شناسهٔ خبر: 55641286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رایزنی گوترش و وزیر دفاع روسیه درباره "زاپروژیا"/ زلنسکی: جهان اقدامی نکند،"فاجعه" رخ می‌دهد

منصوره زالی

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر جهان اقدامی برای جلوگیری از حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا انجام ندهد، شکست خورده و تسلیم "باج‌خواهی هسته‌ای" خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود که به طور معمول و هر شب منتشر می‌کند، افزود: "اگر جهان اکنون قدرت و قاطعیت خود را برای دفاع از یک نیروگاه هسته‌ای نشان ندهد، این بدان معنی است که جهان در حال شکست در برابر «تروریسم» است و تسلیم باج خواهی هسته‌ای خواهد شد."

او گفت که اگر از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به درستی دفاع نشود، اقدامات روسیه می‌تواند باعث "فاجعه" شود.

زلنسکی هشدار داد: «اگر اقدامات روسیه باعث فاجعه شود، عواقب آن ممکن است دامنگیر کسانی که تاکنون سکوت کرده‌اند نیز  بشود».

وی ادامه داد: هرگونه حادثه تشعشعی در نیروگاه زاپروژیا می‌تواند کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان و کشورهای مناطق دورتر را تحت تاثیر قرار دهد. زلنسکی درباره تأثیرات حضور روسیه در نزدیکی نیروگاه بر جامعه بین‌الملل توضیح داد و گفت: روسیه خواسته‌های کشورهای دیگر را نادیده می‌گیرد و آن را رد می‌کند. اگر یک کشور تروریستی به خود اجازه دهد که به طور کامل خواسته‌های جامعه بین المللی را به ویژه در چنین موضوع حساسی نادیده بگیرد، این به وضوح نشان دهنده نیاز به اقدام فوری است.

ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند و از روسیه خواستند از منطقه خارج شود. این کشورها نوشتند: «ما از فدراسیون روسیه می‌خواهیم که فوراً نیروهای نظامی و سایر پرسنل غیرمجاز خود را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، اطراف آن و تمام اوکراین خارج کند.

زلنسکی گفت: «و اگر اکنون جهان فاقد قدرت و عزم برای حفاظت از یک نیروگاه هسته‌ای است، به این معنی است که جهان ضرر می‌کند. وی سخنان خود را با هشدار به روسیه پایان داد: «همه تروریست‌های روسی باید بدانند که هر متر از خاک اوکراین برای آنها یک خطر مطلق است. مهم نیست که چگونه سعی می کنند پنهان شوند. مهم نیست کجا. پیدا خواهند شد.

این اظهارات زلنسکی پس از آن ایراد شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اوایل روز دوشنبه درباره امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین که تاکنون چند مرتبه هدف بمباران قرار گرفته است، گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است:سرگئی شویگو با آنتونیو گوترش در مورد شرایط و امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا تلفنی مذاکره کرد.

آنها همچنین در مورد کار هیئت حقیقت‌یاب در مورد حمله به زندان اسرای اوکراینی در دونتسک که در آن تعدادی از زندانیان اوکراینی کشته شدند، تبادل نظر کردند.

وزارت دفاع روسیه افزود که دو طرف همچنین درباره ابتکار سازمان ملل در زمینه تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه گفتگو کردند.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو نگران تمرکز وسواس‌گونه کشورهای اتحادیه اروپا بر "تهدید روسیه" است که آنها همه چیز را با آن توجیه می کنند.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود، در اوایل ماه مارس، اندکی پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین، به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

از اواخر ماه ژوئیه، زاپوریژیا بارها هدف حملات نظامی متعددی قرار گرفت و هر بار مسکو و کی‌یف یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

جنگ و درگیری در نزدیکی این نیروگاه نگرانی از وقوع فاجعه هسته‌ای را برانگیخته است و این موضوع روز پنجشنبه گذشته در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد.

انتهای پیام

نظر شما