شناسهٔ خبر: 66646367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

آغاز بزرگترین رویداد سرمایه گذاری کشور؛ کرمان آیدکس ۲۰۲۴

بزرگترین رویداد بین المللی سرمایه گذاری کشور تحت عنوان «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با حضور مقامات کشوری و بین المللی به میزبانی استان کرمان عصر امروز ۲۴ اردیبهشت ماه شروع به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ همایش بین المللی سرمایه گذاری و توسعه استان کرمان با عنوان «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری، عصر امروز در دانشگاه تحصیلات تکمیلی ماهان کرمان(هایتک) آغاز به کار کرد.

در این همایش معاون رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و معاونان آنان، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استاندار کرمان، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان و نمایندگانی از کشورهای مختلف حضور دارند.

کرمان آیدکس کلید گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و دستیابی به اقتصاد دانش‌ محور

سید مهدی طبیب‌ زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در مراسم افتتاحیه این همایش، با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رویداد کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در حوزه جذب سرمایه‌ های جدید، گفت: این رویداد کلید گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و رسیدن به اقتصاد مبتنی بر دانش در منطقه کرمان خواهد بود.

وی ادامه داد: سعی کردیم ظرفیت‌ ها و امکانات استان کرمان را در سطح واقعی آن به نمایش بگذاریم؛ اما باید اذعان داشت که کرمان، پتانسیل‌ هایی بیش از این دارد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی لازم است؛ کلیه اتاق‌های سراسر کشور در مسیر تقویت سرمایه‌ گذاری قدم بردارند، هرچند حمایت دستگاه‌ های اجرایی و دولتی به‌ ویژه استانداری‌ ها در پیشبرد اهداف تعیین شده بسیار اهمیت دارد، در این‌ بین همراهی اتاق ایران نیز مهم است.

آمادگی فرهنگی شرط توسعه است

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان رویداد کرمان آیدکس را با توجه به حضور بازیگران اصلی توسعه، فرصتی مغتنم توصیف و بیان کرد: ظرفیت‌ های منحصر به‌ فردی در استان کرمان نهفته است؛ که فقط به یک حوزه خاص محدود نمی‌ شود.

به باور وی؛ اگر قرار باشد توسعه‌ ای رخ دهد؛ باید از منظر فرهنگی، زمینه‌ ها را فراهم کنیم.

استاندار کرمان خاطرنشان ساخت: توسعه از ذهن افراد جامعه شروع می‌ شود و به‌ تدریج رشد می‌ یابد و برای این منظور نیازمند آموزش هستیم. فرآیند ذهنی افراد باید برای توسعه آمادگی پیدا کند و بعد از آن مسیرهای سرمایه‌گذاری هموار خواهد شد.

دو برابر شدن تأمین مالی بازار سرمایه در ۱۴۰۳ را دنبال می‌ کنیم

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سال جاری و جهش تولید با مشارکت مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: هر کجا که مشارکت و تلاش مردم وارد شد، به موفقیت‌ های خوبی دست پیدا کردیم. یکی از ابزارهای مشارکت مردم در اقتصاد، بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: در طول سال گذشته علی‌ رغم انواع چالش‌ ها، بالغ‌ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کردیم. این چالش‌ها در سال جاری کم نشده است؛ اما با تلاش بخش خصوصی هدف‌ گذاری دو برابری برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در سال جاری طراحی کردیم. این بازار ظرفیت‌ های قابل‌ توجهی دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ در ادامه به بخشی از برنامه‌ های سازمان بورس در راستای تحقق اهداف تعیین شده، اشاره کرد.

ایران با تغییر جهت راهبردی می‌تواند خلأهای خاورمیانه را برطرف کند

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌ های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سرنوشت کرمان از سرنوشت کشور جدا نیست، تأکید کرد: این سرنوشت مبتنی بر نظریه‌ های حاکم بر دیپلماسی اقتصادی کشور حاکم است.

وی تصریح کرد: مبنای دیپلماسی اقتصادی در چند سال اخیر محیط همسایگی ایران بوده که نکته اصلی آن یکدست نبودن آنهاست. این کشورها همگرا نیستند.

رئیس مرکز پژوهش‌ های اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: در سال‌ های اخیر همت دولت بر توسعه روابط با اوراسیا و روسیه بوده است؛ اما توصیه بخش خصوصی برقراری توازن است؛ به‌ گونه‌ ای که این توازن باید در منطق رفتاری دولت مشهود باشد و نمودهای آن را ببینیم.

قاسمی ادامه داد: ایجاد توازن نیازمند آن است؛ که درک واقعی از قدرت ایران داشته باشیم؛ باید با اعتماد به‌ نفس کامل بگوییم که ایران، یک دولت محوری (Pivot State) است؛ که هر سه نوع دارایی نظامی، اقتصادی و معنایی ارزشمند را دارد و اتفاقات عمده‌ ترین دارایی ایران اقتصادی است.

وی بیان کرد: خاورمیانه در شرایط فعلی خلأهای عظیمی از حوزه کالاهای عمومی مانند آب گرفته تا آلودگی هوا و استانداردهای فرهنگی و امنیتی و... دارد؛ در این شرایط ایران می‌ تواند با تغییر جهت راهبردی، ضمن حفظ ارزش‌ های خود، به زنجیره آرش جهانی بپیوندند و در یک رابطه هم‌ افزایی، کشورهای منطقه را نیز یاری کند.

به عقیده رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، کشورمان توان تبدیل شدن به چنین قدرتی را دارد و باید خلأ موجود را برطرف کند.

خلاقیت در محدودیت‌ها شکل می‌گیرد

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در مراسم افتتاحیه رویداد کرمان آیدکس، تمرکز بر نیروی انسانی در محیط‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی را الگوی موفق در مسیر توسعه دانست و گفت: هیچ خلاقیتی در شرایط عادی رخ نداده است، بلکه در محدودیت‌ها، خلاقیت‌ها نمود پیدا می‌ کند.

وی تاکید کرد: پس باید از فرصت‌ های پیش رو، بهره ببریم و فعالیت‌ های توسعه‌ ای را دنبال کنیم.

معاون وزیر صحت خاطرنشان کرد: جایگاه و اهمیت منابع انسانی در پیشبرد اهداف توسعه‌ ای بسیار جدی است.

سرمایه‌ گذاری نیازمند برنامه‌ ریزی هدفمند است

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و دارایی نیز تصریح کرد: یکی از الزامات سرمایه‌ گذاری، برنامه‌ ریزی دقیق و قابل‌اجراست. در قالب این برنامه‌ ریزی می‌ توان با تکیه‌ بر منابع و ظرفیت‌ذهای موجود، سرمایه‌ گذاری را رونق بخشید.

وی؛ استان کرمان را منطقه‌ ای سرشار از موقعیت سرمایه‌ گذاری دانست و ادامه داد: هیچ میزان مزیت، برنامه‌ ریزان را از هدف‌ گذاری هدفمند و تجهیز زیرساخت‌ ها، بی‌ نیاز نمی‌ کند. باید توجه داشت؛ که در این‌ بین آمایش سرزمین نقش کلیدی دارد.

معاون وزیر اقتصاد تدوین برنامه بازاریابی را یکی از لازمه‌ های سرمایه‌ گذاری موفق دانست و گفت: بازاریابی هدفمند برای شناخت ظرفیت‌ ها و عرضه تولیدات است.

قرارداد ایران و هند، ترانزیت کشور را تقویت می‌ کند

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از انعقاد قرارداد چابهار بین ایران و هند خبر داد و گفت: این قرارداد در حوزه ترانزیت ایران بسیار مهم است.

وی افزود: همچنین مقرر شد؛ تا زمانی که قطار چابهار -خاش افتتاح شود، ۱۵۰ کامیون به‌ صورت ترکیبی بار را به خاش و سپس به کشورهای شمالی، منتقل کنند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، جذب سرمایه‌ گذاری خارجی را اقدامی دوطرفه عنوان و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم؛ تا برای بازار در دسترس، تولیداتی مناسب داشته باشیم.

صفری تصریح کرد: توجه به نیاز بازار برای تقویت تجارت، یک نقطه کلیدی است. در این‌ بین از نمایندگی‌ های خود، در کشورهای هدف خواستیم، تا سرمایه‌ گذاران مشتاق به بازار ایران را معرفی کنند، تا بتوانیم برای جذب سرمایه‌ های جدید برنامه‌ ریزی کنیم.

شایان ذکر است؛ استان کرمان با ظرفیت های بی نظیر حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، انرژی و گردشگری ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری دارد، که برگزاری همایش کرمان آیدکس به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، استانداری کرمان و سایر متولیان و دستگاه ها و سرمایه گذاران درصدد فعال سازی این ظرفیت ها بر پایه فناوری و اقتصاد پایدار است.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان توان سرمایه‌ گذاری برای ۲۵۰ پروژه در استان کرمان شناسایی و در این راستا برگزاری ۲۲ پنل تخصصی با موضوعات مورد تأکید در روند توسعه و سرمایه‌ گذاری، برنامه ریزی شده است، که در طی ۴ روز رویداد کرمان آیدکس، برگزار می‌ شوند. این رویداد ایجاد تعامل و شکل دادن به مشارکت‌ های جدید را دنبال می‌کند.

در مراسم افتتاحیه کرمان آیدکس نمایندگان و هیات‌ هایی از کشورهای بلاروس، تاجیکستان، روسیه، کره جنوبی، ازبکستان، فیلیپین، ارمنستان، ترکیه، عمان، بولیوی، قرقیزستان، رومانی، بلغارستان، ساحل‌ عاج، نیجریه و چین حضور داشتند.

این همایش با حضور ۳۰۰ شرکت کننده از سراسر ایران و جهان از جمله معاون رییس جمهور، معاونان برخی از وزرا، مدیران استانی و سفرای کشورهای مختلف در حالی گشایش یافت، که مدیران بر هم افزایی در راستای توسعه پایدار دیار کریمان اتفاق نظر داشتند و راهکارهایی برای این مهم ارائه کردند.

نظر شما