شناسهٔ خبر: 66605675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خبر داد؛

برگزاري هجدهمين دوره جشنواره ملي فن آفريني شيخ بهايي در اصفهان

صاحب‌خبر -
برگزاري هجدهمين دوره جشنواره ملي فن آفريني شيخ بهايي در اصفهان
خبرگزاری آریا- رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از برگزاری هجدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در 26 و 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبرداد.
به گزارش خبرگزاری آریا در اصفهان، فاسم مصلحی رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در  جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این جشنواره در  دوبخش برگزار خواهد شد، گفت: این رویداد ملی در دو بخش مسابقه‌ای «طراحان کسب و کار» و «فن آفرینی و تجاری سازی فن آفرینی (نوپا و رشد یافته)» برگزار می‌شود و محلی برای گردهمایی اعضا و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری خواهد بود.
وی ادامه داد: جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی قدیمی‌ترین و معتبرترین رویداد فن‌آوری و فن‌آفرینی کشور است که تلاش می‌کند با حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور گام بردارد. شناسایی و معرفی واحد‌های فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، گامی بلند جهت توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد ملی با حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و توان نخبگان کشورمان ایران است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بیان کرد: مخاطب اصلی جشنواره شیخ بهایی سرمایه‌گذاران، پارک‌های علم‌وفناوری، شرکت‌های بزرگ صنعتی و واحدهای تحقیق و توسعه هستند.
وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیاز جامعه و صنعت فعالیت می‌کنند بنابراین حمایت و تشویق برای شکل‌گیری شرکت‌های فن‌آور توسط بخش خصوصی، راه حل مسائل و چالش‌های کشور است.
مصلحی ادامه داد: در شرایطی که اصفهان با آلودگی‌های متعدد مواجه است، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، فروش فناوری و تولید محصولات با حجم کمتر و ارزش افزوده بیشتر می‌تواند راهگشا باشد بدین سبب حمایت از تولید فناوری با رویکرد صیانت از محیط زیست یکی از دستاوردهای شهرک علمی تحقیقاتی و جشنواره شیخ بهایی است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: در حال حاضر در شهرک علمی و تحقیقاتی 750 شرکت فناور و دانش‌بنیان و  9هزار و 500 نفر شاغل در بخش‌ خصوصی مشغول به فعالیت هستند که درصد قابل توجهی از این افراد تحصیلات بالایی دارند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف حائز اهمیت این جشنواره رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش‌بنیان، تقویت مذاکرات دوجانبه (B2B) و سرمایه‌گذاری‌های کلان واقعی و آشنایی شرکت‌ها با روش‌های مختلف تامین مالی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، تامین مالی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مورد نیاز کشور است.
مصلحی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 40 طرح با 200 میلیارد تومان از طریق تامین‌مالی جمعی، تامین اعتبار شده‌اند، یادآور شد: بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره هجدهم طراحان کسب و کار یا همان افراد صاحب ایده که می‌توانند آن را عملی و قابل سرمایه‌گذاری کنند و باید تیمی با ماهیت حقوقی داشته باشند و فن‌آفرینی و تجاری سازی فناوری که ملزم به شخصیت حقوقی ثبت شده با حداقل 51 درصد سهام متعلق به بخش خصوصی و تجاری سازی محصول است.
وی با اشاره به مراحل داوری، گفت: در جشنواره بخش نمایشگاه وجود دارد که افراد راه‌یافته به مراحل نهایی در آن حضور دارند، همچنین در جشنواره شیخ بهایی، برخی طرح‌های شهرک علمی و تحقیقاتی به کارخانه‌ای در شهرک صنعتی تبدیل می‌شوند که جایزه فناوری صنعت‌ساز به این طرح‌ها تعلق می‌گیرد.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان و فناور این مجموعه، صادرات 57 میلیون دلاری محصولات در سال گذشته داشته اند؛ بیان کرد: همچنین فروش داخل کشور محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال پیش 200 هزار میلیارد و گردش مالی این مجموعه 350 هزار میلیارد ریال بود.
وی خاطر نشان کرد: در حاشیه این رویداد نیز رویدادهای مختلفی اعم از «پل سرمایه‌گذاری»، «تأمین مالی جمعی طرح‌های فناورانه»، «روش‌های نوین تأمین مالی و سرمایه‌گذاری»، «بازارچه طعم فناوری در زندگی»، «مهارت‌های رهبری استراتژیک در قالب بازی نبرد پادشاهان» و «نشست میز مسائل دانش‌بنیان» برگزار خواهد شد. «فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر»، «فناوری‌های صنعت‌ساز»، «رفع نیاز صنعت در دوران تحریم»، «صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «محیط‌زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی، مدیریت منابع آب»، «نیازهای صنعت دارو، مهندسی پزشکی»، «فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و صنایع خلاق»، «زیست‌فناوری، نانو، کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنایع IT، ICT، هوش مصنوعی» از جمله زمینه‌های پیشنهادی هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی محسوب می‌شود که متناسب با فضای فناورانه مورد نیاز کشور انتخاب شده است.
در ادامه، سعید آجلی  با اشاره به برگزاری هجدهمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی، آن را رویدادی برای حمایت از فن‌آفرینان نام برد و اظهار کرد: نتیجه برگزاری جشنواره نیز امیدآفرینی به ویژه برای قشر نخبه خواهد بود.
وی به جایزه ویژه مدیریت شهری در جشنواره شیخ بهایی در بخش‌های مصالح نوین، شهر هوشمند، ساختمان سبز، محیط زیست و حمل‌ونقل نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این جشنواره ملی است، شهرداری اصفهان وعده داده مشارکت شهرداری کلانشهرهای دیگر را نیز برای دوره‌های بعد جلب کند.
به گفته دبیر جشنواره شیخ بهایی، 2 طرح از چهار طرح برگزیده جایزه مدیریت شهری دوره هفدهم منجر به عقد قرارداد شده است.
وی از افزوده شدن جایزه فناوری آب با همکاری وزارت نیرو برای اولین‌بار به عنوان جایزه ویژه در این جشنواره خبر داد و گفت: 481 شرکت از 26 استان در جشنواره ثبت‌نام کردند که 102 شرکت به مرحله نیمه نهایی رسید.
آجلی با بیان اینکه در بخش طراحان کسب‌وکار 9 طرح، کسب‌وکارهای نوپا 7 طرح و کسب‌وکارهای رشدیافته 9 طرح به مرحله نهایی رسیده‌اند، ادامه داد: در جایزه مدیریت شهری 14 طرح و فناوری آب 9 طرح به مرحله نهایی رسیده‌اند.
 دبیر هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی با اشاره به 6 سکوی مالی این جشنواره، اظهار داشت: نفرات اول تا سوم هر بخش جوایز و تسهیلات دریافت می‌کنند که جوایز نفر اول تا سوم بخش فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری(رشد یافته) و فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری( پویا) ، به ترتیب 3، 2 و 1/5 میلیارد ریال، نفر اول تا سوم بخش طرح کسب و کار، به ترتیب 1/5 میلیارد ریال، 1 میلیارد ریال و 750 میلیون ریال است.

نظر شما