبت شد. در سال گذشته نیز در فرابورس پذیرش و درج شد.

وی یادآور شد: دو شرکت زیرمجموعه گروه هلدینگ اصلی سلیم در فرابورس پذیرش و درج شده که یکی از این شرکت‌ها یعنی گوهر فام با نماد شفام در فروردین ماه جاری عرضه اولیه شد.

معماریان افزود: دومین شرکتی که عرضه خواهد شد نیز سرمایه‌گذاری سلیم است که حوزه فعالیت آن سرمایه‌گذاری در سهام و ساخت قطعات خودرو است.

وی اظهار کرد: بر اساس بهای تمام شده در پایان سال مالی ۱۴۰۲، ارزش شرکت سرمایه‌گذاری سلیم ۲۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. هم‌چنین ارزش بازار بر اساس قیمت روز بازگشایی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در ادامه با اشاره به وضعیت مالی این شرکت، خاطرنشان کرد: بازدهی و عملکرد سلیم نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در سال گذشته ۸۰۴ میلیارد تومان بوده است که به ازای هر سهم معادل ۲۵۷ تومان بوده است.

وی، با بیان این‌که شرکت‌های تابعه این مجموعه، ایمن خودرو شرق، گوهر فام، ترنیان سهم و قند ثابت خراسان هستند، اظهار کرد: ایمن خودرو شرق شرکت صد درصدی سرمایه‌گذاری سلیم است. علاوه بر این ۷۵ درصد گوهر فام، صد درصد ترنیان سهم و ۲۰ درصد قند ثابت خراسان متعلق به سلیم است.

به گفته معماریان، برنامه‌های آتی این شرکت شامل بهینه‌سازی پرتفوی بورسی، پذیرش شرکت‌های غیر بورسی در فرابورس، انجام اصلاحات ساختاری در شرکت‌های تابعه از طریق افزایش سرمایه و انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته است.

میثم بلگوریان، نماینده ارزش‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان نیز در این نشست به تشریح جزییات ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری سلیم پرداخت و گفت: ترکیب پرتفوی این مجموعه نشان می‌دهد که ۴۳ درصد خودرو، ۲۸ درصد محصولات شیمیایی، ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها، ۱۲ درصد قند و شکر و دو درصد سایر صنایع است.

وی افزود: گزارش ارزش‌گذاری، مربوط به ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری و یک روز پس از عرضه اولیه گوهر فام است که بر اساس آن ارزش روز پرتفوی شرکت حدود ۲۶۲۰ میلیارد تومان است. ارزش‌گذاری دو شرکت ایمن خودرو و ترنیان سهم نیز در این فرآیند انجام شده است.

بلگوریان خاطرنشان کرد: روش‌های ارزش‌گذاری سهام این مجموعه با مدل جریانات نقدی آزاد حقوق صاحبان سهام، مدل تنزیل سود تقسیمی و مدل نسبی با استفاده از نسبت پی بر ای انجام شده است.

وی تصریح کرد: ارزش پرتفوی غیر بورسی سلیم ۲۵۵۰ میلیارد تومان است و نهایتا ارزش خالص دارایی‌های سلیم ۴۹۹۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۱۵۹۶ تومان برآورد شده است که مطابق رویه ارزش گذاری شرکت های سرمایه گذاری، قیمت بازگشایی ضریبی از ارزش خالص دارایی هاست و برای سلیم این ضریب معادل ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است و لذا ارزش کل شرکت در روز بازگشایی معادل ۳۴۹۳ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۱۱۱۷ تومان برآورد شده است.

نظر شما