شناسهٔ خبر: 66723184 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون وزیر صمت؛

ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی نباید معطل بماند

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید معطل بماند بلکه باید با حساسیت لازم در استان‌ها به این مساله پرداخته شود.

صاحب‌خبر -

محتشمی پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد.

وی افزود: در صورت تعلل و با توجه به تورم، حجم منابعی که برای فعال شدن معادن لازم است، افزایش می‌یابد و کار سخت می‌شود لذا به هیچ عنوان مماشات با معطلی در اجرای پروژه‌های معدنی جایز نیست و باید این موضوع به درستی در شورای معادن مطالبه شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد که باید از گذشته اقدامات چشمگیری برای آن انجام می‌شد، اکنون هم با تعیین تکلیف پروانه‌های معطل باید معادن به سرعت فعال شود.

وی گفت: فعال شدن معادن به افزایش حقوق دولتی در این بخش کمک کرده و عواید آن به استان برگشت داده می‌شود که در نهایت منجر به تکمیل زیرساخت‌ها می‌شود.

محتشمی پور افزود: خراسان جنوبی از استان‌های همراه نظام است همچنین پذیرش و همراهی خوبی با توسعه صنعتی دارد، زیرا علیرغم محرومیت، اما سرعت جذب منابع در این استان خوب بوده است.

وی همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه گذاران را خوب توصیف کرد و گفت: عملیات مطالعات پایه در بخش بزرگی از خراسان جنوبی تمام شده و ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در چند سال اخیر به نتیجه رسیده لذا نشان می‌دهد که نقشه معدنی منطقه عوض شده است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مطالبات قانونی بخش معدن به خوبی درخواست نشده و محدودیت‌هایی ایجاد کرده است در حالی که طبق قانون در بخش زیرساخت معدن ۷۷ درصد منابع باید هزینه شود، اما سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد توانستیم بودجه بگیریم که نصف این عدد تخصیص یافته است.

وی گفت: این مساله چالش جدی برای بخش معدن ایجاد کرده است در حالی که ۱۵ درصد این منابع باید به استان اختصاص یابد، اما همیشه ۲ تا سه درصد بوده و سال گذشته برای اولین بار به چهار درصد عملکرد رسید.

محتشمی پور بیان کرد: این رشد ناشی از پیگیری‌هایی بود که در نهایت سرفصل بودجه از وزارت صمت خارج شد و به خزانه استان‌ها رسید.

وی گفت: البته قانون، پرداخت ۱۰۰ درصدی این مبلغ را تکلیف کرده و اکنون ایراد وارد است لذا اولین ضرر به معدن‌کار می‌رسد، مردم هم طلب‌کار و ناراضی هستند و مسئولان نیز در پاسخ دادن به مطالبات دچار چالش می‌شوند لذا وزارت کشور در فصل جداول بودجه باید به این موضوع ورود پیدا کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اکتشافات انجام شده برای آینده خراسان جنوبی امیدآفرین است ادامه داد: این موضوع به افرایش حقوق دولتی معادن و بازگشت عواید آن به استان کمک خواهد کرد.

وی گفت: سیاست گذاری برای هدایت منابع موجود ضروری است که مساله درون استانی بوده و باید بر اساس اولویت بندی پروژه‌ها دنبال شود و در جذب و ماندگاری سرمایه گذار هم تاثیرگذار خواهد بود.

محتشمی پور افزود: برای سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است و در مرحله بعد واحد‌های فرآوری باید راه اندازی شود.

وی بیان بیان کرد: قول عمل نشدنی به سرمایه گذاران نباید داد، چون این موضوع و خلف وعده‌ها در سرمایه گذاری بعدی تاثیر منفی دارد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از سرمایه گذاران بزرگ کشور به خراسان جنوبی معرفی شده که امید است زمینه جذب و ماندگاری این شرکت فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم فعال کردن برخی پروانه‌های معدنی ادامه داد: اولویت بندی در این زمینه حائز اهمیت است و باید از اختیارات استانی در این حوزه بیشترین بهره برداری را انجام داد.

محتشمی پور عنوان کرد: مناطق معدنی توسط ایمیدرو در خراسان جنوبی شناسایی شده و بر اساس ظرفیت‌های موجود، پروانه باید صادر شود تا با سرعت بتوان کار بهره برداری را انجام داد.

همایش معاونان امور معادن و صنایع معدنی ادارات کل صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس نیز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در طبس برگزار شد.

محتشمی پور امروز از محور خوسف - ماژان - قلعه زری با هدف ارزیابی خسارت‌های سیل اخیر به زیرساخت‌های معدنی منطقه هم بازدید کرد و حضور در شورای معادن استان از دیگر برنامه‌های وی در سفر به خراسان جنوبی است.

نظر شما