شناسهٔ خبر: 66465449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه لوکانو 8 و اکستریم VX ؛ جدال پادشاهان چینی در ایران

صاحب‌خبر -

اکستریم VX و لوکانو 8 (تیگو 9) دو شاسی بلند لوکس چینی جدید بازار ایران هستند. در ادامه این دو کراس اوور را از جهات مختلف مقایسه می‌کنیم.

بازار کراس اوورهای ایران که این روزها داغ‌تر شده، قرار است میزبان دو کراس اور بالارده جدید شود: یکی لوکانو 8 ماموت خودرو یا همان تیگو ۹ و دیگری اکستریم VX مدیران خودرو یا در اصل اکسید VX. از قضا هر دو خودرو هم محصول برندهای زیرمجموعه چری هستند و به‌عنوان نسل جدید شاسی بلندهای چری توسعه پیدا کرده‌اند.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

  • مقایسه طراحی و ابعاد
  • مقایسه طراحی کابین و امکانات رفاهی و ایمنی
  • مقایسه مشخصات فنی
  • مقایسه قیمت

مقایسه لوکانو 8 ماموت خودرو و اکستریم VX مدیران خودرو

اکستریم VX در اصل VX از برند اکسید (EXEED)، زیرمجموعه چری است که حالا تحت برند اکستریم (XTRIM) به‌واسطه مدیران خودرو به ایران می‌آید. مدیران خودرو پس از موفقیت برند فونیکس خود، حالا VX را تحت برند جدید اکستریم عرضه می‌کند. اکستریم LX و اکستریم TXL هم محصولات دیگر این برند مدیران خودرو هستند. اخیراً انتخاب محمدرضا گلزار به‌عنوان سفیر اکستریم و حضور این بازیگر مطرح در رویداد معرفی وی ایکس بازخوردهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

اکستریم VX مدیران خودرو اکستریم VX مدیران خودرو

اکستریم VX

لوکانو 8 که چری آن را با نام‌های جیکو J8 و همچنین تیگو 9 در بازارهای مختلف عرضه می‌کند هم محصول برند تازه‌تاسیس ماموت خودرو بر شمرده می‌شود. اولین زمزمه‌ها درباره لوکانو در اخبار خودرو دی ماه گذشته شنیده شد تا حالا که صفحه رسمی آن در اینستاگرام به‌صورت رسمی مشغول تبلیغ لوکانو 8 و همچنین لوکانو 7 است. به‌زودی باید منتظر ورود رسمی لوکانو به ایران باشیم که حضور خودروساز چینی چری در بازار ایران را حتی پر رنگ‌تر از قبل می‌کند.

لوکانو 8 ماموت خودرو لوکانو 8 ماموت خودرو

لوکانو 8

در ادامه به مقایسه لوکانو ۸ و اکستریم وی ایکس از جوانب مختلف از جمله طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی، مشخصات فنی و قیمت می‌پردازیم.

طراحی و ابعاد تیگو 9 و اکسید وی ایکس

از آنجایی که هر دو شاسی بلند ساخته چری هستند، اشتراکات زیادی را در طراحی آن‌ها می‌توان پیدا کرد. در واقع اینجا با دو سبک طراحی کاملاً متفاوت مواجه نیستیم و المان‌هایی آشنا را مشاهده می‌کنیم که در محصولات دیگر چری و به‌صورت کلی بقیه اس یو وی های چینی دیده شده‌اند. با این حال، تفاوت اینجا است که اکستریم VX به دلیل قرارگیری در دسته محصولات «لوکس»، طراحی پر زرق و برق‌تری دارد. لوکس‌پسندهایی که حاضر به پرداخت هزینه چند میلیاردی برای خرید خودرو هستند بدون شک نباید VX را از دست بدهند.

اکستریم VX مدیران خودرو اکستریم VX مدیران خودرو
اکستریم VX
لوکانو 8 ماموت خودرو لوکانو 8 ماموت خودرو
لوکانو 8


علاوه بر این، وی ایکس مدیران خودرو همچنین از لحاظ ابعاد یک پله بالاتر از لوکانو 8 قرار دارد و از سه ردیف صندلی برخوردار است. البته تیگو 9 هم علاوه بر نسخه دو ردیفه، در نسخه سه ردیفه عرضه می‌شود، اما در حال حاضر مشخص نیست دقیقاً چه نسخه‌ای از آن به بازار ایران ر اه پیدا می‌کند.

اکستریم VX مدیران خودرو اکستریم VX مدیران خودرو
اکستریم VX
لوکانو 8 ماموت خودرو لوکانو 8 ماموت خودرو
لوکانو 8


به‌طور دقیق‌تر، شاسی بلند ماموت خودرو 4820 میلی‌متر طول، 1930 میلی‌متر عرض و 1699 میلی‌متر ارتفاع دارد، در حالی که طول، عرض و ارتفاع شاسی بلند مدیران خودرو به ترتیب 4970 میلی‌متر، 1940 میلی‌متر و 1788 میلی‌متر اعلام شده است. در نتیجه خانواده‌های پرجمعیت‌تر که به دنبال خودرویی جادارترند می‌توانند وی ایکس را در نظر بگیرند.

اکستریم VX مدیران خودرو اکستریم VX مدیران خودرو
اکستریم VX
لوکانو 8 ماموت خودرو لوکانو 8 ماموت خودرو
لوکانو ۸


البته این به این معنا نیست که لوکانو 8 یا تیگو 9 طراحی جذابی ندارد یا به اندازه کافی جادار نیست. در واقع اختلاف بین لوکانو 8 و اکستریم VX چه از نظر جذابیت طراحی نمای بیرونی و چه از لحاظ ابعاد جزئی است و باید با وسواس بین این دو گزینه یکی را انتخاب کرد.

اکستریم VX مدیران خودرو اکستریم VX مدیران خودرو
اکستریم VX
لوکانو 8 ماموت خودرو لوکانو 8 ماموت خودرو
لوکانو ۸


تیگو 9 هم مثل خیلی از شاسی بلندهای چینی طراحی رنگ و لعاب‌داری دارد؛ به‌خصوص ترکیب چراغ‌های تهاجمی و جلوپنچره بزرگ آن با میله‌های کرومی عمودی مسلماً باب میل خیلی از خودروسواران ایرانی است و خیلی از شاسی بلندهای چینی با چهره مشابه بارها امتحان خود را در بازار ایران پس داده‌اند.

طراحی کابین و امکانات رفاهی و ایمنی

قاعده طراحی نمای بیرونی تقریباً برای کابین این دو کراس اوور چینی هم صدق می‌کند. با وجود این، ماهیت لوکس اکستریم وی ایکس اینجا هم خود را نشان می‌دهد.

داشبورد کابین اکستریم VX مدیران خودرو داشبورد کابین اکستریم VX مدیران خودرو
اکستریم VX
داشبورد کابین لوکانو 8 ماموت خودرو داشبورد کابین لوکانو 8 ماموت خودرو
لوکانو 8


در فضای داخلی VX طراحی و چیدمانی لوکس مشابه ساخته‌های مرسدس بنز را می‌توان مشاهده کرد. به‌طور مشخص اینجا منظور نمایشگر سه‌گانه داشبورد این خودرو است که به هایپراسکرین مرسدس بنز شباهت دارد. این نمایشگر سه‌گانه که از گوشه‌ای تا گوشه دیگر کابین را فرا می‌گیرد، متشکل از یک نمایشگر 15.6 اینچی مرکزی و دو نمایشگر 12.3 اینچی است. حتی در کنار این‌ها یک نمایشگر هدآپ هم در دسترس راننده قرار دارد تا این مجموعه را تکمیل کند.

تنظیم برقی صندلی‌های هر سه ردیف، قابلیت ماساژ، گرمایش و سرمایش صندلی­‌های ردیف اول، تهویه مطبوع خودکار دو کاناله با فیلتر تصفیه هوا و تکیه‌گاه ساق پا برای سرنشینان جلو برخی از امکاناتی‌اند که محصول مدیران خودرو را لوکس‌تر می‌کنند. به‌طور کلی امکانات و تجربه فضای داخلی این خودرو به گونه‌ای است که می‌توان به راحتی لقب لوکس‌ترین شاسی بلند چینی را به آن نسبت داد.

در همان حال، لوکانو 8 هم از امکانات رفاهی بی‌نصیب نیست. البته بر خلاف EXEED VX که کاتالوگ رسمی آن منتشر شده، هنوز امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو مشخص نشده است و کماکان باید تا قطعی شدن آپشن‌های آن منتظر بود. حتی علی‌رغم این موضوع، لوکانو 8 به یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم مولتی مدیا و صفحه آمپر تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی مجهز است و نمایشگر هدآپ هم پیش رو راننده می‌گذارد.

این خودرو هم از تنظیم برقی و گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه دو ناحیه‌ای با دریچه برای ردیف عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و نورپردازی داخلی برخوردار است. این یعنی لوکانو 8 یا تیگو 9 جزو شاسی بلندهای پرامکانات بازار به حساب می‌آید، ولی اگر دغدغه بودجه ندارید و لوکس‌ترین و مجهزترین تجربه ممکن را می‌خواهید، این VX است که می‌تواند دست بالاتر را داشته باشد. در غیر این صورت، تیگو 9 هم در زمینه امکانات رفاهی کم و کاستی ندارد.

تیگو 9 با امکانات ایمنی و سیستم‌های کمک‌راننده‌ای نظیر ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار، برخورد از جلو و عقب، هشدار عبور خودرو در پشت، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، دستیار پارک و دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی عرضه می‌شود؛ مجموعه‌ای که به نوبه خود کامل است و احتمالاً جایی برای گلایه باقی نمی‌گذارد.

حالا مطابق انتظار، اکستریم وی ایکس مدیران خودرو پا را فراتر می‌گذارد و مجموعه‌ای از آپشن‌های رفاهی و ایمنی را به دنبال دارد که شاید از حوصله این مطلب خارج باشد؛ ولی از جمله آن‌ها می‌توان به هشدار ترافیک عقب و جلو، هشدار برخورد از عقب، تشخیص نقطه کور، دستیار پارک خودکار، سیستم کمکی تغییر خط، کروز کنترل تطبیقی هوشمند، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.

مشخصات فنی اکستریم VX و لوکانو 8

لوکانو 8 و اکستریم VX به پیشرانه مشترکی مجهزند که پیش‌تر در محصولات عرضه شده در بازار ایران به کار گرفته شده است. موتوری که این دو کراس اوور چینی وارداتی جدید بازار ایران از آن بهره می‌برند همان موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ تیگو 8 پرو مکس است.

موتور لوکانو 8 ماموت خودرو موتور لوکانو 8 ماموت خودرو

بنا به اطلاعات منتشر شده، لوکانو 8 با موتور خود توانایی تولید قدرت 254 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر را دارد. موتور اکستریم VX هم قادر به تولید 257 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است. هر دو خودرو دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک هستند، ولی شاسی بلند ماموت خودرو از گیربکس گیربکس دوکلاچه تر 7 سرعته و محصول مدیران خودرو از گیربکس اتوماتیک 8 سرعته بهره می‌برد.

موتور اکستریم وی ایکس مدیران خودرو موتور اکستریم وی ایکس مدیران خودرو

این دو خودرو به‌دلیل برخورداری از پیشرانه مشترک نباید تفاوت فاحشی از لحاظ عملکرد داشته باشند، ولی از طرفی دیگر، تفاوت وزن و ابعادشان جزو عواملی است که می‌تواند روی عملکردشان تاثیرگذار باشد. حداقل روی کاغذ مصرف سوخت اکسید وی ایکس در هر 100 کیلومتر بیشتر گزارش شده است و همچنین ابعاد و وزن بیشتر این خودرو می‌تواند اثراتی روی تجربه سواری آن داشته باشد. در هر صورت، واضح است که حداقل در این مقطع باید انتظار همان سواری آشنای کراس اوورهای چینی امروزی را از آن‌ها داشته باشید.

قیمت لوکانو 8 و وی ایکس

گذشته از عواملی از جمله ابعاد، امکانات و مشخصات فنی، قیمت نقشی کلیدی در انتخاب خودرسواران ایرانی بازی می‌کند. در مقطع کنونی هنوز قیمت رسمی هیچ کدام از این شاسی بلندهای چینی مشخص نیست. با این حال، پیش‌بینی می‌شود لوکانو 8 با قیمت حدود 3 میلیارد تومان روانه بازار ایران شود، در صورتی که احتمالاً اکستریم وی ایکس بیشتر از 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود. البته در این بین باید نوسانات بازار ارز و شرایط بازار تا زمان عرضه این محصولات لوکس جدید کشور را در نظر گرفت.

اگر نهایتاً اختلاف قیمت بین تیگو 9 و اکسید وی ایکس فاحش باشد، انتخاب بین این دو گزینه حتی دشوارتر می‌شود؛ چون هرچند وی ایکس لوکس‌تر از رقیب خود به شمار می‌رود، از طرفی شاید تفاوت آن با تیگو 9 آنقدری نباشد که مشتریان را به پرداخت مبلغ خیلی بیشتری متقاعد کند. به هر حال، بدون هیچ شک و شبهه‌ای وی ایکس هم حتی اگر قیمت خیلی بالاتری داشته باشد کماکان طرفداران پر و پاقرص خود را خواهد داشت.

در آخر به نظر شما کاربران گجت نیوز بین لوکانو 8 و اکستریم VX کدام برنده مقایسه است؟

از دست ندهید:
لوکانو ۷ پلاگین هیبریدی معرفی شد + مشخصات فنی، قیمت و شانس واردات لوکانو ۸ هیبریدی ؛ قیمت و مشخصات فنی خودرو وارداتی ماموت چری اومودا ۷ معرفی شد؛ عضو جدید فونیکس مدیران خودرو؟ تیگو ۸ پرو جدید معرفی شد + مشخصات فنی، قیمت و ویدیو

نظر شما