شناسهٔ خبر: 54968512 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرسایش خاک در کشور سالانه ۱۶.۷ تن در هکتار است

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: میزان فرسایش خاک در کشور سالانه ۱۶.۷ تن در هکتار است.

صاحب‌خبر -

آقای جزی در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز یک راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از بروز سیل و ایجاد اشتغال پایدار، استفاده پایدار از منابع زیستی در حوزه کارون است که باید این مدیریت به یک مطالبه ملی تبدیل شود.

 حفاظت خاک، کنترل سیل، مدیریت منابع آب، پوشش گیاهی و جنگل‌های زاگرس در این برنامه در اولویت قرار دارد، تا از بالادست تا پایین دست حوضه آبخیز برنامه‌ریزی انجام شود.

 سطح حوزه آبخیز کارون بزرگ ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و برای پایدار حوزه آبخیز در هفت استان کشور به یک انسجام بخشی نیاز است تا بتوان از همه ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها از جمله نیروی انسانی، منابع طبیعی و تسهیلات و توان مالی مردم و سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرد.

کشور ایران جز کشور‌های برتر دنیا از نظر سرمایه طبیعی و اجتماعی است و با وجود سرمایه اجتماعی غنی در کشور برای جلوگیری از تخریب نیاز به اجرای مدل مدیریت جامع نیاز است.

بیشتر بخوانید

هم اکنون فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار در سال و ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور دچار فرسایش آبی است که این میزان فرسایش خسارت سنگینی به منابع طبیعی وارد می‌کند.

 هر ساله سیل خسارت‌های سنگینی به مردم و منابع‌طبیعی و تاسیسات وارد می‌کند که با اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز می‌توان این خسارت‌ها را کاهش داد.

در اراضی که فرونشست زمین اتفاق می‌افتد قابلیت کشت و کشاورزی از بین می‌رود و با تزریق آب به این اراضی نیز جبران خسارت نخواهد شد.

هم اکنون فرسایش خاک، فرونشست زمین، زمین لغزش، خشکسالی، ممنوعه شدن دشت‌ها در کشور مشهود و در حال گسترش است.

 اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یک فرآیند است که جنبه‌های مختلف و شاخص‌ها مختلف در حوزه در کنار هم قرار داده می‌شود تا مدیریت جامع اجرایی و در نهایت امنیت غذایی، سودآوری و معیشت پایدار تامین شود.

تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان در حوزه‌های آبخیز به خصوص حوزه آبخیز کارون بزرگ باید با استفاده از مدیریت مشارکتی در جهت حفظ و احیاءجنگل‌ها و مراتع برنامه‌ریزی داشته باشند و براساس چشم‌انداز و برنامه زمانی طرح‌های حفاظتی را اجرا کنند.

 برنامه مدیریت جامع آبخیز از سال ۹۵ در کشور اجرایی شده و مدیریت برنامه جامع آبخیز برای ۳۳ حوزه آبخیز پایدار کشور تهیه شده است.

نظر شما