شناسهٔ خبر: 66761117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

مقامات بلند پایه‌ای که قربانی سوانح هوایی شدند

تاکنون سوانح هوایی متعددی در کشور رخ داده که برخی از آن‌ها منجر به فقدان مقامات بلندپایه کشور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از عصر ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ که اولین خبر وقوع سانحه برای بالگرد آیت‌الله رئیسی و هیات همراه در آذربایجان شرقی منتشر شد تا امروز که تیتر یک خبرگزاری‌های داخلی و خارجی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه بود، ۱۸ ساعت نفس‌گیر را گذراندیم و عملیات امدادی وسیعی انجام شد.

بیشتر بخوانید

سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه به شهادت رسیدند

ماجرا از جایی شروع شد که سه بالگرد حامل وزرا و مسئولان پرواز کردند اما یکی از بالگردها که حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی مسئولان محلی بود، دچار سانحه می‌شود و از همراهی ۲ بالگرد دیگر بازمی‌ماند. با وجود هوای مه‌آلود منطقه و شرایط سخت جوی، امدادگران کار دشواری در پیش داشتند و در نهایت پس از ۱۸ ساعت تلاش گروه‌های واکنش سریع، نیروهای نظامی و برخی کمک‌های خارجی بالگرد آسیب دیده پیدا شد.

پیش از هم حوادث مشابهی بود که نتیجه غم‌انگیزی داشته و منجر به از دست دادن برخی سیاسیون شده است.

فرود سختی که جهان‌آرا در آن پر کشید

از معروف‌ترین سوانح هوایی، حادثه‌ای بود که منجر به از دست دادن محمد جهان‌آرا یکی از فرماندهان نظامی ایران شد. در این حادثه، پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران ۱۳۶۰ از اهواز به مقصد تهران، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۶۰ در نزدیکی تهران سقوط کرد و از ۷۷ سرنشین آن، تنها ۱۹ نفر زنده ماندند.

در این حادثه خلبان یکم پرواز، عبور از ارتفاع ۱۱ هزار پایی را گزارش کرد اما لحظاتی بعد، با تماس با پایگاه یکم ترابری اعلام کرد که برق هواپیما قطع و کلیه موتورها خاموش شده‌اند. لحظاتی بعد و با تصمیم کادر پرواز برای انجام فرود اضطراری در منطقه‌ای بیابانی در نزدیکی میدان تیر کهریزک، هواپیما با چرخ‌های نیمه‌باز به حالت «فرود سخت» با سرعت حدود ۸۰ نات با زمین خاکی برخورد کرد.

بلافاصله پس از برخورد، چرخ‌های هواپیما جمع شده و هواپیما بر روی شکم خزیده و پس از طی حدود ۱۰ متر با خاکریز قناتی متروکه برخورد کرد. در نتیجهٔ این برخورد، هواپیما روی بال چپ رفته و ملخ موتور شماره یک و نوک بال چپ به زمین برخورد کرده و سبب شکافتن بال چپ، ریزش بنزین و آتش‌سوزی در قسمت انتهایی بال شده و هواپیما حدود ۲۰۰ متر روی شکم خزیده و دُم و بدنهٔ آن در مسیر آتش‌سوزی حاصله از ریزش بنزین از بال چپ قرار گرفته و تمام هواپیما دچار حریق شده و سبب بسته شدن راه نجات بازماندگان می‌شود.

سانحه‌ای که منجر به شهادت شهید ستاری شد

۱۵ دی ۱۳۷۳ (۵ ژانویه ۱۹۹۵) هواپیمای جت لاکهید ارتش ایران در نزدیکی اصفهان چند دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شهید بابایی، سقوط کرد و همه ۱۲ سرنشین آن از جمله سرتیپ منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش و سرتیپ علیرضا یاسینی کشته شدند.

سانحه برای یک وزیر راه و ترابری

۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۰ (۱۷ مه ۲۰۰۱) هواپیمای روسی یاک-۴۰ متعلق به شرکت فراز قشم در ساعت ۷ بامداد در جنگل‌های منطقه خرچنگ در حوالی ساری سقوط نمود. در این حادثه رحمان دادمان وزیر راه و ترابری به همراه تعدادی از مقامات ایران از جمله مهندس ارسلان راحمی و جمعی از نمایندگان استان گلستان و تمامی خدمه هواپیما جان خود را از دست می‌دهند. پرواز جهت انجام مأموریت اداری و افتتاح فرودگاه گرگان بود.

هواپیمای یاک ۴۰ در ساعت ۴۵: ۶ بامداد پنج شنبه، تهران را ترک می‌کند و ۱۰ دقیقه قبل از رسیدن به مقصد ارتباط هواپیمای روسی با ایستگاه مربوطه قطع می‌شود و به علل نامعلومی در ۱۰ مایلی ساری سقوط می‌کند.

سقوط هواپیمای نظامی سپاه با ۲۷۶ کشته

سقوط هواپیمای نظامی ایلوشین ۷۶ متعلق به سپاه پاسداران با ۲۷۶ کشته، بزرگ‌ترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده ‌است. این حادثه در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۱ رخ داد و سرنشینان این هواپیما جمعی از پرسنل لشکر ۴۱ ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که برای مأموریتی به کرمان اعزام می‌شدند. علت این حادثه بدی آب و هوا و شرایط جوی ناپایدار اعلام شد.

در این حاده که در منطقه سیرچ رخ داد، مردم محلی ضمن تماس با مقامات محلی از مشاهدهٔ یک انفجار در ساعت ۱۸:۲۵ خبر می‌دهند. در این زمان وضعیت جوی طوفانی و برفی است و هیچ راه دسترسی به ارتفاعات وجود ندارد. با این وجود در اولین لحظات، در دامنه کوه قطعه‌ای از هواپیما به‌صورت اتفاقی پیدا می‌شود و سقوط هواپیما تأیید می‌شود.

صبح روز بعد، نیروهای امدادی و پشتیبانی همچنان سعی می‌کنند خودشان را به ارتفاعات برسانند اما به‌علت صعب‌العبور بودن منطقه، صعود امکان‌پذیر نیست. همچنین پرواز هلیکوپترها به‌علت بدی هوا و مه‌آلود بودن منطقه میسر نیست. این وضعیت تا چهار روز بعد نیز ادامه داشت. نهایتاً پس از ۶ روز تلاش نیروهای امدادی و یگان هلیکوپتری سپاه، اجساد جان‌باختگان این پرواز به پایین منتقل می‌شود. به دلیل همزمانی این سانحه با عید غدیر خم جان‌باختگان این حادثه با عنوان «شهدای غدیر» شناخته می‌شوند.

شهادت فرمانده نیروی زمینی سپاه

۱۹ دی ۱۳۸۴ (۹ ژانویه ۲۰۰۶) یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در این حادثه به شهادت رسیدند.

احمد کاظمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ به فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد.

سقوط یک بالگرد در ورزقان

۹ فروردین۱۳۸۷ بالگرد نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در نزدیکی کوه‌های «اوشان» در محدوده شهرستان ورزقان دچار سانحه شد. در این پیش‌آمد هوایی سرتیپ نیازی رئیس پلیس راهور و سرهنگ جلالی رئیس پلیس پیشگیری آذربایجان شرقی به همراه دیگر سرنشینان و کادر پروازی بالگرد بل ۲۱۲ متعلق به نیروی انتظامی کشته شدند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما