شناسهٔ خبر: 66671890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تشریح کرد

۲۰ درصد سوالات امتحانی «دشوار» است/ اخذ آزمون مجدد از افراد مشکوک

شهره دانشیار

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین امنیت امتحانات نهایی برعهده نیروهای فراجا قرار گرفته است گفت: فراجا در حوزه‌های آزمون بزرگسالان تامین امنیت را برقرار می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن زارعی در نشست ستاد عالی آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ با بیان اینکه دو میلیون نفر در امتحانات نهایی خردادماه شرکت می‌کنند گفت: در مرحله طراحی سوالات، قرنطینه کامل طراحان سوال انجام و در مرحله اجرا، تمام پیش بینی‌های لازم برای تأمین امنیت آزمون‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل حفاظت آزمون، مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد افزود: دستگاه‌های امنیتی و خدمات رسان در ایام امتحانات نهایی وظایفی را بر عهده دارند.

آماده‌باش نیروی انتظامی در روزهای برگزاری آزمون‌های نهایی



زارعی با بیان اینکه تأمین امنیت آزمون‌ها بر عهده وزارت کشور و استانداران است ادامه داد: با رصد فضای مجازی و شبکه‌هایی که قصد سودجویی و ترویج رفتارهای متقلبانه دارند برخورد لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین امنیت حوزه‌های آزمون توسط فراجا انجام می‌شود گفت: در حوزه‌هایی که دانش‌آموزان حضور دارند نیازی به حضور فراجا نیست، در حوزه‌هایی که مخصوص بزرگسالان است حضور فیزیکی فراجا لازم است و شاهد آماده باش امنیتی نیروهای انتظامی و پایداری آب و برق در روزهای برگزاری آزمون و پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح نیز خواهیم بود.

لزوم تجهیز حوزه‌های امتحانی به دوربین مداربسته و سیگنال‌یاب


رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی باید مجهز به دوربین مدار بسته، سیگنال یاب و راکت برای بررسی بدنی باشند گفت: تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش از مدارس گرفته تا دانشگاه فرهنگیان و سالن‌های ورزشی برای برگزاری امتحانات نهایی به کارگیری می شوند.

وی با بیان اینکه راهنمای عمل همراه با توصیه‌ها درباره امتحانات نهایی در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی منتشر شده و در اختیار مدرس قرار گرفته است افزود: یک راهنمای عمل هم برای معلمان تدوین و ارائه کرده‌ایم.

دانش‌آموزان نگران طراحی سوالات نباشند



زارعی با بیان اینکه چارچوب طراحی سوالات در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار گرفته است ادامه داد: دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران طراحی سوالات نباشند زیرا بر اساس کتاب‌های درسی انجام شده و معلمانی مانند معلم خود دانش آموز سوالات را بر اساس خزانه سوالاتی که موجود است طراحی می‌کند.

وی با بیان اینکه در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده از دانش آموز آزمون گرفته می‌شود گفت: دانش‌آموزانی که به خوبی مطالعه کرده باشند در آزمون موفق می شوند، نباید مطالعه برای امتحانات نهایی در شب امتحان انجام شود.

لو رفتن سوالات غیرممکن است

اگر به پاسخ‌نامه فردی شک شود، دوباره برای آزمون مجدد دعوت می‌شود 



رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه لو رفتن سوالات را نخواهیم داشت، تاکید کرد: ممکن است در حین آزمون افرادی از صفحه امتحان عکس بگیرند که این انتشار سوالات است و با لو رفتن متفاوت است و تدابیری را برای این کار اتخاذ کرده‌ایم و اگر در پاسخ‌نامه فردی هم دچار شک شویم، او را مجدد به آزمون دعوت می کنیم.

زارعی با بیان اینکه نتیجه آزمون‌های نهایی معیاری برای سنجش آموزش کشور است و این دستاورد بزرگ آموزش و پرورش است گفت: نتایج آزمون‌های نهایی معیاری برای سنجش کیفیت آموزش کشور شد. پیش از این آنچه که اصحاب رسانه به عنوان معیار سنجش کیفیت نظام آموزش و پرورش دنبال و رصد می‌کردند، نتایج آزمون‌های بین المللی بود و هیچگاه آزمون‌های وزارت آموزش و پررش مبنای این نتیجه کیفیت عملکرد، محاسبه و اعلام نمی‌شد. اینکه این نتایج امتحانات اعلام و حساس شد و همه جامعه به آن حساس شدند و این حساسیت هم بجا بود. اولین دستاورد این بود که نتایج آزمون نهایی به عنوان یک معیار پذیرفته شد

وی با بیان اینکه آنچه در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، موضوع ارتقای کیفیت آموزشی است افزود: به دنبال برگزاری آزمون استاندارد در سطح طراحی، اجرا و تصحیح و نمره‌گذاری مبتنی بر برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته و حتی قبل از سال ۱۴۰۱ شروع شد، هستیم.

قرنطینه کامل طراحان سوالات امتحانی 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در مرحله طراحی، قرنطینه کامل طراحانی که طراحی آزمون‌ها را انجام می‌دهند انجام شده ادامه داد: آزمون استاندارد یعنی اینکه هیچ روزنه‌ای نداشته باشد و اطمینان داشته باشیم خدشه‌ای بر آزمون وارد نمی‌شود؛ در مرحله اجرا تمام پیش‌بینی‌های لازم برای تامین امنیت آزمون‌ها انجام شده؛ در سطح عالی و کلان کشور نیز هماهنگی های لازم انجام شده است.

زارعی با بیان اینکه دستورالعمل حفاظت آزمون که سال گذشته مصوب شورای امنیت کشور شد امسال هم به استانداران ابلاغ شد گفت: کمیسیون حفاظت‌های آزمون‌ها همین هفته تشکیل شد و برای تک تک دستگاه‌های امنیتی و خدمات‌رسان تعیین وظیفه شد.

وی با بیان اینکه تامین امنیت آزمون‌ها برعهده وزارت کشور و به طبع استانداری‌های سراسر کشور و فرمانداری‌ها خواهد بود افزود: این تامین امنیت با رصد فضای مجازی، شبکه‌ها و گروه‌هایی که‌ قصد درآمدزایی دارند و ابزارهای متقلبانه را خرید و فروش و ترویج می‌کنند برخورد خواهد شد. همچنین دادستانی دستور دادند شعبه ویژه برای رسیدگی به این کارها تبیین شود و دستگاه‌های امنیتی میان خود تقسیم کار کردند تا مداخلات به موقع انجام شود.

تصحیح اوراق به صورت الکترونیکی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تصحیح اوراق، الکترونیکی انجام می شود افزود: در صورتی که وجود مغایرت تا یک نمره بین دو مصحح باشد، نمره به نفع دانش آموز گرد می شود  اما  اگر مغایرت نمره مصححان ۳ نمره باشد، برگه توسط مصحح سوم تصحیح انجام می شود و اگر این اختلاف بسیار فاحش باشد، دوباره به به‌چرخه تصحیح بازمی گردد.

۸ میلیون نفر درگیر امتحانات نهایی

رئیس نظام ارزشیابی و تضمین نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مبنای تصحیح راهنمای تصحیح باشد که راهنمای تصحیح سال گذشته ابلاغ و امسال هم ابلاغ خواهد شد عنوان کرد: قریب به دو میلیون نفر و بیشتر شرکت کننده آزمون نهایی خواهیم داشت که به صورت مستقیم و حدود هشت میلیون نفر با احتساب جمعیت خانواده، غیرمستقیم با موضوع امتحانات نهایی درگیر هستند.

لزوم تجهیز حوزه‌های آزمون به دستگاه‌های تکثیر و چاپ پرسرعت

دشواری ۲۰ درصد سوالات امتحانی 

وی با بیان اینکه حوزه‌های آزمون به دستگاه‌های تکثیر و چاپ پرسرعت به جهت اینکه پاسخ‌برگ دانش‌آموزان شخصی‌سازی شده است، باید تجهیز شوند ادامه داد: باید به تعداد دانش‌آموزان در هر روز آزمون و به تعداد پاسخ‌برگ‌ها و برگه سوالات دانش آموزان تکثیر انجام شود.

زارعی با بیان اینکه برای همه عوامل اجرایی کارت صادر می‌شود گفت: کارت یکسان است که شرح وظایفشان ذکر شده است؛ شیوه‌نامه‌ای که تمام ضوابط آزمون در آن ذکر شده، در قالب یک بسته آموزشی ۲۱ فروردین همزمان با اعلام برنامه‌های آزمون برای استان‌ها ابلاغ شد. امروز هم در کمیته مستندسازی این شیوه‌نامه به صورت مستندسازی شده هم خدمت استان‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی سوالات مفهومی هستند و درصد سوالات دشوار در امتحانات نهایی در پایه دوازدهم تا سقف ۲۰ درصد است عنوان کرد: این سهم برای پایه‌های دهم و یازدهم کاهش می‌یابد، دانش‌آموزان چارچوب طراحی سوالات امتحانات نهایی که در سایت سازمان پژوهش منتشر شده است را  حتما مورد توجه قرار دهند.

رصد جریان آموزش کشور توسط سازمان ملی سنجش

زارعی درباره برگزاری امتحانات نهایی توسط سازمان ملی سنجش از سال آینده اظهار کرد: سال‌ها تابلوی سازمان سنجش با عنوان سازمان سنجش آموزش کشور بود اما مشغول برگزاری آزمون بود و این کار را انجام نمی‌داد. مرجع واحدی باید جریان آموزش در کشور را رصد کند و اگر انحرافی ایجاد شده است، هشدار بدهد. سازمان ملی سنجش با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رصد جریان آموزش کشور ایجاد شد و موضوع برگزاری آزمون‌ها هدف این سازمان نیست‌.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما