شناسهٔ خبر: 66664930 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ملاک «سابقه تحصیلی» دانش‌آموزان، آزمون خرداد ماه است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان پایه دوازدهم، توجه داشته باشند نمره‌ای که در هر درس در خرداد ماه تولید می‌کنند، ملاک ایجاد «سابقه تحصیلی» آنها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 

ملاک عمل فقط آزمون خرداد ماه در ایجاد «سابقه تحصیلی» دانش‌آموزانبه‌ گزارش خبرگزاری صدا‌ و‌ سیما، محسن زارعی افزود: اما در عین حال نگران نباشند چرا که دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم اگر بیمار شده یا به هر دلیلی نتوانند در آزمون شرکت کنند، فرصت «ترمیم نمره» برای آنها وجود دارد و می‌توانند در نوبت‌های خردادماه سال‌های بعد در قالب ترمیم، درس خود را دوباره امتحان دهند.

وي گفت:دانش‌آموزان پایه دوازدهم، توجه داشته باشند نمره‌ای که در هر درس در خردادماه تولید می‌کنند، ملاک ایجاد «سابقه تحصیلی» آنها خواهد بود لذا حتی اگر «غیبت» آنها موجه هم باشد فرصت را از دست داده و از آن درس نمره «صفر» می‌گیرند و وقتی این صفر به تراز تبدیل می‌شود، تراز آنها منفی شده و دانش‌آموز ضرر می‌کند.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان در همه دروس ایجاد سابقه را داشته باشند به‌ویژه دروسی که دارای سهم و ضرایب بیشتری در کنکور هستند، اظهار کرد: دروس عمومی صرفاً در آزمون نهایی سابقه تولید می‌کند، بنابراین دانش‌آموزان به دروس عمومی برای ایجاد سابقه بیشتر توجه داشته باشند.

زارعي گفت: برای آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز مبنای ۵۰ درصد تاثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است و دهم و یازدهم برای سال‌های بعدی است؛ یعنی نیازی نیست دهمی‌ها و یازدهمی‌ها امسال ایجاد سابقه کنند؛ فقط دوازدهمی‌ها باید سابقه را داشته باشند، اما دهم و یازدهمی‌ها همزمان می‌توانند برای سال‌های بعد خود ایجاد سابقه تحصیلی کنند.

وي با اشاره به سختی یا آسانی امتحانات نهایی، تصریح کرد: اینکه دانش‌آموزان الزاماً در محل تحصیل و مدرسه خودشان آزمون را نمی‌دهند، ممکن است شبهه سختی امتحان را به ذهن متبادر کند، اما مدرسه‌ای که امتحانات نهایی برپا خواهد شد، همانند سایر مدارس است و کادر و عوامل اجرایی نیز معلمان هستند لذا تغییر فضا و کادر مدرسه ممکن است رخ دهد، اما سعی بر این است که محل آزمون، محلی باشد که علاوه بر ایجاد آرامش برای دانش‌آموزان، فضای استاندارد لازم از لحاظ نور کافی، تهویه گرما و سرمایش مناسب، صندلی مناسب و ... تعبیه شود تا دانش‌آموزان در کمال آرامش آزمون دهند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که طراحی آزمون به صورت هماهنگ کشوری خواهد بود، یادآور شد: در آزمون‌های داخلی معلمان طراحی سوالات امتحانی را بر عهده دارند که دانش‌آموزان با این شیوه طراحی آشنا هستند و از این نظر که با این شیوه طراحی سوال انس گرفته‌اند احساس راحت‌تری دارند لذا مشخص است که امتحان نهایی به‌دلیل آن‌که برای‌شان ناشناخته است، بپرسند چه نوع سوالی در امتحان خواهد آمد و این خود ایجاد استرس و نگرانی می‌کند که بخشی از این نگرانی طبیعی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه گفت: این تضمین را می‌دهم که مبنای طراحی سوالات آزمون، کتاب درسی است. طراحان آزمون‌ها مکلفند در چارچوب کتاب درسی سوال طراحی کنند و خارج از کتاب‌ها سوالی طرح نخواهد شد؛ چرا که کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است لذا نیازی نیست دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی یا مؤسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده یا معلم خصوصی بگیرند.

وي در خصوص تضمین امنیت آزمون‌های نهایی و شایعات لو رفتن سوالات نیز اظهار داشت: آزمون طی سه مرحله طراحی، اجرا و تصحیح و نمره‌گذاری برگزار می‌شود. در مرحله طراحی؛ طراحان سوال در فضای قرنطینه کار طراحی آزمون را انجام می‌دهند یعنی از ابتدای طراحی تا پایان ساعت آزمون در فضای قرنطینه به سر می‌برند و این برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دانش‌آموزان موکدا گفته می‌شود هیچ وسیله ارتباطی با خود به جلسه امتحان نیاورند، اظهار کرد: در صورت کشف وسیله ارتباطی به شدت با فرد برخورد می‌شود و برابر قانون نیز هیأت‌های بدوی و تجدید نظر تشکیل و دانش‌آموز از یک تا چند آزمون و حتی تا چند نوبت از حضور در آزمون محروم می‌شود.

زارعی در پایان از خانواده‌ها خواست استرسی به فرزندان وارد نکنند و در عین حال گفت: دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در کلاس‌ها حضور یابند و حتی یک روز را از دست ندهند.

نظر شما