شناسهٔ خبر: 66799612 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

لورکوزن طلایی ژابی در گینس

دو قدم تا ابدیت: مرزهای غیرممکن جابه‌جا شد

چه کسی تصورش را هم می‌کرد؟ بایرلورکوزن دیگر چیزی تا ثبت خود با حروف طلایی در تاریخ فوتبال اروپا ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، بایر لورکوزن با ژابی آلونسو امشب در فینال لیگ اروپا مقابل آتالانتا به دنبال دومین قهرمانی فصل خود است و اینکه پس از 51 بازی همچنان شکست ناپذیر باقی می‌ماند.

2024887

لورکوزن ژابی در کتاب رکوردهای گینس

ژابی که سال‌ها سلطان خط میانی تیم‌هایش بود، حالا روی نیمکت مربیگری همان‌قدر تواناست که در زمین و موقع ضربه زدن به توپ، با همان ظرافت و دقت. 

او به سایت یوفا توضیح داد: «زمانی که بازیکن بودم، علاقه زیادی به بازی رقیب و آماده سازی داشتم و می‌خواستم سبک بازی حریف را حدس بزنم و اتفاقاتی که ممکن است در زمین رخ بدهد. هافبک بودن به من کمک کرد دانش فوتبالم را گسترش دهم.»

ژابی از بهترین‌ها آموخت: لوئیس آراگونس، دل بوسکه، بنیتس، مورینیو، گواردیولا، آنچلوتی و... تا اینکه در 42 سالگی و در دومین تجربه خود به عنوان مربی پس از رئال سوسیداد B، مربی لورکوزن شد. 

او قبل از فینال لیگ اروپا مقابل آتالانتا هشدار داد: «جام‌های من به عنوان یک بازیکن مربوط به گذشته است. اکنون زمان کسب آنها به عنوان مربی است.»

2024886

بایر می‌خواهد پس از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان 2002 یک افتخار دست‌نیافتنی قاره ای داشته باشد. 22 سال پیش رئال مادرید آنها را بدون لیگ قهرمانان گذاشت و از زمانی که در جام یوفا 1988 اسپانیول را شکست دادند، دیگر طعم قهرمانی اروپایی را نچشیده‌اند. لورکوزن در یک هفته می‌تواند فصل را با سه‌گانه تاریخی ببندد. اول بوندسلیگا بود، حالا لیگ اروپا و هفته بعد جام حذفی برابر کایزرسلاترن.

سفر فصل لورکوزن تا اینجا بدون حتی یک شکست بوده و واقعا چه کسی تصورش را می‌کرد؟

زمانی که او در ماه اکتبر 2022 هدایت لورکوزن بحران زده را قبول کرد و تیمی را که با عجله به سمت بوندسلیگا 2 می‌رفت، به مقام ششم لیگ و نیمه نهایی لیگ اروپا رساند، همه منتظر ظهور یک نابغه جدید در مربیگری شدند.

تابستان 2023 ژابی به همراه سیمون رولفس (مدیر کل ورزشی) دست به ساخت تیمی بزرگ زد و فرناندو کارو (مدیر عامل) نیز در این راه کمک بزرگی بود.

آلونسو پازل 2023 را حل کرده بود، اما برای تکمیل پازل 2024 قطعاتی کم داشت و ویرتز بعد از مصدوکیت در بهترین زمان برگشت. فریمپونگ در سمت راست شروع به پرواز کرد و گریمالدو در سمت چپ مستقر شد. در خط میانی به چراغ جلو نیاز بود و ژاکا نور را تامین کرد. و به این ترتیب، یکی پس از دیگری، همه ابهامات از بین رفتند تا زمانی که فرمول برنده ای برای لورکوزن پیدا شد، فرمولی که آن را شکست‌ناپذیر کرده است. 

2024888

آلونسو گفت: «من فکر می‌کنم این موفقیت به دلیل ثبات، عملکرد عالی و ذهنیت قوی تیم است. ما لحظات بدی را با اتحاد پشت سر گذاشته‌ایم. ما در همه بازی‌ها تیمی رقابتی بوده‌ایم و چه خوب و چه بد بازی کرده باشیم، هرگز تسلیم نشده‌ایم.» 17 گل لورکوزن از دقیقه 90 به بعد، این تیم را به رئال مادرید ثانی تبدیل کرده است.

جاده‌ای به سوی شکوه

با این فرمول برنده، ژابی و بایر آرزو دارند تا درخشش فصل را با قهرمانی قاره‌ای تکمیل کنند. از 0-8 مقابل توتونیا اوتنسن در دور اول جام حذفی در ماه آگوست تا فینال لیگ اروپا مقابل آتالانتا، 10 ماه می‌گذرد و آنها 51 بازی انجام داده‌اند که در آن شکست را نمی‌شناسند! آنها هیچ حد و مرزی ندارند.

لورکوزن بوندسلیگا را به عنوان یک مدعی خوب آغاز کرد و در نهایت قانون خود را تحمیل کرد. لورکوزن سلطه بایرن را بدون صرف فعل شکست، نابود کرد و اولین قهرمانی لیگ را در 119 سال تاریخ خود به دست آورد. آنها مانند آرسنال و یوونتوس در لیگ داخلی بدون شکست قهرمان شدند و جام طلایی را بردند، ولی لورکوزن از این هم فراتر رفته و می‌خواهد یک فصل فوتبالی را بدون باخت تمام کند.

در بازی شماره 25 بوندسلیگا، آنها رکورد هامبورگ (1982-1983) در شکست ناپذیری از ابتدای فصل در همه رقابت‌ها را شکستند. در پایان هفته 29 لیگ، رکورد شکست‌ناپذیری بایرن با پپ در بوندسلیگا (14-2013) را شکستند. در بازی 43 فصل آنها قهرمان بوندسلیگا شدند و سپس رکوردهای شکست ناپذیری یوونتوس و بنفیکا را شکستند و حالا به مرز 51 بازی بدون باخت رسیده‌اند.

ژابی می‌گوید: «پایان یک فصل بدون شکست با حروف طلایی در تاریخ فوتبال اروپا نوشته می‌شود. امیدوارم بتوانیم.»

آلونسو برای لورکوزن شکوه و جلال را به ارمغان آورده است. آنها حالا فقط دو قدم با ابدیت و سه‌گانه فاصله دارند. 

نظر شما