شناسهٔ خبر: 56141902 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رنگ باختن شور و شوق ماه مهر در گرانی لوازم‌التحریر/ علت افزایش قیمت نوشت افزارها چیست؟

ماه مهر نزدیک است و با حضور شدن مدارس، تب خرید لوازم‌التحریرگرم شده اما قیمت‌های بالای نوشت‌افزار سبب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیاد و قابل توجهی را برای تهیه آن کنار بگذارند، موضوعی که منجر به قرار گرفتن والدین در روزهای پرتنش با رسیدن بوی ماه مهر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شیوع کرونا حدود دو سال ابزارهای الکترونیکی آموزشی تا حدی جای دفتر، مداد و پاک کن را گرفته‌ بودند، گرچه لوازم التحریر اقلام جداناپذیر سیستم آموزشی است، اما در این دو سال نرم‌افزارهای آموزشی نقش پررنگ‌تری از دفترهای نو، مداد و پاک کن‌های جدید داشتند، با این حال که تقاضا برای تهیه لوازم‌التحریر کاهش یافت، اما این اقلام نیز در قیاس با توان قدرت خرید خانواده‌ها، افزایش قیمت چشم‌گیری داشته است.

ماه مهر نزدیک است و این ماه همیشه مشامت پر می‌شود از بوی کیف، کتاب، دفتر نو و ذوق باز شدن مدارس در وجودت جان می‌گیرد؛ حالا فرقی نمی‌کند کلاس اول دبستان باشید یا سال‌ها از دوران مدرسه‌تان گذشته باشد. شاید این روزها برای بچه‌های محصل روزهای خوبی باشد، چون با پدر و مادرشان راهی نمایشگاه‌ها و مغازه‌های نوشت‌افزار می‌شوند تا لوازم مورد نیاز یک سال تحصیلی‌شان را تهیه کنند.

امسال بعد از پایان تعطیلی‌ها و بازگشایی مدارس بعد از دو سال تعطیلی، مردم نسبت به خرید و تهیه لوازم‌التحریر شور خاصی دارند، در حالی که در زمان مراجعه به بازار و برخورد با قیمت‌ها گاهاً با خرید اقلام ضروری و شاید دست خالی به خانه برگردند؛ این در حالی است که تا چند سال قبل چون اجناس ارزان‌تر بود، خانواده‌ها آن چنان رقمی برای خرید لوازم‌التحریر در نظر نمی‌گرفتند، اما در این چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر باید یک بودجه‌ای خاص کنار بگذارند و به همین خاطر خرید لوازم‌التحریر برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه مشکل شده است.

 

روزهای پر تنش والدین با رسیدن بوی ماه مهر

همیشه در آستانه مهر ماه تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر افزایش می‌یابد و مردم درصدد تدارک آغاز مدرسه‌ای خاطره انگیز برای فرزندان هستند، در سال‌های اخیر بروز برخی آشفتگی‌ها و التهابات در بازار و نوسان قیمت، شیرینی این ایام را بر کام عده‌ای از مردم تلخ کرده و روزهایی پر تنش و پر اضطرابی را برای مردم رقم زده است؛ کودکانی که هنوز معنی تورم، گرانی، بی پولی را نمی‌فهمند و تنها چیزی که توجه‌شان را جلب می‌کند زیبایی و تنوع لوازم التحریر موجود در بازار است؛ این روزها همه خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند از هزینه‌های بالای تحصیل فرزندان خود سخن می‌گویند.

در این گزارش به سراغ رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان و پدران و مادرانی رفتیم که قرار است برای فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید لوازم‌التحریر تهیه کنند و در مقابل آن نیز فروشندگان لوازم‌التحریر هستند که نظرات آن‌ها را هم از وضعیت بازار جویا شدیم.

 

افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر

سید محمدرضا اعتصامی رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت بازار لوازم التحریر در اصفهان اظهار داشت: جنس به اندازه کافی در بازار وجود دارد و لوازم‌التحریر فروش‌ها آماده فروش هستند و کیفیت اجناس تضمین شده است.

وی با بیان اینکه اجناس ایرانی و خارجی در بازار موجود است، اما اگر خانواده‌ها جنس ایرانی خرید کنند، کیفیت آن بالاتر است، گفت: با توجه به اینکه در آستانه ماه مهر قرار داریم، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در اصفهان اقدام به فروش لوازم‌التحریر کرده‌اند که کیفیت آن بسیار پایین است و خانواده‌ها با خرید از این فروشگاه‌ها هزینه مضاعفی به اقتصاد خانواده متحمل می‌کنند، در حالی که وقتی از یک فروشگاه خرد که یکسال منتظر بوده که جنس خود را بفروشد، خرید کنند هم تضمین کیفیت دارند و هم اینکه اگر جنس مورد پسندشان نبود، می‌توانند مرجوع کنند.

اعتصامی با بیان اینکه قیمت لوازم‌التحریر ایرانی و خارجی نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: بیشترین افزایش قیمت مربوط به لوازم التحریر اصلی مانند دفتر و مداد بوده است.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان تصریح کرد: مردم اگر از فروشگاه‌های معتبر سطح شهر نوشت‌افزار خریداری کنند قیمت آن‌ها مشخص و ثابت است و خرید از این مغازه‌ها به نفع مردم است تا خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در سطح شهر اصفهان.

وی با بیان اینکه هزینه نوشت‌افزار برای ۳ ماه یک دانش‌آموز ابتدایی حداقل ۲۵۰ هزار تومان و برای مقطع پیش‌دبستانی ۴۵۰ هزار تومان است، عنوان کرد: خانواده‌ها اگر بخواهند نوشت‌افزار فانتزی بخرند قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

انتقاد از فروش لوازم‌التحریر در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها

اعتصامی با انتقاد از اینکه بعضی از پیش‌دبستانی‌ها و مهدهای کودک مدیران خود لوازم‌التحریر دانش‌آموزان را تهیه و اقدام به فروش می‌کنند، گفت: این امر سبب شده فروشندگان که یکسال تلاش کردند و عوارض، مالیات، خدمات و بیمه پرداخت کرده‌اند، نتوانند آن طور که باید فروش داشته باشند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر ادامه داد: مدیران مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به جای اینکه کار اقتصادی کرده و خودشان اقدام به فروش لوازم‌التحریر کنند، اجازه دهند این قشر که ۲ سال و نیم انتظار کشیدند که مدارس بعد از کرونا باز شود، فروش داشته باشند.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است و فروشندگان لوازم‌التحریر از خرید مردم راضی نیستند، تصریح کرد: شغل لوازم‌التحریر یک شغل فصلی است و در سال یک تا دو بار مردم خرید می‌کنند و در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به فروش نوشت‌افزار می‌کنند و سبب شده از ۶۰۰ نفر صنف لوازم‌التحریرفروش در شهر اصفهان حدود ۱۰۰ نفر به دلیل نداشتن فروش لازم پروانه کسب‌شان را باطل کنیم.

اعتصامی با بیان اینکه خانواده‌ها به جای خرید از فروشگاه‌های بزرگ به کتاب فروشی‌های سطح شهر بروند و اوقات فراغت فرزندان خود را در کتاب‌فروشی‌ها بگذرانند، گفت: خانواده‌ها فرزندان‌شان را با کتاب‌ آشنا کنند تا سرانه مطالعه در جامعه افزایش پیدا کند و آشتی خانواده‌ها با کتاب‌فروشی‌ها اتفاق بیفتد.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان خاطرنشان کرد: باز هم از خانوده‌ها درخواست دارم از فروشگاه‌های محله خرید کنند، چرا که خرید از آن اقتصاد یک خانواده را می‌چرخاند و با همین خرید کمک می‌کنیم که مغازه خود را تعطیل نکند و کسب و کارش ادامه داشته باشد.

 

قدرت خرید خانواده‌ها پایین است

یکی از فروشنده‌های لوازم‌التحریر می‌گوید: به دلیل قیمت گران اجناس، خانواده‌ها توان خرید ندارند و به ناچار لوازم‌التحریر ارزان و بی‌کیفیت خریداری می‌کنند و برخی از والدین فقط اجناس را قیمت می‌کنند.

خانم دیگری که نزدیک ماست از روز‌های تحصیل خودش می‌گوید که آن زمان مدرسه بابت ثبت‌نام از ما، تنها پول بیمه می‌گرفت و پدر و مادر‌ها نگرانی بابت شهریه‌های آنچنانی نداشتند.

همه خاطراتش را یک به یک به یاد دارد و از خانواده‌هایی حرف می‌زند که دست کم سه چهار دانش‌آموز مدرسه‌ای در پایه‌های مختلف تحصیلی داشتند و خرج مدرسه هیچ وقت دغدغه‌شان نبود و امروز، اما تعداد دانش‌آموزان خانواده‌ها اگر چه به کمتر از نصف کاهش یافته، اما خرج و هزینه تحصیل‌شان چند برابر است.

 

ادامه می‌دهد: آن روز‌ها مانتو شلوار خواهر بزرگتر که کوچک می‌شد، به خواهر کوچک‌ترمی رسید تا سال بعد از آن استفاده کند، اما این روز‌ها دیگر نمی‌شود که ارثیه تحصیلی از بزرگتر به کوچکتر برسد، لباس فرم اختصاصی این اجازه را نمی‌دهد.

یکی از شهروندان که به همراه دو دختر نوجوانش برای خرید لوازم‌التحریر به فروشگاه مراجعه کرده بود، می‌گوید: قیمت‌ها به شدت بالا رفته است و واقعاً قدرت خرید ما پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ فرزند دانش‌آموز دارم، گفت: تمام سعی من این است که به بتوانم وسایل و اقلام ضروری را تهیه کنم که فرزندانم در شروع سال تحصیلی از مدرسه جا نمانند.

مادر دیگری می‌گوید: بعد از دو سال که مدارس تعطیل بودند، امروز با حضور در بازار برای تهیه لوازم‌التحریر پسرم به شدت جا خوردم، قیمت ها در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ درصد گران‌تر شده است.

وی گفت: قیمت ها در فروشگاه‌های مختلف معمولا ًمتفاوت است و این قضیه نیز باعث سردرگمی مردم می شود.

 

خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که اقلام ضروری و در حد نیاز خریداری کنند

محمدی یکی از فروشندگان لوازم التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قیمت‌ها در مقایسه با سال تحصیلی گذشته افزایش قیمت پیدا کرده است و در مقابل قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

 وی با بیان اینکه خانواده‌ها تنها ترجیح می‌دهند که اقلام ضروری و در حد نیاز خریداری کنند و استقبال خاصی از وسایل فانتزی نمی‌شود، افزود: در دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، صنف لوازم‌التحریر تقریبا ًتعطیل شد، الان بعد از این ایام و بازگشایی مدارس، افزایش قیمت بیش از حد لوازم سبب شده که سود کمی برای فروشنده باقی بماند.

 

کیف، لباس فرم و لوازم‌التحریر چقدر هزینه دارد

مهم‌ترین ملزومات تحصیل کیفی است که در آن دانش‌آموزان وسایل خود را در آن قرار می‌دهند؛ کیف‌ها در بازار شکل و شمایل و قیمت‌های مختلفی دارد تا بتواند تمام سلیقه‌ها را در برگیرد؛ کیف‌هایی که در بازار موجودند حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

دفتر نیز جزو جدایی‌ناپذیر سال جدید است، دفترهای نویی که قرار است در آن‌ها تکالیف نوشته شود؛ تعداد دفترها نیز بسته به اینکه در چه مقطع تحصیلی‌اند متفاوت است؛ از ۵ تا ۱۵ دفتر می‌تواند متغیر باشد؛ دفترها هم ۵۰، ۸۰، ۱۰۰، ۲۰۰  برگ هستند که از قیمت‌های ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان قیمت‌هایشان بالاتر می‌رود. هر چه جنس کاغذها، تعداد برگ‌ها، نوع جلد، سیمی بودن و ته چسب بودن آن‌ها متفاوت‌تر باشد قاعدتاً قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

لباس فرم در مقطع ابتدایی نیز از حدود ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و بستگی به سن و جثه دانش‌آموز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

باید به کوله‌پشتی، دفتر و مداد ده‌ها وسیله دیگر همچون تراش، چسب، مدادرنگی، شابلون، انواع خط‌کش، ماژیک و در کنار آن سرویس مدرسه، شهریه و هزینه‌های دیگر را نیز اضافه کرد.

اما هر ساله با آغاز سال تحصیلی، شاهد افزایش قیمت در برخی اقلام پرمصرف از جمله لوازم‌التحریر، کیف و کفش و پوشاک مورد نیاز دانش‌آموزان هستیم که به منظور کنترل بازار و مقابله با افزایش بی رویه قیمت نیاز است گشت‌های نظارتی تعزیرات حکومتی در این ایام افزایش پیدا کند.

 

تشدید نظارت بر بازار در آستانه بازگشایی مدارس استان اصفهان

جواد محمدی فشارکی مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در این باره گفت: با هدف نظارت بر روند عرضه لوازم‌التحریر، کیف و کفش، پوشاک و فرم مدارس، طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۷ شهریورماه اجرا و تا تاریخ ۱۵ مهر ماه به صورت همزمان در سراسر استان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی بازرسان اصناف استان در قالب تیم‌های محسوس و نامحسوس با حضور در بازار، ضمن پایش عرضه اقلام ضروری این ایام، با هرگونه تخلف صنفی برخورد قانونی لازم را انجام و با تشکیل پرونده، متخلفانِ در هر صنف را به اداره کل تعزیرات حکومتی استان معرفی می‌کنند.

فشارکی گفت: رسیدگی سریع و به موقع گزارش‌های مردمی، ممانعت از گرانفروشی و فروش اجباری کالا، پایش رعایت درصد سود خرده و عمده فروشی، نصب برچسب قیمت و بررسی فاکتورها از مهمترین اولویت‌های بازرسان است که در صورت مشاهده تخلف برابر قانون با متصدیان مربوطه برخورد خواهد شد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تصریح کرد: کلیه صنوف و مراکز عرضه موظف هستند ضمن نصب اتیکت و درج قیمت بر روی کالاها و نصب نرخ نامه، صدور فاکتور رسمی برای مشتریان و رعایت نرخ‌های مصوب با درصد سود قانونی، از خرید و فروش هر گونه کالا و لوازم‌التحریر خارجی قاچاق، تقلبی و یا داشتن تصاویر خارج از فرهنگ اسلامی ایرانی خودداری کنند.

وی با تأکید بر اهمیت نقش شهروندان در جلوگیری از تخلفات افزود: شهروندان گرامی هنگام خرید لوازم مورد نیاز خود به واحدهای صنفی معتبر و دارای پروانه کسب مراجعه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را از طریق تلفن های ۳۲۳۵۲۰۱۲ – ۳۲۳۵۲۰۱۳ و یا ارسال پیام کوتاه به شماره ۰۹۱۴۰۴۰۳۰۳۹ و یا گزینه شکایات مردمی در وب سایت این مدیریت به نشانی  bazresiasnafisf.ir به ستاد خبری و دایره رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی این مدیرت اطلاع دهند تا در اسرع وقت جهت بررسی، اقدام لازم صورت گیرد.

 

کودکان‌مان را با فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف درست آشنا کنیم

به گزارش فارس، اگر به همین چند سال پیش نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم در سال‌های نه چندان دور خبری از این‌همه لوازم‌التحریر و اسباب مدرسه متنوع نبود؛ این دفتر و مدادهای رنگارنگ با شکل‌ها و طرح‌های گوناگون و جذاب برای دانش‌آموزان، با حضور شخصیت‌های کارتونی روی جلد که باید با این تفکر روی دفترها نقش بسته باشد که بچه‌ها را تشویق کند تا بهتر و بیشتر درس بخوانند.

شاید بچه‌های امروز باور نکنند در دوره تحصیل پدر و مادرهایشان همه مداد‌ها ساده بود و مشکی و دفترها هم فقط چند طرح محدود داشت و اگر می‌خواستی تنوعی ایجاد کنی یا صبح که خواب‌آلود راهی مدرسه می‌شدی دفتر مشق را با انشاء اشتباه نگیری، استفاده از کاغذ کادوهای مختلف بهترین راه‌حل بود.

این روزها اما شرایط تغییر کرده است، اگر سری به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر بزنید، فرق هم نمی‌کند در کدام قسمت شهر باشید، انواع مختلف کیف، دفتر، مداد، تراش، پاک‌کن را خواهید دید؛ البته این را هم نباید فراموش کرد که این لوازم خوش آب و رنگ، قیمت‌های متفاوتی هم دارد؛ قیمت‌هایی که گاه تفاوت‌شان از زمین تا آسمان است.

۱۰  سال قبل، در این بازار، وسایلی برای رفع نیاز افراد به فروش می‌رسیدند، اما الان درگیر مصرف‌زدگی و فروش وسایل فانتزی، رنگ و لعاب‌دار و پر زرق و برق شده است.

گاهی در این شلوغی‌ها بد نیست تلنگری هم به خودمان بزنیم و یادمان بماند که کودکان‌مان را با فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف درست آشنا کنیم، قدیمی‌تر‌ها این را بهتر بلد بودند همان‌هایی که دفتر‌های با برگ‌های نانوشته را برای سال بعد فرزندان‌شان نگه می‌داشتند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/م/

نظر شما