شناسهٔ خبر: 66687064 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن کریم:

 روایت هنرمندانه کام تشنه بازدیدکنندگان موزه‌ها را سیراب می‌کند

روزنامه جوان

وی درباره نقش آموزشی موزه‌ها بیان می‌کند: به طور کلی موزه‌ها، نهادی فرهنگی- آموزشی محسوب می‌شوند. آثار موجود در موزه‌ها به مثابه منابع دانشی و علمی در نظر گرفته می‌شود و این آثار در خود، اطلاعات و داده‌هایی از دانش‌های مختلف را جای داده‌اند و بازدیدکننده با مشاهده آثار، دریافت کننده داده‌های علمی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن کریم در گفتگو با «جوان» می‌گوید: روایتگری هنرمندانه، روان و همراه با دانش کافی کام تشنه بازدید کنندگان را سیراب نموده و موجب افزایش آگاهی و جذب بیشتر آنان به موزه‌ها می‌شود. 
 
وی درباره نقش آموزشی موزه‌ها بیان می‌کند: به طور کلی موزه‌ها، نهادی فرهنگی- آموزشی محسوب می‌شوند. آثار موجود در موزه‌ها به مثابه منابع دانشی و علمی در نظر گرفته می‌شود و این آثار در خود، اطلاعات و داده‌هایی از دانش‌های مختلف را جای داده‌اند و بازدیدکننده با مشاهده آثار، دریافت کننده داده‌های علمی خواهد بود. داده‌ها معمولاً تاریخی، باستان شناسی، هنری، مردم شناختی و محیط زیستی بوده و نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی دارد که در مجموع بخشی از فرآیند آموزش محسوب می‌شود. البته وجه آموزشی در موزه از سایر نهاد‌های رسمی آموزشی متفاوت است. 
صابری درباره موزه قرآن اظهار می‌دارد: موزه قرآن در انتقال دانش مربوط به سیر تدریجی کتابت، تذهیب و دیگر هنر‌های قرآن طی قرون گذشته به بازدید کننده نقش آفرینی دارد و از سوی دیگر علم و دانش عدم تحریف آیات و کلمات قرآنی از مبدأ صدور تا دوران کنونی و تأمین سلامت تعلیمات آسمانی به بازدید کننده منتقل می‌شود. معمولاً کتب آسمانی پیشین در گذر زمان گرفتار دستبرد و تحریف شده و اصالت آن خدشه‌دار شده است، اما وجود نسخ خطی تاریخی قرآن که در قرن‌های پیشین از سوی کاتبان هنرمند به رشته تحریر درآمده در مقایسه اجمالی، هر کدام تأییدکننده نسخه دیگر است. آموزش مفاهیم قرآنی با استفاه از کتب تفسیری و علوم قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی در پرتوی مشاهده آثار قرآنی در موزه قرآن امکانپذیر است. 
از صابری می‌پرسیم به نظر شما معرفی موزه‌ها و اماکن تاریخی در کتاب‌های درسی در ترغیب نسل‌های جدید نسبت به میراث فرهنگی تأثیر دارد؟ وی در پاسخ می‌گوید: معرفی موزه‌ها و اماکن تاریخی در بخش هنری دروس بسیار کاربردی‌تر از دروس تئوری است که دانش‌آموزان معمولاً ملزم به حفظ مطالب هستند. معرفی موزه‌ها و اماکن تاریخی در کتاب‌های درسی اولاً پیشینه ارزشمند هنری - علمی تاریخ گذشته را به نسل امروز منتقل می‌کند و هویت ملی - فرهنگی را می‌شناساند، ثانیاً موزه‌ها عامل پیوند نسل امروز با گذشته پرافتخار این مرز و بوم خواهد بود و شناسایی مراکز فرهنگی و موزه‌ها تأمین کننده نیاز نسل کودک و نوجوان و جوان جامعه در اوقات فراغت همراه با آموزه‌های علمی، فرهنگی و تاریخی خواهد بود. 
وی درباره راهکار‌های جذاب کردن موزه‌ها برای مردم بیان می‌کند: عنصر تبلیغ و معرفی موزه‌ها در رسانه ملی در موقعیت‌های مختلف و شبکه سراسری بسیار تأثیرگذار است و نیز برپایی نمایشگاه‌های محصولات فرهنگی و صنایع دستی، ارائه سوغات شهر‌های مختلف و استفاده از فضای سبز و محیط اطراف موزه‌ها موجب جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد و علاوه بر این، روایتگری هنرمندانه، روان و همراه با دانش کافی کام تشنه بازدیدکنندگان را سیراب می‌کند و موجب افزایش آگاهی و جذب بیشتر آنان می‌شود. 
وی در خاتمه می‌گوید: حضور خانواده‌ها علاوه بر ایجاد انس و الفت بیشتر در روابط خانوادگی باعث ایجاد چالش پرسش و پاسخ خواهد شد. وقتی کوچک‌تر‌ها اطلاعات تکمیلی را از نزدیکان و خویشان خود دریافت می‌کنند قابل قبول‌تر و ملموس‌تر است و گاهی اوقات کوچک‌تر‌ها اطلاعات خود را در اختیار بزرگ‌تر‌های خانواده قرار می‌دهند که این تعامل نیز بسیار خوشایند و دلپذیر خواهد بود.

نظر شما