شناسهٔ خبر: 64607070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستگیری چهار شکارچی غیر مجاز در گناباد

چهار شکارچی غیر مجاز در یک هفته گذشته در شهرستان گناباد دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

صاحب‌خبر -

دستگیری چهار شکارچی غیر مجاز در گناباد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست به دنبال کنترل و پایش مناطق تحت مدیریت محیط زیست شهرستان گناباد با همکاری فرماندهی انتظامی، چهار متخلف شکار و صید گونه‌های جانوری را در قالب سه پرونده مجزا دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

حسن ابراهیمی در تشریح دستگیری این چهار شکارچی غیر مجاز افزود : در پی اخبار رسیده از دوستداران محیط زیست مبنی بر نگهداری غیرمجاز تاکسیدرمی و اجزای حیوانات وحشی در منزلی در روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده هنگام ماموران یگان حفاظت محیط زیست گناباد با همراهی ماموران انتظامی و با اخذ دستور از مراجع قضایی از منزل متهم بازرسی کردند که طی آن اجزای تاکسیدرمی سه راس آهوی ایرانی، یک راس قوچ اوریال و یک راس پازن، یک بهله عقاب طلایی، لاشه یک بهله  بالابان و پوست یک حلقه مار افعی کشف و ضبط شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: همچنین محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست هنگام گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت موفق به دستگیری فردی شدند که قصد داشت پرندگان وحشی را شکار کند.

ابراهیمی افزود: همچنین در پی اخبار رسیده و با اقدام به موقع ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان گناباد ۲ شکارچی غیرمجاز سابقه دار که از یکی از شهرستانهای همجوار با ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست گناباد به طور غیر مجاز شکار می کردند در یکی از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده هنگام به صورت شبانه دستگیر شدند و از آنان لاشه ۲ راس آهوی ایرانی نر و ماده کشف شد.

وی ادامه داد: در جریان پرونده های یاد شده یک قبضه سلاح شکاری قاچاق و ۲ قبضه سلاح شکاری مجاز نیز کشف و ضبط و یک دستگاه موتورسیکلت تریل توقیف شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: آهوی ایرانی، قوچ اوریال و پازن (کَل و بز) از گونه های حمایت شده و عقاب طلایی و بالابان از گونه های در معرض خطر انقراض هستند که بر همین اساس مجموع خسارت وارد شده به محیط زیست، معادل چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است علاوه بر آن در قانون برای تخلفات یاد شده مجازات حبس بین ۶ ماه تا سه سال بسته به نوع تخلف در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی افزود: حیات وحش و طبیعت و محیط زیست مصداق انفال و بیت المال بوده و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه همگانی است از این رو از عموم مردم تقاضا می شود هر گونه تخلفات شکار و صید و خسارات به محیط زیست را از طریق شماره تلفن ۵۷۲۵۴۱۷۴ در ساعات اداری و شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط زیست گناباد اطلاع دهند.

گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی گناباد ۴۰۷ هزار هکتار است و از مهمترین گونه های جانوری این شهرستان می توان به قوچ، میش، کل، بز، تیهو، گربه پالاس، روباه، گرگ و کفتار و انواع خزندگان و پرندگان نظیر هوبره و کبک اشاره کرد.

۴۰ درصد از مجموع ۴۳۳ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان رضوی در شهرستان گناباد وجود دارند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 
 

نظر شما