شناسهٔ خبر: 67578707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

معارفه زیرمجموعه ایران‌خودرو برگزار شد؛

سلیم در یک قدمی عرضه اولیه سهام در فرابورس ایران

عصر خودرو- نشست خبری ویژه معرفی شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در فرابورس ایران با حضور مدیران این مجموعه و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست، نماینده مدیرعامل ایران‌خودرو سیاست گروه صنعتی ایران‌خودرو را ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه دانست و گفت: حدود 67 شرکت غیربورسی در زیرمجموعه ایران‌خودرو وجود دارد که هدف ما عرضه اولیه سهام آن‌هاست.

امیر چراغعلی در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری سلیم نیز گفت: در مجموعه سلیم جنس سهامداری دلیل جدی برای عرضه اولیه سهام بود؛ نکته دوم نیز اهمیت جایگاه سلیم در شرکت‌های حاضر در پرتفوی است.

به گفته وی شرکت‌های این مجموعه در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران‌خودرو اهمیت بالایی دارند که توجه به سرمایه‌گذاری سلیم را دوچندان می‌کنند.

وی به فضای کسب‌وکار در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: فضای کسب‌وکار صنعت خودرو در این 10 سال، شرایط خوبی نداشته است اما با مدیریت خوب و حمایت‌های ایران‌خودرو، این مجموعه ضمن سودآوری و افزایش ثروت، پروژه‌های خوبی در بحث داخلی‌سازی برخی محصولات انجام داده است.

سه حوزه فعالیت سلیم

نماینده مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم سه حوزه اصلی در زمینه فعالیت‌های خود دارد، افزود: این حوزه‌ها شامل شرکت‌داری، سرمایه‌گذاری در سهام و سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌های مالی است.

چراغعلی با تاکید بر اینکه سهامدار عمده این شرکت، مجموعه ایران‌خودرو دیزل است، گفت: مقایسه شرکت سلیم با سایر شرکت‌های گروه ایران‌خودرو به لحاظ سودآوری نشانگر آن است که این شرکت از بالاترین سود برخوردار بوده و بازدهی بالایی داشته است.

تاریخچه سلیم

در ادامه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در نشست خبری ویژه معرفی ظرفیت‌های این شرکت بیان کرد: سلیم در سال 1383 تأسیس و در سال 1398 به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد. سال 1402 نیز شاهد پذیرش و درج نماد معاملاتی این شرکت در بازار فرابورس بودیم.

عرفان معماریان افزود: دو شرکت زیرمجموعه گروه هلدینگ اصلی سلیم در فرابورس پذیرش و درج شده که یکی از این شرکت‌ها یعنی گوهر فام با نماد شفام در فروردین‌ماه جاری عرضه اولیه شد.

وی ادامه داد: دومین شرکتی که عرضه خواهد شد نیز سرمایه‌گذاری سلیم است که حوزه فعالیت آن سرمایه‌گذاری در سهام و ساخت قطعات خودرو است.

به گفته عرفانیان بر اساس بهای تمام شده در پایان سال مالی 1402، ارزش شرکت سرمایه‌گذاری سلیم رقم 2450 میلیارد تومان بوده است. همچنین ارزش بازار بر اساس قیمت روز بازگشایی حدود 3500 میلیارد تومان است.

نگاهی به صورت‌های مالی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در ادامه در خصوص وضعیت مالی این شرکت، گفت: بازدهی و عملکرد سلیم نشان می‌دهد سود هر سهم این مجموعه سال گذشته 257 تومان بوده است.

معماریان، شرکت‌های تابعه این مجموعه را ایمن خودرو شرق، گوهر فام، ترنیان سهم و قند ثابت خراسان معرفی کرد و افزود: کل سهام شرکت‌های ایمن خودرو شرق و ترنیان در اختیار سرمایه‌گذاری سلیم بوده و 75 درصد از سهام شرکت گوهر فام و 20 درصد از سهام شرکت قند ثابت خراسان متعلق به سلیم است.

استراتژی و برنامه‌های آتی شرکت

به گفته مدیرعامل سلیم، برنامه‌های آتی این شرکت شامل بهینه‌سازی پرتفوی بورسی، پذیرش شرکت‌های غیر بورسی در فرابورس، انجام اصلاحات ساختاری در شرکت‌های تابعه از طریق افزایش سرمایه و انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته است.

در بخش دیگری از نشست خبری شرکت سرمایه‌گذاری سلیم، میثم بلگوریان نماینده ارزش‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان، جزییات ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری سلیم را تشریح کرد و گفت: ترکیب پرتفوی این مجموعه به تفکیک صنایع مختلف نشان می‌دهد که 43 درصد از پرتفوی آن متعلق به صنعت خودرو، 28 درصد محصولات شیمیایی، 15 درصد سرمایه‌گذاری‌ها، 12 درصد قند و شکر و 2 درصد سایر صنایع است.

قیمت ارزش‌گذاری هر سهم

وی با اشاره به اینکه گزارش ارزش‌گذاری، مربوط به 26 اردیبهشت‌ماه سال جاری و یک روز پس از عرضه اولیه گوهر فام است، گفت: بر اساس آن ارزش روز پرتفوی شرکت حدود 2620 میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه در جریان ارزش‌گذاری سلیم، ارزش‌گذاری دو شرکت ایمن خودرو و ترنیان سهم نیز انجام شده است، افزود: روش‌های ارزش‌گذاری سهام این مجموعه با مدل جریانات نقدی آزاد حقوق صاحبان سهام، مدل تنزیل سود تقسیمی و مدل نسبی با استفاده از نسبت پی بر ای انجام شده است.

به گفته وی ارزش پرتفوی غیر بورسی سلیم 2550 میلیارد تومان است و نهایتا ارزش خالص دارایی‌های سلیم 4990 میلیارد تومان برآورد شده که به ازای هر سهم 1596 تومان برآورد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در نهایت ارزش کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری سلیم 3 هزار و 490 میلیارد تومان و ارزش هر سهم آن 1117 تومان برآورد شده است.

نظر شما