لیلا کوچک زاده | شهرآرانیوز؛ شاید کمتر کسی بداند که یدک کشها هم در تصادفات میتوانند در نجات جان انسانی نقش داشته باشند. این را توی حرفهای مصطفی زمانی، یدک کش سی وشش ساله تصادفات مشهد میشنویم. بارها برای او پیش آمده که در صحنههای تصادف، کودکی جامانده از حادثه را از کف خودرو پیدا کرده و بیرون آورده و جانش را نجات داده است.
عنوان شغلش، امداد خودرو در بخش توقیفات و تصادفات است. اما همه او و همکارانش را به عنوان یدک کش تصادفات میشناسند. وظیفه شان هم این است که در هنگام تصادف هم زمان با اورژانس و آتش نشانی سر صحنه برسند و خودرو حادثه دیده را جابه جا و به تعمیرگاه یا پارکینگ، یدک کنند. البته در انتقال مصدومان هم کمک میکنند. او از هفده سالگی وارد این شغل شده است و نوزده سال یعنی ۶ هزارو ۸۴۰ روز است که با نیسان سفیدش در شهر میگردد و در اصطلاح خودش تصادف جمع میکند. در گپ و گفت با او درباره این شغل و حواشی اش شنیدم. شغلی که احتمالا کمتر درباره آن شنیده ایم، اما نقش زیادی در خدمت رسانی به مردم دارد.
چقدر از روز، درگیر یدک کشی ماشینهای تصادفی هستید؟
تمام روز.
وقتی به صحنه تصادف میرسید، چه میکنید؟
اول باید خودرو را از صحنه تصادف کنار بیاوریم تا راه باز شود. بعد هم خودرو تصادفی را میبریم تعمیرگاه یا بیمه یا پارکینگ. اگر توی جاده شیشه ریخته باشد هم بااینکه وظیفه مان نیست، جمع میکنیم. باید توی ماشین را هم نگاه کنیم که کسی زخمی نشده یا مثلا بچهای کف ماشین جانمانده باشد.
به مواردی هم برخورد کرده اید که بچهای در خودرو تصادفی جا مانده باشد؟
بله
چند بچه را از داخل خودروها نجات داده اید؟
دو یا سه نفر؛ بپرسید چند جنازه بیرون کشیده ام!
چندتا؟ اصلا مگر جزو کارهای شماست؟
بیشتر از صد جنازه بیرون کشیده ام. به اورژانس کمک میکنیم. اگر هم قبل از آمبولانس به صحنه تصادف برسیم تا جایی که از دستمان بربیاید، به مجروح میرسیم و اجازه نمیدهیم کسی آنها را جابه جا کند تا آمبولانس برسد.
از جاماندن بچه در خودرو تصادفی برایمان تعریف کنید، شما چه نقشی داشتید و اصلا چطوری متوجه این موضوع شدید؟
از بجنورد به سمت مشهد حرکت میکردم. به باباامان رسیدم که ماشین هلال احمر، کنارم آمد و چراغ داد. ایستادم و متوجه شدم ماشینی توی دره افتاده است. زمستان بود و برف هم فراوان. برای کمک رفتم. چهار پنج تا خانم بودند که ماشین از دستشان دررفته بود و افتاده بودند توی دره. ماشینشان پژو پارس بود. ماشین را بالا کشیدم. اورژانس آمد و دونفرشان را که مصدوم شده بودند، برد. باقی سوار ماشین من شدند و به سمت مشهد راه افتادیم. پژو را هم یدک کردیم.
کمی که رفتیم دیدم ماشین یدک شده سنگین حرکت میکند و راه نمیرود. پرسیدم: خانمها دستی ماشین را خوابانده اید؟ نمیدانستند. پیاده شدم و توی ماشین را که نگاه کردم دیدم یک بچه کوچک، کف ماشین افتاده است. بچه خانمی بود که مصدوم شده و او را به بیمارستان برده بودند. بقیه هم از شدت تصادف گیج بودند و حواسشان به جا نبود که به ما چیزی بگویند.
کت را درآوردم و دور بچه انداختم. هوا خیلی سرد بود. بچه را توی بغلم گرفتم و نشستم پشت فرمان. خیلی گریه میکرد. توی بغل من آرام شد.
یدک کشها معمولا چه خودروهایی هستند؟
نیسان، شوکا و پادرا.
بهترینش کدام است؟
از نظر من نیسان.
چرا؟
قطعات و تعمیرکارش زیاد است. قویتر هم هست. البته ترمزهایش کیفیت ندارد. ولی از آن دو مدل دیگر باز هم بهتر است.
با وجود مشکل ترمزِ نیسان که میگویید، موقع یدک کشی مسئلهای ندارید؟
بیشتر تصادفهای جادهها بعد از خودروهای بزرگ، مربوط به نیسان است. دقیقا به خاطر مشکل ترمزش. سختی کار ما هم بیشتر زمانی است که وقتی یدک میکشیم باید با استادی خودمان به ویژه توی جادههای خطرناک یعنی سر پیچها و شیب ها، خودرو را نگه داریم. مخصوصا زمان بارندگی. باید آن قدر آهسته برویم که بتوانیم ماشین را کنترل کنیم.
در طی روز، چند بار گوشی همراه شما برای تصادفها زنگ میخورد؟
چهاریا پنج بار که یا گزارش تصادف است یا سرقت خودرو.
وقتی گوشی تان زنگ میخورد، چه حالی پیدا میکنید؟
راستش را بگویم که از تلفن جواب دادن، بیزار شده ام. بیشتر هم وقتی خوابیده ام، گوشی ام زنگ میخورد. هر نقطه مشهد که فکرش را بکنید، شماره یدک کشها را دارند.
چند دقیقهای به صحنه تصادف میرسید تا به قول خودتان تصادف را جمع کنید؟
معمولا به پنج دقیقه نمیرسد.
بیشترین تصادفهایی که سر صحنه اش حاضر شده اید، کدام محدوده مشهد بوده اند؟
وکیل آباد. طرقبه و شاندیز.
این تصادفها به چه علت بوده است؟
دختران و پسرانی که عشق کورس گذاشتن دارند.
اصلا بیشتر تصادفهای مشهد کجاها اتفاق میافتند؟
اتوبان شهیدشوشتری، بین فلکه صدا و سیما و میدان پارک. زیر پل جهاد و وکیل آباد هم خیلی تصادف میشود.
بیشترین زمان تصادفها کی هست؟
صبح زود که افراد سر کار میروند، نصف شب و بعدازظهر که باز تعطیل میشوند.
خودروهای دیگر به شما راحت راه میدهند؟
به طور معمول بله، اما گاهی با ما کل کل میکنند. اجازه عبور نمیدهند و اذیت میکنند.
هنگام یدک کشی با چه سرعتی حرکت میکنید؟
بستگی به ماشین دارد. پراید باشد ۱۰۰ تا ۱۱۰ (می خندد) و اگر ماشینهای خارجی باشد، سعی میکنیم، آرام برویم که خسارتی به ماشین وارد نشود تا مجبور نشویم غرامت بدهیم.
احتمالا خرج ماشینتان هم زیاد باشد؟
دقیقا همین طور است. مثلا توی همین روزها که هوا سرد بود تا امروز، ۷ میلیونی خرجش کرده ام. ضدیخش یخ زده بود.
ورود به این شغل چگونه است؟ چه مجوزهایی لازم دارد؟
مجوز گردان، مجوز کاری و مجوز فعالیت از اتحادیه. همه این مجوزها را باید داشته باشید.
کلا در روز چند کیلومتر در مشهد میرانید؟
نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر. هر یک باک گاز، ۲۰۰ کیلومتر جواب میدهد.
خودتان هم تصادف کرده اید؟
فقط یک بار. آن هم از پشت به من زدند. من مقصر نبودم.
زمان یدک کشی برای خودتان حادثهای پیش نیامده است؟
چرا یک بار شب، زیر پل میدان پارک که یک ماشین را یدک میکردم، تا خواستم توی ماشین خودم بنشینم، یک پژو ۲۰۷ به من زد و پرت شدم. دیگر چیزی نفهمیدم و توی بیمارستان به هوش آمدم.
تصادف ماشینهای گران قیمت را هم جمع کرده اید؟
بله، توی بولوار هاشمیه، همراه دوستم دور میزدیم. شب بود که یک دفعه یک جنسیس و سانتافه با سرعت زیاد از کنارمان گذشتند. باهم کورس گذاشته بودند. جنسیس رفت وسط بولوار. به چند درخت برخورد کرد. داغون شد. سرنشینان جنسیس دختر بودند و سانتافه هم پسر. دخترها از حادثه فرار کردند. فقط راننده ماند و ماشینی که مال خودش هم نبود! سانتافه هم در رفت.
رفتار آنها که تصادف کرده اند با شما چطور است؟
توی بیشتر تصادفها صاحب ماشینها با ما دعوا دارند. ولی بهشان حق میدهیم. چون خسارت دیده اند. ماشینشان داغون شده و عصبانی هستند.
واکنش شما چیست؟
فقط آرامشان میکنیم.
شنیده ایم که بعضی همکارانتان خودروهای تصادفی را به تعمیرگاههای آشنا میبرند و پورسانتهای زیادی هم میگیرند درست است؟
بله، ممکن است این اتفاق بیفتد.
دل خراشترین یا تأثربرانگیزترین تصادفی که سر آن رسیده اید را برایمان تعریف کنید.
از زیر پل کلانتری جهاد میگذشتم و به سمت جاده میرفتم که یک ماشین برایم بوق زد و از من سبقت گرفت و افتاد جلو من. دونفر از بچههای محله مان بودند. راننده پایش را روی گاز گذاشت و من هم دقیقا پشت سر شان بودم. رفت و رفت تا خورد به زیر پایه پل میدان عدل خمینی. سر تیر جفتشان فوت کردند و من اولین نفری بودم که سر تصادف رسیدم. برای کمک پایین رفتم. دیدم مغز یکی از آنها از کنار سرش بیرون زده و آن یکی هم فرمان ماشین توی قلبش رفته بود.
مهارت خودتان را در شغل یدک کشی در چه چیزی میدانید؟
مهارتم در جابه جایی ماشین هاست. خیلی از ماشینها تصادفی نیستند و خراب شده اند و باید آنها را طوری یدک کنیم که سینی فن آسیب نبیند. قبلا این بخش ماشینها آهنی بود و حالا پلاستیکی شده است. برای همین باید طوری ماشین را حمل کنیم که خراب نشود. البته ممکن است صاحب ماشین متوجه این موضوع نشود. ولی من حواسم هست خسارتی نبیند.
۱۹ سال یدک کشی کرده اید، تا کی ادامه خواهید داد؟ از این همه شب بیداری و تصادف جمع کردن خسته نشده اید؟
راستش حس و انگیزه قدیم را ندارم. دوست دارم شغل جدیدی را تجربه کنم، ولی هنوز برایم مقدور نیست.
∎
نظر شما