شناسهٔ خبر: 66607389 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افتتاح فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس تا پایان سال

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، پالایشگاه مهر خلیج فارس با پیشرفت فیزیکی مناسب درحال ساخت است و اگر دولت و وزارت نفت کمک کنند، فاز اول این پالایشگاه تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد، امروز در آخرین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: پس از توسعه موفقیت‌آمیز فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، فاز‌های ۱۳، ۲، ۲۳ و ۲۴ نیز به قرارگاه واگذار شد و توسط توان متخصصان داخلی این فاز‌های مهم میدان مشترک پارس جنوبی توسعه یافت، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۹ میلیون مترمکعب گاز در روز از تولیدات این فاز‌ها به شبکه گاز کشور تزریق می‌شود.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته موضوع بنزین به گلوگاهی برای کشور تبدیل شده بود و واردات آن ارزآوری بسیار قابل توجهی داشت که با ورود قرارگاه سازندگان خاتم‌الانبیاء (ص) به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نه تنها بحث واردات بنزین متوقف شد، بلکه ایران به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست و امینت تأمین بنزین برای کشور با بهره‌برداری از این پالایشگاه بزرگ محقق شد، گفت: ۴۵ درصد بنزین روزانه کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه بدون شک بهره‌برداری از پالایشگاه مهر خلیج فارس می‌تواند کمک شایان توجهی به بحث تأمین پایدار نیاز بنزین کشور و کاهش ناترازی بنزین کند، گفت: این قرارگاه در بحث توسعه میادین مشترک نفتی و گازی به کمک وزارت نفت آمده است و درکنار توسعه میادین مستقل مثل میدان لالی، میدان مارون و میدان اهواز، به توسعه میدان مشترک یادآوران ورود کرده‌ایم.

سردار عابد با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم رقیب شرکت‌های داخلی نیست بلکه با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کند، گفت: اکنون قرارگاه با ۵۰۰۰ پیمانکار بخش خصوصی همکاری دارد که از این تعداد ۲۵۰۰ پیمانکار در حوزه نفت و گاز است.

وی با اشاره به مشارکت پنج میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های خارج از کشور، اظهار کرد: در بحث حضور در پروژه‌های خارجی یارگیری برای ما بسیار مهم است، البته این کشور‌ها دیر باور کردند که هدف ما از حضور در پروژه‌های خارجی کمک به این کشور‌ها است، اینکه می‌خواهیم دست آن‌ها را بگیریم و دست و بازوی آن‌ها باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: در سه هفته گذشته پروژه‌ای را در کشور سریلانکا افتتاح کردیم و رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که بهترین کمک را در این مدت، جمهوری اسلامی ایران داشته و ما به توانمندی جوانان کشورمان در این پروژه‌ها افتخار می‌کنیم، گفت: در کشور‌های مختلف از جمله عراق، لبنان، سوریه و ونزوئلا حضور داریم و با مشارکت و همکاری پیمانکاران بخش خصوصی پروژه‌های خارجی را به اجرا می‌رسانیم.

سردار عابد با تاکید بر اینکه حریف برای ما بسیار مهم است و اگر شرکت‌های پیمانکاری، حرفه‌ای نباشند، بازنده خواهند شد و به آن‌ها می‌گوییم که باید نگاه اقتصادی داشته باشند نه اینکه از آن کشور فقط وام بگیرند و قادر به اجرای پروژه نباشند و نتوانند حقوق نیروی کار را بدهند، اظهار کرد: ارز حاصل از این پروژه‌ها را به کشور برمی‌گردانیم و برای هیچ کشوری مجانی کار نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا در دهه اول بعد از جنگ و با توجه به توان رزم و نیروی تجربه و بنابر درخواست دولت در بازسازی‌های مناطق آسیب دیده حضور پیدا کرد، گفت: این قرارگاه مناطق وسیعی را با کمک مردم بازسازی کرد. همچنین در دهه دوم هم اقدامات مهمی انجام شد. البته باید توجه داشت که جنگ ویرانگر است و میزان خسارت بعد از جنگ بسیار زیاد بود. اما بعد از بازسازی مناطق، به نیاز‌ها و گلوگاه‌های کشور پرداختیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: در آن دوره نخستین نیاز و اولویت کشور آب بود و در اولین حرکت ساخت سد کرخه در دستور کار قرار گرفت و توانستیم بزرگترین سد منطقه را بسازیم در حالی که شرکت‌های خارجی، ایران را ترک کرده بودند بدون اینکه حتی نقشه‌ها را در اختیار ما بگذارند و کوچکترین راهنمایی به ما بدهند، اما نیازی به شرکت‌های خارجی پیدا نکردیم و توانستیم این سد بزرگ را در منطقه فتح‌المبین احداث کنیم.

وی گفت: در دهه سوم با اعمال تحریم‌های متعدد مواجه شدیم، اما در همین شرایط میدان پارس جنوبی که از میدان‌های مهم منطقه است را به اجرا رساندیم و این پروژه را آغاز کردیم.

نظر شما