شناسهٔ خبر: 66742831 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آیا تابستان کرونایی در پیش داریم؟

سطوح شیوع و ابتلا به کووید-۱۹ تقریبا به کمترین میزان خود در آمریکا رسیده است، اما زیر سویه‌ یا زیر سویه‌های جدیدتری از این ویروس احتمال دارد روند نزولی کنونی را با نزدیک شدن به فصل تابستان با اختلال مواجه کنند.

صاحب‌خبر -

زمستان امسال، در حالی که نرخ بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ بسیار کمتر از سال‌های قبل بود، اما کووید همچنان از آنفلوآنزا مرگبارتر بود. مطالعه هزاران بیمار بیمارستانی نشان داد که ۵.۷ درصد از بیماران کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که در مقابل ۴.۲ درصد از بیماران به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا درگذشته بودند. به عبارت دیگر، کووید-۱۹ حدود ۳۵ درصد بیشتر از آنفلوا نزا خطر مرگ به همراه داشت.

به گزارش سی ان ان، بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا KP.۲ ( یکی از انواع به اصطلاح زیر سویه‌های FLiRT ) اکنون در آمریکا از JN.۱ پیشی گرفته و به نوع غالب ویروس کرونا در این کشور تبدیل شده است. داده‌ها تا ۱۱ ماه مه نشان می دهد که این زیر سویه مسئول بیش از یک چهارم موارد ابتلا در آمریکا است که تقریبا دو برابر موارد ابتلا به JN.۱ است. داده ‌های این مرکز همچنین نشان می‌دهد که یک نوع مرتبط به نام KP.۱.۱، باعث حدود ۷ درصد موارد ابتلا شده است. انواع زیر سویه فلیرت انشعاباتی از گونه JN.۱ هستند که همگی بخشی از خانواده وسیع‌تر امیکرون هستند که موج زمستان امسال را ایجاد کردند.

دکتر اندی پکوز، ویروس شناس در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انواع کووید-۱۹ جهش‌هایی را جمع می‌کنند که یکی از دو کار را انجام می‌دهند: یا باعث می‌شوند آنتی‌بادی‌هایی که از واکسیناسیون یا عفونت در بدن خود گرد آورده‌اید دیگر به ویروس متصل نشوند که ما به آن فرار از ایمنی می‌گوییم یا قدرت اتصال ویروس‌ها به سلول را افزایش می‌دهند. این به یک الگوی آشنا در مسیر تکامل ویروس عامل کووید-۱۹ تبدیل شده است، با این حال کارشناسان می‌گویند ما هنوز به اندازه کافی نمی‌دانیم که دقیقا کجا تغییرات بعدی رخ می دهد یا چگونه بر نحوه حرکت ویروس تأثیر می‌گذارد.

آیا تابستان کرونایی در پیش داریم؟

جهش‌های گونه‌های فلیرت افزایش قابلیت انتقال و موج احتمالی شیوع تابستانی را به یک تهدید واقعی تبدیل می‌کند. کووید-۱۹ در برخی از الگوهای فصلی مستقر شده است، شیوع این ویروس در تابستان‌های سال‌های گذشته بسیار جدی بود، اما سطح دقیق خطر برای تابستان امسال نامشخص است.

به گفته این ویروس شناس ما در گذشته انواع مختلفی از سویه‌ها و زیر سویه‌های کرونا داشتیم که به نوعی قوی شروع می‌شدند اما نمی‌توانستند مسلط شوند. این متغیرهای فرعی می‌توانند به تدریج غالب شوند یا می توانند بین ۲۰درصد تا ۴۰درصد موارد ابتلا را تشکیل دهند. ما فقط باید نظاره گر باشیم. اکنون آنچه در مورد آینده فعالیت ویروس و زیر سویه‌های آن می‌دانیم مبهم است.

از زمانی که وضعیت اضطراری بهداشت عمومی آمریکا یک سال پیش به پایان رسید، نظارت بر کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافت، که این نیز بر عدم اطمینان نسبت به آمارهای ابتلا می‌افزاید. اما داده‌های موجود ثابت هستند. در حال حاضر، نظارت بر فاضلاب شهری نشان می‌دهد که فعالیت ویروسی در تمام مناطق آمریکا بسیار کم و رو به کاهش است و میزان بستری شدن به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ بسیار پایین است.

دکتر اندی پکوز درباره نگرانی از شدت بیماری زایی فلیرت نیز گفت: از نتایج آزمایشگاه‌ها فهمیدیم که انواع فلرت به اندازه سایر زیرمجموعه‌های امیکرون قابل انتقال به نظر می‌رسند، به این معنی که آن‌ها واقعا مسری هستند. اما به نظر نمی‌رسد که بیماری شدیدتر یا هر نوع بیماری را ایجاد کنند که از نقطه نظر علائم بالینی متمایز باشد.

تمرکز بر پائیز ۲۰۲۴

در حالی که انواع فلیرت احتمالادر تابستان امسال خطراتی را به همراه خواهد داشت، کارشناسان همچنان روی آنچه ممکن است در پاییز اتفاق بیفتد متمرکز هستند.

آیا تابستان کرونایی در پیش داریم؟

دکتر پکوز گفت: پاییز احتمالا زمانی است که باید منتظر افزایش موارد کووید باشیم. و اگر گونه‌ای در اطراف داشته باشیم که دارای تعداد زیادی از این جهش‌ها باشد که از مصونیت جلوگیری می‌کند، در این صورت پتانسیل زیادی در پاییز برای افزایش موارد ابتلا ایجاد می‌شود.

او گفت به دلیل ایجاد مصونیت بیشتر در بدن انسان‌ها ویروس در حال حاضر به شرایط بهتری برای انتقال نیاز دارد و این شرایط بهتر برای انتقال احتمالا در پاییز اتفاق می‌افتد، زمانی که هوا سردتر می‌شود، مردم زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانند و احتمال بیشتری وجود دارد که در محیط‌ها سرپوشیده‌ای باشند که احتمال انتقال ویروس تنفسی بیشتر می‌شود.

نظر شما