شناسهٔ خبر: 64276972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«سایبان خودساختهٔ عرفان مدرن» منتشر شد؛

دام شیطان در عرفان مدرن

از ویژگی‌های کتاب سایبان خودساختهٔ عرفان مدرن، می‌توان به قلم شیوا و روان نویسنده کتاب اشاره کرد و همچنین این کتاب به مسائل حاشیه‌ای نپرداخته و به اصل موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، امروزه دروغ و فریب و دام شیطان در موضوع عرفان و معنویت بیش از هر جای دیگری وجود دارد. هستند کسانی که بویی از معنویت نبرده‌اند؛ ولی مدعی معنویت هستند و در این راستا مکتب‌های مدعی اخلاق و عرفان فروانی را ساخته‌اند و به نشر و تبلیغ آن روی آورده‌اند. این مسئله یکی از نگرانی‌های دکتر محمداسماعیل عبداللهی است و ایشان را بر آن داشته است که کتاب سایبان خودساختهٔ عرفان مدرن را تدوین کند. این کتاب با رویکردی نو به بحث دربارهٔ عرفان اصیل و عرفان نوظهور در چند نحله و فرقهٔ خاص پرداخته و در آخر هم به تبیین و نقادی آنها پرداخته است. این اثر در موضوع خود بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند دیدگاه جدیدی را فراروی خوانندگان پدید آورد.

دام شیطان در عرفان مدرن

ازآنجاکه عرفان‌های نوظهور، نوعی از عرفان روانشناختی را به همراه دارند یافتن حقیقت را با تکیه بر«خود» پیگیری می‌کنند، دکتر عبدللهی، در این تحقیق به مهم‌ترین عنصری می‌پردازد که همهٔ آموزه‌های این معنویت‌ها بر اساس آن پایه‌ریزی شده و آن، عنصر «انسان‌شناسی» در عرفان‌های کاذب است؛ البته با توجه به محدود بودن این تحقیق و اختلاف عقیده در میان معنویت‌های مختلف در بحث انسان‌شناسی، فقط به انسان آرمانی و مطلوب و در میان عرفان‌ها به بررسی عرفان اشو و پائولو کوئلیو پرداخته است و نگرانی خود را از پیامدهای این عرفان‌واره‌ها در جامعهٔ اسلامی نگاشته است.

این کتاب در سه فصل؛ فصل اول به مفهوم‌شناسی واژه‌ها، فصل دوم به تحلیل انسان در آموزه‌های اوشو و نقد آن و فصل سوم به تحلیل انسان کامل در آموزه‌های پائلو کوئلیو و نقد آن می‌پردازد.

از ویژگی‌های کتاب سایبان خودساختهٔ عرفان مدرن، می‌توان به قلم شیوا و روان نویسنده کتاب اشاره کرد و همچنین این کتاب به مسائل حاشیه‌ای نپرداخته و به اصل موضوع می‌پردازد.

این کتاب تاکنون هشت نوبت از سوی پژوهشکدهٔ تخصصی باقرالعلوم(ع) منتشر شده است و چاپ نهم آن را انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل بر عهده گرفته است. همچنین از کتاب حاضر در برخی از مراکز علمی و دانشگاهی به‌عنوان منبع درسی استفاده می‌شود.

کتاب سایبان خودساختهٔ عرفان مدرن با ۲۴۶ صفحه و شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان در اختیار خوانندگان عزیز قرار گرفته است.

نظر شما