شناسهٔ خبر: 55680492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

واشنگتن پست: بایدن از تصمیم پوتین برای حمله روسیه به اوکراین اطلاع داشت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روزنامه “واشنگتن پست” در گزارشی فاش کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ماه فوریه با جزئیاتی فوق العاده از نیت روسیه برای حمله به اوکراین با دریافت تصاویر ماهواره ای و اطلاعات مربوط به منابع انسانی و ارتباطات ردیابی شده اطلاع پیدا کرده بود.
واشنگتن پست به نقل از آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نوشت: سران اطلاعاتی و نظامی و سیاسی ارشد آمریکا شامل آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، ‌لوید آستین وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به جو بایدن و کامالا هریس معاونش اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را درباره آرایش نظامی، مواضع، تسلیحات و استراتژی ارتش روسیه ارائه کردند. همچنین این مقامات نسبت به افزایش غیرمعمول و شدید بودجه روسیه برای عملیات‌های اضطراری نظامی و تقویت نیروهای ذخیره به نحوی که در مقایسه با اقدامات مسکو در قبال الحاق کریمه به خاکش در سال ۲۰۱۴ناچیز جلوه می کرد هشدار دادند.
به نوشته واشنگتن پست، مارک میلی این طرح نظامی روسیه را نسخه روسی تاکتیک نظامی “شوک و بهت” خواند و در آن زمان پیش بینی کرد که روسیه به طور همزمان از چند جهت به اوکراین حمله خواهد کرد.در ادامه این گزارش آمده است، بایدن که پس از خارج ساختن نیروهای کشورش از افغانستان متعهد به عدم مداخله آمریکا در درگیری نظامی جدید شده بود، بعد از دریافت این اطلاعات از مقامات سوال کرد که آیا پوتین واقعاً به اوکراین حمله خواهد کرد یا بلوف می‌زند؟ گزارش شده کسانی که در دفتر بیضی شکل ریاست جمهوری آمریکا در آن جلسه حضور داشتند، پاسخ دادند تنها مساله مهم این است که چه زمان پوتین عملا به این حمله چراغ سبز نشان می‌دهد. خبر دیگراینکه رئیس جمهوری فرانسه خروج نیروهای روس از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین را خواستار شد و بر آنچه “خطراتی که حضور این نیروها دارند” خواند، تاکید کرد.امانوئل مکرون با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تلفنی صحبت کرد و در این گفت‌وگو بر نگرانی خود در مورد تهدید ناشی از حضور و اقدامات نیروهای مسلح روسیه و زمینه جنگ و درگیری بر سر ایمنی تاسیسات هسته ای اوکراین تاکید کرد و خروج این نیروها را خواستار شد.
زلنسکی هم درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفت: هر دو طرف به طور مشخص به بررسی وضعیت در جبهه های درگیر و مساله تروریسم هسته ای روسیه در اطراف نیروگاه زاپروژیا پرداختند. زلنسکی همچنین غرب را به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه فراخواند.در خبری دیگر سازمان ملل اعلام کرد که دبیرکل این سازمان امروز پنجشنبه به اوکراین سفر می‌کند و در آنجا با روسای جمهوری ترکیه و اوکراین دیدار خواهد کرد. سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به اوکراین سفر می کند. وی افزود که گوترش فردا جمعه هم از بندر اودسا در اوکراین در دریای سیاه بازدید خواهد کرد؛ جایی که صادرات غلات بر اساس توافقی با میانجیگری سازمان ملل از سر گرفته شده است.
وی گفت که گوترش با زلنسکی هم در مورد وضعیت نیروگاه هسته ای زاپروژیا و همچنین یافتن راه حل سیاسی برای جنگ گفتگو خواهد کرد.خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهوری اوکراین در نواری ویدئویی به مردم کشورش در مناطق تحت کنترل روسیه هشدار داد به پایگاه‌های نظامی روسیه نزدیک نشوند. «ولودیمیر زلنسکی» در یک پیام ویدئویی از مردم کشورش در قلمروهای تحت کنترل روسیه درخواست کرد که به تأسیسات نظامی و انبارهای مهمات روسیه نزدیک نشوند.زلنکسی که هر از چندگاهی پیام‌هایی ویدئویی منتشر می‌کند، گفت: هر روز و هر شب شاهد گزارش‌هایی از انفجارهای موقت در قلمروهای تحت اشغال اشغالگران هستیم و من از تمامی مردم کریمه در مناطق جنوب کشور و مناطق تحت اشغال دونباس و منطقه خارکیف می‌خواهم که بسیار مراقب باشند، لطفاً به تأسیسات نظامی ارتش روسیه و تمامی مکان‌هایی که آن‌ها مهمات و تجهیزات خود را انبار می‌کنند و مراکز فرماندهی دارند، نزدیک نشوید.
رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه تصریح کرد که دلایل انفجارها در قلمروهای اشغالی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.زلنسکی در عین حال تأکید کرد که هدف تمامی انفجارها در قلمروهای اشغالی، تخریب خطوط تأمین روسیه، مهمات آن‌ها، تجهیزات نظامی و دیگر تجهیزات آن‌ها، مقر فرماندهی و نجات زندگی شهروندان اوکراینی است.زلنسکی در ادامه با اتهام‌زنی به ارتش روسیه ادامه داد: هرچه اشغالگران فرصت اندکی برای اقدامات شیطانی و کشتن مردم اوکراین داشته باشند، ما سریع‌تر می‌توانیم از طریق آزادسازی سرزمین خود به این جنگ پایان دهیم و صف خودروهایی که از طریق پل کریمه در حال ترک کردن منطقه هستند، نشان می‌دهد که اکثریت قاطع شهروندان یک کشور تروریستی فهمیده‌اند یا احساس کرده‌اند که کریمه مکانی برای آن‌ها نیست.در خبری دیگر وزارت دفاع روسیه در واکنش به تجاوز هواپیمای جاسوسی انگلیس به حریم هوایی خود، گفت که نیروی هوایی روسیه جلوی هرگونه تجاوزی را خواهد گرفت. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که به نیروی هوایی این کشور دستور داده شده تا از نفوذ هواپیماهای انگلیسی به کشور جلوگیری کند. این وزارتخانه با بیان اینکه این اقدام را یک تحریک عمدی می‌داند، افزود که نیروی هوایی روسیه وظیفه جلوگیری از نقض مرزهای روسیه را برعهده گرفته است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: تمامی پیامدهای احتمالی این تحریک عمدی کاملاً متوجه طرف انگلیسی خواهد بود.

نظر شما