شناسهٔ خبر: 56137389 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خبرگزاری شبستان گزارش می‌دهد؛

حال زار بازار نوشت‌افزار/ گرانی بر تن لباس فرم مدارس

حال و روز این روزهای اولیاء دانش‌آموزان برای خرید نوشت‌افزار، تعریفی ندارد و اکثرا از قیمت‌های نجومی گله‌مندند از طرفی شاهد دست به یکی شدن برخی مدارس با فروشگاه‌های لباس فرم هستیم؛ موضوعی که داد خانواده‌ها را درآورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، همزمان با فرا رسیدن تدریجی ماه مهر فصل جدیدی از شروع نظام تعلیم و تربیت در کشور، گزارش و بازدیدهای میدانی حاکی است گرانی، تورم و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها اینبار آثار منفی خود را نه در بخش خوراک، حمل و نقل و خدمات بلکه در حوزه بازار نوشت افزار نشان داده به طوری که خانوارها پس از مصیبت پرداخت شهریه‌های مدارس مجبورند هزینه‌های خرید این ملزومات برای دانش‌آموز خود را نیز هر طور که شده تقبل کنند.

 

*خرید مانتو شلوار مدرسه پایه ابتدایی از ۳۵۰ هزار تومان

یکی از اولیاء که امسال دو دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی دارد با انتقاد از بی‌ثباتی بازار در بخش نوشت افزار مدرسه به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: دخترم امسال به پایه سوم ابتدایی می‌رود؛ مدرسه‌ای در منطقه سه رشت رشت که او را در آنجا ثبت‌نام کردیم برای تهیه مانتو، شلوار و مقنعه فروشگاهی را به ما معرفی کرد و تاکید داشت که فقط و فقط و تنها از همان جا و با همان قیمت‌ها خرید کنیم.

 

به گفته این اولیاء فروشگاه مورد نظر برای دوخت مانتو شلوار قیمت ۲۹۰ هزار تومان و برای دوخت مقنعه همراه با آرم مدرسه ۶۰ هزار تومان طلب کرده این در حالی‌است که آنان در مهرماه ۹۹ حدودا ۱۰۰ هزار تومان برای خرید مانتو و شلوار و مقنعه هزینه کرده‌ بودند از طرفی خرید کیف جنس خوب امسال حدودا ۵۵۰ هزار تومان و خرید یک کیف جنس متوسط حدودا ۲۵۰ هزار تومان برای آنها هزینه داشته است.

 

علاوه بر این‌ها همزمان با بازگشایی مدارس شاهد باز شدن قارچ‌گونه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ ویژه فروش نوشت‌افزار و رونق گرفتن بساط دستفروشان هم هستیم، فروشگاه‌ها و بساط‌هایی که انواع و اقسام اقلام مدرسه در آن یافت می‌شود و حتی گاهی اوقات در این فروشگاه‌ها شاهد عرضه لوازم لاکچری و رنگ و لعاب دار آنچنانی هم هستیم که اتفاقا فضای زیادی را هم به خود اختصاص داده‌اند.

 

در واقع خانواده‌های دارای دانش‌‌آموز این روزها سعی می‌کنند تمام خریدهای خود را از میان محصولات معمولی نوشت افزار انتخاب کنند و تحت هیچ شرایطی به سمت اقلام لوکس، پر زرق و برق و گرانقیمت نروند به طور مثال خانواده‌ها امسال بیشتر به سمت خرید کوله‌هایی می‌روند که قیمت آن‌ها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان باشد.

 

 

* رونق بازار خریدهای اینترنتی در بخش نوشت افزار

با شیوع پاندمی کرونا بازار خریدهای اینترنتی نیز رونق قابل توجهی گرفت به طور مثال قیمت برخی اقلام نوشت‌افزار در این نوع خریدها به شکل زیر است؛ خودکار کیان نوک ۰.۷ میلیمتری بسته پنج عددی ۱۴ هزار و‌ ۹۰۰ تومان، مداد مشکی البرز بسته دوازده عددی ۱۸ هزار تومان، پاک کن مدل color بسته هشت عددی ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان، مداد رنگی ۲۴ رنگ آریا ۹۰ هزار تومان، مدادرنگی ۱۲ رنگ ادمیرال ۲۳ هزار و ۷۱۰ تومان، جامدادی ساده یک زیپ ۲۸ هزار تومان، دفتر مشق سیمی ۱۰۰ برگ ۳۳ هزار تومان، دفتر نقاشی طرحدار ۲۴ هزار و‌ ۸۰۰ تومان، بسته پنج عددی دفتر مشق ۸۵ هزار و ۹۰۰ تومان، بسته ۱۰۰ عددی کاغذ کلاسور ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان، کیف و کوله پشتی مدرسه نوع غیر اصل ۳۱۰ هزار تومان، ماژیک شش عددی پلیکان ۶۸ هزار تومان، چراغ مطالعه از ۸۰ هزار تومان به بالا، تراش رومیزی کارل ۷۵۰ هزار تومان و میز مطالعه از ۳۰۰ هزار تومان به بالا.

 

* خرید دو سرویس نوشت‌افزار با قیمت ۶۱۰ و ۲۵۰ هزار تومان

«کبری رهنما» اولیاء دو دانش‌آموز به نام‌های مائده و مهدیه علی‌نیا که به ترتیب امسال قرار است در پایه‌های دهم و سوم تحصیل کنند هم در مورد وضعیت بازار لوازم مدرسه به خبرنگار خبرگزاری شبستان ابراز داشت: دخترم مهدیه که امسال به کلاس سوم می‌رود همان مانتو سال قبلش را استفاده می‌کند که در حال حاضر قیمت خریدش به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است.

 

وی با بیان اینکه هر دو فرزندش در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند ادامه داد: برای دخترم مائده امسال ۴۵۰ هزار تومان جهت تهیه مانتو و شلوار هزینه کردیم همچنین خرید کیف با قیمت ۳۰۰ هزار تومان، دفترهای سیمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، دو سرویس نوشت‌افزار ۶۱۰ هزار تومانی و ۲۵۰ هزار تومانی از دیگر مواردی است که برای تهیه آن‌ها بودجه‌ای را اختصاص دادیم.

 

 

*سامانه پاسخگویی ۱۲۴ آماده دریافت گزارش‌های مردمی از گران‌فروشی در بازار


اجرای طرح‌های نظارتی در دوران بازگشایی مدارس، حمایت از مصرف‌کنندگان، ثبات بازار و جلوگیری از نجومی شدن قیمت‌ها از جمله وظایف دستگاه‌های ذیربط نظیر اداره صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف است.

 

«تیمور پور حیدری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در همین راستا با اعلام این خبر که طرح نظارتی بر بازار ویژه بازگشایی مدارس در استان گیلان با مشارکت نهادهای ذیربط از ۱۷ شهریور تا ۱۵ مهر اجرایی می‌شود عنوان کرد: تشدید نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش و نوشت‌افزار از جمله اهداف این طرح است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نظارت بر رعایت درصد سود مجاز در عمده و خرده فروشی و نظارت بر عملکرد مؤسسات آموزشی علمی و آموزشگاه‌ها در اخذ شهریه را از دیگر اهداف این طرح ذکر کرد و یادآور شد: سامانه پاسخگویی ۱۲۴ در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، به شکل شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی از گران فروشی و عدول از قیمت‌های مصوب است.

 

«موسی فرزانیان» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر اما نظری متفاوت در زمینه وضعیت بازار نوشت‌افزار ۱۴۰۱ دارد وی در این باره ضمن تاکید بر اینکه افزایش قیمت نوشت‌افزار نسبت به سایر کالاها چشمگیر نیست می‌گوید: عمده لوازم التحریر موجود در بازار تولید به غیر از اقلامی مانند ماژیک داخلی هستند.

 

به عقیده رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار، قیمت این اقلام امسال بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

به گزارش شبستان، روزگار دهه ۶۰ فارغ از همه مشکلاتی که با خود به همراه داشت مانند رکود، تورم، تحریم‌های همه‌جانبه، محاصره اقتصادی، کمبود ارزاق عمومی، فراگیر شدن کوپن برای تهیه سوخت، اقلام ضروری سبد خانوار و مانند این‌ها در حالیکه ما درگیر جنگی هشت ساله بودیم همچنان در تاریخ کشورمان می‌درخشد و نمونه است. در روزگاری که به اصطلاح همه‌چیز پولی شده شاید نسل دهه ۸۰ و ۹۰ و حتی نسل ۷۰ باورشان نشود که روزی همین مدارس دولتی ما در ابتدای مهر و روزهای اول بازگشایی مدارس پارچه مانتو و شلوار و بسته‌‌هایی شامل دفترهای ۴۰ برگ، ۶۰ برگ و ۱۰۰ برگ، مداد، پاک‌کن و خودکار دانش‌آموزان را تهیه و به دست آنان می‌داد آن هم در حالی‌که شروع، تداوم و خاتمه هشت سال جنگ بین ایران و عراق شدیداً با مسائل نفتی گره خورده بود.

در آن دوران سخت، دشمنان انقلاب با نگرشی کاملاً سیاسی به نفت کشورمان چشم دوخته بودند و برای رسیدن به اهداف خود، بازی نفت را دنبال می‌کردند، اما مردم ایران بار سخت فشارهای نفتی، اقتصادی و معیشتی را مرحله به مرحله تحمل کردند تا سرانجام کشور در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی رسید.

با توجه به مطالب یاد شده و اهمیت بسیار حیاتی نظام تعلیم و تربیت که شامل چرخه‌ای متنوع از مؤلفه‌ها و نهادهای مختلف است، انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر دست از ارائه آمار و عملکرد سازمانی خود بردارند و برای جلوگیری از بی‌ثباتی بازار نوشت‌افزار، برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم اقلام با قیمت‌های عادلانه و حمایت همه جانبه از حقوق مصرف کنندگان اقدامات جدی‌تر و ملموس‌تری را از خود نشان داده و به اصطلاح با الگو گیری از عملکرد مدیران دهه ۶۰، و برای حل مشکلات مردم و کنترل قیمت‌ها جهادی وارد این کارزار بزرگ شوند.


 

پایان پیام/165

نظر شما