شناسهٔ خبر: 53804357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استثنا شدن ۵ گروه از معلمان در نقل‌و‌انتقالات/ نومعلمان هم رتبه‌بندی می‌شوند

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: ۵ گروه از معلمان در آیین نامه جدید نقل و انتقالات استثنا شدند.

صاحب‌خبر -

صادق ستاری‌فرد، سخنگو و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم‌ها محور تمامی پیشرفت‌ها هستند. اکنون که در سال دانش بنیان هستیم، معلم مهمترین شخص در این امر خواهد بود. نقش معلم‌ها در تربیت جامعه اسلامی و دانش بنیان نقش بی بدیلی است.

به گفته وی معلمان در آموزش‌های حضوری، مجازی و ترکیبی، در مدت همه گیری کرونا بسیار خوب عمل کردند.

دیدار فرهنگیان با مقام معظم رهبری

به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در هفته پیش رو که هفته بزرگداشت مقام معلم است؛ فرهنگیان در روز ۲۱ اردیبهشت به دیدار مقام معظم رهبری و در روز ۲۰ اردیبهشت به دیدار رئیس جمهور می‌روند.

دیدار حضوری وزیر آموزش و پرورش با معلمان و برگزاری یک نشست زنده مجازی از طریق شبکه شاد برای ایجاد گفت و گوی صمیمی وزیر با معلمان در روز ۱۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

ستاری فرد در ادامه با بیان این که مطالباتی که اخیرا از سوی معلمان شنیده شد، به حق هستند؛ گفت: یکی از مطالبات معلمان بحث استخدام بود که بخش زیادی از این امر انجام شده و بخشی هم در حال انجام است.

او درباره طرح رتبه بندی گفت: در این لایحه ۱۰ درصد معلمان باید به رتبه ۴ می‌رسیدند. این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت؛ چرا که لایحه پیش بینی کرده بود رتبه بندی باید سه ساله و با بودجه ۲۰ هزار میلیاردی اجرا شود. این لایحه بسیاری از نیرو‌ها را از دایره شمول خارج کرده بود. در آن لایحه معلمان استثنایی و معلمانی که در لایه اداری خدمت می‌کنند از دایره شمول خارج شده بودند. این لایحه دارای نقاط ضعف و اشکالات بسیاری بود که یک سال زمان برد تا در مجلس تصویب شود. اگر لایحه به درستی نوشته شده بود شاهد این نارضایتی‌ها نبودیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در لایحه جدید، سهمیه بندی‌های قبلی حذف شد و در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته است، گفت: تعجیل در رتبه پیش بینی شده است که اتفاق خوبی بود.

او توضیح داد: در روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در اثنای بررسی قانون بودجه، لایحه رتبه بندی تصویب و همان روز در جلسه شورای نگهبان به تایید رسید؛ ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی تصویب شد که با لایحه ارائه شده اولیه در دولت قبل قابل مقایسه نیست. در آن زمان آموزش و پرورش مکلف بود ظرف مدت یک ماه آیین نامه را تدوین و به دولت ارسال کند که در موعد مقرر یعنی روز ۲۳ فروردین این امر انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات نومعلمان گفت: نومعلمان هم مشمول رتبه بندی می‌شوند. البته دو دسته نیروی اداری داریم؛ گروه نخست معلم بوده اند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول رتبه بندی می‌شوند، اما آن‌ها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده اند مشمول قانون نیستند. البته در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه بندی شوند.

ستاری فرد با اعلام این که موضوع تقویت مدارس عادی دولتی از جمله برنامه‌های کلیدی است، اظهار کرد: اعتبار خوبی برای تغذیه رایگان به مبلغ ۱۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که به توزیع شیر و تغذیه دانش آموزان مناطق محروم اختصاص دارد و به صورت آزمایشی بعد از ماه مبارک رمضان در برخی استان‌ها آغاز و از مهر به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تکلیف آموزش دانش آموزان غایب در کلاس‌های درس نیز بیان کرد: از زمان بازگشایی حضوری مدارس، تاکید داشتیم که برای حفظ سلامت ۳ گروه از جمله مبتلایان به بیماری زمینه ای، دانش آموزان دارای علایم بیماری و مبتلایان به کرونا در مدرسه حضور نداشته باشند. پیش بینی کردیم این ۳ دسته دانش آموز از بستر شبکه شاد در ساعات غیر آموزشی محتوای لازم را دریافت کنند.

ستاری فرد

جزئیات آیین نامه نقل و انتقال فرهنگیان

وی همچنین درباره تغییرات آیین نامه نقل و انتقال فرهنگیان اشاره کرد: سعی کردیم این آیین نامه خانواده محور تدوین شود. اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ما خواهد بود؛ آیین نامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت لذا تلاش شد آیین نامه مجدد بازنگری شود.

ستاری فرد اضافه کرد: برای انتقال برون استانی نیز چند اتفاق افتاد؛ شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد. برای انتقال موقت نیز دارا بودن دوسال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد. استثنائاتی نیز پیش بینی شده و انتقال زوجین فرهنگی همچنین انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شده است و انتقال افرادی که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی و یا جانباز هستند و یا افرادی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند، تسهیل شد حتی همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب العلاج هستند نیز جز استثنائات شدند.

پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم

معاون وزیر آموزش و پرورش پیرامون راهکار جبران وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه بندی اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس، همکاران می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند تلاش داریم با نگه داشت این نیروها، موضوع را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم، اما در تلاش هستیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را از طریق قانونی تامین کنیم. تلاش شده حق التدریس شاغلین نیز ماهانه پرداخت شود.

ستاری فرد با اعلام این که اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است گفت: ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که به این جمع اضافه خواهد شد.

به گفته سخنگوی آموزش و پرورش طرحی تحت عنوان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار مجلس شورای اسلامی است که اگر تصویب شود در تامین نیروی آموزش و پرورش می‌تواند کمک کننده باشد.

ستاری فرد در پایان گفت: عقد قرارداد بیمه تکمیلی در دست بررسی است و انشالله در این خصوص خبر‌های خوبی برای همکاران فرهنگی داریم.

نظر شما