شناسهٔ خبر: 66687195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاربران شبکه‌های اجتماعی به مناسبت روز فردوسی از عظمت این حکیم ایرانی نوشتند

ستاره‌ای درخشان در کهکشان پرشکوه ادبیات فارسی

روزنامه جوان

روز بزرگداشت حکیم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، روزی است که بیش از همیشه باید به ایران بیندیشیم و افق نگاه خود را از مرز‌های سیاسی به وسعت یک تمدن، گسترش دهیم. باید بدانیم چگونه وقتی ‎حکمت و ‎زبان به هم پیوند خورد، تفکر ایرانی به بالاترین حد استعداد خود در طول تاریخ حیاتش رسید. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی به مناسبت روز ۲۵اردیبهشت‌ماه که به‌نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده‌است، از عظمت این حکیم و شاعر ایرانی نوشتند. کاربران ابیاتی را از فردوسی به اشتراک گذاشتند و از رویکرد‌ها و منش این شاعر گفتند. برخی از کاربران نیز از پیام‌های فردوسی برای امروز ایران و ایرانی‌ها نوشتند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.
 
 حسین امیرعبداللهیان:
شاهکار فردوسی در خلق شاهنامه به مانند ستاره‌ای درخشان در کهکشان پرشکوه و بی‌حد و مرز ادبیات فارسی می‌درخشد. فردوسی با بهره‌گیری از تعابیر زیبا و بی‌مانند ادبی، جلوه‌های زیبا از خداجویی، اخلاق محوری، صلح دوستی، توجه به ارزش‌های بشری و عشق به وطن را نزد ایرانیان به تصویر کشیده‌است. پیام این شاعر بزرگ ایرانی از هزار سال پیش برای جامعه جهانی این است: بیا تا همه دست نیکی بریم | جهان جهان را به بد نسپریم | بکوشیم بر نیک‌نامی به تن | کزین نام یابیم بر انجمن. 
 محمد‌مهدی اسماعیلی:
روز بزرگداشت حکیم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، روزی است که بیش از همیشه باید به ایران بیندیشیم و افق نگاه خود را از مرز‌های سیاسی به وسعت یک تمدن، گسترش دهیم. باید بدانیم چگونه وقتی ‎حکمت و ‎زبان به هم پیوند خورد، تفکر ایرانی به بالاترین حد استعداد خود در طول تاریخ حیاتش رسید. 

 سیده‌مهدیه قرشی:
جان کلام، فردوسی به عنوان یکی از ‎کیمیاگران فرهنگی برای پیوند «خود و خاک»، امروز، انکارناپذیر است، آنهم در زمانه‌ای که صد‌ها بدعت بیگانه محاصره‌مان کرده. باید قدردان هرکسی باشیم که به قدر وسع در ایران فرهنگی از این کیمیاگران می‌گوید، می‌آموزد و می‌آموزاند. ‎#پاسداشت_زبان_فارسی

 اکبر نبوی:
کاش فردوسی را، حکمت‌اش را، جهان معنایی را که به آن باور داشته، نگاه‌اش را به ایران، ژرفای هنر بی‌بدیل‌اش را و... می‌شناختیم. فردسی به رغم همه گفت‌و‌شنود‌هایی که در پیرامون خودش و شاهنامه می‌رود، یکی از ناشناخته‌ترین گوهر‌های ایران زمین است. 

 علی قلی‌زاده:
شاهنامه بزرگ‌ترین منظومه حماسی و ملی جهان و سند هویت ملی ایرانیان است. نماد‌های ملی- میهنی، چون سرزمین، سنت‌ها، تاریخ، زبان‌ملی مشترک، اسطوره و جایگاه مردم، دین‌و‌دولت در شاهنامه نمود یافته و کمک‌کننده دوام «هویت ایرانی» بوده است. روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی خجسته باد. 

 مریم کربلایی:
همان‌طور که خود فردوسی گفت او نمی‌میرد زیرا شاهنامه هست. شاهنامه میراث نیاکان ما سده‌ها پیش از فردوسی و یک سند ملی است. اما او آن را با سخن بی‌نظیر و نظم زیبا برای همیشه در حافظه تاریخی جهان تثبیت کرد. پاسدار این میراث هستیم. ‎#فردوسی ‎#FerdowsiDay

 فاطمه موسوی:
«فردوسی شیفته خرد است و به همین دلیل شاهنامه سرشار از خرد و پند است. امیدوارم شاهنامه که خردنامه آدمی است در زندگی ما استفاده شود تا بتوانیم به سمت رشد حرکت کنیم.» (میرجلال‌الدین کزازی) ‎#فردوسی

 علی تفکری:
از جمله درونمایه‌های شاهنامه فردوسی، آزادی‌خواهی و آزادگی ایرانیان است و پهلوانان شاهنامه، در نبرد دائمی برای مطالبه آزادی و آزادگی هستند. بیست‌و‌پنجم اردیبهشت، روز پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، گرامی باد. 

 امیر راقب:
به جای بازنشر ابیات شاهنامه بیایید هرکدام تصمیم بگیریم از امروز یک کلمه لاتین که در زبان روزمره هریک از ما پرتکرار شده است را با معادل فارسی جایگزین کنیم. خودم: «روال‌به جای روتین». روی همین توییت، هرکس از تصمیم خودش بگوید تا هم مصمم‌تر شویم و هم مجهزتر! ‎ #زبان_فارسی ‎#فردوسی

 مهدی فاطمی:
به بهانه روز بزرگداشت حکیم فردوسی؛ وی، ۱۰ صفت در انسان را با عنوان ۱۰ دیو بر می‌شمرد: آز، نیاز، رشک، ننگ، کین، خشم، سخن‌چینی، دورویی، ناپاک‌دینی (بی‌دانشی) و ناسپاسی. به تعبیر او وقتی روان انسان در دست اینان باشد، روشنی و فروغ می‌میرد و انسان در ظلمات گم می‌شود!

نظر شما