شناسهٔ خبر: 66441375 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۵۰ میلیون اصله نهال طرح یک میلیارد درخت تولید شد

بجنورد -ایرنا- رییس موسسه تحقیقات، جنگل ها و مراتع کشور گفت: ۲۵۰ میلیون اصله نهال از آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت(۱۱ آذرماه ۱۴۰۲) تاکنون تولید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی عیلزاده علی آبادی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی تحقیقات منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار کرد: ۴۰ درصد از سهم طرح کاشت یک میلیارد درخت شامل زراعت چوب صنوبر و اکالیپتوس است که توسط مردم و بهره برداران بخش کشاورزی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بهره برداران در این طرح با کاشت درختان اقتصادی می توانند با زراعت چوب درآمد اقتصادی داشته باشند که در این راستا از سهمیه آبی که در اختیار دارند و یا از آب های نامتعارف استفاده خواهند کرد.

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: در مرحله نخست اجرای این طرح باید ظرفیت کاشت نهال در نهالستان ها، عرصه های قابل کشت، نوع ارقام با توجه به شرایط آب و هوایی سنجیده شود.

وی گفت: مزایای زیادی از جمله فعال شدن نهالستان های راکد منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با وجود نواقصی در اجرای این طرح همراه بود و تیم های کاشت نهال در استان ها شکل گرفت.

علیزاده علی آبادی افزود: در اجرای این طرح از ظرفیت و پتانسیل صنایع و کارخانجات بزرگ و کوچک، ارتش، بسیج، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، آموزش و پرورش و سایر سازمان ها و ارگان ها استفاده شد و باید این رویه تا چهار سال آینده ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: قرار نیست که منابع‌ آب شرب، کشاورزی و یا صنایع برای اجرای این طرح استفاده شود و باید از آب های غیر متعارف از جمله آب دریا، باران بهره برد، به طور مثال در کاشت درختان حرا از آب دریا استفاده و در مناطقی نیز کاشت درخت در عرصه های منابع طبیعی از آب باران مشروب خواهد شد.

پویش "کاشت یک میلیارد درخت" از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است؛ این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود.

نظر شما