شناسهٔ خبر: 66430142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ روایت «قدس» از معلمی در دل کوه های بلند/ هشدار «شرق» درباره چالش کمبود نیروی کار ماهر در صنایع کشور

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنا رسانه، «استوار مثل کوه، سخاوتمند مثل دشت» تیتر روزنامه قدس است که در گزارشی  به بیان روایت معلمی از دل کوه‌های بلند تا نقطه صفر مرزی پرداخت. این روزنامه نوشت:«رضا باقری، معلم چند پایه ابتدایی روستای هوفل پلنگی از توابع شهرستان ایذه استان خوزستان که قصه مشق عشق خودش را از حدود دو سال پیش به عنوان سربازمعلم آغاز کرده است، می‌گوید: زندگی معلمان عشایر با جاده‌های سخت‌گذر، کوهستان و رودخانه‌های پرآب گره خورده است. رسیدن به روستا پس از سه ساعت مسیر ماشین‌رو و بیش از ۹ساعت پیاده‌روی در کوهستان به عشق دانش‌آموزانی که چشم‌انتظار آمدن معلم خود هستند، زیباترین تصویری است که فقط در مدارس عشایری می‌توان از آن سراغ گرفت. سختی ساعت‌ها پیاده‌روی در کوهستان و مسیر ناهموار با دیدن دانش‌آموزانی که در جاده خاکی روستا و کنار دیوار مدرسه انتظار رسیدن معلمشان را می‌کشند، بسیار شیرین است.»

«فقر کارگر» تیتر روزنامه شرق است و در گزارشی به معضلات و مشکلات دستمزدی که باعث شده است صنایع کشور با چالش جدی کمبود نیروی کار ماهر مواجه شوند، اشاره کرد. این روزنامه نوشت: «مقابل ورودی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ بنرهای استخدام کارگر نصب شده است. آگهی استخدام بسیاری از کارخانه‌ها مدام در سایت‌های کاریابی تکرار می‌شود، اما کارگر نیست که نیست… . این روایت بسیاری از کارخانه‌داران ایرانی است. آنها توضیح می‌دهند که کمبود کارگر سبب شده است ‌بسیاری از کارخانه‌ها به جذب زنان روی بیاورند. یک اقتصاددان، می‌گوید: در‌حال‌حاضر بازار کار با سه پدیده متفاوت مواجه شده است؛ اول، رویگردانی مردان از کارگری در کارخانه‌ها و جذب گسترده زنان با دستمزد نازل که این مسئله گویای وضعیت نامطلوب تولید است. دوم، پدیده مهاجرت کارگران با مهارت متوسط و بیشتر به خارج از کشور و سوم، جایگزینی کارگران خارجی با مهارت پایین که همگی موجب کاهش بیش از پیش بهره‌وری در کارخانه‌ها و صنایع کشور می‌شود.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

 

نظر شما