شناسهٔ خبر: 66645232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تعامل بین بخش خصوصی و دولت لازمه توسعه اقتصادی است

تحریریه جهان صنعت نیوز

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: برای تحقق توسعه باید سطح تعاملات دولت و بخش خصوصی را افزایش دهیم. بسترسازی برای این منظور به کمک رویدادها و همایش‌های ملی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت. بسترسازی برای افزایش سطح تعاملات بین بخش خصوصی و دولت، پیامد اصلی رویدادهای ملی و بین‌المللی است. که در کشور برگزار می‌شوند و در تحقق اهداف توسعه اقتصادی اثرگذارند.

صمد حسن‌زاده در مراسم افتتاحیه کرمان آیدکس ۲۰۲۴، تحقق اهداف توسعه‌ای را در قالب برگزاری رویدادها و همایش‌های اقتصادی و معرفی فرصت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری کشور، ضروری خواند. و گفت: نتایج این اقدامات در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود. اما در بلندمدت شاهد بهبودهایی در مسیر توسعه، سرمایه‌گذاری و صادرات خواهیم بود.

او با اشاره به همایش‌های ایران اکسپو، مجمع اتاق‌های آسیایی در اصفهان و کرمان آیدکس که همگی در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد. تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی نشان داد. که تعامل بخش خصوصی با حاکمیت باید روزبه‌روز افزایش پیدا کند. با بررسی تعدادی از کشورها که شرایط همسانی با ایران داشتند. را موردمطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم. که همه آنها به دلیل برقراری تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی به موفقیت رسیدند.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران، دولت و بخش خصوصی کشور تا به امروز مسیر پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشتند. و تعامل بین آنها یکی از لازمه‌های توسعه است.

حسن‌زاده برای توانمندسازی بخش خصوصی، اصلی‌ترین نهاد مشور را اتاق ایران معرفی کرد. و افزود: برای همین منظور یکی از مأموریت‌های اتاق ایران، برنامه‌ریزی برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشور است. که در این راستا، همایش‌هایی چون کرمان آیدکس را حمایت می‌کنیم.

او درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و نقش کلیدی کرمان در مسیر توسعه اقتصادی، تصریح کرد. امروز شاهد سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری عمان در بافت تاریخی کرمان بودیم. که تاکنون ۷۰ میلیون دلار ارزآوری به داخل کشور داشته و اقدام قابل‌توجهی است. بنابراین برگزاری همایش‌ها در مسیر پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در تکمیل زنجیره‌های ارزش داخلی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم و مؤثر است.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان نبر در این مراسم با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رویداد کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در حوزه جذب سرمایه‌های جدید، گفت. این رویداد کلید گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و رسیدن به اقتصاد مبتنی بر دانش در منطقه کرمان خواهد بود.

او ادامه داد: سعی کردیم ظرفیت‌ها و امکانات استان کرمان را در سطح واقعی آن به نمایش بگذاریم. اما باید اذعان داشت که کرمان، پتانسیل‌هایی بیش از این دارد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی لازم است. کلیه اتاق‌های سراسر کشور در مسیر تقویت سرمایه‌گذاری قدم بردارند. هرچند حمایت دستگاه‌های اجرایی و دولتی به‌ویژه استانداری‌ها در پیشبرد اهداف تعیین شده بسیار اهمیت دارد. دراین‌بین همراهی اتاق ایران نیز مهم است.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان رویداد کرمان آیدکس را با توجه به حضور بازیگران اصلی توسعه، فرصتی مغتنم توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در استان کرمان نهفته است که فقط به یک حوزه خاص محدود نمی‌شود.

به باور او اگر قرار باشد توسعه‌ای رخ دهد باید از منظر فرهنگی، زمینه‌ها را فراهم کنیم. توسعه از ذهن افراد جامعه شروع می‌شود و به‌تدریج رشد می‌یابد و برای این منظور نیازمند آموزش هستیم. فرآیند ذهنی افراد باید برای توسعه آمادگی پیدا کند و بعد از آن مسیرهای سرمایه‌گذاری هموار خواهد شد.

در ادامه این نشست مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سال جاری و جهش تولید با مشارکت مردم را مورد توجه قرارداد و گفت: هرکجا که مشارکت و تلاش مردم وارد شد، به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم. یکی از ابزارهای مشارکت مردم در اقتصاد، بازار سرمایه است.

او تصریح کرد: در طول سال گذشته علی‌رغم انواع چالش‌ها، بالغ‌بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کردیم. این چالش‌ها در سال جاری کم نشده است؛ اما با تلاش بخش خصوصی هدف‌گذاری دو برابری برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در سال جاری طراحی کردیم. این بازار ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

عشقی در ادامه به بخشی از برنامه‌های سازمان بورس در راستای تحقق اهداف تعیین شده، اشاره کرد.

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با بیان اینکه سرنوشت کرمان از سرنوشت کشور جدا نیست، تأکید کرد: این سرنوشت مبتنی بر نظریه‌های حاکم بر دیپلماسی اقتصادی کشور حاکم است.

او تصریح کرد: مبنای دیپلماسی اقتصادی در چند سال اخیر محیط همسایگی ایران بوده که نکته اصلی آن یکدست نبودن آنهاست. این کشورها همگرا نیستند. در سال‌های اخیر همت دولت بر توسعه روابط با اوراسیا و روسیه بوده است؛ اما توصیه بخش خصوصی برقراری توازن است؛ به‌گونه‌ای که این توازن باید در منطق رفتاری دولت مشهود باشد و نمودهای آن را ببینیم.

قاسمی ادامه داد: ایجاد توازن نیازمند آن است که درک واقعی از قدرت ایران داشته باشیم؛ باید با اعتمادبه‌نفس کامل بگوییم که ایران، یک دولت محوری (Pivot State) است که هر سه نوع دارایی نظامی، اقتصادی و معنایی ارزشمند را دارد و اتفاقات عمده‌ترین دارایی ایران اقتصادی است.

قاسمی ادامه داد: خاورمیانه در شرایط فعلی خلأهای عظیمی از حوزه کالاهای عمومی مانند آب گرفته تا آلودگی هوا و استانداردهای فرهنگی و امنیتی و… دارد؛ در این شرایط ایران می‌تواند با تغییر جهت راهبردی، ضمن حفظ ارزش‌های خود، به زنجیره آرش جهانی بپیوندند و در یک رابطه هم‌افزایی، کشورهای منطقه را نیز یاری کند.

به عقیده رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، کشورمان توان تبدیل شدن به چنین قدرتی را دارد و باید خلأ موجود را برطرف کند.

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در مراسم افتتاحیه رویداد کرمان آیدکس، تمرکز بر نیروی انسانی در محیط‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی را الگوی موفق در مسیر توسعه دانست و گفت: هیچ خلاقیتی در شرایط عادی رخ نداده است بلکه در محدودیت‌ها، خلاقیت‌ها نمود پیدا می‌کند. پس باید از فرصت‌های پیش رو، بهره ببریم و فعالیت‌های توسعه‌ای را دنبال کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: جایگاه و اهمیت منابع انسانی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای بسیار جدی است.

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و دارایی نیز تصریح کرد: یکی از الزامات سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی دقیق و قابل‌اجراست. در قالب این برنامه‌ریزی می‌توان با تکیه‌بر منابع و ظرفیت‌های موجود، سرمایه‌گذاری را رونق بخشید.

او استان کرمان را منطقه‌ای سرشار از موقعیت سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: هیچ میزان مزیت، برنامه‌ریزان را از هدف‌گذاری هدفمند و تجهیز زیرساخت‌ها، بی‌نیاز نمی‌کند. باید توجه داشت که دراین‌بین آمایش سرزمین نقش کلیدی دارد.

معاون وزیر اقتصاد تدوین برنامه بازاریابی را یکی از لازمه‌های سرمایه‌گذاری موفق دانست و گفت: بازاریابی هدفمند برای شناخت ظرفیت‌ها و عرضه تولیدات

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از انعقاد قرارداد چابهار بین ایران و هند خبر داد و گفت: این قرارداد در حوزه ترانزیت ایران بسیار مهم است. همچنین مقرر شد تا زمانی که قطار چابهار -خاش افتتاح شود، ۱۵۰ کامیون به‌صورت ترکیبی بار را به خاش و سپس به کشورهای شمالی، منتقل کنند.

او جذب سرمایه‌گذاری خارجی را اقدامی دوطرفه عنوان و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا برای بازار در دسترس، تولیداتی مناسب داشته باشیم. توجه به نیاز بازار برای تقویت تجارت، یک نقطه کلیدی است. دراین‌بین از نمایندگی‌های خود در کشورهای هدف خواستیم تا سرمایه‌گذاران مشتاق به بازار ایران را معرفی کنند تا بتوانیم برای جذب سرمایه‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم.

فرشید گل‌زاده کرمانی، نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق کرمان نیز درباره علت برگزاری این رویداد باوجود این پرسش اساسی که آیا در شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران، صحبت کردن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار هست یا نه؟ گفت: علاوه بر سؤال مطرح شده از طرفی می‌دانیم که با ابرچالش‌هایی مواجه هستیم که علاوه بر آنها چالش‌های خردی، اقتصاد کشور را تهدید می‌کنند. تأمین منابع مالی، مهاجرت کارشناسان و مدیران حرفه‌ای ازجمله این مشکلات هستند؛ اما طبق مطالعات انجام شده متوجه شدیم که در بین مدیران، امیدواری درباره ایجاد رونق در کسب‌وکار ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ بیشتر شده است. نشانه‌های این امیدواری هم این است که داخلی سازی کیفی را یاد گرفتیم و تاب‌آوری صنایع و کسب‌وکارها افزایش یافته است؛ بنابراین می‌توان با صحبت کردن از فرصت‌های پیش رو، به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور، امیدوار بود.

در ادامه فرزین فردیس، عضو هیات رئیسه اتاق تهران، تصریح کرد: بالاترین نرخ آثار ثبت شده جهانی و ملی را از منظر گردشگری در استان کرمان داریم. ازنظر کشاورزی هم این استان باوجود بحران آب، بسیار پیشروست و درنهایت ذخایر معدنی غنی استان کرمان است که به جد باید در حوزه سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین استان کرمان ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد.

آرش علوی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز حضور بازیگران اصلی صحنه توسعه در این رویداد را نقطه عطف کرمان آیدکس ارزیابی کرد و گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان توان سرمایه‌گذاری برای ۲۵۰ پروژه را در استان کرمان شناسایی و در این راستا برگزاری ۲۲ پنل تخصصی با موضوعات مورد تأکید در روند توسعه و سرمایه‌گذاری را برنامه‌ریزی کردیم که در طی ۴ روز رویداد کرمان آیدکس، برگزار می‌شوند. این رویداد ایجاد تعامل و شکل دادن به مشارکت‌های جدید را دنبال می‌کند.

در مراسم افتتاحیه کرمان آیدکس نمایندگان و هیات‌هایی از کشورهای بلاروس، تاجیکستان، روسیه، کره جنوبی، ازبکستان، فیلیپین، ارمنستان، ترکیه، عمان، بولیوی، قرقیزستان، رومانی، بلغارستان، ساحل‌عاج، نیجریه و چین حضور داشتند.

منبع: اتاق ایران

نظر شما