شناسهٔ خبر: 66421598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین تجلیل از کارگران نمونه؛

فرماندار: وجود ۱۵ هزار بیکار برازنده مراغه نیست

مراغه- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: متاسفانه مسیر توسعه شهرستان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی طی ۲۵ سال گذشته به درستی طی نشده است و وجود ۱۵ هزار بیکار برازنده مراغه نیست. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «مرتضی مینویی» روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از کارگران نمونه این شهرستان که به میزبانی مجموعه «کاوه سودا» برگزار شد، افزود: مدیران شهرستان طی این مدت تلاش بسیار کرده‌اند اما به مطالبه مردم در زمینه اشتغالزایی پاسخ مثبت داده نشده است.‌

به گفته وی در این مدت به جز مجموعه «کاوه سودا» و چند واحد تولیدی دیگر، به صورت قابل توجه در بخش صنعت این شهرستان سرمایه‌گذاری نشد و نرخ بیکاری افزایش یافت.

حلقه‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری باید به هم متصل شود

فرماندار مراغه اتصال حلقه‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در شهرستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: زمینه حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران آن هم بدون دغدغه تامین آب، برق و گاز باید فراهم شود.

«مینویی» گفتمان حال حاضر شهرستان را حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان عنوان کرد و افزود: این حمایت صرفا یک گفتاردرمانی نیست بلکه در عمل به آن معتقد هستیم.‌

وی اضافه کرد: مسئولان اجرایی شهرستان در ابتدای سال جاری برای توسعه مراغه هم‌قسم شدند و کسانی که نتوانند در این مسیر همراه باشند، باید از قطار مدیریت مراغه پیاده شوند.

فرماندار مراغه: به تعداد روزهایی که برخی از مسئولان در گذشته خوابیده‌اند، باید بیدار بمانیم

وی برخورد با عواملی که باعث دلسردی سرمایه‌گذاران در سطح شهرستان می‌شود را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی نیز پای کار بیایند.

«مینویی» ادامه داد: مراغه به عنوان دومین شهرستان آذربایجان‌شرقی باید به جایگاه واقعی خود برسد و وجود ۱۵ هزار بیکار و بزه اجتماعی با نرخ رشد ۹ درصد قابل قبول نیست.

فرماندار مراغه همدلی، هم‌افزایی و وحدت رویه با افق دید بلند را ضامن به حرکت در آمدن قطار توسعه شهرستان دانست و افزود: این شهرستان از ظرفیت اقتصادی لازم برای توسعه و اشتغالزایی برخوردار است و هر ساله باید بخشی از عقب‌ماندگی گذشته جبران شود.

مشارکت مردم در روند توسعه از اهمیت ویژه برخوردار است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز بیان کرد: انتخاب شعارهای اقتصادی طی سال‌های گذشته از سوی رهبری و به ویژه امسال، پیام مهمی برای همگان دارد؛ «اینکه توسعه با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد».

«جلیل روحانی مجد» ضمن تاکید بر ارتقای شاخص توسعه انسانی، افزود: این شاخص در کشورهای توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته از تفاوت محسوس برخوردار بوده و ارتقای آن نیازمند توجه به سه مولفه «بهداشت»، «آموزش» و «سرانه درآمد» است.

وی این را هم بیان کرد که متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۳ درصد و در آذربایجان‌شرقی ۷.۴ درصد بوده و این استان در رفع معضل بیکاری جزو استان‌های پیشرو است.

آنچه که «کاوه سودا» برای مراغه به ارمغان آورد

مدیرعامل مجتمع کاوه سودای مراغه نیز در این آیین به دستاوردهای این مجموعه طی بیش از ۲۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد: تعداد شاغلان این شرکت از ۳۰۰ نفر در سال ۱۳۸۳ به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در زمان حاضر رسیده است.

«سعید حسنی» با اشاره به اینکه اولین واحد تولیدی این مجموعه در مراغه با هدف تولید کربنات سدیم طی سال ۱۳۷۹ کلنگ‌زنی شد، بیان کرد: تعداد واحدهای تولیدی این مجموعه در زمان حاضر به پنج مورد رسیده است.

وی ادامه داد: در اوایل سال ۱۳۸۳ که واحد تولید کربنات سدیم به بهره‌برداری رسید، برای جذب نیروی متخصص در منطقه محدودیت وجود داشت و در برخی از موارد نیروهای غیربومی به کارگیری شدند.

وی افزود: همین نیروها اکنون در بیشتر زمینه‌ها در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند؛ تا جایی که «متانول کاوه» به عنوان یک کارخانه منحصربفرد در سطح دنیا توسط همین نیروهای مراغه‌ای تعمیر و نگهداری می‌شود.

همت کارگران مراغه زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی مهیا کرد

مدیرعامل مجتمع کاوه سودای مراغه بیان کرد: همتی که در کارگران مراغه‌ای وجود داشت، گروه کاوه را مجاب کرد تا واحد شیشه‌سازی و دیگر واحدهای را هم به این مجموعه اضافه کند.

«حسنی» با بیان اینکه محصولات کاوه سودای مراغه اکنون تا برزیل، شیلی، استرالیا و دیگر کشورهای دنیا صادر می‌شود، اضافه کرد: برای نمونه شیشه آسافلوت مراغه به انگلستان که مهد شیشه است هم صادر می‌شود.

وی کیفیت محصولات تولیدی مراغه را مثال‌زدنی دانست و ادامه داد: ۴۵ کشور جهان مقصد صادراتی محصولات تولیدی در مجموعه کاوه سودای مراغه هستند.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل باری مراغه در سال ۱۳۸۳ به چند دستگاه انگشت شمار محدود بود اما در اثر فعالیت‌های «کاوه سودا» اکنون هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون در این شهرستان وجود دارد.

«حسنی» به فعالیت‌های اجتماعی مجموعه «کاوه سودا» هم اشاره کرد و افزود: تاکنون هشت باب مدرسه توسط نیکان کاوه در مراغه احداث شده و ۲ باب مدرسه نیز در حال احداث است.

به گفته وی «کاوه سودا» علاوه بر کمک به تجهیز تمام مدارس مراغه، نسبت به بهسازی مساجد، تجهیز مراکز درمانی و هتلینگ بیمارستان‌های شهرستان هم اقدام کرده است.

به گزارش ایرنا در این آیین از کارگران نمونه شهرستان از جمله «علی آقایاری» و «مهدی مرادی» از شهرداری، «محمدرضا صمدی» از شرکت سائین صنعت و «مهدی وحید خانقاه» از کاوه سودا تجلیل شد.

فرماندار: وجود ۱۵ هزار بیکار برازنده مراغه نیست آیین تجلیل از کارگران نمونه مراغه به همت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموعه «کاوه سودا» برگزار شد

«علی رزمی» و «مهدی جسمانی» از آسافلوت، «محمد خداقلی‌نیا» از بسته‌بندی مهر، «علیرضا دودمانی» از ترابر سهند ایرانیان و «سروش میرزا فتاح‌نژاد» از فروشگاه پردیس نیز به عنوان کارگر نمونه معرفی و تجلیل شدند.

همچنین از دیگر کارگران نمونه این شهرستان در سال جاری می‌توان به «گلناره خالاوه» از تبلت‌سازی، «تارودی مظاهری» از آب و فاضلاب، «مهرداد الله‌وردی نهالی» از تکدانه مطهر آذربایجان و «مقصود شیخ مقدسی» از مرغ مادر تک جوجه اشاره کرد.

«سیامک صیادزاده» از کشتارگاه تک مرغ، «رضا صادقی» از زرین نخ ایرانیان، «یاسر بختیاری» از تعاونی دهیاران بخش مرکزی، «امیر بابایی چکان» از تعاونی نگین پارس، «عباس سرانجام» از کشتارگاه مرغ‌آوران و «عسکر ره‌پیما» از شرکت تابان نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

نظر شما