شناسهٔ خبر: 66588385 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان غذا و دارو :

۲۵ درصد کارخانجات آرد کامل تولید می‌کنند/ غنی‌سازی با ویتامین دی به‌زودی

تهران- ایرنا- برنامه تولید نان کامل در حالی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف بهبود تغذیه آحاد جامعه قرار دارد که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، فقط ۲۵ درصد از کارخانجات آرد در کشور آرد کامل تولید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مصرف نان کامل که حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، در سال‌های اخیر در کانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است و همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور موظف شده‌اند در حوزه فعالیت خود سه کارخانه تولید آرد کامل ایجاد کنند؛ به طوری که بر اساس استانداردهای غذایی، میزان سبوس موجود در آرد باید پنج تا هفت درصد باشد تا بتوان به آن آرد کامل اطلاق کرد.

در این ارتباط، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا اظهار داشت: اکنون ۳۷۰ واحد تولیدکننده آرد در کشور وجود دارد که ۲۵ درصد از این تعداد آرد کامل را تولید می‌کنند؛ همچنین به تازگی نخستین واحد تولید نان سنتی کامل به روش صنعتی افتتاح شده است و این روش به زودی در کشور توسعه می یابد.

وی با اشاره به اینکه آرد در کارخانجات ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوسگیری می‌شود، افزود:‌ کمترین سبوس گیری مربوط به نان سنگک است.

معاون وزیر بهداشت از نان به عنوان قوت غالب ایرانیان یاد کرد و گفت:‌ میزان مصرف نان در کشور ۳۷ درصد بیشتر از کشورهای منطقه است و هر ایرانی به صورت میانگین ۳۰۰ گرم نان در روز مصرف می‌کند که می‌تواند بستر مناسب برای تامین انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.

محمدی تاکید کرد: نانی که از آرد کامل به روش بهداشتی زیر نظر مسئولان فنی زیر نظر وزارت بهداشت باشد، نان سالمی است اما قطعاً نان کامل نیست چرا که باید شاخص‌هایی از جمله آهن، کلسیم، روی، فسفر و گروه ویتامین‌های گروه «بی» را داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بر اساس برنامه سازمان غذا و دارو در تمامی استان ها این است که حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل فعالیت کنند و در صورت استقبال نانوایان، در اختیار آنها قرار گیرد.

غنی سازی آرد با ویتامین دی به زودی آغاز می‌شود

محمدی با اشاره به اجرای غنی‌سازی آرد با ویتامین D، گفت: غنی‌سازی آرد با اسید فولیک از مدت‌ها پیش اجرایی شده و در ارتقاء سلامت جامعه موثر بوده است؛ با توجه به اینکه مصرف نان جامعه هدف بزرگ‌تری را دارد، غنی‌سازی نان با ویتامین دی در مراحل نهایی است و به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با یادآوری اینکه سازمان غذا و دارو مجوزهای مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی را صادر می کند، یکی از عوامل موثر بر ارتقای کیفیت نان را شیوه پخت آن دانست و گفت:‌ صنف مربوطه باید توسط بهداشت محیط کاهش اسید فولیک را اطلاع رسانی کنند.

۲۵ درصد کارخانجات آرد کامل تولید می‌کنند/ غنی‌سازی با ویتامین دی به‌زودی

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج آخرین طرح جامع الگوی مصرف موادغذایی خانوار و وضعیت تغذیه ای کشور در ایران، مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال بوده، متوسط سرانه نان در جهان ۶۵ کیلوگرم است و مصرف سالانه نان در ایران ۳۷ درصد از متوسط مصرف سالانه کشورهای خاورمیانه بیشتر است.

نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می دهد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز، ۴۵ درصد پروتئین، ۸۰ درصد آهن و ۳۰ درصد کلسیم مورد نیاز مردم از طریق نان تامین می شود.

بهبود کیفیت نان و رفع مشکلات بهداشتی در فرآیند تولید نان از جمله کیفیت گندم و آرد مصرفی، شیوه تخمیر آرد و استفاده غیرمجاز مانند جوش شیرین و بلانکیت در تهیه نان، نوع حرارت مورد استفاده برای پخت نان، میزان ضایعات و دور ریز نان و غنی سازی آرد و نان از جمله چالش های نان محسوب می شود.

نظر به اهمیت موضوع نان و پیچیدگی مسائل مربوط به زنجیره گندم، آرد و نان، موضوع ارتقاء کیفیت نان از اواخر سال ۱۳۹۲ در دستور کار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفت.

ایجاد یک تا سه کارخانه آرد کامل در همه استان ها تا پایان سال جاری، ارزیابی مدیریتی و علمی آثار مصرف نان کامل بر سلامت مصرف کنندگان توسط دفتر بهبود تغذیه، برنامه آموزش همگانی در خصوص نقش نان کامل در سلامت، تشکیل کمیته فنی "نان کامل و غذای سالم در سفره مردم" در سطح دانشگاه، بازنگری برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک توسط دفتر بهبود تغذیه و غیره در دستور کار قرار دارد.

نظر شما