شناسهٔ خبر: 53800682 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سخنگوی آموزش و پرورش:

معلمان ۲۱ اردیبهشت ماه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند/ ۱۵۹ هزار نفر نیرو برای سال آینده کمبود نیرو داریم

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در روز ۲۱ اردیبهشت دیدار معلمان با رهبرانقلاب صورت می‌گیرد، همچنین در روز ۲۰ اردیبهشت معلمان با رییس جمهور دیدار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صادق ستاری فرد امروز در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: اولین معلم بشریت خداوند قادر متعال بود و هرکس که اساسا به فرزندی، کودک و نوجوانی علومی را منتقل می‌کند، به عنوان معلم تلقی می‌شود.

وی افزود: پیشرفت هر کشوری به نظام تعلیم و تربیت و معلمی هر کشوری برمی‌گردد و کلید مدرسه به دست معلم بوده و مدرسه کانون پیشرفت و تربیت محله است و معلم در این دادی نقش محوری دارد.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم پیشران جامعه دانش بنیان و پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی است، خاطرنشان کرد: نقش معلم در ایجاد جامعه دانش‌بنیان، اسلامی و جامعه سالم بی‌بدیل است.

ستاری فرد با تأکید بر این مطلب که با تربیت نیروی کارآمد می‌توان به تمدن نوین اسلامی دست یافت، یادآورشد: همه معلمان دلسوزانه در مواجهه با بحران کرونا نقش آفرینی کردند، به طوری که با یاری معلمان و همچنین واکسیناسیون گسترده بسترسازی برای ازسرگیری آموزش‌های حضوری انجام شد و بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان در کلاس‌های درس حضور پیدا کردند.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره مهمترین برنامه‌های وزارتخانه برای هفته معلم اظهار کرد: در روز ۲۱ اردیبهشت دیدار معلمان با مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، همچنین در روز ۲۰ اردیبهشت معلمان با رییس جمهور دیدار می‌کنند.


ستاری‌فرد با بیان اینکه نشست مجازی از بستر شبکه شاد با همه معلمان و دانش آموزان در روز ۱۷ اردیبهشت برگزار می‌شود، یادآور شد: مراسم تقدیر از معلمان فردا در شهر تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود که در این مراسم حضور معاونان وزارتخانه در استان‌های مختلف و دیدار با خانواده معظم شهدا در دستور کار قرار دارد.

وی به دیدار وزیر آموزش و پرورش با چهره‌های ماندگار عرصه معلمی و معلمان شاخص اشاره کرد و گفت: ۳ هزار و ۹۵ معلم در سطح منطقه، ۳۹۹ معلم در سطح استان و ۱۷ معلم نمونه در سطح کشوری با عنوان جلوه‌های ویژه معلمی معرفی و تقدیر می‌شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره روز شمار هفته معلم اظهار کرد: روزشمار هفته بزرگداشت مقام معلم شامل روز دوشنبه ۱۲اردیبهشت با عنوان معلم و اندیشه مطهر، روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت با عنوان معلم، پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت معلم پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت، روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت با نام معلم؛ پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت معلم؛ وحدت‌آفرین هویت‌بخش، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت معلم؛ محور تحول و تربیت تمام ساحتی و روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت معلم؛ پیش‌ران جامعه دانش‌بنیان است.

رتبه‌بندی معلمان روز ۶ اردیبهشت در دستور کار کمیسیون هیأت دولت قرار گرفت

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به وضعیت رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: در قانون رتبه‌بندی معلمان سنوات ارفاقی برای معلمان عشایری، روستایی، استثنایی، نخبگان و ابتدایی دیده شده و به ازای هر سال خدمت، ٣ ماه کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایحه برای رتبه ٤ و٥ حداقل سابقه ٢٠ و ٢٦ سال، ولی در قانون ١٥ و ٢١ سال خدمت پیش‌بینی شده است، افزود: در لایحه اعتبارات رتبه‌بندی در قوانین بودجه پیش‌بینی می‌شود، اما در حال‌حاضر ۳۸ هزار میلیارد بودجه پایدار پیش‌بینی شده است.

ستاری‌فرد اضافه کرد: در لایحه، محدودیت از طریق سهمیه‌بندی شامل حداقل ۳۰ درصد رتبه یک، حداقل ۲۵ درصد رتبه ۲، حداکثر ۲۰ درصد رتبه ۳، حداکثر ۱۵ درصد رتبه ۴ و حداکثر ۱۰ درصد رتبه ۵ است، اما در قانون سهمیه‌بندی نیست.

وی با بیان اینکه از روز ششم اردیبهشت ماه، آیین‌نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیأت وزیران در دستورکار قرار گرفته است. ادامه داد: آیین نامه ارائه شده به دولت، آیین‌نامه پیشنهادی است و در دو مرحله کمیسیون و هیأت وزیران امکان ایجاد تغییر در برخی مفاد را دارد. بلافاصله بعد از ابلاغ آیین نامه از سوی هیأت وزیران به جد، اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار می‌دهیم.

 نومعلمان هم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۵ هزار معلم در پست‌های اداری فعالیت می‌کنند، گفت: در لایحه رتبه‌بندی، معلمان شاغل در پست‌های اداری مشمول نبودند، ولی در قانون شامل همه معلمان می‌شود. همچنین در لایحه حداقل سنوات مشمولین ۲ سال بوده و نومعلمان حذف می‌شدند که اکنون همه مشمول هستند.

وی ادامه داد: دو دسته نیروی اداری داریم گروه نخست معلم بوده اند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول می‌شوند، اما آن‌ها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند، مشمول قانون نیستند. هرچند ما در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه بندی شوند.

اهدای بسته امنیت غذایی برای دانش‌آموزان مناطق محروم

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی است، گفت: سه گروه از دانش‌آموزان در مدرسه حضور نمی‌یابند و از آموزش‌های مجازی استفاده می‌کنند که دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا بوده، دانش‌آموزانی که دارای علایم بیماری کرونا هستند و دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای مشمول می‌شوند البته دانش‌آموزانی که بهبود می‌یابند به مدرسه برمی‌گردند.

وی افزود: اعتبار خوبی برای تغذیه رایگان به مبلغ ۱۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که به توزیع شیر و بسته امنیت غذایی دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها اختصاص دارد و به صورت پایلوت بعد از ماه مبارک رمضان در برخی استان‌ها آغاز می‌شود و از مهرماه به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

 نقل و انتقال درون استانی به خود استان‌ها تفویض شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرور از اصلاحات شیوه‌نامه نقل و انتقالات معلمان خبر داد و اظهار کرد: سعی کردیم آیین نامه، خانواده محور تدوین شود. اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ماست. بخشی از نارضایتی‌ها ممکن است به همین نقل و انتقال بازگردد. آیین نامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت که تلاش شد آیین نامه مجدد بازنگری شود و چند تغییر جدی داشت. نقل و انتقال درون استانی به خود استان‌ها تفویض شد.

وی افزود: برای انتقال برون استانی نیز چند اتفاق افتاد، نخست آنکه شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد. برای انتقال موقت هم دارا بودن دوسال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد. استثنائاتی پیش بینی شده که نخست انتقال زوجین فرهنگی است که انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شد و آن‌ها که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی و یا جانباز هستند و گروه بعدی کسانی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند انتقالشان تسهیل شد که بتوانند بهتر به امور خانواده برسند. همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب العلاج هستند نیز جزو استثنائات هستند.

ستاری‌فرد ادامه داد: دانش‌آموز حق دارد از نعمت معلم باکیفیت برخوردار شود و از بدو ورود به خدمت معلمان، یک سری حقوق بر آن‌ها مترتب می‌شود. مثلا متعهدین ماده ۲۸، تعهد می‌دهند که ۱۰ سال خدمت کنند و دانشجومعلمان دوبرابر مدت تحصیل تعهد می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۹ شاخص برای شناسایی جلوه‌های معلمی پیش‌بینی شد، افزود: هیچکدام از شاخص‌ها، فعالیتی نیست که خارج از مدارس انجام شود و توجه به فعالیت‌های معلم در کلاس درس شده است.

 ۱۵۹ هزار نفر نیرو برای سال آینده کمبود نیرو داریم

ستاری با بیان اینکه ۱۵۹ هزار نفر نیرو برای سال آینده کمبود نیرو داریم، اظهار کرد: ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر قرار است در آزمون استخدامی اخیر جذب شوند و چاره‌ای نداریم که دوره آموزشی در تابستان و ضمن تدریس برگزار شود؛ همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم و می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بیشتر استفاده کنیم و بخش نیروی انسانی آموزش و پرورش در تلاش است که برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت کمبود معلم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که امسال ۵۰ هزار نفر بازنشسته شوند، افزود: از ظرفیت نیرو‌های بازنشسته مشمول به صورت حق‌التدریسی استفاده می‌شود و بر اساس تبصره ۱۲ قانون بودجه، حق‌التدریسی به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

 بیمه طلایی فرهنگیان باز می‌گردد

ستاری‌فرد از بازگشت بیمه طلایی فرهنگیان خبر داد و گفت: تمهیدات برای بیمه طلایی انجام شده که هفته آینده جزییات آن اعلام می‌شود.

وی از اجرای طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر در ۳۷ کشور دنیا مدرسه داریم و با دستور وزیر آموزش و پرورش و هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی و مدارس خارج از کشور، طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور اجرا می‌شود.

نظر شما