شناسهٔ خبر: 66402522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر علوم در آیین بزرگداشت استاد کریم مجتهدی:

راه اندازی تالار افتخارات در دانشگاه‌هه به ایجاد امید در دانشجویان کمک می کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین بزرگداشت استاد فقید، کریم مجتهدی گفت: استاد مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید بود، این تفکر که غرب شناسی لازم و غرب گرایی ممنوع است. البته ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم و مطالعه تجربیات گذشتگان به منزله زندگی در ادوار مختلف تاریخ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت یاد استاد  فقید کریم مجتهدی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت

زلفی گل یادآور شد: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان وظیفه دانشگاه‌ها را تولید علم، تولید عالم و تربیت عالم و جهت دهی به علم و عالم دانستند؛ به همین دلیل علما در جامعه و تمدن ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. البته تقدیر و نکوداشت باید به موقع و در زمان حیات ایشان انجام شود.

وزیر علوم گفت: استاد مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید بود، این تفکر که غرب شناسی لازم و غرب گرایی ممنوع است. یعنی ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم و به این شکل عمر ما چند برابر می‌شود. انسان از طریق مطالعه تاریخ و سرگذشت دانشمندان می تواند چند عمر داشته باشد و چند بار زندگی کند. مراسم گرامیداشت مقام دانشمندان همچنین منجر به توسعه فرهنگ قدرشناسی و تکریم کسانی است که برای دانایی‌محورکردن جامعه زحمت کشیده اند.

وی گفت: جهاد تبیین که رهبری تاکید دارند، با همین کارها محقق می شود. فیلسوفی مانند استاد مجتهدی را باید به جامعه بشناسانیم تا نسل جوان بدانند اگر زحمت بکشند و کار مفیدی انجام دهند، حتما قدر آنها دانسته می شود.

زلفی گل بر راه اندازی تالار افتخارات در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با هدف ایجاد امید به آینده در دانشجویان و نسل آینده تاکید کرد.

 

شخصیت علمی کشور متوازن نیست/نخبگان علوم انسانی راهکار ارائه دهند

وزیر علوم در ادامه سخنان خود به موضوع اهمیت علوم انسانی و علوم پایه اشاره کرد و یادآور شد: باید به شخصیت متوازن علمی کشور توجه کنیم. امروز یک دوم دانش آموزان رشته علوم تجربی را انتخاب می کنند تا در آینده مشاغل پرطرفدار داشته باشند. داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی بیش از ۵۰۰ هزار نفر و رشته ریاضی حدود ۱۰۰ هزار نفر هستند. این امر شخصیت علمی کشور را از حالت متوازن خارج می کند.

وزیر علوم خطاب به استادان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه افزود: مناسب است یک طرح تحقیقاتی و بنیادین عمیق ملی و فراملی اعضای هیات علمی انجام دهند تا بدانیم چطور می‌توانیم شخصیت علمی کشور را متوازن کنیم.

وی تاکید کرد: اعضای هیات علمی پژوهشگاه باید تحقیق کنند و راهکار ارایه دهند که چرا علوم پایه و علوم انسانی هر روز بیشتر تضعیف می شوند. زیرا فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کاهش دانش‌آموزان علوم پایه و علوم انسانی، از نخبگان پژوهشگاه‌های علوم انسانی خواست تا از طریق مطالعات تطبیقی راهکاری برای متوازن شدن شخصیت علمی کشور ارائه دهند.

اشاره به حرکات دانشجویی در دنیا علیه اسرائیل غاصب 

ابتدا باید از جامعه دانشگاهی تقدیر کنم که در روزهای اخیر ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه با وجدان های بیدار جامعه دانشگاهی در دیگر کشورها همراهی کرده و این ظلم را محکوم کردند.

وی در این مراسم در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: وجدان های بیدار را می ستاییم و امیدوارم سازمان ملل صدای حق طلبی عالمان دنیا را بشنود. سازمان ملل تاکنون نقش کلیدی خود را به خوبی ایفا نکرده است و این در تاریخ ثبت خواهد شد.

وزیر علوم ادامه داد: مقامات سازمان ملل متحد باید به تمدن حق طلبی و حق جویی برگردند و هر چه زودتر جلوی این ظلم گرفته شود.

هیچ نیروی امنیتی در اعتراضات ۱۴۰۱ وارد دانشگاه‌های ایران نشد

وزیر علوم با اشاره به سرکوب اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران قانون اجازه ورود نیروهای نظامی امنیتی را به دانشگاه‌ها نمی دهد؛ زیرا معتقد است جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی خود می تواند مشکلات داخل دانشگاه را مدیریت کند.

زلفی گل گفت: اعتراضات مهر سال ۱۴۰۱ چند ماه طول کشید ولی حتی یک نیروی امنیتی وارد دانشگاه نشد و این اجازه اصلا داده نشد. در بحبوحه این اعتراضات وزیر علوم وارد دانشگاه شریف شد و سعی کرد مسایل را با استادان و دانشجویان حل کند.

وزیر علوم گفت: این شرایط را با شرایط دانشگاه های کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر مقایسه کنیم که پلیس با دانشجویان معترض با خشونت رفتار می‌کند. باید قدردان باشیم و همینطور که تمدن ما برای عالمان احترام قایل بوده، جمهوری اسلامی این احترام را چند برابر کرده است. مراسم امروز هم در راستای حرمت گذاشتن به علم و عالم است.

برچسب‌ها:

نظر شما