شناسهٔ خبر: 65866466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

اجرای ۶۹۵ مورد گشت و پایش زیست محیطی

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به استقرار معادن شن و ماسه و وجود ۲ شهرک صنعتی در سطح شهرستان از انجام بیش از ۶۹۵ مورد گشت و پایش زیست محیطی از واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست؛ مزینانی با اعلام این خبر گفت: طی گشت و پایش های بعمل آمده توسط کارشناسان و مامورین اجرایی این اداره ضمن شناسایی واحد های آلاینده نسبت به صدور اخطاریه زیست محیطی اقدام شد که در این راستا بیش از ۳۲۰ مورد اخطاریه به واحدهای آلاینده ابلاغ شد.

وی در ادامه با اشاره به ثبت بیش از ۷۵ شکایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ در مراجع قضایی و تشکیل پرونده برای متصدیان واحدهای آلاینده و متخلف افزود: غالب پرونده های تشکیل شده طی یکسال اخیر توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در مراجع قضایی، مربوط به هدایت پساب خام و تصفیه نشده به منابع پذیرنده توسط واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی بوده و همچنین پرونده های متعددی مربوط به پسماند سوزی و تخلیه نخاله های ساختمانی در محل های غیر مجاز در دادسرای شهرستان مطرح شده است که در این راستا دستور توقیف بیش از ۴۰ خودروی سنگین که اقدام به تخلیه نخاله در محل های غیر مجاز کرده بودند توسط دادستان شهرستان صادر شده است .

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد پرونده های مطرح شده با صدور کیفرخواست به دادگاه راه یافته و رای نهایی متناسب با نوع جرم ارتکابی صادر شده است، اظهار داشت: رای های صادره شامل جریمه نقدی، حبس تعزیری و همچنین خدمت رایگان به مدت یکسال زیر نظر محیط زیست است.

این مقام مسئول افزود: اکثر شکایت های ثبت شده توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس و پرونده های مطرح شده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان منجر به جمع آوری بخش آلاینده واحد، پاکسازی محل و یا الزام به احداث سیستم تصفیه خانه شده است.

وی از دیگر اقدامات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس به افتتاح ۲ خانه محیط زیست اشاره داشت و تصریح کرد: با توجه به استقرار بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی گلبرگ و زاگرس، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس نظارت مستقیم و مستمر بر عملکرد زیست محیطی این واحدها را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا با همکاری مدیر عامل شهرک و با حضور فرماندار شهرستان نسبت به افتتاح و راه اندازی خانه محیط زیست در شهرک صنعتی گلبرگ و زاگرس اقدام کرد.

وی هدف از راه اندازی خانه محیط زیست  را ترویج و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی، آموزش تخصصی برای واحدهای صنعتی در راستای جلوگیری از انتشار آلودگی و ارتباط مستقیم با مسئول HSE شهرک صنعتی گلبرگ و زاگرس اعلام کرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس نیز با اشاره به اجرای پنج برنامه پویش بی زباله طی سال ۱۴۰۲ در این شهرستان، اظهار داشت: در راستای پویش مردمی بی زباله، ۵ برنامه پاکسازی زباله ها و نخاله های رها شده با حضور دانش آموزان، کارکنان واحدهای صنعتی، معاون عمرانی فرماندار و پرسنل اداره ورزش و جوانان در نقاط مختلف شهرستان از جمله پارک جنگلی کمربندی چیتگر  اجرا شد.

وی هدف از اجرای این طرح را ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آموزش به دانش آموزان در راستای احترام به طبیعت عنوان کرد.

محمودی همچنین  از انتقال و امحاء بیش از ۲۰۰ تن پسماند ویژه واحدهای صنعتی و دارویی در این شهرستان خبر داد و با اشاره به قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ اظهار داشت: وفق ماده ۷ این قانون، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولیدکنندگان پسماند بوده که با راه اندازی سامانه جامع محیط زیست انسانی کشور، کلیه نقل و انتقالات پسماند به استناد ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و معدنی مصوب شورایعالی حفاظت و محیط زیست، پس از ثبت در سامانه و بررسی میزان و نوع پسماندها با نظارت اداره حفاظت محیط زیست مبداء و مقصد منتقل و در مراکز مجاز امحاء می شوند . 

وی در ادامه تشریح اقدامات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در سال ۱۴۰۲ به پلمب بیش از ۵۰ واحد متخلف و آلاینده اشاره داشت و گفت: پس از صدور اخطاریه های متعدد و عدم رفع آلایندگی ،کارشناسان اداره نسبت به پلمب بخش آلاینده واحدهای متخلف اقدام کرده و در این راستا می توان به پلمب بیش از ۲۰ واحد کارواش و بیش از ۱۰ واحد آبکاری اشاره کرد.

محمودی همچنین با اشاره به وجود تعداد کثیری معادن شن و ماسه در سطح شهرستان قدس، بیان داشت: با توجه به وقوع پدیده وارونگی هوا در شش ماهه دوم سال و ایجاد شرایط اضطرار آلودگی هوا، نسبت به برخورد قانونی با معادن متخلف اقدام شده و در این راستا در شش ماهه اخیر به بیش از ۱۵ معدن شن و ماسه اخطار توقف فعالیت ابلاغ و حدود ۱۰ معدن نیز پلمب شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست در پایان به خوداظهاری واحدهای صنعتی در طی این مدت اشاره داشت و تصریح کرد: با توجه به بازدید و بررسی زیست محیطی واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و معدنی، در سال ۱۴۰۲، ۵۲۷ مورد خوداظهاری در سامانه جامع محیط زیست بارگذاری شده است.

نظر شما