شناسهٔ خبر: 57824080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزئیات تحصیل دانش‌آموزان استثنایی/ تهیه شیوه‌نامه تحصیل کودکان با نیازهای ویژه در مناطق صعب‌العبور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در سال تحصیلی گذشته حدود ۷۹ هزار نفر در مدارس استثنایی داشتیم که امسال به ۸۳ هزار نفر رسیده و تقریباً سه درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما در مدارس خاص استثنایی افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۴۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۷ گروه معلولیت شامل نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، اوتیسم، مشکلات ویژه یادگیری و اختلالات هیجانی رفتاری داشتیم که ۲۱ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و البته نابینا،  ناشنوا و یا دارای معلولیت جسمی – حرکتی هستند.

وب ادامه داد: حدود ۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار دانش آموز دارای هوش‌بهر عادی‌اند و نابینا یا ناشنوا هستند. ۲۰ هزار نفر نیز دچار کم توانی ذهنی هستند و نظام آموزشی و برنامه درسی خاصی دارند.

طریفی حسینی افزود: اگر بخواهیم آمار دقیق‌تری ارائه دهیم در سال تحصیلی گذشته حدود  ۷۹ هزار نفر در مدارس استثنایی داشتیم که امسال به ۸۳ هزار نفر رسیده و تقریباً  سه درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما در مدارس خاص استثنایی افزوده شده است.

وی اصافه کرد: ۱۷۳۶ مدرسه استثنایی در سطح کشور داریم که امروز ۸ مدرسه جدید افتتاح شد و به آمار مدارس ما افزوده شد و البته طی یک سال اخیر ۴۰ مدرسه جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: علاوه بر مدارس، مراکز توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری را داریم که آمار این مراکز به ۵۵۰ مرکز ویژه یادگیری رسیده بود؛ در دو سه ماهه اخیر ۱۰۱ مجوز دیگر صادر شده است و به این ترتیب آن دسته از مناطق آموزشی که فاقد این مراکز بودند نیز به فهرست قبلی افزوده شده و تلاش می‌کنیم همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک مرکز ویژه اختلالات یادگیری داشته باشند.

وی افزود: شیوه نامه‌ای تنظیم کردیم تا در مناطق صعب العبور، دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی حضور یابند و از طریق معلم مربوطه خدمات آموزشی تخصصی و متناسب با شرایطشان را دریافت کنند.

حسینی با بیان اینکه توسعه رشته‌های هنرستانی در دوره دوم متوسطه را نیز دنبال می‌کنیم، گفت: ۳۶ رشته کاردانش ویژه دانش‌آموزان استثنایی داریم و به مدارس تاکید کرده‌ایم توزیع متوازن و متعادلی را در هنرستان‌ها داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «کودکان استثنایی چه میزان از بازماندگان تحصیل را دربرمی گیرند؟»، اظهار کرد: طرح شناسایی چهره به چهره بازماندگان در آموزش و پرورش آغاز شده است. کدملی افرادی که کد دانش آموزی نگرفته‌اند مشخص و نشانی محل سکونت آنها احصا شده و علت نرفتن به مدرسه پرسیده می‌شود؛ اگر در جریان بازرسی‌ها، دلیل بازماندگی، معلولیت اعلام شود همکاران ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند که شدت و نوع معلولیت چگونه است تا اقدمات لازم برای معرفی آنها به مدارس ما انجام شود.

حسینی همچنین به تکالیف قانونی شهرداری‌ها در ایاب و ذهاب معلولان اشاره و اظهار کرد: از مدیران شهری انتظار داریم به ما کمک کنند البته به عنوان مثال شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک می‌کندو بخشی از منابع سازمان را نیز در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. برای امسال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به استان‌ها کمک کرده‌ایم اما همچنان انتظار حمایت بیشتر داریم تا فشار کمتری به خانواده‌ها وارد شود.
پایان پیام/

نظر شما