شناسهٔ خبر: 57346399 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها از چالش‌های محیط‌زیست کشور

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها از چالش‌های محیط‌زیست کشور در دوران خشکسالی و تغییر اقلیم است.

صاحب‌خبر -

احمدرضا لاهیجان‌زاده در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت بی‌رویه از مخازن آب زیرزمینی منجر به شکل‌گیری پدیده فرونشست در بسیاری از دشت‌های کشور شده است به‌طوری‌که میانگین آن در این دشت‌ها به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به وضعیت محیط زیست کشور در سال‌های گذشته افزود: کاهش حجم آبخوان‌ها و شکل‌گیری پدیده فرونشست در دشت‌های کشور از دهه ۷۰ شدت گرفته است که در سال‌های پس از آن ۸۰۰ چاه جدید حفر شد که نیمی از آن غیرمجاز است.

وی با بیان کاهش منابع آب تجدیدشونده در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۷۳ به ۱۰۳میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ اضافه کرد: کاهش ۳۰میلیارد مترمکعبی آب تجدیدشونده کشور را وارد تنش آبی کرد به‌طوری که از سال ۱۳۸۷ بسیاری از استان‌های کشور با تنش آبی روبرو شدند و در سال‌های اخیر نیز این موضوع به یک بحران در تعدادی از استان‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

لاهیجان‌زاده، شکل‌گیری پدیده گرد و خاک را از پیامد‌های خشک شدن بسیاری از دشت‌های کشور عنوان کرد و گفت: در چهارمحال و بختیاری دشت شهرکرد به کانون گرد و خاک تبدیل شده است.

وی، رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها را از دیگر چالش‌های محیط‌زیست کشور در دوران خشکسالی و تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: بیشتر تالاب‌های کشور خشک شده‌اند چراکه حقابه آن رعایت نمی‌شود.

نظر شما