شناسهٔ خبر: 11287115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از الف تا ی انتخابات در استان مرکزی

اراک - ایرنا - شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات هفتم اسفند آغاز شده و تنها دو روز دیگر باقیست تا حضور حماسی مردم استان مرکزی در کنار سایر استان ها، فصلی ماندگار را در مشارکت سیاسی کشور ثبت کند.

صاحب‌خبر -

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی به روز رای گیری نزدیک می شود که از ماه ها قبل دست اندرکاران ستاد انتخابات در تلاشی فراگیر ملزومات اجرایی آن را مهیا کرده اند و بر اساس تقویم زمانبندی وزارت کشور تکالیف خود را مو به مو پیش برده اند.
گفتمان حاکم بر رویه ستاد انتخابات استان مرکزی بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری بر فضاسازی مناسب در رقم خوردن مشارکت حداکثری مردم قرار دارد و مجریان انتخاباتی در استان مرکزی شعار قانونگرایی، احترام و صیانت از آرای مردم و بیطرفی در انتخابات را سرلوحه کار خود دارند.
شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در گام های آخر تبلیغات انتخاباتی و در آستانه روز رای گیری در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا از امادگی کامل این ستاد برای برگزاری انتخابات سالم و پرنشاط سخن گفت.

س- وضعیت استان در خصوص آمادگی برای رای گیری چگونه است؟
ج- ستاد انتخابات استان مرکزی از ماه ها قبل به صورت غیررسمی رصد موضوعات انتخاباتی را در دستور کار داشت و با شکل گیری ستاد انتخابات در وزارت کشور، استان مرکزی نیز اقدام به تشکیل هسته مرکزی این ستاد و بخش های فرعی در حوزه های انتخابیه کرد و با صدور احکام فرمانداران و اعضای کمیته ها با قوت امور را پیش برد.
استان مرکزی در حوزه انجام تکالیف انتخاباتی بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور به عنوان یکی از استان های پیشتاز کشور شناخته شده است.
در روزهای پایاتی تبلیغات انتخاباتی بر اساس قانون تمامی ملزومات لازم برای روز رای گیری اعم از تعرفه ها، مهرها، صندوق های رای و سایر مایحتاج اجرایی تهیه و در حوزه های انتخابیه با حضور نماینده هیات نظارت توزیع و مهر و موم شده است و بر اساس دستورالعمل موجود در روز رای گیری با حضور نماینده هیات نظارت بازگشایی و مورد استفاده قرار می گیرد.
در این بخش تمامی نیازها درحوزه پشتیبانی شعب، نیازهای رفاهی و اجرایی، حمل و نقل، امنیتی و انتظامی دیده شده و استان از هر جهت برای برگزاری انتخاباتی پرشور، امن و سالم مهیا است.

س- در این دوره از انتخابات چه تعداد واجدشرایط رای در استان وجود دارد؟
ج- بر اساس استعلام رسمی از ثبت احوال کشور تعداد واجدین شرایط رای استان مرکزی در این دوره از انتخابات یک میلیون و 47 هزار و 670 نفر است و ستاد انتخابات در خصوص تامین تعرفه اخذ رای نیز اقدامات لازم را انجام داده و تعرفه به اندازه کافی تامین شده است.

س- لطفا آماری از تعداد رای اولی های استان مرکزی بفرمائید؟
ج - بر اساس قانون انتخابات سن رای دهندگان 18 سال تمام تعریف شده یعنی متولدان هفتم اسفند سال 76 و قبل آن واجد شرایط رای هستند.
بر اساس آمار رسمی ثبت احوال در انتخابات هفتم اسفند ماه، 53 هزار و 275 رای اولی در استان مرکزی به پای صندوق های رای می روند.

س- درخصوص حوزه های انتخابیه استان مرکزی توضیح بفرمائید؟
ج - استان مرکزی شش حوزه انتخابیه اصلی و 23 حوزه فرعی دارد که حوزه های انتخابیه اصلی آن شامل «اراک، کمیجان و خنداب»، شازند، « محلات و دلیجان»، « ساوه و زرندیه» ، خمین و «تفرش، آشتیان و فراهان» است.
از استان مرکزی در مجموع هفت نماینده برای تصاحب کرسی های مجلس شورای اسلامی انتخاب می شود که حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب دو کرسی نمایندگی و بقیه حوزه ها هر کدام یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند و در انتخابات مجلس خبرگان نیز دو نماینده از استان مرکزی برگزیده می شوند.

س - چه تعداد شعب اخذ رای در استان مرکزی تعیین شده است؟
ج - در این دوره از انتخابات در مجموع 983 شعبه اخذ رای در استان مرکزی تعیین شده که هر شعبه یک صندوق برای اخذ آرای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و یک صندوق برای اخذ آرای انتخابات مجلس دهم دارد.
533 شعبه اخذ رای استان شهری و 450 شعبه در روستاها تعیین شده است.
658 شعبه اخذ رای استان در نواحی مختلف به صورت ثابت فعالیت دارد و 325 شعبه نیز برای جمع آوری آرای مردمی به صورت سیار اقدام می کنند.

س - در خصوص ثبت نام داوطلبان ، تائید صلاحیت ها و آخرین آمار نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم در استان مرکزی توضیح بفرمائید؟
ج- در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 344 داوطلب در استان مرکزی ثبت نام کردند که بر اساس آخرین آمار 161 نامزد در گردونه رقابت های انتخاباتی استان حاضر هستند که جنسیت 152 نفر آنان مرد و 9 نفر زن است.
تاکنون 43 نامزد در حوزه های انتخابیه اصلی استان مرکزی از رقابت های انتخاباتی انصراف داده، یک نامزد بر اثر سانحه رانندگی فوت کرده و بقیه تائید صلاحیت نشده اند.
در بررسی ترکیب نامزدهای حاضر در گردونه رقابت های انتخاباتی استان هفت نامزد با سابقه نمایندگی در ادوار مجالس قبل و شش روحانی حضور دارند.
نامزدهای انتخاباتی در حوزه اراک، کمیجان و خنداب 44 نفر، تفرش، آشتیان و فراهان 34 نفر، خمین 18 نفر، ساوه و زرندیه 25 نفر، شازند 21 نفر و محلات و دلیجان 19 نفر هستند.

س- شمار عوامل اجرائی انتخابات در استان مرکزی را بفرمائید؟
ج- در مجموع حدود 15 هزار نفر دست اندرکار اجرای انتخابات در استان مرکزی هستند که این افراد اعضای ستادهای انتخابات، بازرسان، ناطران و عوامل پشتیبانی و امنیتی و انتظامی را شامل می شوند.

س- آیا در شمار نامزدهای انتخاباتی استان مرکزی افرادی وجود دارند که از ظرفیت قانونی جابه جایی حوزه انتخابیه استفاده کرده باشند؟
ج- بله در مجموع پنج نامزد انتخابات مجلس دهم در استان مرکزی با ارائه درخواست رسمی به ستادهای انتخاباتی متقاضی تغییر حوزه انتخابیه بودند که با تائید شورای نگهبان یک نامزد از حوزه اراک، کمیجان و خنداب به حوزه شازند ، یک نامزد ازحوزه تهران به تفرش، آشتیان و فراهان، یک نامزد از تهران به حوزه محلات و دلیجان، یک نفر از حوزه محلات و دلیجان به شازند و یک نامزد نیز از اراک، کمیجان و خنداب به حوزه خمین منتقل شده است.

س- در خصوص نامزدهای زن در انتخابات مجلس دهم در استان مرکزی توضیح بفرمائید؟
ج - در این دوره از انتخابات 17 داوطلب زن در سطح شش حوزه انتخابیه اصلی ثبت نام کردند که صلاحیت 11 نفر آنان تائید شد.
در حال حاضر 9 زن در گردونه انتخابات مجلس دهم استان مرکزی حضور دارند که دو نامزد در حوزه انتخابیه خمین، دو نامزد در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان، دو نامزد در ساوه و زرندیه، یک نامزد در محلات و دلیجان و دو نامزد در حوزه اراک، کمیجان و خنداب با هم رقابت می کنند.

س- در خصوص نامزهای مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی نیز توضیح بفرمائید؟
ج- در مرحله ثبت نام انتخابات مجلس پنجم خبرگان 17 نفر داوطلب بودند که در مجموع صلاحیت پنج نفر تائید شد و هم اینک نیز رقابت های انتخاباتی آنان در کنار نامزدهای مجلس دهم جریان دارد.

س- آیا تخلف انتخاباتی در استان وجود داشته است؟ اقدامات ستاد انتخابات در این خصوص چیست؟
ج - تبلیغات انتخاباتی از برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن ماه به مدت یک هفته آغاز شده و زنگ خاتمه تبلیغات در ساعت هشت صبح روز ششم اسفند ماه به صدا در می آید.تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری نیز از 22 بهمن ماه به مدت 14 روز ادامه دارد و طبق قانون باید در هشت صبح روز ششم اسفند ماه قطع شود.
با دعوت ستاد انتخابات استان مرکزی از نامزدها در حوزه اخلاقمداری و رعایت ضوابط قانونی تبلیغات تعداد زیادی از آنان در مسیر قانون حرکت کرده و تخلف نداشته اند اما برخی از نامزدها نیز با زیرپا گذاشتن مواد قانون انتخابات به صورت علنی تخلف کرده اند که تمامی موارد توسط هیات های اجرایی مستندسازی و جمع بندی شده و گزارش آن به ستاد انتخابات کشور و دادگستری استان جهت اقدام ارسال شده است.
عمده تخلف های تبلیغاتی نامزدها؛ نصب بنرهای بزرگ تبلیغاتی در مکان های خارج از ستاد های مصوب، رعایت نکردن قطع پوسترها و چسباندن اقلام تبلیغاتی بر نمای اماکن دولتی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مناطق ممنوعه قانون بوده است.
نامزدهای انتخاباتی در اراک بر اساس مناطق شهرداری می توانستند 10 ستاد تبلیغاتی رسمی داشته باشند و تنها در برابر این ستادها حق نصب بنر داشته اند و اقلام تبلیغی نامزدهایی که از این ماده قانونی عبور کرده اند در سطح شهر توسط عوامل اجرایی جمع آوری شده است.
قطع پوسترهای تبلیغاتی نیز بر اساس قانون انتخابات باید 11 در 15 باشد که برخی از نامزدها پوستر خود را در ابعاد بزرگتر چاپ کرده و تمامی این موارد غیرقانونی مستندسازی شده است.
طبق قانون انتخابات راه اندازی کاروان های تبلیغی و نظایر آن نیز ممنوع است که در این خصوص نیز تخلف هایی در حوزه های انتخابیه بوده و تذکر لازم داده شده است.

س- در روز رای گیری آیا نماینده کاندیداها مجاز به حضور در شعب اخذ رای هستند؟
ج- در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب که دو کرسی نمایندگی برای مجلس شورای اسلامی وجود دارد بر اساس قانون برای هر نامزد اجازه داده شده که در دو شعبه اخذ رای دو نماینده و در سایر شعب یک نماینده داشته باشد.
نامزدهای پنج حوزه انتخابیه اصلی دیگر در استان مرکزی نیز که هر کدام یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند نیز مطابق قانون می توانند در تمامی شعب یک نماینده معرفی کنند.

س- اگر صحبتی با مردم و دست اندرکاران انتخابات استان مرکزی دارید بفرمائید؟
ج - انتخابات هفتم اسفند یکی از بزنگاه های مهم سیاسی در جمهوری اسلامی است که در ابعاد داخلی و خارجی اهمیت زیادی دارد و رفتارهای انتخاباتی مردم و اعضای ستاد انتخابات هر دو پیام های مهم را در پی خواهند داشت.
آنچه برای دست اندرکاران ستاد انتخابات استان مرکزی توصیه می شود، حساسیت بر رعایت قانون، اصل بیطرفی و دقت درصیانت از آرای مردم است و هیچ عضو شعبه مطابق تکلیف قانونی حق ندارد در روند رای دادن مردم دخالتی داشته باشد و چنانچه فرد بیسوادی درخواست نوشتن آرا از اعضای شعب داشته باشد، اجابت این درخواست غیرقانونی است.
دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید در روز رای گیری با دقت ازآرای مردم صیانت کرده و توجه کافی به اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیما منتشر می شود ، داشته باشند.
با توجه به اینکه بر اساس قانون زمان رای گیری از هشت صبح روز هفتم اسفند کلید می خورد، دست اندرکاران امور شعب رای در استان باید از شش صبح به محل ماموریت خود مراجعه کرده و با تحویل ملزومات و آمادگی کامل در خدمت مردم باشند.
توصیه ستاد انتخابات به مردم استان نیز حضور حداکثری در پای صندوق های رای و انتخاب آگاهانه و موثر نامزدها است.
بر اساس قانون هر رای دهنده برای انجام فرایند رای گیری باید اصل شناسنامه را همراه داشته باشد و به همراه داشتن شماره کد ملی نیز برای انجام امور رای ضروری است.
به رای دهندگان توصیه می شود که به منظور نظم در شعب اخذ رای از ساعات اولیه بامداد برای رای دادن حضور پیدا کنند و با مراجعه در ساعات پایانی موجب ایجاد شلوغی در برابر شعب نشوند.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت دو کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.
6013/6012

نظر شما