شناسهٔ خبر: 66704515 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش لحظه‌ای از آخرین اخبار سیل‌ خراسان رضوی | ساخت‌وسازهای منطقه ۹ شهری مشهد خطرآفرین است

در این گزارش به آخرین اخبار لحظه‌ای از سیل‌ خراسان رضوی در مناطق و شهرستان های مختلف استان می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، سامانه فعال بارشی در سطح استان باعث وقوع بارشهای رگباری همراه با رعد و برق، وزش باد شدید، بارش تگرگ، آبگرفتگی، رواناب و سیلاب طی چند روز آینده در خراسان رضوی می‌شود.

آمادگی کمیته‌ها و دستگاه‌های بحران مدار خراسان رضوی، خودداری از ترددهای غیر ضروری در جاده های استان همچنین عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها آمده است توصیه شده است و در طول فعالیت سامانه بارشی باید از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی و همچون ممنوعیت ورود به مناطق ییلاقی و گردشگری استان مورد توجه قرار گیرد.

محدودیت تردد به سمت تفریحگاه‌ها، ییلاقات و رستوران‌ها در طرقبه شاندیز

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز گفت: از تردد در همه مسیرها تفرجگاهی و جاده‌های روستاهای ییلاقی و گردشگری این شهرستان برای امروز جمعه، بدنبال هشدار وقوع سیل جلوگیری می‌شود.

محدودیت تردد به سمت تفریحگاه‌ها، ییلاقات و رستوران‌ها در طرقبه شاندیز

حمیدرضا رحیمیان در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره وضعیت تردد به سمت ییلاقات این شهرستان اظهار کرد: تردد به سمت تمام روستاهای شهرستان محدود شده است و جاده‌ها با حضور نیروی انسانی کنترل می‌شود و از تردد مردم به سمت ییلاقات جلوگیری می‌شود.

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز افزود: تمام رستوران‌های حاشیه جاده امروز غیرفعال هستند و مناطق تفرجگاهی مانند چالیدره تعطیل است.

وی در پایان از مردم درخواست کرد برای سلامتی خودشان و عزیزانشان و جلوگیری از اختلال در کنترل شرایط با توجه به پیش‌بینی باران قابل توجه در سطح شهرستان، از تردد غیرضروری خودداری کنند.

مسیر نیشابور - کاشمر مسدود شد

جانشین رئیس پلیس راه نیشابور گفت: مسیر نیشابور_ کاشمر بر اثر بارش شدید باران و تگرگ مسدود شد.

سرهنگ امیر بلوچی اظهار کرد: محور نیشابور به کاشمر بر اثر بارش شدید باران و تگرگ، ریزش کوه، طغیان رودخانه‌های فصلی و پر شدن آب‌نماهای این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود است.

جانشین رئیس پلیس راه نیشابور اضافه کرد: شهروندان از تردد در این‌ مسیر به دلیل وجود گل‌ولای سیلاب و عدم ایمنی کافی پرهیز کنند.

بازدید استاندار خراسان رضوی از روستاهای سیل زده فریمان

استاندار خراسان رضوی به منظور بررسی آخرین وضعیت خدمات‌رسانی و رسیدگی به روستاهای سیل زده به شهرستان فریمان سفر کرد.

یعقوبعلی نظری صبح جمعه به منظور بررسی آخرین وضعیت خدمات‌رسانی و رسیدگی به روستاهای سیل زده به شهرستان فریمان سفر کرد.

مدیر بحران مشهد با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد

با دستور استاندار و رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی به شهردار مشهد، مدیر بحران شهرداری مشهد در پی ایجاد حواشی اخیر عزل شد.

مدیر بحران مشهد با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد

با دستور استاندار و رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی به شهردار مشهد، مدیر بحران شهرداری مشهد در پی ایجاد حواشی اخیر عزل شد.

خارج شدن ۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب مشهد از مرزهای شمالی خراسان رضوی

فرماندار سرخس گفت :۶۰ میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب مشهد در ۴۸ ساعت گذشته وارد این شهرستان مرزی شده و از مرزهای شمالی وارد ترکمنستان شد.

خارج شدن ۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب مشهد از مرزهای شمالی خراسان رضوی

حسن نوری زاده اظهار کرد: ۶۰ میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب مشهد در ۴۸ ساعت گذشته وارد این شهرستان مرزی شده و از مرزهای شمالی وارد ترکمنستان شد، افسوس که سد شوریجه سرخس با ظرفیت ذخیره سازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب، تاکنون ساخته نشده است.

فرماندار سرخس گفت: اگر این طرح آبی تکمیل شده بود، با ذخیره سازی بارش‌های بهاری، اکنون حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشت یعنی آب شرب مشهد در تابستان و آب کشاورزی سرخس تأمین می‌شد.

وی که همزمان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی را نیز بر عهده دارد، افزود: دبی سیلاب ورودی از مشهد به سرخس در کشف رود، دیشب به حدود ۴۹۰ مترمکعب بر ثانیه رسید.

نوری زاده گفت: خطر سیلاب برخی روستاهای هم سطح کشف رود را تهدید می‌کرد که با انحراف مسیر و کاستن از حجم آب در کشف رود موضوع طغیان این رودخانه و مسیل فصلی منتفی شد.

۹ جاده و راه روستایی در خراسان رضوی مسدود است

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: ۹ جاده شامل سه جاده بین شهری و ۶ راه روستایی در این استان به دنبال سیلاب‌های اخیر مسدود شده است.

یوسف بنی اسدی اظهار کرد: جاده «کاشمر به نیشابور» و مسیر چخماق- کله منار در فریمان و جاده درگز به کلات در پی سیلاب و ورود گل و لای به سطح راه مسدود است.

وی بیان کرد: اکنون راه روستایی حسین آباد در فریمان، محور روستای محسن آباد در چناران، راه روستایی تیرگان در شهرستان درگز و جاده روستاهای غزل آقل، سوله و فعنه در بخش سرولایت نیشابور و راه روستای چناردهنو در سبزوار به دلیل سیلاب بسته است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بارش باران موجب لغزندگی سطح جاده‌ها در شهرستان‌های کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام، فریمان، باخرز، نیشابور، چناران و مشهد شده است.

سیل مسیر  ۵ روستای بخش مرکزی بردسکن را مسدود کرد

بخشدار مرکزی بردسکن از مسدود شدن مسیر ۵ روستای بخش مرکزی شهرستان بردسکن خبرداد.

محمد غلامی که به اتفاق رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان بردسکن از محورهای روستایی این منطقه در حال بازدید هستند، اظهار کرد: بر اثر جاری شدن سیل راه‌های ورودی به روستاهای کبودان، سیر، نظام آباد، خانقاه و زروقت از توابع بخش مرکزی بردسکن مسدود است.

بخشدار مرکزی بردسکن گفت: مردم از تردد در این جاده‌ها به جد پرهیز کنند.

وی همچنین از خانواده‌ها خواست به منظور عکس گرفتن از جاری شدن سیل پرهیز کنند چرا که با توجه به هشدارهای هواشناسی هرگاه ممکن است وقوع سیل را در منطقه داشته باشیم.

ماموریت استاندار به بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های زیرساختی برای خسارات سیل

استاندار خراسان رضوی گفت: در بررسی خسارت‌ها، ارزیابی در سه بخش مسکن و لوازم منزل توسط بنیاد مسکن، زراعت توسط جهاد کشاورزی و محور سوم در حوزه زیرساخت توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود و جریان خدمت‌رسانی تا وضعیت عادی برای مدیریت اوضاع در فریمان حفظ شود.

یعقوبعلی نظری جمعه ۲۸ اردیبهشت در جلسه مشترک ستاد بحران شهرستان فریمان و ستاد بحران استان که در محل این فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: حفظ جریان خدمت‌رسانی و تداوم آن تا وضعیت عادی برای مدیریت اوضاع در فریمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و ایمن‌سازی نیز به صورت همزمان دنبال خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای صورت گرفته در شهرستان فریمان در موضوع امداد، اسکان، نجات و درمان اضطراری هیچ مشکلی نداریم.

وی گفت: در تلاشیم مردم را در لایروبی، بیرون آوردن وسایل منزل از زیر آوار، اسکان و تغذیه موقت کمک بکنیم تا وضعیت عادی بشود.

نظری بیان کرد: حفظ زیرساخت‌ها در دستور کار قرار دارد و اگر در جایی هم آسیب دیده باشد باید حتما تعمیر و تمهید بشود.

استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به اهمیت برآورد و بررسی خسارت‌ها متذکر شد: در بررسی خسارت‌ها، ارزیابی در سه بخش مسکن و لوازم منزل توسط بنیاد مسکن، زراعت توسط جهاد کشاورزی و محور سوم در حوزه زیرساخت توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

وی اعلام کرد: جبران خسارات وارد شده بعد از کارشناسی و جمع‌بندی فرمانداری انجام خواهد شد و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظری خاطرنشان کرد: تامین لوازم خانگی بنا بر تایید بنیاد مسکن، تعمیر و ساخت مسکن، احیای قنوات و لایروبی مسیل‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خدمت رسانی آستان قدس رضوی در مناطق سیل زده مشهد

از نخستین ساعات وقوع سیل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در مشهد مقدس، بنیاد کرامت رضوی با تمام توان در محدوده سیدی مشهد حضور یافته و تمهیدات ویژه‌ای برای سیل زدگان انجام داد.

از نخستین ساعات وقوع سیل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در مشهد مقدس، بنیاد کرامت رضوی با تمام توان در محدوده سیدی مشهد حضور یافته و تمهیدات ویژه‌ای همچون استفاده از امکانات لجستیکی سازمان عمران آستان قدس، اسکان فوری حادثه دیدگان و تامین مایحتاج سیل زدگان انجام داده است.

ریشه سیل در تراکم کاربری‌های مسکونی و ترافیکی است

شهردار سابق کرمان گفت: ریشه ماجرا در تراکم کاربری‌های مسکونی و ترافیکی است که در طول زمان حداقل از دهه ۸۰ به بعد و در طول ۲۵ سال گذشته ایجاد شده است.

دستکاری در زیست‌بوم طبیعی کوهپایه‌های جنوب شهر مشهد در سال‌های خشکسالی و بستن مسیل‌هایی که گریزگاه‌های آبی در مواقع بارش باران بوده، از مهم‌ترین علل بروز سیل در جنوب شهر مشهد است، این از نکاتی است که ساکنان قدیمی آن مناطق درباره علت سیل می‌گویند.

برای بررسی علل اصلی بروز سیل در مناطق جنوبی مشهد به سراغ سعید شعرباف تبریزی، استاد دانشگاه و شهردار سابق کرمان رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

وی درباره علل بروز بحران در محله سیدی گفت: اینکه آب از سمت کوه‌های خلج یا زمین‌های محصورشده به سمت کوچه سپاه در محله سیدی آمده نیاز به نظر فنی دارد، جزئیات این موضوع آنقدر مهم نیست چرا که در مقیاس‌های کوچک توفیری نمی‌کند که ادعا کنیم اگر این زمین حصار نداشت احتمالاً این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر در فلان نقطه کوه خلج آن کار را نمی‌کردیم، این اتفاق نمی‌افتاد، به نظر می‌رسد این مباحث پاک کردن صورت مسئله است. البته باید بررسی شود چرا که ممکن است با یک اصلاح کوچک در سیستم فاضلاب و عبور آب بتوان تا حد کمی جلوی فاجعه را گرفت، اما ریشه موضوع خیلی مرتبط با مباحثی که در رسانه‌ها مطرح شده، نیست.

این استاد دانشگاه افزود: اکنون همه مسیرهای عبور آب در منطقه سیدی، بلوار نماز و همه منازلی که در حاشیه ارتفاعات جنوبی قرار دارند، مشخص شده‌اند، از منطقه کوهسر تا بلوار نماز و از کوهسنگی به سمت انتهای منطقه سیدی، تمام این موارد به‌ویژه بخش‌هایی که به ارتفاعات نزدیک‌تر هستند، مواردی که در کنار ارتفاعاتی با شیب تندتر قرار دارند و به‌ویژه قسمت‌هایی که در آنجا دره‌ها و مسیل‌های طبیعی در گذشته وجود داشتند و اکنون به هر دلیلی مسطح شده و خیابان‌کشی شده‌اند، مستعد بروز سیل هستند.

ساخت‌وسازهای منطقه ۹ شهری مشهد خطرآفرین است

شعرباف متذکر شد: امروز این اتفاق در محله سیدی بروز کرد، اما در آینده ممکن است این اتفاق در منطقه سرافرازان و بلندمرتبه‌های بلوار نماز نیز رخ دهد، همچنین برای همه ساخت‌وسازهای منطقه ۹ شهری مشهد خطرآفرین باشد.

وی با بیان اینکه ریشه ماجرا در تراکم کاربری‌های مسکونی و ترافیکی است که در طول زمان حداقل از دهه ۸۰ به بعد و در طول ۲۵ سال گذشته ایجاد شده است، عنوان کرد: ساخت‌وسازهایی که به سمت جنوب مشهد کشیده شد و در برخی از موارد تا دل ارتفاعات نیز جلو رفت، باعث مسدود شدن مسیرهای طبیعی فرار آب، چشمه‌ها و مسیل‌های اصلی و ایجاد جایگزین برای آن‌ها شد، بنابراین علی القاعده در هر اتفاق طبیعی مانند این سیل آن مسیل‌ها عمل و حوادثی را ایجاد می‌کنند.

شهردار سابق کرمان خاطرنشان کرد: اینکه مدیران بحران شهر موضوع وقوع سیلاب را دیر اعلام کردند یا اقدامات پیشگیرانه لحظه‌ای در هنگام بارندگی را انجام ندادند، این موضوعات جزو سیاست‌های مدیریتی لحظه‌ای محسوب می‌شوند که برای یک روز قبل این ماجرا یا از الآن برای چند روز آینده می‌تواند مفید باشد اما ریشه موضوع در ساخت‌وسازهای وسیع با کاربری مسکونی و ترافیکی در طول ۲۵ سال اخیر به ویژه در مسیرهایی که در دامنه ارتفاعات جنوبی مشهد هستند، رخ داده است.

شعرباف با اشاره به اینکه خیلی از افراد این خطر را هشدار داده بودند، اضافه کرد: این اتفاق از همان ابتدا محل هشدار دغدغه‌مندان حوزه شهرسازی و هم علاقه‌مندان حوزه زیست محیطی بود، همچنین در سطح کلان دغدغه مدیران نظام از جمله رهبر معظم انقلاب نیز بود، ایشان در این رابطه در سال ۹۳ فرمودند: «.. در مشهد -شهر ما- من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که در واقع مرکز تنفس شهر است، دارند افرادی آن بالا خانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چند طبقه می‌سازند، این‌ها بد است، این‌ها غلط است، جرم بدانید این‌ها را.» اما مدیران شهری وقت و مدیران کلان استان چنین دغدغه‌ای نداشتند، چرا که زمین در این منطقه گران‌قیمت است و این طمع هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی که صاحبان آن زمین‌ها هستند، وجود دارد تا با ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی بتوانند منفعت کسب کنند، در حالی که می‌دانیم خیلی از این مسائل به نفع مردم نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود خطر زلزله در بخشی از این مناطق نیز گفت: در بخشی از این منطقه ممنوعیت ساخت به خاطر گسل زلزله نیز وجود دارد، یکی از گسل‌های کلیدی شهر مشهد از بخشی از محدوده بلوار نماز عبور می‌کند، بخشی که در آن پیشنهاد بلندمرتبه‌سازی نیز داده شده بود.

وی درباره راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای جلوگیری از بروز دوباره خسارات بیان کرد: اکنون که در این باران برای مدیران استان و شهر مسیر خروج آب مشخص شده یا حداقل شبیه‌سازی شده است که در باران‌های آتی احتمالاً چه مسئله‌هایی داریم، یک راه‌حل کوتاه‌مدت این است که در ضرب‌العجلی سریع برای پراکنش آب و حل مسئله برای جلوگیری از بحران برای مسیل‌هایی که به وجود آمد و زیرگذرهایی که دچار آبگرفتگی شده بود، به سرعت تدابیری بیاندیشند.

راه‌حل‌های جلوگیری از سیل؛ احیای مسیل‌ها و ممانعت از ساخت‌وساز

شعرباف افزود: ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، از جمله احیای مسیل‌هایی که قبلاً وجود داشته و جلوگیری و ممانعت از برخی ساخت‌وسازها چرا که قرار بوده برخی از ساخت‌وسازها تسطیح شوند و بعد از تسطیح زیستگاه‌های طبیعی دوباره احیا شوند، د راین زمینه باید حداقل برای ساخت‌وساز و گسترش آن ممنوعیتی ایجاد شود.

شهردار سابق کرمان یادآور شد: در سیل اخیر دو زیرگذر کلیدی شهر مشهد زیر آب رفتند که این موضوع نیاز به تدبیر فنی مهندسی برای حل مسئله دارد، انجام این اقدامات باعث می‌شود که این سیل‌ها باعث بروز خسارات سنگین جانی و مالی در آینده نشود.

وی درباره راه‌حل میان‌مدت نیز گفت: مطالعات محدوده ارتفاعات جنوب مشهد انجام شده و در طرح‌های تفصیلی متعدد جنوب غربی و جنوب شرقی در این باره بحث شده است که این محدوده و محدوده‌های پیوسته به آن به صورت منطقه حفاظت شده‌ای برای جلوگیری از ایجاد تراکم‌های ساختمانی و ترافیکی و گسترش شهر به آن سمت باشد تا زیستگاه‌‎های طبیعی و فضای مناسب برای عبور آب و حضور تفریحی مردم در آنجا احیا شود.

پروژه کوه‌پارک آغاز خوبی برای حفاظت از کمربند جنوبی بود

شعرباف افزود: پروژه کوه‌پارک آغاز خوبی در این موضوع بود که باعث شد اشتباه دیگری را تکرار نکنیم و کمربند دیگری را در دل ارتفاعات بنا نکنیم، اکنون آن کمربند را به صورت موقت به فضایی برای تفریح مردم تبدیل کرده‌ایم و این باید ادامه پیدا کند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: طرح موضعی جداگانه‌ای هم باید برای مجموعه ارتفاعات جنوب به لحاظ حفظ محیط زیست، تبدیل شدن به یک مکان تفریحی با توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه این طرح انجام شده و پیشنهادات آن موجود است، افزود: اگر این طرح انجام شود و یک عزم مدیریتی نیز در استان و کشور به وجود بیاید که به طور واقعی جلوی تعرض بیشتر به ارتفاعات از سمت اشخاص حقیقی و حقوقی بگیرد، جلوی فاجعه‌های بعدی گرفته می‌شود. چرا که قانون برای همه یکسان است و وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد همه کسانی که می‌توانستند به جلوگیری از این فاجعه کمک کنند، باید پاسخگو باشند.

شعرباف عنوان کرد: در طرح‌های تفصیلی تصویب شده است که مجموعه کوه‌پارک و زیستگاه طبیعی در آن منطقه باید به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده توسعه پیدا کند و در اختیار مردم و طبیعت باقی بماند و تعرض جدید در آن صورت نگیرد، این موضوع نیاز به عزم قانونی و جدی و مطالبه مردمی دارد.

طمع اقتصادی مخالف مردم و محیط زیست دست از سر مشهد برنمی‌دارد

شهردار سابق کرمان یادآور شد: به جز ارتفاعات جنوب در جاهای دیگری از مشهد نیز این خطر را احساس می‌کنیم که اکنون باید جلو وقوع آن را بگیریم، شاید اگر امروز در مورد آن فکری نکنیم ۱۰-۱۵ سال دیگر با رخ دادن فاجعه‌ای دیگر دوباره نادم و پشیمان می‌شویم که چرا کاری انجام ندادیم.

وی ادامه داد: در زمینه رودخانه چهل بازه مطلع شدم که پرونده سخت و سنگینی درباره مالکیت آن مطرح است که نباید به هیچ وجه از سمت مدیران استان و نهادهای متولی این اجازه داده شود که حریم این رودخانه را که محلی برای حضور مردم است، به محلی برای ساخت‌وساز تبدیل شود، چرا که آن منطقه نیز در معرض خطر سیل‌زدگی قرار دارد.

شعرباف افزود: واگذاری زمین‌های مجاور رودخانه چهل‌بازه خبر خوشایندی نبود و نیاز است که رسانه‌ها به این موضوع بپردازند و مانع از این شوند که حداقل اتفاقاتی شبیه به سیل اخیر در سال‌های بعد در این منطقه تکرار نشود و این داستان تنها معطوف به ارتفاعات جنوب نیست، ظاهراً این طمع اقتصادی که مخالف مردم و محیط زیست است، بنا ندارد به این راحتی‌ها دست از سر مشهد بردارد.

رستوران‌های طرقبه باز است!

باوجود اعلام فرماندار طرقبه شاندیز نسبت به بسته بودن رستوران‌ها در مناطق ییلاقی، بازدید میدانی خبرنگار قدس حکایت از باز بودن رستوران‌ها دارد.

اخطار بسیار مهم هواشناسی / فردا روز پرحادثه‌ای برای خراسان رضوی خواهد بود

حجم بارندگی‌های فردا بین ۲۰ الی ۷۰ میلیمتر برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد فردا روز پر حادثه‌ای در شمال استان خراسان رضوی خواهد بود.

مطابق با آخرین آپدیت سامانه هشدار سریع مدل هواشناسی اروپا "ECMWF_RAPID"; سنگین‌ترین و شدیدترین حجم بارش سامانه فعلی از ظهر شنبه مورخ  ۱۴۰۳/۰۲/۲۹  لغایت بامداد یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ در شهرهای مشهد، طرقبه، کلات نادر، مناطق یبلاقی شمال‌غرب و غرب مشهد، گلمکان، کاهو، چناران، گلبهار، زاوین، سد چهچهه، سد قره تیکان، بزنگان، جاده کلات به درگز روی خواهد داد.

بارندگی‌های فردا عمدتا با رعد و برق  و صاعقه شدید و در مناطق مستعد بهمراه بارش تگرگ خواهد بود.

حجم بارندگی‌های فردا بین ۲۰ الی ۷۰ میلیمتر برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد فردا روز پر حادثه‌ای در شمال استان خراسان رضوی خواهد بود.

۲۰۴ باب منزل در خراسان رضوی تخلیه آب شده‌اند

براساس گزارش مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تا امروز با توجه به وقوع سیل ۲۰۴ باب منزل در استان تخلیه آب شده‌اند.

مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان آخرین گزارش خود از عملیات‌های انجام داده طی دو روز گذشته را در اختیار قدس خراسان قرار داد.

در پی ورورد سامانه بارشی و وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی از مناطق استان، گزارش عملیات امدادونجات به شرح ذیل اعلام می‌شود:

شعب درگیر حادثه

- فیروزه، نیشابور، درگز، فریمان، مشهد، خواف، تربت‌جام، بینالود و طرقبه شاندیز، سبزوار، جغتای، جوین، رشتخوار ، داورزن و کلات.

محورها یا مناطق درگیر حادثه

- ۴ نقطه شهری و ۳۰ نقطه روستایی شامل شهرهای فیروزه (روستاهای فرده و حسن‌آباد)، نیشابور (معابر شهری و روستاهای میرآباد و بوژمهران، باغشن، عیش‌آباد ، عبداله‌گیو، محمودآباد فضل، کلیدر، دیزباد، گلبو، قلعه شیشه)، درگز (روستاهای ارباب، شمس‌خان و یکه‌باغ)، فریمان (روستاهای احمدآباد، الم‌جق و هدایت‌آباد)، مشهد (معابر شهری با تمرکز میدان انقلاب، بلوار سپاه، بلوار نماز و روستاهای کرتیان، سلطان‌آباد نمک و سرغایه)، خواف (روستای بیاس‌آباد)، تربت‌جام (روستای بغ‌بغو)، بینالود (معابر شهری)، سبزوار (روستای ساروق)، جغتای (روستاهای شهرستانک و رضوان)، جوین (روستای حاجی‌آباد)، رشتخوار (روستای سعادت‌آباد)، داورزن (روستای ساروق)، کلات (روستای کالو و شهر  لایین) و طرقبه شاندیز (روستای شلگرد).

جمعیت آسیب‌دیدگان

- تعداد حادثه : ۲۹ مورد

- حادثه‌دیدگان یا جامعه تحت تأثیر حادثه: ۲۱۹۰ (۴۶۳ خانوار)

- افراد مفقود شده اعلامی به جمعیت هلال احمر: ۷ نفر ( از این میان پیکر ۴ نفر توسط نیروهای امدادی و محلی پیدا و ۳ نفر همچنان مفقود بوده و عملیات جستجو نیز ادامه دارد)

خدمات امدادی جمعیت‌هلال‌احمر

- تخلیه آب منازل: در مجموع تعداد ۲۰۴ باب منزل تخلیه آب شده‌اند، که در مناطق خواف (۵۰ منزل روستای بیاس‌آباد)، نیشابور (۹ منزل روستای بوژمهران، و روستاهای باغشن، عیش‌آباد، عبداله‌گیو، محمودآباد فضل، کلیدر، دیزباد، گلبو و قلعه شیشه هر کدام ۲ منزل)، درگز (۱۰ منزل روستاهای یکه‌باغ و ۵ منزل شمس‌خان)، فیروزه (۱۰ منزل روستاهای فرده و ۱۰ منزل حسن‌آباد)، مشهد ( ۲ منزل خیابان سپاه و ۵ منزل شهر بینالود)، داورزن (۵ منزل روستای ساروق)، سبزوار (۵ منزل روستای ساروق)، فریمان (۵۰ منزل روستای احمدآباد)، جغتای (۱۶ منزل روستای شهرستانک و ۱۰ منزل رضوان)، جوین (۱ منزل روستای حاجی‌آباد) و نیز تخلیه آب زیر پل انقلاب مشهد با حضور ۷ تیم جمعیت هلال احمر و نیز آتش‌نشانی در حال انجام است.  

- امدادرسانی‌شده: ۱۳۲۶ نفر

- اسکان اضطراری: ۸ نفر

- توزیع اقلام غذایی: ۳۸۵ نفر (۹۴ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۱۵ بسته غذایی ۲۴ ساعته)

- توزیع اقلام زیستی: ۴۰ نفر (۴۰ تخته پتو) 

- رهاسازی افراد گرفتار از سیل: ۱۸ نفر 

تیم‌ها و نیروهای عملیاتی

تعداد تیم عملیاتی: ۶۴ تیم

تعداد نیروی عملیاتی: ۲۱۶ نفر

ناوگان ترابری عملیات امدادونجات

- خودروهای بکارگیری: ۵۴ خودرو (خودروی آمبولانس: ۲ دستگاه، خودروی نجات: ۲ دستگاه، خودروی سواری: ۲ دستگاه، خودروی کمک‌دار: ۳۳ دستگاه، خودروی کمک‌دار سنگین: ۱ دستگاه، موتورولانس: ۲ دستگاه، قایق جیمینی: ۱ دستگاه، خودروهای مردمی خانه‌های هلال: ۱۱ دستگاه)

تجهیزات بکارگرفته شده

- موتور پمپ و لجن‌کش: ۵۸ دستگاه

 - بیل: ۵۵ عدد

۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی بازگشایی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: از ۵۲ راه اصلی، فرعی و روستایی که در استان بر اثر سیلاب مسدود شده بود، تاکنون ۴۴ محور با تلاش راهداران بازگشایی شده است.

جعفر شهامت اظهار کرد: محور روستایی محسن آباد در شهرستان چناران، راه روستایی تیرگان و محور فرعی درگز – کلات در شهر درگز، راه های روستایی شوریجه سفلی و چاله زرد در سرخس، راه روستایی حسین آباد و فرعی چخماق – کله منار در شهرستان فریمان و محور فرعی کاشمر – نیشابور در شهرستان کاشمر تا برقراری ایمنی کامل همچنان مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص انسداد و استفاده موقت از راه انحرافی در بعضی از محورهای روستایی بیان کرد: راه های روستایی سلطان آباد نمک در بخش احمدآباد، شلگرد در طرقبه شاندیز و شورقلعه در حوزه سرخس با ایجاد راه انحرافی در این مناطق قابل تردد شده است.

وی تاکید کرد: کاربران جاده ای و مسافرین محترم جهت کسب اطلاع از آخرین شرایط ترافیکی و جوی محورها و همچنین اطلاع از انسدادها و یا محدویت‌های احتمالی موجود در سطح راه های استان می‌توانند در هر ساعت شبانه روز با شماره تلفن گویای ۱۴۱ تماس حاصل فرمایند.

منازل مجاور «کال هاشمیه» مشهد تخلیه شد

مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد گفت: حدود ۶ منزل مسکونی در مجاورت «کال آب بلوار هاشمیه» مشهد به منظور پیشگیری از بروز خطر احتمالی سیلاب تخلیه شدند.

محمد شیخانی اظهار کرد: ساکنان این منازل به سوله‌های بحران شهرداری مشهد هدایت شدند.

وی اضافه کرد: همچنین با دستور شهردار فعالیت خطوط قطار شهری مشهد برای امروز (جمعه) و فردا تا ساعت ۲۴ تمدید شد.

مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد تاکید کرد: با توجه به صدور هشدار هواشناسی مبنی بر بارش‌های رگباری و احتمال وقوع سیلاب، شهروندان از تردد به مناطق ییلاقی و تفرجگاه‌ها به صورت جدی پرهیز کنند.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد؛ رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیل در کلات

استاندار خراسان رضوی بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب در کلات تاکید کرد و گفت: با حداکثر توان برای وضعیت‌های احتمالی پیش رو باید آمادگی داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد؛ رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیل در کلات

یعقوبعلی نظری جمعه ۲۸ اردیبهشت در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کلات که با حضور برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل فرمانداری شهرستان کلات برگزار شد، ضمن تاکید بر رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب در کلات اظهار کرد: با حداکثر توان برای وضعیت‌های احتمالی پیش رو باید آمادگی داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر خسارتی به زیرساخت‌ها وارد شده است بلافاصله باید جبران شده و یک پایداری نسبی را در این حوزه‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی و شناسایی خسارات احتمالی در مرحله بعدی باید در برنامه قرار گیرد و برای جبران آسیب‌ها برنامه‌ریزی در دستور کار باشد.

آمار جان باختگان سیل خراسان رضوی به ۹ نفر رسید

سرپرست اداره کل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: آمار جان باختگان سیل خراسان رضوی به ۹ نفر رسید.

عباسی اظهار کرد: با پیدا شدن ۲ نفر از ۳ نفر مفقودین که قبلاً اعلام شده بود آمار جان باختگان سیل به ۹ نفر رسید.

مدارس مشهد فردا غیرحضوری شد

مشهد- رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: فردا مدارس نواحی هفتگانه مشهد، منطقه تبادکان، احمدآباد و رضویه در شیفت عصر غیرحضوری شد.

حسین محمدزاده اظهار کرد: با توجه به اعلام هواشناسی و احتمال بارندگی شدید و سیلابی شدن، معابر و خیابان‌ها تمامی مدارس نواحی هفتگانه مشهد، منطقه تبادکان، احمدآباد و رضویه در شیفت عصر در روز شنبه ۲۹ اردیبهشت تعطیل بوده و آموزش‌ها به صورت غیرحضوری است.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی شامگاه جمعه، با توجه به شرایط نامساعد جوی در مشهد اظهار کرد: برای آرامش خاطر مردم و کاهش تردد در سطح مشهد، تمامی مدارس نواحی هفتگانه مشهد، منطقه تبادکان، احمد آباد و رضویه در شیفت عصر، فردا شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی از دانش آموزان و خانواده‌ها خواست به هشدارهای هواشناسی توجه جدی داشته باشند و از تردد غیرضروری درون شهری و برون شهری خودداری نموده و در مسیر و حریم رودخانه‌ها و در ارتفاعات قرار نگیرند.

نظر شما