شناسهٔ خبر: 66648093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رویداد «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با معرفی ۲۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری آغاز به کار کرد

فرصت ۲۰۰ همتی برای سرمایه‌گذاران

دنیای اقتصاد : رویداد بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان در حالی روز گذشته گشایش یافت که سفرای خارجی برخی از کشورها، فعالان بخش‌خصوصی و مدیران دولتی در افتتاحیه این مراسم حضور داشتند. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در این نشست به هدف‌گذاری جدید تامین مالی اشاره کرد و گفت که در سال‌جاری تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به دو‌برابر می‌رسانیم. همچنین استاندار کرمان و رئیس اتاق کرمان از ظرفیت‌های شناخته نشده این استان سخن گفتند و کرمان آیدکس را مسیری برای شناخت هرچه بیشتر پتانسیل‌های کرمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانستند.

صاحب‌خبر -

 در این رویداد ۲۵۰پروژه به ارزش ۲۰۰همت فرصت سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای توسعه در بخش‌های مختلف با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری ارائه می‌شود. بر‌‌گزاری همایش کرمان آیدکس به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، استانداری کرمان و سایر متولیان و دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاران‌ درصدد فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول‌مانده ‌استان کرمان بر پایه فناوری و اقتصاد پایدار است.

 تقریبا بیش از ۵۰‌درصد معادن کشور در استان کرمان واقع شده و علاوه‌بر آن، با داشتن حجم قابل‌توجهی از باغات کشور رونق کشاورزی مناسبی را در این استان پهناور شاهدیم؛ با این وجود فقدان نگاه توسعه پایدار در بهره‌برداری از مواهب طبیعی این استان منجر به توسعه نامتوازن در برخی بخش‌ها شده که از جمله آنها می‌توان به استفاده بی‌رویه از منابع آبی و خشکسالی‌های پیاپی اشاره کرد و این معضلات استفاده از راه‌حل‌های متناسب و همچنین ارتقای دانش و فناوری را در تمام بخش‌ها ضروری می‌سازد، به ‌همین‌دلیل بر‌‌گزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی کرمان آیدکس۲۰۲۴ توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان فرصتی برای شکل‌گیری نگاه نو به مقوله توسعه و همچنین جذب سرمایه‌گذار برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های استان به‌شمار می‌رود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سید‌مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی استان کرمان در آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه کرمان آیدکس۲۰۲۴ گفت: با توجه به حمایت‌های استاندار و بخش‌خصوصی توانای استان قطعا اتفاقات بزرگی را در توسعه تجربه می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه کرمان سرزمین شگفتی‌های پنهان است، افزود: هنوز ابعاد تمام پتانسیل‌های استان کرمان کشف نشده و قطعا در آینده‌ نه‌چندان دور اتفاقات بزرگی در استان و کشور رقم می‌خورد. وی با اشاره به هماهنگی‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه پایدار در استان کرمان سبب ارتقای سطح زندگی و اشتغال مردم می‌شود؛ بنابراین دستاوردهای این همایش در نهایت به‌صورت ملموس وارد زندگی مردم می‌شود.

همچنین در ادامه این مراسم محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان با بیان اینکه بر‌‌گزاری چنین برنامه‌هایی فرصتی مغتنم برای ذی‌نفعان فراهم می‌کند، اظهار کرد: استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های معدنی بسیار متنوع از جمله کرومیت، تیتانیوم، مس و فولاد و از سویی محصولات کشاورزی همچون پسته و خرما موقعیت ممتازی برای سرمایه‌گذاری دارد. وی ادامه داد: علاوه‌بر اینکه گرم‌ترین نقطه جهان در استان کرمان واقع شده، در برخی نقاط شاهد برف هستیم و این از خصوصیات آب‌و‌هوایی بی‌نظیر استان حکایت دارد. فداکار با اشاره به اینکه تحقق توسعه صرفا با تکنولوژی اتفاق نمی‌افتد، اظهارکرد: برای تحقق توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری در استان باید ذهنیت‌ها تغییر کند و تا آگاهی‌بخشی در جامعه اتفاق نیفتد، امکانات و زیرساخت‌ها مساله را حل نمی‌کند. استاندار کرمان عنوان کرد: برخی از کشورها با وجود بهره‌بردن از آسمان‌خراش‌ها و امکانات بالا به‌عنوان توسعه‌یافته شناخته نمی‌شوند؛ چراکه در این کشورها گفتمان توسعه و آموزش نیروی انسانی شکل نگرفته‌است.

شرکت‌های استان کرمان در حال پذیرش در بورس هستند

رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار از راه‌اندازی سکوی تامین مالی جمعی در استان کرمان و توسعه سواد مالی در سطح این استان در کنار پذیرش شرکت‌های آن در بازار سرمایه خبر داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در آئین افتتاحیه رویداد کرمان آیدکس گفت: سال‌۱۴۰۳ به‌نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد. واقعیت این است که هرجا مردم حضور داشته باشند، مشکلات حل می‌شود. در سال‌جاری نیز این بحث مطرح‌شده و باید به‌صورت جدی توسط تمام فعالان اقتصادی پیگیری شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به تحقق شعار سال، بحث بازار سرمایه است. ما در سال‌گذشته در بحث تامین مالی کل اقتصاد اعم از دولتی و خصوصی، نزدیک به ۸۰۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان تامین مالی انجام دادیم که این عدد، به‌رغم تمام بی‌مهری‌ها نسبت به بازار سرمایه بود. مشکلات ناشی از بخشی‌نگری در حوزه‌های مختلف اقتصاد و بروز پیاپی زلزله‌های درگیر‌کننده صنایع، مشکلات سلسله‌وار در بخش‌های مختلف در گستره وسیعی از صادرات تا سوخت و انرژی، باعث‌شده که فعالان اقتصادی درگیری‌های فراوانی داشته باشند، با این‌وجود اما ۸۰۰همت تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد، ۴۰۰همت از طریق افزایش سرمایه، ۳۱۲ همت تامین مالی دولت و مابقی نیز مربوط به عرضه اولیه سهام و تامین مالی جمعی بوده‌است.

عشقی گفت: هرچند در این مدت، چالش‌های ما کم نشد اما برای سال‌۱۴۰۳ هدف‌گذاری بزرگی انجام دادیم که تامین مالی از بازار سرمایه را دوبرابر سال‌۱۴۰۲ کنیم؛ در واقع قریب به ۱۶۰۰همت برای تامین مالی هدف‌گذاری کرده‌ایم. یکی از ماموریت‌های اصلی ما این است که بین فعالان اقتصادی حاضر شویم و هماهنگی‌ها را انجام دهیم، فضای بازار سرمایه‌ اکنون زیبنده نیست و ظرفیت‌های آن بسیار بالاست. ما می‌دانیم که چه چالش‌هایی باعث‌شده وضعیت فعلی ایجاد شود و با نگاه ویژه به بازار سرمایه، می‌توانیم به هدف مورد‌نیاز برسیم.

رئیس سازمان بورس همچنین درخصوص اهمیت بر‌‌گزاری کرمان‌آیدکس گفت: در استان کرمان به‌صورت ویژه هدف‌گذاری کردیم که با کمک فعالان این استان، به نتایج خوبی برسیم. بحث سواد مالی را طی چندین مرحله به‌صورت آموزشی انجام دادیم و این آمادگی را داریم که این مسیر را تا مدارس و دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، گسترش دهیم. بحث بعدی، شرکت‌های سهامی عام پروژه است که در حوزه صنایع فلزی، کار در مراحل نهایی است و پذیره‌نویسی به‌زودی انجام خواهد شد. تامین مالی جمعی که به‌صورت پایلوت در سال‌گذشته انجام شد، در سال‌جاری به ۲‌برابر مبلغ تامین مالی برای هر پروژه رسیده که می‌خواهیم در سال‌جاری دامنه آن را گسترش دهیم تا تحولی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کند. عشقی افزود: همچنین آمادگی داریم سکوی تامین مالی جمعی استان کرمان را به‌عنوان یکی از روش‌های مشارکت مردم، معرفی کنیم. بحث پذیرش شرکت‌های استان کرمان از همایش قبلی این استان آغاز شده و امیدواریم به‌زودی پذیرش انجام شود.

همچنین محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهشگاه اتاق بازرگانی ایران که در این همایش حضور داشت، گفت: قطعا اتفاق‌هایی که در همایش‌هایی مانند کرمان‌آیدکس شاهدیم، بر تمام کشور تاثیرگذار است، با این‌وجود تمام موضوعات منحصر به داخل کشور نیست بلکه باید دیپلماسی اقتصادی توسط مسوولان مورد‌توجه قرار گیرد. وی افزود: ما در شمال با کشورهای اوراسیا، در شرق با کشورهای آسیایی و در جنوب و‌ غرب با کشورهای خاورمیانه مواجهیم و طبیعی است که تمرکز دولت در دیپلماسی عمدتا معطوف به اوراسیا و روسیه باشد، اما توصیه بخش‌خصوصی این است که این دیپلماسی اقتصادی دارای توازن در تمام بخش‌ها باشد. قاسمی گفت: برای ایجاد توازن در دیپلماسی اقتصادی نیاز به سه مولفه نظامی، اقتصادی و معنایی داریم که خوشبختانه کشور ما از هر سه قدرت برخوردار است.

وی گفت: ما امروز هر سه قدرت برتر انرژی و ۱۰قدرت معدنی و همچنین بازار کار نیروی تحصیلکرده ارزان را داریم که می‌توانیم در شرایط کنونی خاورمیانه بیش از سال‌های پیش خود را مطرح کنیم. در ادامه این مراسم فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت گفت: قطعا در‌ درجه اول حل مسائل نیازمند توسعه منابع انسانی است و از طرفی هیچ خلاقیتی در شرایط راحت و بدون فشارهای بیرونی اتفاق نمی‌افتد. وی با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش صنایع استان گفت: توجه به پیمانکاران برای توسعه بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد. علی فکری، معاون وزیر اقتصاد نیز با اشاره به اینکه هر کشوری باید راهبردهای توسعه متناسب با مقتضیات و شرایط خود را تدوین کند، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در عرصه سیاستگذاری اقتصادی، تعریف ماموریت‌های مناسب و تدوین برنامه‌های قابل‌تحقق به‌ویژه در عرصه دیپلماسی اقتصادی است.

وی ادامه داد: داشتن بیشترین ارزش‌افزوده در بخش صنایع معدنی و همچنین گردشگری و صادرات مرکبات نشان از پتانسیل‌های بالای استان برای سرمایه‌گذاری دارد. فکری عنوان کرد: تهیه اطلس سرمایه‌گذاری با همکاری سازمان نقشه‌برداری از مهم‌ترین اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود و قطعا در ادامه مسیر وزارت اقتصاد با سرمایه‌گذاران همکاری تنگاتنگی خواهد داشت. همچنین صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، معدنی و کشاورزی ایران در این مراسم اظهار کرد: امیدواریم با بر‌‌گزاری این همایش به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موردنظر برسیم. وی ادامه داد: همان‌طور که اکسپو ۲۰۲۴ اتفاقات مثبتی رقم زد که آثار آن را در ادامه شاهد خواهیم بود، آثار همایش حال‌حاضر نیز در آینده مشخص می‌شود. حسن‌زاده تصریح کرد: در کشور ما نظریه‌ای که ارتباطات بخش‌خصوصی و حاکمیت را توسعه دهد، کمتر به چشم می‌خورد و بر این اساس باید الگوهای جهانی را با فرهنگ کشور تغییر داد. وی تصریح کرد: ارتباط درست بخش‌خصوصی و دولت تا اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی کشورهایی همچون ژاپن، سنگاپور و تایوان تا قبل از ایجاد این ارتباط دو طرفه مشکلات بسیاری در عرصه اقتصاد داشتند.

قرارداد ایران و هند، ترانزیت کشور را تقویت می‌کند

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از انعقاد قرارداد چابهار بین ایران و هند خبر داد و گفت: این قرارداد در حوزه ترانزیت ایران بسیار مهم است. همچنین مقرر شد تا زمانی که قطار چابهار-خاش افتتاح شود، ۱۵۰کامیون به‌صورت ترکیبی بار را به خاش و سپس به کشورهای شمالی، منتقل کنند. او جذب سرمایه‌گذاری خارجی را اقدامی دوطرفه عنوان و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا برای بازار در دسترس، تولیداتی مناسب داشته باشیم. توجه به نیاز بازار برای تقویت تجارت، یک نقطه کلیدی است. در این ‌بین از نمایندگی‌های خود در کشورهای هدف خواستیم تا سرمایه‌گذاران مشتاق به بازار ایران را معرفی کنند تا بتوانیم برای جذب سرمایه‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم.

p05 copy

نظر شما