شناسهٔ خبر: 66747942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تمامی سوانح هوایی مقامات ایران بعد از انقلاب

به‌دلیل بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و شهادت خادم جمهور ایران و هیات همراه، نگاهی به سوانح هوایی که برای مقامات کشورمان افتاده است، انداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بود که سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به استان آذربایجان شرقی و دیدار او با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی‌اش در حاشیه افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سرخط اخبار رسانه‌ها تبدیل شد اما طولی نکشید که خبری شوکه‌کننده مبنی بر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، خبر افتتاح این سد را کاملا به حاشیه برد.

در ابتدا اعلام شد که سانحه برای یکی از هلی‌کوپتر‌های همراه رئیس‌جمهور اتفاق افتاده، اما بعدا مشخص شد که هلی‌کوپتر حامل آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دچار سانحه شده و خادم‌الرضا و خادم جمهور ایران و هیات همراه در راه خدمت به وطن به شهادت رسیده‌اند.

بروز سانحه برای بالگرد یا هواپیمای حامل مقامات ایران از بعد از انقلاب اسلامی هر چند سال یک بار رخ داده که باعث به شهادت رسیدن تعدادی از مقامات سیاسی و نظامی کشورمان شده است.

اولین سانحه هوایی که برای یک مقام ایرانی اتفاق افتاد، مربوط به ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او که در روز ۲۴ مرداد ۱۳۵۹ برای بازدید از مناطق مرزی به کرمانشاه رفته بود، هلی‌کوپترش در نزدیکی اسلام‌آباد غرب سقوط کرد، اما بنی‌صدر و سرنشینان آن از این حادثه جان سالم به در بردند.

بنی‌صدر پس از این حادثه با چهره‌ای ژولیده و هراسان در مصاحبه با صداوسیما شرح واقعه را گفت و این شعر را خواند: گر نگهدار تو آن است که من می‌دانم، شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد!

پس از این حادثه یک حادثه دیگر در هفتم مهر ۱۳۶۰ رخ داد و هواپیمای نظامی C۱۳۰ ارتش هنگام بازگشت از اهواز به تهران حین فرود دچار سانحه شد و سرهنگ موسی نامجو وزیر وقت دفاع، سرهنگ جواد فکوری، سرلشکر ولی‌الله فلاحی، سردار یوسف کلاهدوز و سردار محمد جهان‌آرا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در اول اسفند سال ۱۳۶۴ هواپیمای مسافربری ایران که حامل حجت‌الاسلام فضل‌الله محلاتی نماینده مردم محلات و دلیجان در دوره اول مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، توسط جنگنده‌های رژیم بعث عراق هدف قرار گرفت و تمامی سرنشنیان آن به شهادت رسیدند. 

۱۵ دی ۱۳۷۳ حادثه‌ای دیگر رخ داد که طی آن سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش و سرلشکر علیرضا یاسینی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. این حادثه پس از برخاستن هواپیما در پایگاه شهید بابایی رخ داد و تمامی ۱۲ سرنشین آن شهید شدند.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۰، هواپیمای رحمان دادمان وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات که برای افتتاح فرودگاه گرگان عازم این شهر بود سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن شهید شدند.

سردار احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در ۱۹ دی ۱۳۸۴ به‌دلیل سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

همچنین، در ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ سانحه ترکیدن لاستیک هواپیما برای هواپیمای حامل محسن رضایی که در آن موقع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود در مشهد رخ داد که وی به همراه بقیه سرنشینان از این حادثه جان سالم به در بردند.

محسن رضایی در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هم در دانشگاه امام صادق (ع) خاطره‌ای از یک سانحه هوایی در دوران جنگ تحمیلی  تعریف کرد. وی گفت: در ایام دفاع مقدس همراه با آیت‌الله خامنه‌ای سوار بر هواپیما بودیم که ناگهان هواپیما دچار نقص فنی شد. آقای خامنه‌ای به خلبانان گفتند از مسیری که آمدید برگردید که خلبان گفت رادار هم قطع شده است. دست آخر هواپیما با زحمت فراوان فرود آمد که در ابتدا فکر کردیم در یکی از کشور‌های همسایه فرود آمده‌ایم، اما پس از پیاده شدن از هواپیما متوجه شدیم در اصفهان هستیم. 

در ادامه، در ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ملخ هلی‌کوپتر حامل محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق در ارتفاعات البرز به کابل فشار قوی برخورد کرد و دچار سانحه شد، اما به دلیل مهارت خلبان، وی و همراهانش در این حادثه آسیبی ندیدند.

آخرین مورد از سوانح هوایی برای مقامات کشورمان نیز تا پیش از حادثه امروز، به ۴ اسفند ۱۴۰۱ باز می‌گردد؛ یعنی زمانیکه هلی‌کوپتر حامل حمید سجادی وزیر سابق ورزش و جوانان در مجموعه ورزشی شهرستان بافت در حالی که نزدیک به فرود بود سقوط کرد که در این حادثه سجادی و همراهانش دچار آسیب جدی شدند و اسماعیل احمدی مدیرکل حوزه ریاست وزیر ورزش جان به جان آفرین تسلیم کرد.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

نظر شما