شناسهٔ خبر: 55660735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

انفجارهای همزمان در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و انبار مهمات روسیه در کریمه

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: منابع خبری از وقوع انفجار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین خبر دادند.
شهردار شهر زاپروژیای اوکراین خبر داد که صدای چند انفجار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شنیده شد. زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپاست که در جریان حمله روسیه به اوکراین به اشغال روسیه درآمد. این نیروگاه در روزهای اخیر چند بارهدف قرار گرفت و مسکو و کیف یکدیگر را به خطر یک حادثه هسته‌ای متهم می‌کنند. نیروگاه اتمی زاپروژیا با ظرفیت ۶۰۰۰ مگاوات حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند. از سویی همزمان وزارت دفاع روسیه از آتش‌سوزی در یک سایت نگهداری مهمات ارتش روسیه در شمال شبه‌جزیره کریمه خبر داد که در نتیجه آن مهمات منفجر شد.
از طرفی ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین با اشاره تلویحی به بلوک غرب، در مورد پیامدهای فاجعه در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا برای کسانی که در حال حاضر سکوت کرده‌اند، هشدار داد. زلنسکی در مورد خطرات و پیامدهای فاجعه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که درگیری‌های نظامی اخیر در نزدیکی آن نگرانی‌هایی را به وجود آورده، هشدار داد.
رئیس جمهوری اوکراین گفت: اگر به دلیل اقدام‌های روسیه یک فاجعه رخ دهد پیامدهایش می‌تواند به آنهایی ضربه بزند که در حال حاضر ساکت هستند. وی ادامه داد که هر گونه تشعشع رادیواکتیو از زاپروژیا می‌تواند بر کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان و دیگر کشورها در مناطق دور دست‌تر تاثیر بگذارد. زلنسکی همچنین با طرح درخواست برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، افزود: اگر هم اینک قدرت و قاطعیتی برای دفاع از یک نیروگاه هسته‌ای برق نشان داده نشود به معنای از دست رفتن جهان است. وی به سربازان روسی هشدار داد در صورتی که به محل نیروگاه در شهر انرهودار تحت کنترل روسیه حمله کنند یا از آن به عنوان یک پایگاه برای تیراندازی استفاده کنند، به یک هدف ویژه تبدیل می‌شوند. در این حال رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی گفت واشنگتن در امور داخلی کشورها دخالت و کودتا و جنگ داخلی را سازماندهی می‌کند. ولادیمیر پوتین افزود: واشنگتن، اوکراین را به میدان جنگ تبدیل کرده است و ایالات متحده به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین و شعله‌ور کردن درگیری‌ها در آسیا و آفریقاست و مسئولیت طولانی شدن درگیری در اوکراین به گردن واشنگتن است.
پوتین در ادامه با تاکید بر این که روسیه و چین حاکمیت خود را حفظ می‌کنند و تسلیم فشارهای خارجی نمی‌شوند، در خصوص سیاست تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان گفت: سیاست آمریکا در قبال تایوان نشان‌دهنده بی‌احترامی واشنگتن به حاکمیت کشورهاست. وی افزود: آمریکا در تلاش است توجه شهروندان خود را از مشکلات حاد داخلی منحرف کند و شکست‌ها را به گردن روسیه و چین بیندازد. در رویدادی دیگر وزارت دفاع روسیه از نقض حریم هوایی خود از سوی یک فروند هواپیمای جاسوسی انگلیس خبر داد. به دنبال این ماجرا، ارتش روسیه یک جنگنده رهگیر «میگ- ۳۱» را برای شناسایی هواپیما و وادار کردن آن به ترک منطقه به ماوریت اعزام کرد. انگلیس معمولا ازهواپیمای جاسوسی آرسی-۱۳۵ برای اینگونه ماموریت‌ها استفاده می‌کند. چندی قبل نیز یک فروند از این نوع هواپیما نزدیک مرز روسیه ومنطقه «کالینینگراد» گشت زنی کرد.

نظر شما