شناسهٔ خبر: 66386057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس خانه‌معدن خراسان‌رضوی: سنگ‌های قیمتی از افغانستان وارد شود

مشهد-ایرنا- رییس خانه معدن خراسان رضوی گفت: افغانستان دارای معادن ارزشمند سنگ‌های قیمتی است که می‌توان آنها را به محصول‌های دارای ارزش افزوده تبدیل کرد، بنا بر این درخواست ما واردات این سنگ‌ها از آن کشور برای فرآوری و سپس صادرات به بازارهای جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامرضا نازپرور روز یکشنبه در نشست فوق‌العاده کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: این درخواست به نهادهای متولی اعلام شده اما مورد پذیرش آن‌ها واقع نشده است، در حالی که تحقق این مهم دستیابی به ارزش افزوده را برای بخش معدن و اقتصاد استان در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اهمیت حضور شرکت‌های بومی در پهنه‌های معدن ادامه داد: برخی از شرکت‌ها برای حضور در پهنه‌های معدنی خراسان رضوی از دیگر استان‌ها اقدام کرده و امروز به فعالیت در معادن دارای مزیت می‌پردازند، در صورتی که نگاه بازرگانی و تجاری به معادن، پهنه‌های معدنی و سنگ‌های استان وجود داشته باشد، از همه سنگ‌ها برای صادرات و تجارت استفاده خواهد شد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه گفت: پیشنهاد فعالان بخش معدن، انتخاب گمرک مشهد به عنوان محل ترخیص ماشین‌آلات وارداتی این استان است، چرا که استفاده از گمرک بندرعباس، افزون بر دوری راه و افزایش هزینه تمام شده، با چالش‌های متعددی برای فعالان اقتصادی استان همراه است.

نازپرور اظهار کرد: افزون بر این، یکی از پیش نیازهای فعال سازی معادن راکد، حمایت و پشتیبانی از آنها است که واردات ماشین آلات معدنی به احیا و بازگرداندن برخی از آنها به چرخه تولید کمک می‌کند.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر برنامه‎ ریزی و تدوین نقشه راه برای توسعه معادن استان گفت: فعالان اقتصادی حوزه معدن استان، سال‌ها به دنبال تدوین نقشه راه در معادن هستند، اما جایگاه تشکل‌های مردمی در نقشه راه توسعه معادن استان چیست، چرا که اگر بخش اجرایی معادن استان فعال نباشد، امکان توسعه این بخش وجود ندارد.

آریوبرزن مافی در ادامه به میزان پروانه‌های بهره‌برداری معادن صادر شده در استان اشاره و تاکید کرد: خراسان رضوی دارای یک معدن بزرگ دولتی و هزاران معدن کوچک و بزرگ خصوصی است، در شرایط کنونی با توجه به مشکلات موجود، معادن کوچک‌مقیاس تعطیل می‌شوند.

وی توسعه معادن استان و معدن‌کاری را نیازمند ارائه تسهیلات و برنامه‌ریزی دانست و گفت: از سرمایه‌گذاری‌های خرد محلی برای توسعه معادن منطقه (بومی، محلی) باید استفاده شود. با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خرد بومی در معادن، از بروز معارضان محلی نیز کاسته خواهد شد.

رییس خانه‌معدن خراسان‌رضوی واردات سنگهای خاص از افغانستان را خواستار شد

مشکلات معدن‌کاری در خراسان رضوی

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست گفت: در سال گذشته صدور پروانه بهره‌برداری معادن رشد داشته اما گستره‌ها کاهش پیدا کرده که این مهم اقتصادی‌ بودن پهنه و معادن استان را زیر سوال می‌برد.

شهرام عیدی زاده اظهار کرد: سهم حوزه معدن از تسهیلات بانکی استان بسیار اندک است، در حالی که تسهیلات به رشد معادن و توسعه اقتصادی استان کمک شایانی می‌کند.

مسعود بامشکی، عضو دیگر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تسهیل فرآیندهای گمرکی و واردات ماشین‌آلات مورد نیاز، دغدغه معدن‌کاران است؛ چرا که قوانین گمرکی و چارچوب‌های واردات، مانع از ورود ماشین‌آلات حوزه معدن می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی هم در ادامه این نشست، گفت: برای جذب سرمایه‌گذار و رونق بیشتر در حوزه معدن، باید بخشی از پهنه‌های معدنی استان به مناطق آزاد تبدیل شود.

علی اوحدی تاکید کرد: معدن‌کارانی که پروانه بهره‌برداری از معادن دریافت می‌کنند، باید اقدام به ایجاد واحد فرآوری کنند؛ چرا که اغلب سنگ‌های استان به صورت خام به فروش می‌رسد و این امر موجب از دست رفتن ارزش افزوده در این عرصه می‌شود.

وی با اشاره به ریسک‌ها و هزینه‌های معدن‌کاری بیان کرد: برای سرمایه‌گذاری در یک معدن مس به حدود پنج تا ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است و در این شرایط باید توجه ویژه‌ای به معارضان محلی شود.

سید تورج معراجی، دیگر عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضویس نیز در این نشست گفت: علت اصلی تعطیلی معادن کرومیت و منگنز استان، نبود ماشین‌آلات مورد نیاز و کم‌عیار بودن این مواد معدنی است. برای بهره‌برداری و استخراج کرومیت و منگنز به ماشین‌آلات سبک و متوسط نیاز است.

نظر شما