شناسهٔ خبر: 60824535 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خان محمدی مطرح کرد؛

همه مدارس می توانند یک نیروگاه تولید برق باشند

علی قدمی

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: فضای مورد نیاز برای تولید ۵ کیلووات برقی که به صورت حداقلی باید تأمین شود تا این اقدامات اقتصادی باشد عمدتاً در تمامی مدارس وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بیستم خرداد بود که میان چهار نهاد سازمان نوسازی مدارس کشور، جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تفاهم نامه‌ای منعقد شد تا در فضاهای بلا استفاده و پشت بام مدارس صفحات خورشیدی نصب شود و با این کار هر مدرسه یک نیروگاه کوچک برای تولید انرژی برق از نور خورشید شود.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مدارس کشور در این طرح حاضر خواهند شد؛ گفت: پیش از هر اقدامی باید مسئله حفظ انرژی به یک فرهنگ تبدیل شود. مدیران و کادر اجرایی مدرسه باید چنین ظرفیتی داشته باشند و برای این موضوع تلاش کنند. خیرین هم باید هم در زمان ساخت مدارس خیرساز و هم برای کمک به مدرسه که تحت عنوان مدرسه یاری مطرح است کمک کنند که مدارس دولتی از این نظر توسعه یابند و کمک کنند تا یک مدرسه به یک نیروگاه کوچک شود.

وی با بیان اینکه مدارس تا ۲۰ سال از فواید این کار برخوردار می‌شوند؛ گفت: مدارس می‌توانند سرانه خود را ارتقا دهند اما به این دلیل که کار چند وجهی است نمی‌توانیم به دقت عدد اعلام کنیم. اما ظرفیت لازم وجود دارد و اگر فرهنگ سازی شود خانواده‌ها این انگیزه را دارند تا در این زمینه کمک کنند.

خان محمدی تاکید کرد: تعاونی‌های دانش آموزی می‌توانند در این زمینه شکل بگیرند تا دانش آموزان به کمک یکدیگر یک نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه بادی بزنند و این آغاز یک جریان گسترده است چون انرژی‌های تجدید ناپذیر پذیر برای همه آشنا نیست و زمان می‌برد تا این مسئله به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: مدارسی که خیر پایه کار توسعه و تجهیز آن باشد حتماً در اولویت قرار می‌گیرند. زیرا بخش قرارداد بستن و تأمین منابع و تأمین منابع توسط خیر صورت می‌گیرد. مدیران مدارس خیرین را پیدا کنند با آنها مذاکره و مکاتبه داشته باشند و ما هم از ظرفیت جامعه خیری استفاده می‌کنیم.

وی مهمترین و اصلی ترین محور جریان تجهیز مدارس را کمک خیرین دانست و گفت: هیچ محدودیتی در خصوص فضا نداریم. فضای مورد نیاز برای تولید ۵ کیلووات برقی که به صورت حداقلی باید تأمین شود تا این اقدامات اقتصادی باشد عمدتاً در تمامی مدارس وجود دارد و تمام و پشت بام همه مدارس حتی مدارس دو کلاسه و سه کلاسه می‌توانند این میزان برق را تأمین کند.

خان محمدی خاطر نشان کرد: تابش میزان خورشید هم در همه نقاط کشور به اندازه کافی وجود دارد و شاید تنها در برخی از نقاط استان‌های شمالی تابش خورشید به اندازه زیادی نباشد.

لازم به ذکر است نیروگاه‌های طرح مذکور با هزینه سرمایه‌گذاری خیرین در مدارس احداث شده و پس از اتصال به شبکه برق کشور، درآمد حاصل از فروش برق آن‌ها به انتفاع همان مدارس خواهد رسید.

نظر شما