شناسهٔ خبر: 64735339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشهد؛ میزبان بیش از ۱۳۶ گونه از انواع پرندگان

مشهد هرساله میزبان بیش از ۱۳۶ گونه از انواع پرندگان است که از این تعداد حدود ۷۰ درصد، مهاجر شامل مهاجر زمستان‌گذران، تابستان‌گذران و عبوری هستند.

صاحب‌خبر -
مشهد؛ میزبان بیش از ۱۳۶ گونه از انواع پرندگان
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه مدیریت شهری برای حمایت از پرندگان و تنوع زیستی آن‌ها اقدامات زیادی را در دستورکار دارد، افزود: خراسان رضوی و شهر مشهد همه ساله در فصول سرد میزبان پرندگانی است که از کشور‌های شمالی به مناطق گرم‌تر کوچ می‌کنند.
 
حامد فیض الهی افزود: از طرفی با توجه به اینکه فعالیت‌های شهری باعث گرم شدن شهر‌ها نسبت به مناطق اطراف می‌شود، همزمان با سرد شدن هوا، پرندگان زیادی از محیط اطراف به بوستان‌ها و فضای سبز شهر‌ها جذب می‌شوند.
 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حمایت از پرندگان در محیط شهری، اظهار کرد: حضور پرندگان فرصت مناسبی به مدیریت شهری می‌دهد تا از خدمات اکولوژیک پرندگان برای کاهش استفاده از سموم نباتی در نگهداری فضای سبز شهری حداکثر استفاده را داشته باشد.
 
این مسئول افزود: بر این اساس از سال ۱۳۹۸ مطالعات طرح حمایت از پرندگان آغاز و مباحثی همچون طراحی فضای سبز سازگار، ایجاد زیرساخت‌ها و سازه‌های حمایت از پرندگان مورد بررسی قرار گرفت.
 
فیض الهی ادامه داد: نتیجه این اقدام، تدوین دستورالعمل‌های آموزشی حمایت از پرندگان، نصب ۲۵۰۰ آشیانه دست‌ساز بر روی درختان برخی بوستان‌های شهر، ساخت و جانمایی بیش از ۳۲۰ آبخوری پرندگان، ساخت بیش از ۳۸۰ عدد دانه‌خوری پرندگان، جانمایی و استقرار آن‌ها در سطح مناطق ۱۳ گانه بوده است.
 
این مسئول با بیان اینکه فقط در فصل پاییز و زمستان امسال بیش از ۱۷۲ سازه حمایت از پرندگان مرمت شده است، افزود: ساخت پایگاه اجرایی حمایت از پرندگان شهری با مشارکت و همکاری منطقه ۹ از دیگر اقدامات در این زمینه بود که فضای مناسبی برای انجام فعالیت‌های تخصصی بر روی پرندگان شهری و تقویت کنترل بیولوژیک آفات فضای سبز شهری فراهم کرده است. 
 
او ارائه آموزش‌های شهروندی برای سطوح مختلف سنی و اجتماعی و ایجاد گالری موزه پرندگان شهر مشهد برای استفاده شهروندان را از دیگر فعالیت‌های در حال انجام این پایگاه برشمرد.

نظر شما