شناسهٔ خبر: 53799026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست خبری هفته مقام معلم مطرح شد؛

معلم محور همه پیشرفت هاست

علی قدمی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر امسال سال تولید دانش بنیان است، معلم محور تولید دانش بنیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم صبح شنبه در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون وزیر در این نشست با گرامیداشت مقام معلم گفت: شأن و مقام معلم هم راستا با مقام انبیا و در شأن مقام روحانیت است. معلم نیز مانند قرآن انسان ساز است و این برای ما معلمان افتخار است.

وی افزود: در همه جوامع پیشرفته نقش پیشران به عهده مدارس است. در سند تحول نیز مدرسه کانون تربیتی محله است و معلم محور همه پیشرفت‌ها است. اگر امسال سال تولید دانش بنیان است. معلم محور تولید دانش بنیان است.

ستاری فرد با اشاره به معلمانی که در دوره کرونا دچار مشقت و سختی شدند، گفت: در این برهه‌ای که کرونا مشکلات متعددی برای جامعه ایجاد کرد؛ معلمان ما مجاهدانه بسیار خوب عمل کردند. تلاشی که خصوصاً در دولت اخیر برای بازگشایی مدارس نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از بازگشایی مدارس، ۹۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور یافتند، افزود: این امر به دلیل استقبال خوب خانواده‌ها و واکسیناسیون کامل جامعه بود.

ستاری فرد با بیان اینکه مولد سرمایه اجتماعی است، گفت: طرح مطالبات از سوی معلمان در مدت اخیر مطالبات به حقی است که به لطف خدا به جای خوبی رسید. یکی از آنها مطالبات استخدامی آنها بوده است. در حوزه مطالبات استخدامی امروز دیگر نقطه ابهامی نداریم.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان، اظهار داشت: در واپسین روزهای دولت گذشته در اسفند ۹۹ در لایحه دولت مشخص شده بود که رتبه بندی با سهمیه بندی مناطق اجرایی شود که ۵۵ درصد معلمان در مناطق اول و دوم باشند. ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال در نظر گرفته شد. لایحه‌ای که بسیاری از معلمان مثل معلمان مدارس استثنایی را از دایره شمول این طرح حذف کرده بودند. این لایحه با آن همه ابهام و اشکال یک سال برای تصویب به زمان احتیاج داد.

ستاری فرد با بیان اینکه اگر در ابتدا لایحه بهتری تدوین می‌شد، مشکلات کمتری در تصویب و اجرای آن داشتیم، گفت: اساساً لایحه‌ای طراحی شد که روند تصویب آن را فرسایشی کرده بود اما به همت دولت فعلی، سهمیه بندی مناطق حذف شد و همه معلمان در همه مناطق می‌توانند در موقعیت بهتری قرار بگیرند. همچنین برای معلمان مناطق محروم و مدارس استثنایی تعجیل در رتبه بندی پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمان تدوین لایحه بودجه کل کشور در مجلس نباید لایحه دیگری بررسی شود، تصریح کرد: این در حالی است که با تلاش دولت و وزارت آموزش و پرورش در روز ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۰ و همزمان با روند بررسی بودجه در یک روز، هم مجلس این لایحه را تصویب کرد و هم شورای نگهبان آن را تصویب نمود. ۳۸ هزار میلیارد تومان برای این لایحه در نظر گرفته شد که این رقم با طرح دولت قبلی که ۲۰ هزار میلیارد تومان را ظرف سه سال پرداخت می‌کرد، مقایسه می‌شد.

وی با بیان اینکه آئین نامه باید منطبق با قانون باشد، گفت: به این علت امکان تغییر در مفاد آن وجود دارد اما از روز شش اردیبهشت ماه خوشبختانه آئین نامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت و آموزش و پرورش بلافاصله پس از ابلاغ از سوی دولت اجرای آن را پیش خواهد گرفت. شرط رتبه بندی از لحاظ سوابق دو سال سابقه کاری بود اما شرط سنوات در لایحه جدید برطرف شده است و تنها شرط ۱۵ سال سابقه برای رتبه استادیاری وجود دارد. همچنین معلمانی که تحت عنوان معلم استخدام شده و در حال حاضر در سمت‌های اداری فعالیت می‌کنند، آنها هم مشمول لایحه رتبه بندی می‌شوند.

ستاری فرد با بیان اینکه قانون مدارس غیردولتی در سال ۹۵ ابلاغ شد، گفت: اصلاح قانون مدارس غیر دولتی در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. امیدواریم در مصوبه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بحث آموزش رایگان به صورت ویژه بررسی شود. در عین حال در تلاش هستیم تقویت مدارس عادی دولتی را در نظر داشته باشیم. همچنین برای توزیع شیر و تغذیه در مناطق محروم چندین طرح را اجرا می‌کنیم. به موجب آموزش‌های حضوری، هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نخواهد شد. البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که دانش آموزانی که غایب هستند به صورت سابق از غایبان نبوده و تغییر می‌کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات انتقال فرهنگیان اظهار داشت: شرط سنوات در انتقال فرهنگیان حذف شده است. تعهد خدمتی شرط لازم انتقال دائم فرهنگیان شد و انتقال موقت لازمه دو سال سابقه کاری است. اما در خصوص استثنائات این قانون، انتقال زوجین فرهنگی در هر شرایطی ممکن است. همچنین فرهنگیانی که همسر جانباز و یا نظامی دارند و فرهنگیانی که تا پایان اردیبهشت سال جاری دارای فرزند شوند، از شروط انتقال معاف هستند. همکارانی هم که خودشان و یا همسر و فرزندانشان دارای بیماری خاص و صعب العلاج هستند، از شروط حذف شدند.

وی با بیان اینکه بین حق دانش آموز و حق معلم باید درست تصمیم گیری شود، گفت: دانش آموزان مناطق محروم حق دارند معلم باکیفیت داشته باشند و فقط سرباز معلم، معلمشان نباشد. ضمن اینکه معلمان برخی مناطق نیز متعهد می‌شوند ۱۰ سال یا مدت زمان معینی در منطقه محرومی خدمت کنند. در حقیقت فرد در زمان استخدام ظرفیت یک ردیف استخدامی را با تعهدی که داده، پر نموده است. هم دانش آموز محق است و هم معلم ممکن است به دلایلی نیازمند انتقال به مناطق دیگر باشد. بنابراین ما باید به نوعی سیاست گذاری کنیم که حق معلم و دانش آموز ضایع نگردد.

ستاری فرد در خصوص شاخص‌های انتخاب معلم برتر اظهار داشت: ۱۹ شاخص درون مدرسه‌ای برای شناخت معلمان برتر در نظر گرفته شده است. تمامی این شاخص‌ها به فعالیت معلمان درون مدارس مربوط می‌شود و فعالیت‌هایی مانند تألیف کتاب و مقاله اصلاً مطرح نیست. معلمان برتر علاوه بر افزایش رتبه در ساماندهی در مدارس هم برخوردار می‌شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کمبود نیروی انسانی تصریح کرد: برخی از این کمبودها از طریق آزمون استخدامی جبران می‌شود. ۳۴ هزار نفر در آزمون اخیر آموزش و پرورش که در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، استخدام خواهند شد. همچنین دوره‌های آموزشی یک ساله به دوره‌های ضمن خدمت و دوره‌های آموزشی تابستانه تبدیل گردید. از سوی دیگر ۲۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیز امسال به مجموعه آموزش و پرورش اضافه می‌شود. همچنین این اجازه را داریم از نیروهای کمتر از ۶۵ سال استفاده کنیم و از نیروهای بازنشسته به عنوان نیروهای حق التدریس به میزان ۶۰ ساعت در ماه استفاده نمائیم. شاید استفاده از نیروی بازنشسته مطلوب ما نباشد اما راه دیگری نسبت به حل موضوع کمبود نیروی انسانی نداریم.

وی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی بیان کرد: قرارگاه نصیب آموزشی برابر به تازگی تأسیس شده است. درون وزارت آموزش و پرورش هم توجه به مناطق محروم به خوبی پیگیری شده است. از محل منابع کمک‌های خیرین و سازمان‌ها و نهادها توانستیم دو هزار و ۱۰۰ فضای درون مدرسه‌ای در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای ایجاد کنیم و یا در خصوص تغذیه دانش آموزان و جبران افت علمی، برنامه‌های مناسبی دنبال می‌شود که جزئیات آن به زودی اعلام می‌گردد. از سوی دیگر تحقق عدالت آموزشی در چهارصد محله را هم با همکاری وزارت آموزش و پرورش به اجرا خواهیم گذاشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بیمه طلایی فرهنگیان در هفته‌های اخیر در حال جمع بندی نهایی است. همچنین در خصوص تحصیل دانش آموزان خارج از کشور نیز وزیر آموزش و پرورش دستور دادند نسبت به آموزش مجازی آنان، اقدام لازم صورت گیرد. متأسفانه از حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز فقط در ۳۷ کشور ما ۸ هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم که به همین دلیل نیازمند این هستیم که نسبت به مدارس مجازی اقدام لازم را داشته باشیم.

نظر شما