شناسهٔ خبر: 10228820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

تداوم اعتراضات به اعدام شیخ نمر

مردم شرق عربستان خواستار سرنگونی «آل سعود» شدند

صاحب‌خبر -

باگذشت سه روز از شهادت شیخ آیت‌الله نمر باقر النمر کشورهای مختلف اسلامی همچنان صحنه تظاهرات ضدسعودی است. از سوی دیگر برخی منابع رسانه‌ای از ارائه پیشنهادهایی توسط آل سعود به خانواده شیخ برای عفو وی قبل از اعدام خبر داده‌اند که با مخالفت شیخ نمر و خانواده اش روبرو شده است.

پایگاه خبری «الوعی نیوز» مدعی شد، منابع نزدیک به خانواده آیت الله النمر فاش کردند وزارت کشور سعودی چند هفته پیش از اجرای حکم در تماس با این خانواده پیشنهادی را برای لغو حکم اعدام مطرح کرده بود. یکی از مسئولان سعودی در تماس با خانواده النمر گفته بود اگر خواهان آزادی او هستند دو راه دارند که یکی ارسال نامه از طرف خود آیت الله النمر برای سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی برای ابراز ندامت درباره موضع‌گیری‌های قبلی و تعهد دادن برای کنار گذاشتن این موضع‌گیری‌ها در آینده است. راه دوم هم رفتن خانواده النمر به وزارت کشور و درخواست از وزیر کشور سعودی برای لغو حکم است.
مقام مسئول در وزارت کشور سعودی تأکید کرده بود با یکی از این دو راه می‌توانند حکم اعدام را به زندان تبدیل کنند و درنهایت او را آزاد کنند. خانواده النمر تأکید کرد حاضر نیست چنین درخواستی را برای وزیر کشور سعودی ارسال کند و خود شیخ النمر هم حاضر نیست
موضع‌گیری خود را تغییر دهد. حکم اعدام آیت الله النمر در حالی اجرا شد که بعضی از محکومان به اعدام در عربستان بیش از ده سال است در زندان‌های سعودی نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر روزنامه لبنانی الدیار با اشاره به شهادت مظلومانه شیخ نمر نوشت: شهید آیت الله نمر قبل از اجرای حکم اعدام بسرعت دو رکعت نماز خواند و آخرین جمله ای که بر زبان جاری کرد «لبیک یاحسین» بود.

 خواسته مردم عربستان
در پی شهادت شیخ نمر مسلمانان کشورهای مختلف همچنان به اعتراضات ضد سعودی خود ادامه می‌دهند. این اعتراضات روز گذشته نیز ادامه یافت. صدها نفر از مردم در شرق عربستان روز گذشته با شعار «مرگ بر آل‌سعود» خواستار سرنگونی نظام سعودی در کشورشان شدند و به اجرای حکم اعدام «شیخ نمر» اعتراض کردند. مردم خشمگین العوامیه در این تظاهرات علیه
آل سعود شعار دادند و با فریاد «مرگ بر آل سعود»، اعلام کردند که مردم خواستار سرنگونی این نظام هستند (الشعب یرید اسقاط النظام).
دوشنبه شب یک نفر در العوامیه نیز کشته شد. سخنگوی پلیس منطقه شرقیه شب گذشته اعلام کرد که افراد ناشناسی شب گذشته اقدام به تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی کردند و یک شهروند به نام «علی عمران الداود» کشته شد. همچنین یک کودک به نام «محمد جعفر التحیفه» (هشت ساله) نیز به ضرب گلوله مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد.

 تظاهرات در بحرین
مردم بحرین روز گذشته نیز در اعتراض به شهادت «شیخ نمر النمر» رهبر شیعیان عربستان توسط مقامات سعودی تظاهرات گسترده ای برپا کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، با سردادن شعارهایی علیه مقامات رژیم سعودی، اعدام شیخ نمر النمر را به شدت محکوم کردند. رسانه‌های عربی اعلام کردند، نیروهای امنیتی آل خلیفه برای متفرق کردن شرکت کنندگان در این تظاهرات، اقدام به استفاده از گازهای
اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه آن‌ها کردند. لازم به ذکر است، مردم بحرین روز یکشنبه نیز در اعتراض به اعدام رهبر شیعیان عربستان توسط رژیم سعودی تظاهرات گسترده برپا کرده بودند.

 عراقی‌ها
صدها نفر از مردم عراق نیز روز گذشته برای دومین روز پیاپی با برگزاری تظاهرات گسترده در کربلا، اعدام شهید شیخ باقر النمر به دست
آل سعود را محکوم کردند. تظاهرکنندگان در شهر کربلا از مقامات عراقی خواستند تا در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی به دست آل سعود، سفارت عربستان در عراق را ببندند.
 تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواهان محاکمه بین المللی آل سعود به دلیل جنایت‌هایشان شدند. از سوی دیگر ده‌ها نفر از روحانیون نجف اشرف، در اعتراض به اقدام عربستان سعودی در اعدام آیت‌الله "شیخ نمر"، راهپیمایی کردند و خواستار تحریم کالاهای سعودی شدند. طرفداران جریان"صدر" عراق نیز با برپایی تظاهرات در بغداد، از دولت این کشور خواستند تا روابط خود با عربستان را قطع و سفیر این کشور را از بغداد اخراج کند.

 اعتراض مسلمانان در هند
همزمان با مردم سایر کشورهای اسلامی، مردم «جامو و کشمیر» تحت نظارت هند نیز در محکومیت شهادت آیت الله النمر، تظاهرات گسترده ضد خاندان سعودی برگزار کردند. هزراران تظاهرات کننده که برای محکومیت اقدام وحشیانه عربستان علیه آیت الله «باقر النمر» به خیابان‌های شهر «سرینگر» در جامو و کشمیر آمده بودند، از سوی نیروی امنیتی هند با برخورد خشونت آمیز روبرو شدند. نیروی امنیتی هند با استفاده از گاز اشک‌آور، تظاهرات کنندگان را مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند. داون نیوز نوشت که یکی از مقامات ارشد پلیس که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته که پلیس هند با استفاده از گاز اشک‌آور به
تظاهرات کنندگان حمله کرده است.

نظر شما