شناسهٔ خبر: 10408537 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

حقیقت‌شناس: جشنواره تجسمی فجر تنها برای متخصصان هنر نیست

جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر معتقد است: جشنواره فجر باید مکانی باشد که عموم مردم آن را دوست داشته باشند، از آن بازدید کنند و آثار هنری خریداری کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری و عضو شورای هنری هشتمین دوره از جشنواره بین‎المللی هنرهای تجسمی فجر درباره این دوره از جشنواره و کیفیت آثار رسیده گفت: تعداد آثار رسیده خوب و استقبال شرکت‎کنندگان در جشنواره نیز قابل توجه بود. امسال ما 20 هزار اثر را دیده‎ایم و اصرار داشتیم که همه هنرمندان رزومه داشته باشند و موقع انتخاب اولیه بدانیم اثر متعلق به چه کسی است و خود هنرمند امکان این را داشته باش که درباره کارش توضیح دهد. به علاوه می‎خواستیم با شناخت بهتر و بیشتری آثار رسیده را بررسی کنید تا به ایجاد تصویر بهتر از هنرهای تجسمی کمک شود.

وی با بیان اینکه امسال رشته‌ها در جشنواره حذف شده‌اند زیرا به نظر ما نیاز نیست هنر در شاخه‌های مجزا مطرح شود، افزود: به جز تخصصی بودن بخش‌ها، تمایل داشتیم که مصرف‌کننده این آثار مردم باشند و نه متخصصان. همه نمایشگاه‎ها و فعالیت‌های بصری از طریق متخصصان قضاوت شده است و دوست داریم امسال آثاری را انتخاب کنیم که برای مردم ایجاذ شناخت کنند و انها دوست داشته باشند این آثار را ببینند.

حقیقت‎شناس با اشاره به اینکه تنوع آثار رسیده در جشنواره امسال بیشتر شده است اظهار کرد: آثاری به دست ما رسیده است که چند وجهی هستند و مدیوم‌های مختلف در آنها استفاده شده است. اکنون به نظر من با برداشتن مرزهای میان‏رشته‎ای در جشنواره، نیومدیا و آثار بینارشته‎ای راهی را پیدا کرده‌اند تا در جشنواره تجسمی فجر حضور داشته باشند.

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر با بیان اینکه جشنواره ملی در همه کشورها وجود دارد گفت: این جشنواره ملی معمولا به برندی معتبر تبدیل می‌شود که مردم و هنرمندان از آن استقبال می‌کنند و ما نیز باید با اجرای سیاست‎های کلان به آن عمل کنیم. جشنواره فجر فرزند شرایطی است که در هنر ما وجود دارد و برای بهتر شد آن باید تلاش کرد. این جشنواره باید در ذهن مردم در حد یک وزارتخانه باشد و هنرمندان تمایل داشته باشند در آن شرکت کنند و مردم نیز از تماشای آن استقبال کنند. یک فعالیت ملی باید این ویژگی‌ها را داشته باشد و همه مردم آن را دوست داشته باشند.

وی همچنین درباره شکل داوری جشنواره امسال نیز توضیح داد: به دلیل شکل جشنواره امسال و در نظر گرفتن کلیتی به نام هنرهای تجسمی به جای پرداختن تخصصی به رشته‎های مختلف، داوری اولیه شکل جالب‌تری داشت. اگر امکان این بود که نظرات مردمی را هم در این داوری داشته باشد بسیار بهتر می‌شد؛ زیرا اثر هنری باید بتواند علاوه بر متخصصان بر مردم عادی نیز تاثیر بگذارد. متخصصان بسیار موضوع را تخصصی می‎بینند و لازم است به مخاطب نیز توجه داشت.

حقیقت‎شناس درباره چیدمان آثار درموسسه صبا نیز گفت: فضای کافی برای جشنواره را امسال در اختیار آثار قرار خواهیم داد. به علاوه دوست داریم همه مسئولان و دولت‎مردان و کسانی که می‎توانند در ساختار هنرهای تجسمی تاثیر بگذارند از نمایشگاه بازدید کنند. علاوه بر این از کشورهای مختلف هم هنرمندانی را داریم که آثارشان به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام/
 

نظر شما