شناسهٔ خبر: 66739893 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اختصاص ۵۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی

بانک مرکزی فهرست کالا‌هایی که ارز مورد نیاز آن‌ها در سال ۱۴۰۲ تأمین شده را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

بانک مرکزی فهرست اقلام کالایی دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد که بالغ بر ۵۰.۸ میلیارد دلار از آن، ارز ترجیحی و نیما بوده است.

به گزارش مهر، بانک مرکزی با انتشار فهرست کالا‌هایی که ارز مورد نیاز آن‌ها در سال ۱۴۰۲ تأمین شده است، اعلام کرد: سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار ارز ترجیحی، ۳۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار ارز با نرخ نیمایی و ۱۴ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار ارز از محل ارز اشخاص برای واردات کالا تأمین شده و مبلغ سه میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار نیز بابت اقساط بدهی تسهیلات ارزی و خدمات با نرخ تالار دوم تأمین ارز شده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع بابت کالا و خدمات، طی سال گذشته سهم ارز ترجیحی ۲۶.۸ درصد، سهم ارز نیمایی و اشخاص به ترتیب ۵۰.۴ درصد و ۲۲.۸ درصد بوده است.

طی سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار برای واردات کالا‌های کشاورزی تأمین ارز شده که حدوداً ۸۴ درصد از این ارز با نرخ ارز ترجیحی تأمین ارز شده، سهم ارز نیمایی و ارز اشخاص در ارز تأمین شده برای کالا‌های حوزه کشاورزی حدوداً به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد بوده است.

همچنین ۴۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار ارز برای پاسخگویی به نیاز بخش صنعت اختصاص یافته که ۶۷ درصد از این میزان ارز تأمین شده با نرخ نیمایی و ۳۱ درصد از محل ارز اشخاص تأمین ارز شده است. معادل دو درصد از کل ارز تأمین شده برای بخش صنعت از محل ارز ترجیحی تأمین شد

گفتنی است؛ سال گذشته مبلغ چهار میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی تأمین شد که از این میزان ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار با نرخ ترجیحی تأمین شد که مبلغ یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار از این مبلغ با نرخ یارانه‌ای ۴،۲۰۰ تومان پرداخت شد.

طی این مدت ۶۲۳ میلیون دلار از ارز تأمین شده در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی با نرخ ارز نیمایی و ۲۲ میلیون دلار نیز از محل ارز اشخاص تأمین شد.

لازم به ذکر است؛ تخصیص و تأمین ارز بر اساس ثبت سفارش‌های انجام شده توسط وزارتخانه متولی صورت پذیرفته و بانک مرکزی دخل و تصرفی در انتخاب نوع کالا، مقدار کالا و شخص واردکننده کالا و خدمات ندارد.

همچنین دسته بندی کالا‌ها در فهرست منتشر شده بر اساس کد دو رقمی تعرفه مندرج در ثبت سفارش انجام شده است.

نظر شما