شناسهٔ خبر: 57522067 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نحوه آموزش دانش‌آموزان استثنایی ساکن مناطق صعب‌العبور اعلام شد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک مرکز ویژه اختلالات یادگیری داشته باشند گفت: در سال تحصیلی گذشته حدود ۷۹ هزار نفر در مدارس استثنایی داشتیم که امسال به ۸۳ هزار نفر رسیده و تقریباً سه درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما در مدارس خاص استثنایی افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی حسینی طی نشستی با خبرنگاران که در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان برگزار شد، آماری از جامعه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال تحصیلی جاری ارائه و اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۴۰ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه در هفت گروه معلولیت شامل نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، اوتیسم، مشکلات ویژه یادگیری و اختلالات هیجانی رفتاری داشتیم.

وی افزود: بخشی از دانش‌آموزان ما درقالب طرح تلفیقی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند که حدود ۲۱ هزار نفرند و نابینا، ناشنوا و یا دارای معلولیت جسمی – حرکتی هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه حدود۸۰ هزار دانش‌آموزنیز در مدارس استثنایی داریم اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲۰ هزار دانش آموز دارای هوش‌بهر عادی‌اند و نابینا یا ناشنوا هستند. ۲۰ هزار نفر نیز دچار کم توانی ذهنی هستند و نظام آموزشی و برنامه درسی خاصی دارند و در مدارس ما در حال تحصیل هستند.

حسینی ادامه داد: اگر بخواهیم آمار دقیق‌تری ارائه دهیم در سال تحصیلی گذشته حدود ۷۹ هزار نفر در مدارس استثنایی داشتیم که امسال به ۸۳ هزار نفر رسیده و تقریباً سه درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما در مدارس خاص استثنایی افزوده شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۷۳۶ مدرسه استثنایی در سطح کشور گفت: امروز هشت مدرسه جدید افتتاح و به آمار مدارس ما افزوده شد. طی یک سال اخیر ۴۰ مدرسه جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: علاوه بر مدارس، مراکز توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری را داریم. آمار این مراکز به ۵۵۰ مرکز ویژه یادگیری رسیده بود که در دو سه ماهه اخیر ۱۰۱ مجوز دیگر صادر شده است و به این ترتیب آن دسته از مناطق آموزشی که فاقد این مراکز بودند نیز به فهرست قبلی افزوده شده و تلاش می‌کنیم همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک مرکز ویژه اختلالات یادگیری داشته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان ۳۲ منطقه آموزشی دارد که در هشت منطقه مدرسه استثنایی و حتی کلاس ضمیمه مدارس عادی نداشتیم. اقداماتی برای توسعه مدارس در مناطق محروم و ایجاد کلاس ضمیمه در مدارس عادی داریم تا بتوانیم هرجا دانش آموز استثنایی شناسایی می‌شود، پوشش بدهیم.

وی افزود: شیوه نامه‌ای تنظیم کردیم تا در مناطق صعب العبور، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه بتوانند در مدارس عادی حضور یابند و از طریق معلم مربوطه خدمات آموزشی تخصصی و متناسب با شرایطشان را دریافت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر ضرورت توسعه عدالت تربیتی و پیگیری برنامه‌های طراحی شده در این زمینه تاکید و اظهار کرد: توسعه رشته‌های هنرستانی در دوره دوم متوسطه را نیز دنبال می‌کنیم. ۳۶ رشته کاردانش ویژه دانش آموزان استثنایی داریم و به مدارس تاکید کرده‌ایم توزیع متوازن و متعادلی را در هنرستان‌ها داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: برخی مدارس ما تنها یک یا دو رشته را ارائه می‌دادند که خواسته‌ایم تعداد رشته‌های ارائه شده بیشتر شود تا دانش‌آموز حق انتخاب بالاتری داشته باشد. ایجاد رشته‌های جدید را هم دنبال می‌کنیم و از استان‌ها خواسته‌ایم مطالعات نیازسنجی انجام شود و پیشنهاد رشته‌های بومی متناسب با اقتضائات استانی خود را ارائه بدهند تا بتوانیم در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسانده و به این ترتیب در هر استان یک دو رشته جدید را به رشته‌های هنرستانی بیفزاییم.

وی در پاسخ به اینکه کودکان استثنایی چه میزان از بازماندگان تحصیل را دربرمی گیرند؟ عنوان کرد: طرح شناسایی چهره به چهره بازماندگان در آموزش و پرورش آغاز شده است. کدملی افرادی که کد دانش آموزی نگرفته‌اند مشخص و نشانی محل سکونت آن‌ها احصا شده و علت نرفتن به مدرسه پرسیده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اگر در جریان بازرسی‌ها، دلیل بازماندگی، معلولیت اعلام شود همکاران ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند که شدت و نوع معلولیت چگونه است تا اقدمات لازم برای معرفی آن‌ها به مدارس ما انجام شود.

حسینی همچنین به تکالیف قانونی شهرداری‌ها در ایاب و ذهاب معلولان اشاره و اظهار کرد: از مدیران شهری انتظار داریم به ما کمک کنند البته به عنوان مثال شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک می‌کند. بخشی از منابع سازمان را نیز در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. برای امسال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به استان‌ها کمک کرده‌ایم، اما همچنان انتظار حمایت بیشتر داریم تا فشار کمتری به خانواده‌ها وارد شود.

نظر شما