شناسهٔ خبر: 66671738 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حسن صادقی در جلسه با دبیران اجرایی خانه کارگر:

احیای شورای عالی تامین اجتماعی از نمایندگان مجلس مطالبه شود

حسن صادقی در جلسه با دبیران اجرایی خانه کارگر: معاون دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: بعد از صدور احکام حقوق بازنشستگان، تاکید ما باید روی متناسب‌سازی حقوق باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت) در جلسه مجازی دبیران اجرایی خانه کارگر مناطق و شهرستان‌ها به ایراد سخنرانی پرداخته و مباحث روز صنفی را مطرح کرد. 

صادقی اظهار کرد: ما از ابتدای سال با افزایش جهشی قیمت‌ها مواجه شدیم و برخی از آن‌ها به خاطر گشایش بازارهای جهانی بوده اما عمده جهش قیمت به تصمیمات دولت برمی‌گردد. افزایش قیمت حمل و نقل و خدمات، افزایش قیمت کالاهایی که دولت در توزیع آن نقش دارد و دیگر کالاها، بخشی از قیمت‌هایی است که رشد داشته است. 

وی ادامه داد: اثر افزایش قیمت‌ها بر همه حوزه‌های اقتصاد خرد و خانوار تاثیر داشته است. افزایش بیش از ۴۲ درصدی تعرفه برای پزشکان و افزایش ۴۷ درصدی خدمات درمانی درحالی رخ می‌دهد که حقوق کارگران نصف این مقدار افزایش یافته و بعد مقامات می‌گویند چرا کارگران ما و بازنشستگان تامین اجتماعی معترض هستند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: خروجی اقدامات دولت در سطح اقتصاد خرد، خراب کردن بیشتر حال جامعه کارگری است و این درحالی است که باید نتایج اقدامات دولت معکوس این مسیر باشد. ما باید به عنوان فعالان صنفی مطالبات رهبر معظم انقلاب را مطرح کنیم و دبیران اجرایی ما در خانه کارگر حتما باید چنین مسیری را طی کنند؛ چرا که سخنان رهبری درحوزه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و مسائل کارگری مشخص است. اگر ما در چهارچوب پیگیری منویات رهبری در حوزه کارگری حرکت کنیم، موفقیت بیشتری خواهیم داشت. 

صادقی تصریح کرد: سخنان رهبری قطعا باید فصل الخطاب باشد و دوستان ما نیز در مناظرات و مذاکرات خود باید به دنبال زمین نماندن مباحث رهبری در حوزه اقتصادی، بازنشستگی و اجتماعی باشند. این هم خواسته‌های ما را قابل تحقق‌تر می‌کند و هم حاشیه‌ها و هزینه‌های مطالبه‌گری ما را در ادامه کاهش خواهد داد. 

وی با اشاره به مسائل برگزاری هفته کارگر در دفاتر خانه کارگر، اظهار کرد: از دبیران اجرایی که مراسمات هفته کارگر را پرشور برگزار کردند تشکر می‌کنیم. امیدواریم دبیران اجرایی که هنوز گزارش اجرایی برگزاری این هفته را ندادند، گزارش خود را به دفتر مرکزی خانه کارگر ارائه دهند و توصیه می‌کنیم گزارشات دقیق و مستند ارائه شود. 

این فعال کارگری با اشاره به اخبار و شایعات افزایش حقوق بازنشستگان بیان کرد: از گذشته این مسئله رایج بوده که ما در افزایش حقوق بازنشستگان به تبصره‌های ماده ۴۱ قانون کار تاسی می‌جستیم و ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی از تبصره‌های این ماده قانون کار تاسی می‌گیرند. غیر از یک دوره که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد همواره افزایش پیروی قانون کار صورت گرفته است. توصیه ما این است که دبیران اجرایی نیز براساس ظرفیت‌های قانونی شعار دهند. 

صادقی تصریح کرد: ما همواره بر مذاکره در حوزه صنفی تاکید داریم و تنها در شرایطی که طرف مقابل اهل گفتگو و مذاکره نباشد، از ظرفیت اصل ۲۷ قانون اساسی استفاده کرده و از میدان استفاده می‌کنیم. 

این فعال حقوق بازنشستگان تاکید کرد: مصوبه دولت درباره حق عائله مندی در چهارچوب افزایش حقوق کارگران انجام شده اما متناسب‌سازی هنوز نهایی نشده است. ما باید ۴۰ درصد از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تامین اجتماعی را در قالب سه دوازدهم دریافت کنیم تا بتوانیم در قالب جذب رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی برای متناسب‌سازی اقدام کنیم. 

وی افزود: بعد از صدور احکام حقوق بازنشستگان، تاکید ما باید روی متناسب‌سازی حقوق باشد. از ابتدای خرداد یا نیمه دوم خرداد، تمرکز ما باید روی بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باشد. 

صادقی تاکید کرد: موضوع احیای شورای عالی تامین اجتماعی باید در گفتگوی دبیران ما با نمایندگان جدید مجلس دوازدهم تاکید شود چون این نهاد و احیای آن بسیار موثر است و بسیاری از خلاءهای موجود فعلی را برطرف خواهد کرد. از روزی که سازمان تامین اجتماعی به جای شورای عالی دچار دردسر هیات امنایی شدن مدیریت شد، دیدیم که مشکلات ما روی هم تلنبار شد. این مجلس می‌تواند ما را می‌تواند دوباره در چهارچوب قانون مجهز به شورای عالی تامین اجتماعی کند و هرچند برخی فعالان دیگر با آن مخالف باشند اما کارکرد آن بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما