شناسهٔ خبر: 57810192 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی خبرداد:

ایجاد ۱۰۱ مرکز آموزش یادگیری برای دانش آموزان استثنایی

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: ۴۰ مدرسه و ۱۰۱ مرکز آموزش یادگیری در ۳ ماه اخیر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمید طریفی حسینی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین در مجتمع آموزشی نابینایان محبی اظهار کرد: بخشی از دانش آموزان نیازهای ویژه دارند، هر ۱۶ میلیون دانش‌آموز نیاز به توجه خاص دارند اما از نظر ما دانش آموزان استثنایی به میزان بیشتری نیازمند توجه هستند.

وی افزود: حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه معلولین هستند که دانش آموزان بخشی از آنها را تشکیل می‌دهند، بنابراین باید شرایط لازم را برای رشد و شکوفایی آنها فراهم کنیم، متناسب با نیاز دانش آموزان نه به دلیل دلسوزی باید در جهت رفع مسولیت‌های اجتماعی خود برآییم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: عدالت تربیتی سطوح مختلف دارد که در نظام تعلیم و تربیت استثنایی باید به این موضوع توجه ویژه داشت، در واقع این سازمان نماد عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش است.

طریفی حسینی یادآور شد: توجه به تفاوت‌های فردی و ساحت‌های مختلف تربیتی و در نهایت انطباق شرایط تعلیم و تربیت از تامین نیروی انسانی تا فضا و تجهیزات آموزشی را باید برای این دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: دانش آموزان را باید واجد شرایط و توانمندی بدانیم، از این جهت در محور توسعه نصیب برابر آموزشی اقدامات مناسبی انجام شده است، همچنین حدود ۳ درصد افزایش پوشش تحصیلی داریم به این منظور در دور افتاده ترین مدارس صعب العبور کشور امکان تحصیل دانش آموزان حتی در مدارس عادی هم مهیا شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۵۲ خدمت توانبخشی در بیمه برای این افراد با نیازهای ویژه مهیا شده که با حداقل هزینه بتوانند نسبت به تامین تجهیزات اقدام کنند.

طریفی حسینی گفت: کیفیت بخشی و روزآمدسازی رشته ‌های تحصیلی از دیگر اقدامات مورد توجه است، همچنین توسعه رشته‌های مهارتی باید متناسب با تغییر و تحولات دنیای کار برای آنها مهیا شود.

پردیس آموزشی توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شد

رییس سازمان بهزیستی کشور نیز دراین مراسم گفت: پردیس آموزشی توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه با مشارکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شد.

علی محمد قادری اظهار کرد: در سازمان بهزیستی کشور ۵۳ ماموریت داریم که پیگیری امور افراد دارای معلولیت اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: توجه به خانواده‌ها و مادران فداکاری که به پرورش و آموزش دانش آموزان و دانشجویان فرهیخته از دیگر اقداماتی است که مورد توجه سازمان قرار دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مردمی سازی امری مهم در دولت سیزدهم است، ادامه داد: مردمی سازی در حوزه معلولین سالهاست که مورد توجه قرار گرفته است، اگر خیرین و مردم شریف نبودند پهنه خدمات به این گستردگی در کشور ارائه نمی‌شد.

قادری عنوان کرد: همچنین پیگیری قانون جامع برای حمایت معلولین مورد توجه قرار گرفته است، کارگروه‌های به این منظور در دولت سیزدهم ایجاد شده است که پیگیری این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

وی افزود: ۵۹ خدمت ستاره دار توانبخشی با ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی برای معلولین ایجاد شده است، همچنین سازمان بهزیستی برای افزایش رفاه معلولین اقدامات مناسبی انجام داده است که از جمله آن توافق با سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که افراد با معلولیت متکثر بتوانند از پهنه آموزشی استفاده کنند، فردی نباید به جهت محرومیت اقتصادی از تحصیل بازبماند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه شهر بازی مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت نداریم،گفت: این موضوع پیگیری می‌شود که در این راستا جلسات با مجموعه‌های شهرداری پیگیری می‌شود و مصوبات را دنبال می کنیم.

قادری ادامه داد: همچنین هتلی مناسب سازی شده برای معلولین در مشهد در دولت مردمی ساخته شده است.

نظر شما