شناسهٔ خبر: 52226278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۵۰ فیلم اکشن که هیجان را به رگ‌هایتان تزریق می‌کنند

تزریق آدرنالین به مخاطب تشنه هیجان

صاحب‌خبر -

فیلم اکشن از زمان تولید «سرقت بزرگ قطار» در بیش از یک قرن پیش بخشی از سینما بوده است. اما از جایی در مسیر، فیلمسازان متوجه شدند که لزوماً مجبور نیستند تعقیب و گریز با ماشین، صحنه‌های مبارزه، جنگ با اسلحه و انفجارها را در محدوده ژانر دیگری بسازند. این یعنی اکشن نیازی نداشت که بخشی از یک ماجراجویی وسترن یا یک ماجراجویی تاریخی و یا یک ماجراجویی علمی تخیلی باشد. بلکه اکشن در واقع می‌تواند نقطه اصلی سینما باشد. بنابراین در اواخر قرن بیستم، یک ژانر کاملاً جدید در هالیوود شکوفا شد.

وقتی فهرستی از بهترین فیلم های اکشن ساخته شده را تهیه می‌کنید، اولین سوالی که باید بپرسید این است: فیلم اکشن چیست؟ یک فیلم اکشن باید به‌طور پیوسته هیجان‌انگیز باشد و ترکیبی از سرعت، بدلکاری، چرخش‌های شوکه‌کننده و اقدامات ساده قهرمانانه را در کنار هم داشته باشد. برای مثال: مبارزه، تیراندازی، تعقیب و گریز، و انفجار بخشی از DNA این ژانر هستند.

متأسفانه به نظر می‌رسد دیگر عصر طلایی فیلم‌ اکشن گذشته است، زیرا فیلم‌های پرفروش 200 میلیون دلاری کمیک بوکی با سوخت CGI در حال حکم فرمانی بر سینما‌ها هستند، در واقع استودیوها شرط بندی خود را بر روی کسب چندین میلیارد دلار از این آثار متمرکز کرده‌اند. بنابراین، این روزها دیگر اکشن‌هایی که قبلاً در حکم نان و کره این ژانر بودند، دیده نمی‌شوند. البته این سال‌ها آثار اکشن شاخصی مانند «جان ویک»، «Mad Max: Fury Road» و «The Raid» هنوز هم می‌توانند بارها و بارها بینندگان را خشنود کنند. اما دیگر خبری از مردی با اسلحه به نام جان مک‌کلین نیست که غالباً روز بدی را با گروه‌های شرور پشت سر می‌گذاشت.

با این اوصاف ژانر اکشن کماکان زنده و محبوب است؛ شاید قوانین بازی تغییر کرده باشد، اما فیلم اکشن هنوز هم مخاطب‌ پسند‌ترین ژانر است. حالا ما در ویجیاتو قصد داریم تاثیرگذارترین و بهترین فیلم های اکشن که تاکنون ساخته شده‌اند و صنعت سینما را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند را به شما معرفی کنیم.

The Wages of Fear

  • کارگردان: آنری-ژرژ کلوزو
  • ستارگان: ایو مونتان، چارلز وانل، پیتر ون آیک

قبل از ظهور لوک بسون و مجموعه فیلم‌ های اکشن او، فرانسوی‌ها ملتی بودند که به‌خاطر تمایلشان به ژانر اکشن مشهور نبودند. بلکه به نظر می‌رسید که آن‌ها فیلم‌هایی را در مورد روشنفکران سیگاری، پلیس‌های سرد و رقصنده‌های آواره ترجیح می‌دادند. اما با نمایش «مزد ترس» از آنری ژرژ کلوزو همه چیز تغییر کرد. داستان چهار بازنده ناامید که به دلیل فقر و ناامیدی مجبور به گرفتن شغلی شده‌اند و با کامیون‌های پر از دینامیت نیتروگلیسیرین در بدترین جاده‌های جنگل آمازون رانندگی می‌کنند، این یک تجربه بی‌وقفه تنش‌زا، کثیف و پر از وحشت است.

فیلم The Wages of Fear یک تجربه تماشایی منحصر به فرد در سینمای کلاسیک است که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر ژانر اکشن بعد از خود دارد. از نحوه استفاده از کلوزآپ و تدوین برای ایجاد تنش در سکانس‌های کلیدی گرفته تا ساخت سکانس‌های پیچیده‌ای که حول دو کامیون و چهار شخصیت ساخته شده‌اند، همه این‌ها در ادامه راه ژانر اکشن همچون یک چراغ راهنما عمل کردند. مزد ترس لزوماً به عنوان یک فیلم اکشن مطلق ساخته نشد، اما اگر به اندازه کافی فیلم های اکشن تماشا کرده باشید و با واژگان ژانر اکشن آشنا باشید، متوجه خواهید شد که این اثر چه تاثیری به سینمای بعد از خود گذاشته است.

Seven Samurai

فیلم هفت سامورایی ساخته آکیرا کوروساوا فیلم هفت سامورایی ساخته آکیرا کوروساوا
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • ستارگان: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، سیجی میاگوچی

آکیرا کوروساوا فیلمساز برجسته ژاپنی به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان تمام دوران شناخته می‌شود و فیلم های او الهام بخش هنرمندان دیگر از نسل‌های مختلف بوده است. فیلم ماجراجویی باورنکردنی او هفت سامورایی به عنوان نمونه بارزی از مشارکت او در این تجارت است.

حماسه 207 دقیقه‌ای آکیرا کوروساوا یکی از تأثیرگذارترین فیلمهایی است که تا به حال ساخته شده و تکنیک‌های قصه گویی و تصویری را معرفی می‌کند که در همه ژانرهای سینما رایج شده‌اند. همچنین این اثر ماندگار در بیش از ۶۵ سال گذشته به طور منظم به عنوان الهام و منبع مستقیم بسیاری از فیلمسازان نامی و مشهور بوده است.

به طور کلی هفت سامورایی آغازگر فیلم های اکشن با مضمون «مردانی عدالت‌خواه در ماموریت» بود، طرح نسبتاً ساده‌ای که یک قهرمان دارای اکراه در آن گروه متفاوتی از افراد را برای نبرد با یک تهدید مشترک جمع می‌کند. این خط داستانی در مدت‌ها پیش به یکی از خوش پوش‌ترین مناطق داستانی در صنعت سینما تبدیل شد.

در حالی که قبل از هفت سامورایی اکشن با یک ذهنیت ساده روی فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شد، اما استفاده کوروساوا از چند دوربین، تدوین و ویرایش سریع و استفاده از حرکت آهسته برای تبدیل قطعات اصلی به بخش حیاتی داستان، یک الگو جدید را برای فیلمسازان ایجاد کرد. در واقع این سبک آکیرا کوروساوا در هفت سامورایی به سرعت به استاندارد ژانر اکشن در صنعت سینما تبدیل شد.

جالب است بدانید علاوه بر بازسازی مستقیم هالیوود از هفت ساموایی با نام «هفت دلاور»، حجم زیادی از کارگردانانی که اعتراف کرده‌اند نشانه‌های بصری یا روایی از هفت سامورایی را برای آثارشان وام گرفته‌اند، چیزی حیرت آور است.

Enter The Dragon

فیلم اکشن Enter The Dragon ساخته رابرت کلوز فیلم اکشن Enter The Dragon ساخته رابرت کلوز
  • کارگردان: رابرت کلوز
  • ستارگان: بروس لی، جیم کلی، جان ساکسون

تقریباً 45 سال پس از مرگش، بروس‌لی هنوز مشهورترین رزمی کار تاریخ سینما و مردی است که در اوایل دهه 1970 فیلم‌های کونگ فویی را به مردم جهان معرفی کرد. اگر از شما خواسته شود یکی از فیلم‌های او را به عنوان محبوب‌ترین کار بروس‌لی انتخاب کنید، به احتمال زیاد «اژدها وارد می‌شود» بلافاصله به ذهن شما می‌رسد.

با شکستن موانع به عنوان اولین تولید مشترک بین شرکت‌های آمریکایی و هنگ کنگی، این فیلم به سرعت تبدیل به نمادین‌ترین و موفق‌ترین فیلم کونگ فویی در تمام دوران شد و 90 میلیون دلار در گیشه با بودجه‌ای معادل 850،000 دلار به دست آورد. تأثیر فیلم Enter the Dragon در بقیه دهه نه تنها در ژانر هنرهای رزمی بلکه در صنعت فیلم به طور کلی احساس می‌شود.

این فیلم جدا از موفقیت‌های تجاری، باعث معرفی ستاره‌های اکشنی چون جکی چان شد که با اجرای نقشی کوچک در این اثر پا به میدان آثار اکشن گذاشت و امروز خیلی‌ها او را دومین رزمی کار برتر بعد از بروس‌لی می‌دانند. در واقع اژدها وارد می‌شود مستقیماً مسئول تعداد زیادی از افرادی بود که به هنرهای رزمی پرداختند. از طرف دیگر این اثر به محبوبیت سینمای شرق در ایالات متحده کمک کرد و شوق فیلم‌های کونگ فویی دهه 70 را ایجاد کرد که منجر به تعداد بیشماری کار دیدنی و جذاب شد که در طول سالها از آنها تقلید و تقدیر شده است.

Raiders of the Lost Ark

مهاجمان صندوق گمشده با ایفای نقش هریسون فورد مهاجمان صندوق گمشده با ایفای نقش هریسون فورد
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • ستارگان: هریسون فورد، کارن آلن، پل فریمن

افسانه‌ها می‌گوید که استیون اسپیلبرگ می‌خواست یک فیلم به سبک «جیمز باند» بسازد، اما جورج لوکاس با ایده‌ای الهام گرفته از آثار ماجراجویی طرحی ساخت که نتیجه آن باستان شناس مورد علاقه سینماست.

با این وجود، Raiders of the Lost Ark هنوز هم به عنوان یک شاهکار مطلق سینمای اکشن ماجراجویی، ذات بصری طبیعی اسپیلبرگ را با داستان سرایی جاودانه لارنس کاسدان فیلمنامه نویس و استعداد لوکاس برای تماشایی کردن همه چیز ترکیب می‌کند. از سکانس افسانه‌ای تخته سنگ در شروع فیلم گرفته تا صحنه‌های تعقیب و گریز در صحرا، سکانس‌های اکشنی در این فیلم وجود دارد که کارگردانان 40 سال بعد فقط می‌توانند رویای تکرار آن‌ها را داشته باشند.

First Blood

اولین فیلم سری رمبو با هنرنمایی سیلوستر استالونه اولین فیلم سری رمبو با هنرنمایی سیلوستر استالونه
  • کارگردان: تد کاچف
  • ستارگان: سیلوستر استالونه، برایان دنهی، ریچارد کرنا

ممکن است دنباله‌ها این اثر به آثاری ناتوان تبدیل شده باشند، اما First Blood کماکان به طرز شگفت‌آوری متفکرانه است. یک طوفان آسیب پذیر برهنه که در آن تناقضات وحشتناک و رقت انگیز جان رمبو آشکار می شود. مطمئناً اکشن فوق‌العاده‌ای در این فیلم وجود دارد، اما خود اثر همچنین به عنوان تفسیر جالبی درباره جنگ ویتنام عمل می‌کند، موضوعی رایج در میان فیلم های اکشن دهه 80 میلادی. اولین خون نشان می‌دهد که گاهی اوقات سادگی جواب می‌دهد. داستان سرراست است و فیلم همچنان می‌تواند مضامین خود را ارائه دهد و در عین حال سکانس‌های اکشن فوق‌العاده‌ای دارد.

می‌تونستم همه‌شون رو بکشم، می‌تونستم تو رو بکشم. توی محله تو قانونی، این بیرون من. ادامه نده! ادامه نده یا جنگی بهت تحویل میدم که نتونی باورش کنی. بیخیالش شو. بیخیالش شو!

رمبو (با ایفای نقش سیلوستر استالونه)

RoboCop

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن، دن اوهرلیهی

برای دومین فیلم انگلیسی زبانش، پسر بد هلندی پل ورهوفن ما را به زمانی در آینده‌ای نه چندان دور برد که دیترویت شهری پر جنایت و از نظر اقتصادی افسرده است که نیاز مبرمی به یک قهرمان دارد. قهرمانی خشن که به صغیر و کبیر جامعه خلافکار رحم نمی‌کند. اما نمایش یک خشونت افسار گسیخته در دل یک اثر علمی‌تخیلی و اکشن بدون دلیل نیست؛ این خشونت در خدمت هدفی است، یعنی هجو کردن همه چیز، از فساد سرمایه‌داری گرفته تا استبداد.

این اثر یکی از باهوش‌ترین فیلم های اکشن علمی‌تخیلی است که تاکنون ساخته شده، و در حالی که برخی از مخاطبان زیرمتن آن را نادیده می‌گیرند، اما تماشای آن به کسانی که مایل به مطالعه عمیق فیلم هستند پاداش خوبی می‌دهد.

مرده یا زنده، تو با من میای!

روبوکاپ (با ایفای نقش پیتر ولر)

Die Hard

اولین فیلم سری جان سخت با حضور بروس ویلیس اولین فیلم سری جان سخت با حضور بروس ویلیس
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • ستارگان: بروس ویلیس، آلن ریکمن، بانی بدیلیا

این روزها، در فیلم های اکشن داستانی وجود دارد که قهرمان باید یک فرد «گزیده» باشد، اما Die Hard ثابت می‌کند که شما به هیچ یک از آن ها نیاز ندارید. این فیلم یک مرد معمولی را دنبال می‌کند که اتفاقاً در زمان اشتباه در مکان اشتباه قرار می‌گیرد. او از هوش و ذکاوت خود استفاده می‌کند، و در نتیجه، مبارزات او وزن واقعی دارد زیرا می‌دانید جان مک کلین چقدر آسیب پذیر است.

فیلم Die Hard علاوه بر دور شدن از قهرمانان شکست ناپذیر عضلانی که در دهه 1980 میلادی باب شده بود، به سمت شخصیت‌های قابل مقایسه تری رفت که مخاطبان می‌توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند، و این حرکت به شکل ناخواسته یک مسیر فرعی و تازه برای آثار اکشن نیز ایجاد کرد. فیلم «جان سخت» فرمولی را به سینمای اکشن معرفی کرد که تا خود امروز فیلمسازان زیادی در حال دنبال کردن و تأثیر پذیرفتن از آن هستند. این گواهی بر محبوبیت و نفوذ پایدار Die Hard می‌دهد که تقریباً 30 سال بعد از تولیدش هنوز پروژه‌های جدیدی در حال تکرار فرمول آن هستند.

Terminator 2: Judgment Day

فیلم اکشن Terminator 2: Judgment Day ساخته جیمز کامرون فیلم اکشن Terminator 2: Judgment Day ساخته جیمز کامرون
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • ستارگان: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، ادوارد فرلونگ، رابرت پاتریک

بهترین دوست یک پسر سایبورگ اوست؛ جمله‌ای که این فیلم را خیلی ساده تعریف می‌کند. اگر امروزه لیست فیلم‌های بلاک‌باستر تابستانی مدرن هالیوودی را مرور کنید، بدون شک با دنباله‌های بی‌شماری با بودجه 100 میلیون دلاری مملو از CGI روبرو می‌شوید که می‌توانید از بین آنها به راحتی یکی را برای تماشا انتخاب کنید. اما این امر در چنین روزهایی عادی است، اما در روزگاری که سینما هنوز به صورت کامل به این مدل تجاری تبدیل تبدیل نشده بود، «Terminator 2» اولین فیلم در نوع خود بود که در جولای 1991 به سینماها رفت.

گران ترین تولید تاریخ در آن زمان، تبدیل به پرمخاطب ترین دنباله‌ای که تا به حال ساخته شده است شد و یک تغییر مطلقِ به تمام معنا در کلمه بلاک‌باستر ایجاد کرد. از طرف دیگر فیلم «نابودگر ۲» درهای انقلاب CGI را درست از لولا بیرون کشید و نشان داد که یک شاهکار بصری چگونه خودنمایی می‌کند. این فیلم همچنین با فروش 519.8 میلیون دلار در گیشه سومین فیلم پرفروش تاریخ شد.

یکی از درسهایی که تعداد زیادی از پروژه‌های استودیویی پرطرفدار امروزی که سود را بر سبک و فرم ترجیح می‌دهند هنوز از Terminator 2 یاد نگرفته‌اند این است که در زیر هزینه‌های هنگفت و جادوگری فنی پیشرو، هنوز یک فیلم درخشان در زیر هسته پر زرق و برق آن اثر وجود دارد.

Point Break

  • کارگردان: کاترین بیگلو
  • ستارگان: کیانو ریوز، پاتریک سویزی، گری بوزی

فیلم Point Break نشان می‌دهد که برای ساختن یک فیلم عالی به چیزی بیش از سکانس‌های اکشن باحال نیاز دارید. Point Break اصلی علاوه بر اکشن، فلسفه‌های زیادی را نیز در خود جای داده است. اما بازسازی آن ترمرکزش را بر نمایش اکشن پایه گذاری می‌کند. خوشبختانه، نسخه اصلی همچنان پابرجاست و یکی از بهترین فیلم های اکشن با رتبه برتر دهه 90 میلادی است. به شکل ساده این یک تزریق دوز آدرنالین مستقیم به رگ‌ها است که نشان می‌دهد کاترین بیگلو به عنوان کارگردان چقدر در فیلمبرداری اکشن کارآمد است.

این یکی از آن فیلم‌های نادری است که همه چیزش به درستی کار می‌کند: داستان مثل یک ساعت اتمی می‌چرخد، دیالوگ‌ها هم عملکردی بی‌نقص دارند و هم واقعاً خنده‌دار هستند و ترکیبی از موج سواری، چتربازی، فلسفه شرقی و سرقت از بانک به این معنی است که هرگز لحظه‌ای کسل کننده در فیلم وجود ندارد.

Hard Boiled

  • کارگردان: جان وو
  • ستارگان: چاو یون فت، تونی چیو وای لئونگ، آنتونی ونگ

تاج فیلم‌شناسی جان وو در ژانر اکشن، Hard Boiled است. قبل از اینکه جان وو به هالیوود برود، فیلمی ساخت که به آثاری مانند بولیت و هری کثیف ادای احترام می‌کرد. این کارگردان نامی که قبلاً شهرت خود را به عنوان یک فیلمساز اکشن بزرگ با آثار کلاسیکی مانند قاتل و فردای بهتر به دست آورده بود، این داستان پلیس سرکش هنگ کنگی «تکیلا» یوئن (چو یون-فات) را با برداشتن تکه‌هایی از همه آثار مورد علاقه‌اش ساخت.

جالب است بدانید فیلمبرداری کار 123 روز فشرده طول کشید و این شامل فیلمبرداری بهترین صحنه تیراندازی (در چایخانه) قبل از کامل شدن فیلمنامه بود. Hard-Boiled یک فیلم عالی برای شناخت سینمای هنگ کنگ است. نه تنها مملو از اکشن است، بلکه مملو از تأثیرات عاطفی زیاد است.

  • ۱۵ سریال علمی تخیلی برتر یک دهه اخیر
  • ۱۰ فیلم تاریخی که حقیقت را وارونه نمایش می‌دهند
  • ۲۱ فیلم سینمایی تاثیرگذار قرن ۲۱ که هرگز فراموش نمی‌شوند

The Fugitive

فراری با ایفای نقش هریسون فورد فراری با ایفای نقش هریسون فورد
  • کارگردان: اندرو دیویس
  • ستارگان: هریسون فورد، تامی لی جونز، جو پانتولیانو

یکی از بهترین فیلم های اکشن موجود در تاریخ سینما؛ برای من مهم نیست که شما آن را دیده یا ندیده‌اید. فراری باید در لیست تماشای همه باشد. تا آنجا که به ژانر مربوط می‌شود، The Fugitive معمولاً یک تریلر اکشن محسوب می‌شود، این فیلم تمام زیر ساخت‌های یک تریلر اکشن عالی را دارد.

یک قهرمان به اشتباه متهم شده، یک راز قتل، یک بازی موش و گربه بین شخصیت اصلی و یک شخصیت مقتدر، و یک نقشه پیچ در پیچ که دارای قهرمانی است که در کنار همه سرنخ‌هایی که برای اثبات بیگناهی خود دنبال می‌کند، مهربانی و پاکی اوست که بیننده را درگیر فیلم می‌کند. فراموش نکنید اجرای برجسته و معانی اساسی فیلم، آن را از یک فیلم معمولی پاپ کورنی دور می‌کند.

Léon: The Professional

فیلم اکشن لئون حرفه‌ای با هنرنمایی ناتالی پورتمن فیلم اکشن لئون حرفه‌ای با هنرنمایی ناتالی پورتمن
  • کارگردان: لوک بسون
  • ستارگان: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن

عجیب ترین زوج سینمای اکشن؛ یک کودک و یک آدمکش. این پیچیده‌ترین داستان یک اکشن در تاریخ سینما است که در آن یک مرد قاتلِ تنها به نام لئون (ژان رنو) به ماتیلدا 12 ساله (ناتالی پورتمن) هنر کشتن را آموزش می‌دهد. این زوج رستگاری را در یکدیگر می‌یابند: لئون، مردی که گیاه آپارتمانی روی طاقچه را بهترین دوست خود می‌نامد، یاد می‌گیرد که دوست داشته باشد.و ماتیلدای تنها، امنیت و قدرت پیدا می‌کند.

این فیلم بینندگان را با این سوالات از هم جدا می‌کند: آیا رابطه آنها به طرز شیرینی قابل لمس است یا با توجه به سن ماتیلدا نگران‌کننده است؟ آیا اولدمن ترسناک‌ترین و دیوانه‌ترین شخصیت شرور بعد از جک نیکلسون در فیلم The Shining است؟ یا یک شرور عادی؟ هرجا که بایستید، لئون یک اثر شیک و غیرقابل پیش‌بینی است و سهمی از صحنه‌های اکشن انفجاری دارد.

Speed

فیلم اکشن Speed ساخته یان دِ بونت فیلم اکشن Speed ساخته یان دِ بونت
  • کارگردان: یان دِ بونت
  • ستارگان: کیانو ریوز، سندرا بولاک، جف دنیلز

به این خلاصه داستان توجه کنید: هنگامی که یک اتوبوس از سرعت 50 مایل در ساعت بالاتر می‌رود، یک بمب در آن مسلح می‌شود. اگر سرعت به زیر 50 برسد، همان بمب منفجر می‌شود. اگر شما بودید چه کار می‌کردید؟! احتمالا تنها دعا ابزار شما بود. اما اگر جک تراون (کیانو ریوز) افسر LAPD با چنین سوژه‌ای روبرو شود، خیلی فوری ماشین یک غیرنظامی را «قرض» گرفته و به وسیله نقلیه در حال حرکت در بزرگراه می‌پرید و مطمئن می‌شد که 13 مسافر داخل اتوبوس زنده و سالم از ماشین بیرون بیایند.

بلاک‌باستر کارگردان یان دی بونت از آن دسته فیلم‌هایی است که روی کاغذ بسیار احمقانه به نظر می‌رسد، اما زمانی که پا را روی گاز کامل نگه دارید و ستاره‌های سینمایی مناسب را درون قصه قرار دهید، به نوعی همین ماجرای به ظاهر احمقانه نیز کاملاً کار می‌کند. به طور کلی سرعت عملاً تعریف یک فیلم پاپ کورنی است. این اثر یک فرض ساده را می‌گیرد و آن را تا اوج تقویت می‌کند. اجرای عالی ساندرا بولاک و کیانو ریوز نیز به آن کمک می‌کند.

Atomic Blonde

بلوند اتمی با هنرنمایی شارلیز ترون بلوند اتمی با هنرنمایی شارلیز ترون
  • کارگردان: دیوید لیچ
  • ستارگان: شارلیز ترون، جیمز مک‌اوی، سوفیا باتولا، چان گودمن

پرداختن به روز‌های پایانی جنگ سرد در این درام جاسوسی به رهبری شارلیز ترون یک اکشن کاملاً مدرن ایجاد کرده است. با ترکیب فرمول فیلمهای بورن و تِم جاسوسی آثار جیمز باند، بلوند اتومی خواست یک فرنچایز جدید را شکل دهد، اما شرایط آنجور که سازندگان این اثر دوست داشتند پیش‌نرفت. با این اوصاف فیلم کماکان یک اکشن درجه یک است.

شخصیت ترون در این فیلم برگرفته از کلیشه‌های آثار جاسوسی است، او یک شخصیت تیره با انگیزه‌های تیره‌تر است. بهترین نکته فیلم در صحنه‌های مبارزه آن خلاصه می‌شود. شاید کیفیت صحنه‌های اکشن در درجه اول به کارگردان و تیم بدلکاری ختم شود. اما نباید فراموش کرد که شارلیز ترون اکثر صحنه‌های مبارزه و بدلکاری‌اش را خودش انجام داده، و این به کیفیت اکشن اثر افزوده است.

The Matrix

اولین فیلم سری ماتریکس با ایفای نقش کیانو ریوز اولین فیلم سری ماتریکس با ایفای نقش کیانو ریوز
  • کارگردان: خواهران واچوفسکی
  • ستارگان: کیانو ریوز، هوگو ویوینگ، لارنس فیشبرن، کری ان ماس

قبل از آغاز قرن 21 ماتریکس آخرین فیلم اکشن تاثیرگذار در هالیوود بود. این تا حدودی کنایه آمیز است؛ زیرا این اثر هیچ شباهتی به آثار کلاسیک ژانر اکشن نداشت، در واقع ماتریکس مخالف ژانری بود که همه می‌شناختند. در عوض واچوفسکی‌ها با الهامات خود از ژانر علمی تخیلی، انیمه، سایبرپانک، سینمای اکشن هنگ کنگ، دین، فلسفه و اسطوره شناسی سعی کردند تا در آن زمان یک نمایش واقعاً منحصر به فرد را با اثر خود تجربه کنند.

ماتریکس اثری بود که توانست سبک «Wire fu» را در هالیوود به کمال خود برساند. این اصطلاح عنصر یا سبکی از سینمای اکشن هنگ کنگ است که در صحنه‌های مبارزه استفاده می‌شود، در واقع این نام ترکیبی از دو اصطلاح است: «کار سیم» و «کونگ فو»

بعد از موفقیت سبک فیلم ماتریکس، اکشن‌های زیادی چون مردان ایکس، فرشتگان چارلی، دردویل و آثار بی‌شماری دیگر از wire-fu در سکانس‌های اکشن خود استفاده کردند. حتی فیلم Equilibrium در استفاده از این سبک تقریباً به همان اندازه ماتریکس جسورانه بود.

همچنین لازم به ذکر است که فیلم‌های «Sucker Punch» زاک اسنایدر و «Inception» کریستوفر نولان نیز چند شباهت ظاهری با فیلم ماتریکس داشتند. همچنین شخص تیمور بکمامبتوف کارگردان شناخته شده روسی نیز عناصر بصری دو فیلم معروف خود یعنی «Night Watch» و «Wanted» را مستقیماً از فیلم ماتریکس واچوفسکی‌ها وام گرفته است.

با همه این تفاسیر تنها در عرض چند سال، فراموش کردن اهمیت ماتریکس در ژانر اکشن آسان شد زیرا همه عناصر پیشگامانه آن پس از معرفی برای فیلمسازان، با تکرار زیاد بسیار آشنا شدند. اما، زیبایی شناسی سکانس‌های اکشن این فیلم سالها بر ژانر حاکم بود.

تا حالا یه رویا داشتی، نئو، که خیلی مطمئن بودی واقعیه؟ چی میشه اگه نمی‌تونستی از اون رویا بیدار بشی؟ چطوری تفاوت بین دنیای رویا و دنیای واقعی رو می‌فهمیدی؟

مورفئوس (با ایفای نقش لارنس فیشبرن)

Battle Royale

  • کارگردان: کینجی فوکاساکو
  • ستارگان: تاتسویا فوجیوارا، آکی مائدا، ماسانوبو آندو

به شخصه با شنیدن ایده داستان Battle Royale به کارگردانی کینجی فوکاساکو یاد فیلم‌های سینمایی Hunger Games افتادم. این فیلم ژاپنی که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده، داستان یک ژاپنِ تاریک در آینده را روایت می‌کند که در آن دولت عده‌ای از نوجوانان را مجبور می‌کند یکدیگر را طی مبارزاتی خونین به قتل برسانند.

به زعم برخی از افراد، Battle Royale که در سال ۲۰۰۰ راهی سینماهای ژاپن شد در واقع منبع اقتباس بازی‌های مشهور بتل رویال مثل پابجی است. تاتسویا فوجیوارا، آکی مائدا، چیاکی کوری‌یاما و تارو یاماموتو بازیگران فیلم بتل رویال هستند. دنباله این فیلم تحت عنوان Battle Royale II: Requiem در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

تو فقط باید برای خودت بجنگی؛ هیچکس قرار نیست نجاتت بده. این خود زندگیه، درسته؟

میتسوکو (با ایفای نقش کو شیباساکی)

Crouching Tiger, Hidden Dragon

  • کارگردان: آنگ لی
  • ستارگان: چاو یون فت، میشل یئو، جانگ زئی

فهرستی مانند این، بدون حضور فیلم پیشگامانه «ببر خیزان، اژدهای پنهان» مثل تهیه فهرستی از بهترین سریال‌های تلویزیونی تا کنون بدون درج «The Sopranos» یا «برکینگ‌بد» است؛ اما شاید بپرسید که مگر این فیلم چیست؟ این اثر اقتباسی از رمانی به همین نام توسط وانگ دولو، یک شاهکار در سبک ووشیا به کارگردانی شخص آنگ لی است که هنوز هم پس از 20 سال به دلایلی فراوانی مورد ستایش قرار می‌گیرد و دلیل آن این است که هنوز هم بسیار بسیار خوب است. سکانس‌های مبارزه‌ای که برای این فیلم طراحی و اجرا شده، یک منظره جادویی برای تماشا است.

از طرف دیگر فیلمبرداری و قاب‌بندی‌های دقیق کار نیز باعث می‌شود که هر محیطی باشکوه به نظر برسد؛ و بازیگران نیز در این میان درجه یک هستند و درام قابل لمسی را در طول یک داستان قوی و عمدتاً زنانه که نقش‌های جنسیتی را در چین بررسی می‌کند، به جلو هدایت می‌کنند. کارگردانی آنگ‌لی نیز چیزی جز یک کلاس استادانه نیست؛ و وقتی آن را تماشا می‌کنید، چه برای اولین بار، چه برای دهمین بار در 20 سال گذشته، بازهم از آن لذت خواهید برد. آنگ‌لی با بازی استادانه در سبک این فیلم، آن را به عنوان تلفیقی از فانتزی و درام تاریخی به جهان هدیه کرد.

Taken

فیلم اکشن Taken ساخته پیر مورل فیلم اکشن Taken ساخته پیر مورل
  • کارگردان: پیر مورل
  • ستارگان: لیام نیسون، فامکه یانسن، مگی گریس

لیام نیسون در سال 2008 جهان را با یک فیلم اکشن به نام Taken سورپرایز کرد، زیرا بازیگری که بیشتر او را با بازی‌های جدی، نمایشی و دراماتیک می‌شناختند ناگهان به یک قهرمان اکشن اساسی تبدیل شده بود. در این فیلم پدری حساس و بیش از حد محافظه کار سعی می‌کند بعد از سال‌ها پدر غایب بودن، رابطه با دختر نوجوانش را ترمیم کند.

اما دختر او به پاریس سفر می‌کند و توسط قاچاقچیان آلبانیایی ربوده می‌شود، و اینجاست که نیسون سخنرانی معروف خود را با عنوان «آنچه من دارم مجموعه‌ای از مهارت‌های بسیار خاص است» را ارائه می‌کند. به طور کلی این یک داستان کارآگاهی است، یک فیلم لوک بسونی که در پاریس اتفاق می‌افتد و در آن چند تفسیر اجتماعی و چند سکانس اکشن جذاب وجود دارد.

Ong-Bak: Muay Thai Warrior

  • کارگردان: پراکیا پینکائو
  • ستارگان: تونی جا، پچتای ونگکاملائو، سوچائو پونگویلای

فیلم Ong Bak در واقع نقطه آغازی بر درخشش تونی جا در سینمای جهان بود. او پس از این فیلم در آثثاری چون «جوجیتسو»، «مانستر هانتر»، «سریع و خشن ۷» و «تهدید سه‌گانه» ایفای نقش نمود. این اکشن رزمی که شامل چند دنباله هم می‌شود، شما را به یک روستا در تایلند می‌برد؛ جایی که یک مجسمه باستانی بودا دزدیده می‌شود.

در پی این اتفاق تینگ (استاد هنرهای رزمی) دواطلبانه راهی سفری می‌شود تا این مجسمه ارزشمند و مهم را پس بگیرد. گرچه طی سفر او متوجه می‌شود با یک سری دزد ساده و عادی طرف نیست و باید با گروهی سازماندهی‌شده و قدرتمند مواجه شود.

فیلم‌نامه Ong Bak رویکردی ساده و خالی از پیچیدگی دارد اما تونی جا به خوبی از پس صحنه‌های اکشن برمی‌آید و نشان می‌دهد چرا پس از این فیلم راهی سینمای بین‌المللی شد.

Kill Bill

اولین بخش فیلم بیل را بکش ساخته کوئنتین تارانتینو اولین بخش فیلم بیل را بکش ساخته کوئنتین تارانتینو
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • ستارگان: اوما تورمن، دیوید کارادین، داریل هانا

کوئنتین تارانتینو قسمت اول و دوم «بیل را بکش» را یک داستان واحد می‌داند، بنابراین ما هر دو فیلم را به عنوان یک اثر مستقل چهار ساعته حساب می‌کنیم. نامه عاشقانه کوئنتین تارانتینو به سینمای اکشن ترکیبی بسیار پویا و متفاوت است؛ اما چرا؟ چون داستان و شمایل کار از حماسه‌های کونگ‌فو گرفته تا وسترن‌های اسپاگتی تا فیلم های هیجان‌انگیز اروپایی را شامل می‌شود.

داستان فیلم یک عروس (اوما تورمن) را در برابر شرکای سابقش در جنایت و معشوق سابقش بیل قرار می‌دهد. تارانتینو قبل از فیلمبرداری، صراحتاً قصد داشت به جمع کارگردانان بزرگ اکشن بپیوندد و موفق شد. این فیلم او حس یک «بی‌مووی» را دارد که به واسطه تارانتینو به بهترین شکل ممکن تولید شده است. بنابراین، دیدن آن حاوی یک حس کاملاً شگفت انگیز است.

  • ۱۰ فیلم سرقتی قرن ۲۱ام
  • ۱۶ فیلم پاپ کورنی برتر زیر ۹۰ دقیقه
  • ۱۰ فیلم اکشن تأثیرگذار که تاکنون ساخته شده‌اند

The Raid

  • کارگردان: گرت ایوانز
  • ستارگان: ایکو اویس، جو تسلیم، دانی آلمسیاه

فیلم های اکشن بِنُدرت بر اساس داستان های پیچیده ساخته می‌شوند زیرا در واقع نیازی به آن نیست. بیننده معمول سینمای اکشنِ سنتی از فیلمساز می‌خواهد فقط به سراغ اکشن برود. بنابراین گرث ایوانز با حضور در سینمای اندونزی فیلمی اکشن به نام یورش را با همین شرایط تولید کرد. اما این اثر او در اوج سادگی یک خون تازه به این ژانر وارد کرد. صحنه‌های اکشن و نبردهای تن به تن در فیلم The Raid: Redemption پس از ده سال همچنان جزو بهترین‌های تاریخ سینما است (مخصوصا آن صحنه مبارزه میان راما، اندی و مد داگ).

داستان فیلم درباره یک گروه پلیس است که باید خود را به بالاترین طبقه یک ساختمان بلند برساند، جایی که رییس و سرکرده خلافکاران حضور دارد. به همین سادگی! این فیلم اکشن با حضور ستارگان سینمای اندونزی مثل ایکو اویس، یایان روهیان، جو تسلیم، دونی آلامشیاه و ری ساهتاپی دارای صحنه‌های مبارزه‌ای و اکشن جانانه‌ای است که واقعا نباید از دست بدهید.

The Bourne Ultimatum

برون آلتیمیت، یکی از فیلم‌های سری بورن، با ایفای نقش مت دیمون برون آلتیمیت، یکی از فیلم‌های سری بورن، با ایفای نقش مت دیمون
  • کارگردان: پل گرین گراس
  • ستارگان: مت دیمون، جوآن آلن، دیوید استراترن

فرنچایز بورن برای یک دهه فیلم های اکشن، دوربین‌های لرزان و برش‌های سریع را محبوب کرد. اگرچه این تکنیک‌ها ممکن است همیشه خوب کار نکنند، اما برای این سبک خاص از فیلم کار می‌کنند. دوربین در این فرنچایز مانند چشم مخاطب در حال مبارزه عمل می‌کند: سریع و مستقیم.

جدای از تکنیک‌های دوربین، این فرنچایز شامل سه فیلم اکشن هوشمند و هیجان‌انگیز است که با هر تماشای مجدد، کماکان مثل روز اول سرگرم‌کننده است. فرنچایز بورن بهترین جنبه‌ها را از هر دو ژانر جاسوسی و اکشن می‌گیرد.، و به پر کردن شکاف بین فیلم‌های جیمز باند کمک می‌کند و در عین حال به یک فرنچایز غالب تبدیل می‌شود.

Fast Five

فیلم اکشن Fast Five ساخته جاستین لین فیلم اکشن Fast Five ساخته جاستین لین
  • کارگردان: جاستین لین
  • ستارگان: وین دیزل، پل واکر، دواین جانسون، ترسی گیبسون، گال گادوت

در سال 2011، تولیدکنندگان فرنچایز سریع و خشمگین به طور ناگهانی درگیر تغییر زمین بازی این مجموعه فیلم محبوب شدند: آنها آزادانه سر ماشین خود را به سمت خلق افراد عجیب و غریب بسیار و اکشنی ما فوق فیزیکی کج کردند. فیلم Fast Five دوران لحن کارتونی را برای این مجموعه آغاز کرد، که Fast & Furious را از سِری فیلم‌های تکراری درگیر اتومبیل به یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بلاکباستر‌های تجاری هالیوود تبدیل کرده.

بخش عمده این موفقیت البته تنها در تغییر لحن خلاصه نمی شود، چرا که تیم بازیگری عالی نیز در رشد این فیلم و مجموعه نقش مستقیم داشته اند. شاهکار و هنرنمایی اصلی سازندگان این فیلم در انتخاب دواین جانسون به عنوان آنتاگونیست اجرای قانون در فیلم خلاصه می‌شود. دواین جانسون در قامت لوک هابز عامل شکوفایی بزرگ این فرنچایر شد. صحنه های اکشن این فیلم نیز یکی پس از دیگری از جذابیت خیره‌کننده‌ای برخوردار هستند. و احتمالاً این مجموعه فیلم تا آینده‌ای دور ادامه خواهد داشت.

John Wick

ایفای نقش کیانو ریوز در فیلم اکشن جان ویک ایفای نقش کیانو ریوز در فیلم اکشن جان ویک
  • کارگردان: چاد استاهلسکی و دیوید لیچ
  • ستارگان: کیانو ریوز، مایکل نیکویست، آلفی آلن

شاید کمتر هوادار سینمایی وجود داشته باشد که پس از تماشای فیلم‌های John Wick عاشق تماشای کیانو ریوز در نقش این مرد عصبانی نشود. از بسیاری جهات، فیلم اول جان ویک شبیه به نسخه اول «جان سخت» برای نسل ما است، درست به این دلیل که هیچ یک از فیلم‌ها هرگز به شماره 1 در گیشه نرسیدند. با این حال، دیری نگذشت که هر دو فیلم جای پا خود را به عنوان یک کلاسیک اکشن محکم کردند.

با این حال، جایی که دنباله‌های جان سخت مسیری عادی را طی کردند، جان ویک همچنان یکی از قوی ترین فرنچایزها است. بخشی از آن به این دلیل است که فرنچایز تغییر چندانی نکرده است چرا که کیانو ریوز و کارگردان چاد استاهلسکی در تمام مراحل پیشرو بوده‌اند. در واقع کارگردان چاد استاهلسکی و کیانو ریوز راهی را پیدا کرده‌اند که با رعایت فرمول اثبات شده این مجموعه فیلم، فرنچایز را تازه نگه دارند.

با هر دنباله جدید ما شاهد یک طرح و انگیزه‌های به اندازه کافی ساده برای مبارزه و تزریق هیجان بوده‌ایم. هر چند فیلمسازان دیگر نیز به طور مداوم با مجموعه‌های بلندپروازانه‌تر تلاش می‌کنند جهان قاتلان زیرزمینی را گسترش دهند، اما هنوز عالیجناب جاناتان ویک چیز دیگری است.

Mad Max: Fury Road

حضور تام هاردی در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم حضور تام هاردی در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم
  • کارگردان: جورج میلر
  • ستارگان: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکلاس هولت

بازسازی یک اثر محبوب اما کاملاً فراموش شده از دهه 80 میلادی راهی برای جلب توجه مهم یا دلارهای بزرگ درون گیشه به نظر نمی‌رسید. اما این بازسازی عجیب جورج میلر به یکی از بهترین فیلم‌های دهه گذشته تبدیل شد. آخرین فیلم مَد مکس، یک اثر جاده‌ای پساآخرالزمانی و عجیب است که معنای جدیدی را برای عبارت اکشن اکتان بالا به ارمغان می‌آورد. فیلم جاده خشم در ارائه اکشن و هیجان، لحظه‌ای خنثی نمی‌شود. فیلم در حرکت خشمگینش به جلو، مناظر متروک جنگ زده و خشونت خفن و افسار گسیخته اما باور پذیری را ارائه می‌دهد.

این یک فیلم اکشن با لیاقت و جاه طلبی اصیل هنری است؛ میلر و همکاران او نه تنها از حد انتظار فراتر رفتند، بلکه با یک شاهکار بیرون آمدند. از دیدگاه تولید یک اکشن متکی به عمل انسان، ممکن است این این فیلم فک انداز ترین اثری باشد که من تا کنون دیده‌ام. این یک فیلم مترقی است که آشکارا فمینیستی است و شخصیت‌های اصلی آن تلاش می‌کنند تا جلوه‌ای از کنترل را در جهانی که تحت سلطه یک دیکتاتور دیوانه است بازیابی کنند.

می‌دونی، امید یه اشتباهه. اگه نتونی چیزی که خرابه رو درست کنی، تو، آه… تو دیونه میشی.

مکس راکاتانسکی (با ایفای نقش تام هاردی)

Mission: Impossible – Fallout

حضور تام کروز در فیلم اکشن مأموریت غیرممکن فال‌اوت حضور تام کروز در فیلم اکشن مأموریت غیرممکن فال‌اوت
  • کارگردان: کریستوفر مک کواری
  • ستارگان: تام کروز، ونسا کربی، وینگ ریمز، سایمون پگ

فیلم Fallout ساخته کریس مک کواری بهترین فیلم مأموریت غیرممکن تاکنون است، چه از نظر داستانی و چه از نظر تنوع بدلکاری‌های چشمگیر در آن، اما نکته کلی این فرنچایز سرگرمی آزادانه و شوخ طبعی اثر در کل مجموعه است. به ظاهر شخصیت اتان هانت با بازی عالی تام کروز آرزوی مرگ دارد، چرا که او بی پروا همه وسایل نقلیه را هدایت می‌کند، آن هم بدون تجهیزات محافطتی مناسب. اما جذابیت این فرنچایز در همین جنون ها خلاصه می‌شود.

و جالب اینجاست هر چه تام کروز پیرتر می‌شود اتان هانت نیز جذابتر می‌شود. خلاصه مجموعه فیلم مأموریت غیر ممکن یک جاسوس باحال و جالب است. بدون تردید این مجموعه فیلم در یک دهه گذشته یکی از مهم‌ترین عامل‌های زنده ماندن ژانر اکشن بوده‌اند.

تو از یه چاقوی جراحی استفاده می‌کنی، من یه چکش رو ترجیح میدم.

اریکا اسلون (با ایفای نقش آنجلا باست)

Face/Off

هنرنمایی جان تراولتا و نیکلاس کیج در فیلم اکشن تغییر چهره هنرنمایی جان تراولتا و نیکلاس کیج در فیلم اکشن تغییر چهره
  • کارگردان: جان وو
  • ستارگان: جان تراولتا، نیکلاس کیج، جوآن آلن

احتمالاً دیوانه‌کننده‌ترین فیلمنامه‌ای که تا به حال توسط هالیوود ساخته شده، همین کار است. Face/Off، فیلمی است که در آن صورت یک پلیس و گانگستر با هم عوض می‌شود، داستانی جذاب برای هر مخاطبی که آن را تماشا کند. جان تراولتا و نیک کیج اساساً باید نقش یکدیگر را بازی کنند، و دیدن اینکه چگونه ویژگی‌های خاص یکدیگر را تفسیر می‌کنند، جالب است.

تغییر چهره خلاصه‌ای باشکوه از مشغله‌های اصلی کارگردان جان وو است: درگیری‌های تفنگ با تفنگ، تبادلات احساسی و غریزه قاتل برای تعقیب و گریز با قایق‌های موتوری. فیلم Face/Off یک گزینه عالی برای تماشا است. گزینه‌ای که کمدی و اکشن برای ارائه یک فیلم متمایز از جان وو در هم تنیده می‌شوند.

Hot Fuzz

فیلم اکشن Hot Fuzz ساخته ادگار رایت فیلم اکشن Hot Fuzz ساخته ادگار رایت
  • کارگردان: ادگار رایت
  • ستارگان: سایمون پگ، نیک فراست، اَلیس لو، جیم برودبنت، تیموتی دالتون

فیلم شیرین Hot Fuzz یک مثال کامل از نحوه انجام تقلید از سینمای اکشن است. این اثر سینمایی فیلم های ژانر اکشن، به‌ویژه فیلم‌های پلیسی را به هجو کشانده و مسخره می‌کند، اما می‌توان گفت که ادگار رایت و خدمه تولیدش هنوز هم علاقه زیادی به این فیلم‌ها دارند.

این اشتیاق در این واقعیت مشهود است که این کمدی هنوز هم در نوع خود یک فیلم اکشن عالی است و جایگاه خود را در این ژانر به درستی ایجاد می‌کند. با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و لحظات به یاد ماندنی، Hot Fuzz سر جای خودش ایستاده است. شوخی‌های فراوانی دارد، اما اکشن، به‌ویژه در پرده نهایی فیلم، دیدنی است.

Skyfall

هنرنمایی مجدد دنیل کریگ در نقش جیمز باند در فیلم اسکای‌فال هنرنمایی مجدد دنیل کریگ در نقش جیمز باند در فیلم اسکای‌فال
  • کارگردان: سم مندس
  • ستارگان: دنیل کریگ، خاویر باردِم، جودی دنج، رالف فاینس

فیلم‌های جیمز باند بندرت در مورد چیزی عمیق تر از کت و شلوارهای بی عیب و نقص، اکشن‌های جالب، زنان خوش سیما و محلی عجیب و غریب برای جاسوسی است، اما Skyfall که در 50 اُمین سالگرد این مجموعه فیلم اکران شد، انتظارات اضافی را بر دوش خود داشت. خوشبختانه فیلم انتظارات را برآورده کرد و به یکی از بهترین فیلم‌های باند تبدیل شد. این اثر اکشنی در مورد عواقب امپریالیسم و گناهان گذشته است. فیلم Skyfall با طرحی دقیق، کارگردانی عالی و البته انبوهی از سکانس‌های اکشن دیدنی، معیار جاسوس مورد علاقه مردم را دوباره احیا کرد.

دنیل کریگ قرار بود انسانیت بیشتری به جیمز باند تزریق کند، و او مطمئناً اینجا این کار را می‌کند. او به عنوان جاسوسی عمل می‌کند که بهترین روزهایش پشت سر او است. موفقیت Skyfall ناشی از تنوع آن است، از صحنه‌های تعقیب و گریز تا اکشن زیرزمینی در لندن و حتی کشمکش پر تنش سیاسی.

Gladiator

هنرنمایی راسل کرو در فیلم گلادیاتور هنرنمایی راسل کرو در فیلم گلادیاتور
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • ستارگان: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن

این روزها واقعاً فیلم‌های تاریخی با مضمون اکشن و حماسی زیادی نمی‌بینید. و این احتمالاً به این دلیل است که Gladiator در سال 2000 به قدری خوب بود که هیچ چیز دیگری واقعاً مورد نیاز نیست. این فیلم از آثار کلاسیک گلادیاتوری مانند اسپارتاکوس الهام گرفته است و این زیبایی‌شناسی را به قرن بیست و یکم می‌آورد. گلادیاتور فیلمی است که از نظر بصری ماندگار است. اما بیشتر از آن، فیلم طراحی صحنه‌‌های به یاد ماندنی خود را با مضامین غنی و شخصیت‌های عاطفی پیچیده پایه‌ریزی می‌کند.

  • ۱۰ فیلم برتر کوسه‌ای برای تماشا در تابستان
  • ۶۰ فیلم که براساس داستان واقعی ساخته شده‌اند
  • ۱۰ اقتباس سینمایی برتر از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی

Police Story

ایفای نقش جکی چان در داستان پلیس ایفای نقش جکی چان در داستان پلیس
  • کارگردان: جکی چان
  • ستارگان: جکی چان، بریژیت لین، مگی چونگ

ماجرای پلیس خوب یا پلیس دیوانه؛ برای شناخت جکی چان باید به دوران کمدی صامت هارولد لوید و باستر کیتون برگردید تا معادل جکی چان را در دوران اوج خود در هنگ کنگ بیابید. جکی چان ستاره‌ای است که زندگی و دست و پا خود را در معرض خطر قرار می‌داد تا به تصویری که می‌خواست برسد. این روزها عبارتی مثل این که بازیگری بدلکاری‌هایش را خودش انجام می‌دهد به چالش‌های نسبتاً بدون ریسک دلالت دارد، اما اوج بدلکاری‌های دهه 80 چان سطح دیگری از جنون را ارائه می‌دهد. اوج این جنون داستان پلیس است.

هر کسی که می‌خواهد درباره فیلم‌شناسی جکی چان بیشتر بداند، باید از فیلم شروع کند. داستان پلیس نشان می‌دهد که چرا جکی چان یک افسانه در این ژانر است. گروه تولید داستان پلیس به این فیلم لقب «داستان شیشه‌ای» دادند زیرا بازیگران در حین تولید از شیشه‌های زیادی افتادند. این فیلم یک ویترین درخشان در مورد چگونگی انجام کمدی فیزیکی خوب است. پس از تماشای فیلم خواهید دید که به طور همزمان در حال خندیدن و تحت تاثیر قرار گرفتن برای شاهکارهای بدلکاری جکی چان هستید که قادر به انجام آنهاست.

Inception

الهام ساخته کریستوفر نولان الهام ساخته کریستوفر نولان
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • ستارگان: لئوناردو دیکاپریو، جوزف گوردن لویت، تام هادری، کن واتانابه، کیلین مورفی

برند علمی‌تخیلی کریستوفر نولان او را به یکی از هیجان انگیز‌ترین کارگردانان جهان تبدیل کرده است و فیلم پرفروش Inception ممکن است بهترین اثر او تا به امروز باشد. این فیلم ترکیبی پر از دیوانگی و اکشن کاملاً مفهومی با استفاده از تنظیمات و ترفندهایی است که تاکنون دیده نشده است.

سرآغاز یا تلقین با ایده یک فیلم سرقتی مبتنی بر رویا، بی‌وقفه ابداعی است. تنظیم فیلم در درجه اول در ضمیر ناخودآگاه یک مرد به نولان اختیار تام می‌دهد تا دقیقاً همان کاری را که می‌خواهد انجام دهد، خواه این کار شامل خرد شدن بلوک‌های شهر، یا آسمان خراش‌هایی باشد که در زوایای دیوانه واری تا می‌شوند، یا در جسورانه‌ترین صحنه فیلم، سکانس مبارزه‌ای جذاب در راهرو است که به صورت چرخشی انجام می‌شود. فیلم مملو از ستارگان درجه یک بازیگری چون تام هاردی، دیکاپریو، مورفی و جوزف گوردون لویت و خیل عظیم دیگری از بازیگران است.

Kingsman: The Secret Service

فیلم اکشن Kingsman: The Secret Service ساخته متیو وان فیلم اکشن Kingsman: The Secret Service ساخته متیو وان
  • کارگردان: متیو وان
  • ستارگان: کالین فرث، مارک استرانگ، تارون اگرتون، ساموئل ال‌جکسون

نگاه کاملاً سرگرم‌کننده و ویژه متیو وان به فیلم‌های جیمز باند و جاسوسی، باعث تولید مردان پادشاه: خدمات مخفی شد. اثری طنازانه و جذاب که همزمان اکشن جالبی را نیز به بیننده ارائه می‌دهد. این فیلم هرگز به قلمرو حقه بازی و مزه کردن ژانر فرو نمی‌رود و داستانش را آنقدر جدی می‌گیرد که به یک ورود جالب در ژانری محبوب تبدیل می‌شود. در واقع متیو وان به شکلی دوست داشتنی بیننده را در دل ژانر اکشن جاسوسی غرق می‌کند.

فیلم کینگزمن تمام اِلِمان‌های مورد انتظار ژانر اکشن جاسوسی را تا آنجا که می‌تواند مورد استفاده قرار می‌دهد. مثال بارز این موضوع پاهای شمشیری سوفیا بوتلا در نقش شرور آدمکش این اثر است. جدا از این که فیلم یک اثر جاسوسی شیک و بی عیب نقص است، باید گفت یکی از شدیدترین و جذاب‌ترین صحنه‌های مبارزه‌ای کل یک دهه گذشته نیز مربوط به این اثر است (این صحنه شاخص، مبارزه فک انداز داخل کلیساست).

Predator

غارتگر با ایفای نقش آرنولد شوارتزنگر غارتگر با ایفای نقش آرنولد شوارتزنگر
  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • ستارگان: آرنولد شوارتزنگر، کارل ویترز، بیل دوک

یکی از تنها چیزهایی در تاریخ سینما که توانست ترس را به دل آرنولد شوارتزنگر ببرد؛ این بازگویی دوباره از کتاب «خطرناک‌ترین بازی»، یک فیلم اکشن علمی‌تخیلی در دهه 80 است که عضلات فولادین آرنولد را با یک داستان ترسناک علمی تخیلی ترکیب می‌کند که از جلوه‌های کاربردی در آن زمان و البته جلوه‌های پیشرفته رایانه‌ای بهره می‌برد تا فناوری پیشرفته موجود در بیگانگان فضایی را به بهترین شکل ممکن برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

در حالی که فیلم‌های بعدی این فرنچایز بر روی تلاقی‌های جلب توجه گونه آن با فیلم‌های بیگانه تمرکز می‌کردند، اما این اولین فیلم یک بازی هوشمندانه موش و گربه بود که به تماشاگران نشان داد که موجودات فضایی می‌توانند باهوش باشند در حالی که هنوز یک هیولا هستند.

Hanna

  • کارگردان: جو رایت
  • ستارگان: سرشا رونان، اریک بانا، کیت بلانشت

در مورد این فیلم و آدمکش نوجوانش چیز‌های زیادی برای دوست داشتن وجود دارد: کارگردانی جو رایت، موسیقی کمیکال برادرز، معرفی توانایی‌های سیرشا رونانِ فوق العاده به دنیای سینما و صحنه‌های اکشن استخوان خرد کن (از جمله صحنه به یاد ماندنی مبارزه در یک ایستگاه مترو). اما جدا از این ویژگی‌ها، شاخصه اصلی هانا لحن و حال و هوای کلی و منحصر به فرد آن است که بعد از گذشت چند سال هنوز به فضای آن فکر می‌کنیم.

شاید ایده اولیه فیلم هانا، یعنی دختری که تنها با پدرش بزرگ شده و برای قاتل شدن آموزش دیده، کمی آشنا باشد. اما وجود جو رایت در پشت دوربین و همچنین حضور یک شرور برجسته با بازی کیت بلانشت و تیم بازیگری حرفه‌ای به همراه لوکیشن‌های خیره کننده (از جمله پارک تفریحی متروکه) هانا را به اثری متفاوت و بکر تبدیل کرده است.

ما می‌بینیم که شخصیت رونان از مهارت‌های خاصش برای انجام کارهای بسیار وحشیانه استفاده می‌کند، اما یک حساسیت نیز برای او وجود دارد، یک طرف انسانی که آرزو دارد ارتباطاتی را که هرگز نداشته است با دیگران برقرار کند، این شاخصه عامل احساسی درست این فیلم به شمار می‌آید.

این خیلی، خیلی سخته. اما گاهی اوقات بچه‌ها هم آدمای بدی هستن.

ماریسا (با ایفای نقش کیت بلانشت)

Lethal Weapon

جضور مل گیبسون در اسلحه مرگبار جضور مل گیبسون در اسلحه مرگبار
  • کارگردان: ریچارد دانر
  • ستارگان: مل گیبسون، دنی گلاور، گری بوزی

شاید خیلی‌ها بگویند فیلم «۴۸ ساعت» ساخته والتر هیل در سال ۱۹۸۲ بود که باعث شروع فیلم های اکشن پلیسی رفاقتی شد، اما این «اسلحه مرگبار» بود که این فرمول را پنج سال بعد کامل کرد. اولین فیلمنامه شین بلک داستانی در مورد دو پلیس ناهماهنگ و بی‌میل به رفاقت بود که در ابتدا با یکدیگر اختلاف نظر اساسی داشتند، اما پس از درگیر شدن با یک پرونده قتل، رفته رفته به یک احترام متقابل رسیدند و سپس به دوستان جدا نشدنی تبدیل شدند.

شین بلک پس از موفقیت ایده‌اش در فیلم «اسلحه مرگبار» مابقی حرفه خود را نیز با دنباله روی از نشانه‌های همان اثر ادامه داد که حاصل آن آثاری اکشن رفاقتی شامل «آخرین پسر پیشاهنگ» تا The Nice Guys و البته «بوسه طولانی شب‌بخیر» و «بوس بوس بنگ بنگ» شده است.

حتی او این ایده را در فیلم اکشن فانتزی «The Last Action Hero» به کارگردانی جان مک‌تیرنان و بازی آرنولد شوارتزینگر نیز برانداز می‌کند. به طور کلی، الگویی که با فیلم «اسلحه مرگبار» ایجاد شده است به زودی تبدیل به فرمت اصلی فیلم‌های رفاقتی پلیسی می‌شود، و این هنوز هم همچنان به قوت خود باقی است.

من اوضاع رو پیچیده نمی‌کنم. خودشون اینطوری میشن.

مارتین ریگز (با ایفای نقش مل گیبسون)

The Killer

  • کارگردان: جان وو
  • ستارگان: چاو یون فت، دنی لی، سالی یه

جان وو کارگردان مشهور هنگ کنگی در فیلم The Killer، یکی از آثار تعیین کننده در زیر ژانر «خونریزی قهرمانانه» را تولید و روانه سینمای جهان کرد؛ جان وو با این فیلم کلاسیکِ سرد و سنگین در ژانر اکشن، سبک و امضای خود را در مورد خشونت افسار گسیخته، ضرباهنگ اپرا گونه و استفاده سنجیده از حرکت آهسته تکمیل کرد.

در واقع این کارگردان با این اثر خود بود که فیلمسازان سراسر جهان را تحت تأثیر توانایی خود قرار داد. جالب است بدانید کوئنتین تارانتینو اغلب در مورد تأثیر کارهای جان وو بر آثارش صحبت کرده است؛ او در فیلم جکی براون اشارات جالبی به این اثر جان وو دارد، اما اساساً دو فیلم «بیل را بکش» از تارانتینو نشانه‌های واضح تری از فیلم شناسی جان وو می‌گیرند.

بنابراین فیلمی چون «The Killer» تأثیرگذارتر از آن چیزی است که برخی تصور می‌کنند. در واقع، آثار اکشن جان وو در هنگ کنگ بیش از هر فیلم آمریکایی مسئول هجوم فیلم های اکشن بزرگ در دهه 1990 است.

رابرت رودریگز دوستِ نزدیک تارانتینو، بارها اعتراف کرده است که هر دو فیلم اکشن شناخته شده او یعنی «ال‌ماریاچی» و «دسپرادو» در ادای احترام به فیلم قاتل ساخته جان وو تولید شده‌اند، در حالی که شباهت هایی که در «نیکیتا» و «لئون» لوک بسون یافت می‌شود نیر مطمئناً تصادفی نیستند. به طور کلی فیلم های پرفروش و اکشن زیادی وجود دارد که تأثیر سنگین «خونریزی قهرمانانه» را در خود دارند.

Bullitt

فیلم اکشن Bullitt ساخته پیتر یتس فیلم اکشن Bullitt ساخته پیتر یتس
  • کارگردان: پیتر یتس
  • ستارگان: استیو مک کوئین، رابرت وان، ژاکلین بیست

هالیوود در اواخر دهه 1960 شاهد تغییر در فیلمسازی خود بود. رویکرد محافظه کارانه هالیوود قدیمی جایگزین فیلمسازان جوان شد که داستانهای خطرناک و تلخ تری را بیان می‌کردند. در حالی که این در بسیاری از ژانرهای مختلف دیده می‌شد، اما در فیلم های اکشن با بولیت تعریف شد.

با بازتعریف مفهوم تعقیب و گریز خودروها در مدیوم سینمایی، نمادین ترین صحنه بولیت هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین سکانس‌های اکشن ماشینی که تقریباً 50 سال قدمت دارد شناخته می‌شود و مورد ستایش قرار می‌گیرد. این سکانس شاخص نشان دهنده ده دقیقه بی امان خِس خِس لاستیک و سوزاندن آنها به همراه تاثیر بدلکاری‌ها و کار دوربین با تدوین بی‌نظیر است.

در واقع این صحنه تعقیب و گریز حس واقعی یک گشت و گذار هیجان انگیز را به تصویر می‌کشد که قبلاً در هیچ فیلمی ثبت نشده بود. اگرچه ممکن است آن لحظه تعیین کننده باشد، اما بولیت بسیار بیشتر از یک فیلم عادی است که در اطراف یک تعقیب و گریز ماشینی ساخته شده باشد.

برای مثال کارگردانی پیتر یتس با درنظر گرفتن اصل سرد بودن لحن و فضا که در بسیاری از آثار سینمای دهه 60 میلادی یافت میشد، از فضای شهری سانفرانسیسکو به بهترین نحو استفاده می‌کند تا با ترجیح تصویربرداری در مکان و استفاده از لوکیشن‌های واقعی، شهر را به عنوان یک شخصیت به بیننده معرفی کند.

بنابراین، جزئیات گنجانیده شده در عناصر اکشن و داستان، حس واقع گرایی را درون این اثر افزایش می‌دهد. از طرف دیگر نقش استیو مک کوئین در چارچوب یک «پلیس علیه سیستم» به لطف قدرت ستاره‌ای این بازیگر امروزه تقریباً به یک کهن الگوی ژانری تبدیل شده است.

بولیت برای فیلم های اکشن ضد قهرمانی پر جنب و جوش و ستاره محور دهه 70 میلادی مانند «هری کثیف» ، «ارتباط فرانسوی» و «آرزوی مرگ» یک عنصر تماماً الهام بخش بود. از طرف دیگر این اثر الگوی اصلی سکانس‌های اکشن ماشینی اثری چون «Gone in 60 Seconds» و حتی مجموعه فیلم سریع و خشمگین است. و همچنین تأثیر این فیلم بر ژانر اکشن امروزه هنوز هم به شدت از طریق امثال مجموعه فیلم‌های بورن و Baby Driver و حتی جان ویک ادامه دارد.

Commando

  • کارگردان: مارک ال لستر
  • ستارگان: آرنولد شوارتزنگر، رای داون چونگ، دن هدایا

ارتش تک نفره آرنی؛ آیا این مزخرف ترین فیلم در لیست ماست؟ شاید. آیا با این وجود اثری سرگرم‌کننده است؟ قطعاً بله. کماندو یکی از فیلم های تمام اکشن شوارتزنگر در دهه 80 است که مملو از طرحی نامفهوم، اکشن بزرگ، و دیالوگ‌های تک خطی بی پایان برای این ستاره محبوب است. در واقع این فیلم تعریف کاملی از سینمای اکشن هالیوود در دهه 80 میلادی است. در کنار این موارد کماندو یک فیلم اکشن فوق‌العاده احمقانه و کارتونی است که می‌توان از آن به خاطر ایراداتش لذت برد، نه با وجود آنها.

Kung Fu Hustle

  • کارگردان: استفن چاو
  • ستارگان: استفن چاو، یوئن وا، بروس لیونگ

صحبت در مورد عصر مدرن فیلم‌های هنرهای رزمی بدون مطرح کردن ذهن منحصر به فرد و دیوانه استفن چو سخت است. او در سال 2001 با تولید «فوتبال شائولین» به تمجیدهای بین المللی فراوانی دست یافت.

این فیلم دربارهٔ یک راهب پیشین بودایی از معبد شائولین است که سال‌ها پس از درگذشت استادشان و در جریان وقایعی، ۵ برادر خود را متحد می‌کند تا مهارت‌های فراانسانی خود را در زمینهٔ هنرهای رزمی، در مسابقات فوتبال بکار بگیرند و شائولین کونگ‌فو را در میان مردم رواج دهند. اما Kung Fu Hustle که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، یک فیلم رزمی، گانگستری و کمدی است که نام استفن چو بیشتر سر زبان‌ها انداخت.

به صورت خلاصه فیلم Kung Fu Hustle جلوه‌های ویژه، هنرهای رزمی و لحن و سبک انیمیشن Looney Toons را با جلوه‌های خنده دار ترکیب می‌کند. این اثر یک فیلم کونگ‌فو عالی است که با دیدن آن باید انتظار ارجاع به سینمای ژان رنوآر، درخشش و حتی مرد عنکبوتی را داشته باشید. این یک نامه عاشقانه به بسیاری از چیزهاست؛ اگر بعد از شانگ‌چی به دنبال یک فیلم هنرهای رزمی هستید که همراه با لحظات خنده دار باشد، دیدن این اثر اساساً اجباری است.

  • ۱۵ فیلم خشن ابرقهرمانی تاریخ سینما
  • ۱۰ فیلم اکشن بین‌المللی برتر یک دهه اخیر
  • ۱۰ مورد از بهترین بازسازی‌های فیلم‌های اکشن

V for Vendetta

  • کارگردان: جیمز مک‌تیگو
  • ستارگان: ناتالی پورتمن، هوگو ویوینگ، جان هارت

اقتباس سینمایی داستان وی مثل وندتای آلن مور توسط واچوفسکی‌ها کارگردانی نشده اما فیلم جیمز مک‌تیگو بی‌شک هویتی مشابه فیلم‌های آنها را در خود دارد. وی مثل وندتا یک فیلم اکشن است که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. البته این حرف‌ها گاهی اوقات در لابه‌لای جلوه‌های بصری و سینمایی فیلم گم می‌شوند.

فیلم پیامش را درهم‌ریخته به مخاطب منتقل می‌کند اما سینماتوگرافی و سکانس‌های اکشن جایی برای اعتراض باقی نمی‌گذارند خصوصاً اجرای ناتالی پورتمن در تمام طول فیلم که بی‌نظیر است. پورتمن به طرز ترسناکی در نقش خود فرورفته و عملکرد او به‌قدری در اینجا قدرتمند است که اثر آن را می‌توان در نقش‌های آینده او پس‌ازاین فیلم مشاهده کرد.

Zatoichi

  • کارگردان: تاکشی کیتانو
  • ستارگان: تاکشی کیتانو، تادانابو آسانو، یوئی ناتسوکاوا

زاتویچی که نخستین تجربه کیتانو در زمینهٔ فیلم‌های «تاریخ» سامورایی است، در ردیف بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته، قرار می‌گیرد. زاتویچی پر از اشارت و ارجاع به فیلم‌های قدیمی سامورایی، به خصوص فیلم‌های آکیرا کوروساواست. از این‌ها گذشته، سکانس‌های اکشن‌اش نیز هیجان انگیزند. ترکیبی از سوررئالیسم عجیب و غریب و خشونت شرورانه در فیلم موج می‌زند. این فیلم حول محور Zatoichi، یک «ماساژور کور» می‌چرخد که به تنهایی از یک روستا در برابر یک باند حریص محافظت می‌کند که مردم محلی را با اخاذی آزار می‌کنند.

Runaway Train

فیلم اکشن Runaway Train ساخته آندری کنچالوفسکی فیلم اکشن Runaway Train ساخته آندری کنچالوفسکی
  • کارگردان: آندری کنچالوفسکی
  • ستارگان: جان وویت، اریک رابرتز، ربکا دی مورنی

این ملودرام اکشن غم‌انگیز که از طرح اصلی آکیرا کوروساوا اقتباس شده یکی از آثار نه چندان آشنا لیست است که شاید توجه زیادی به آن نشده است. قطار افسارگسیخته داستان منی و باک دو تن از دربندهای زندانی در آلاسکا است که با فریفتن نگهبان می‌گریزند و با رساندن خود به خط آهن ویرجینیا، سوار قطاری میشوند که لوکوموتیورانش سکته میکند و بدون سکان دار در بیابان یخ زده رو به جلو میتازد.

کارگردان روسی آندری کونچالوفسکی ممکن است تنها مردی باشد که هم با آندری تارکوفسکی و هم با سیلوستر استالونه کار کرده است و هر دو حساسیت را در اینجا به ارمغان می‌آورد: قطار فراری فقط یک اکشن تعقیب و گریزی با سرعت بالا نیست، بلکه یک مدیتیشن شیک شکسپیر گونه در مورد غرایز حیوانی انسان است.

The Rock

ایفای نقش نیکلاس کیج در صخره ایفای نقش نیکلاس کیج در صخره
  • کارگردان: مایکل بی
  • ستارگان: نیکلاس کیج، شان کانری، اد هریس

فیلم های اکشن دهه نود میلادی گاهی سرگرم‌کننده ترین چیزی است که می‌توان با آن‌ها وقت خود را پُر کرد. از همین رو فیلم صخره نیز یک چیز خوب برای صرف وقت است. چنین اثری صد در صد ایده اورجینالی ندارد، اما به جای آن یک نیکلاس کیج در قامت یک اسلحه مرگبار و یک مایکل‌بی جوان در پشت دوربین دارد، و همین برای یک اکشن سرگرم‌کننده دهه ۹۰ کافی به نظر می‌رسد.

صخره یک اکشن بلاکباستری است که همه موارد مورد نیاز آن دوران از جمله قهرمان عجیب و فداکار و طنزی معمول را در خود جای داده است. کاملاً روشن است که این فیلم خود وام دار آثار اکشن پیش از خود چون جان سخت است، اما فیلمساز توانسته عناصر شناخته شده آن فیلم‌ها را در صخره دوباره از نو جلا دهد.

The Expendables

  • کارگردان: سیلوستر استالونه
  • ستارگان: سیلوستر استالونه، جیسون استاتهام، جت لی، دولاف لانرگان، بروس ویلیس

اگر می‌خواهید یک فیلم اکشن داشته باشید، اما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام غول بازیگری این ژانر را می‌خواهید ببینید، پس چرا فیلمی را تماشا نمی‌کنید که همه آنها را نشان می‌دهد؟! سیلوستر استالونه با بی مصرف‌ها تلاش کرد تا یک فرنچایز سینمایی اکشن با حضور تمام ستاره‌های این ژانر بسازد، و در نتیجه او در سال ۲۰۱۰ موفق به انجام این کار شد. استالونه با بی‌مصرف‌ها به دنبال احیای اکشن سنتی بود، در واقع او خواست با تولید یک فیلم اکشن که شامل ویژگی‌های آثار دهه هشتاد و نود میلادیست، مردم را دوباره با چنین آثاری آشتی دهد.

جالب اینجاست ایده فیلم به شدت ابتدایی و وام دار سینمای اکشن سنتی است: شما در فیلم شاهد یک گروه مزدور هستید که همه آنها مهارتهای تخصصی خود را دارند. ما در این فیلم شاهد انواع طعنه‌ها و تک گویی‌های شاخص این آثار به اضافه انفجار و گلوله فراوان هستیم، چیزی که ماهیت این چنین فیلم‌هایی را تشکیل می‌دهد.

ما سایه‌ها و دود هستیم، ما رو به بالا میریم. ما ارواحی هستیم که توی شب مخفی میشن.

بارنی روس (با ایفای نقش سیلوستر استالونه)

13 Assassins

  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • ستارگان: بازیگران: کوجی یاکوشو، تاکایوکی یامادا، یوسوکه ایسیا

مدت‌‌ها تب‌ و تاب فیلم‌‌های ژانر سامورائی چندان رونقی نداشت تا اینکه سال 2011 ظهور فیلمی با استانداردهای بسیار بالا، بسیاری از منتقدان و مخاطبان سینما را شگفت‌ زده کرد. این شگفتی هنگامی کامل می‌شود که بدانیم کارگردان آن، تاکاشی میکه، یکی از پرکار ترین سینماگران حال حاضر جهان است که در دوره‌ی کاری بیست ساله‌ی خود افزون بر پنجاه فیلم بلند سینمایی ساخته است.

فیلم ۱۳ آدم‌کش که در شصت و هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ ی ونیز به نمایش درآمد و با واکنش‌های بسیار مثبت رو به رو شد، بازگشتی به دوران طلائی سامورائی است که با بزرگانی چون آکیرا کوروساوا و ماساکی کوبایاشی رقم خورده بود. فیلم به وضوح تداعی‌ کننده‌ی کلاسیکی چون «هفت سامورائی» است و همه‌ ی آنچه را که از یک سامورائی ایده‌آل می‌توان متصور بود داراست.

حکومت راحته، اما فقط برای حاکما. مردم باید برای خدمت زندگی کنن.

ناریتسوگو ماتسودایرای (با ایفای نقش گورو ایناگاکی)

Salt

حضور آنجلینا جولی در سالت حضور آنجلینا جولی در سالت
  • کارگردان: فیلیپ نویس
  • ستارگان: آنجلینا جولی، لیو شرایبر، چیویتل اجیوفور

آنجلینا جولی توانایی کار در سینمای اکشن را با فیلم «آقا و خانم اسمیت» ثابت کرده بود، اما او با فیلم سالت نشان داد می‌تواند به راحتی یک ستاره اکشن منحصر به فرد باشد. این فیلم بنیان اصلی‌اش را از جنس مدرن آثار جاسوسی و اکشن می‌گیرد. البته فیلم سالت با ایده فیلم‌های جاسوسی دهه هفتاد میلادی در بستر یک اکشن مدرن قصه پُر التهاب خودش را تعریف می‌کند. عملکرد جذاب جولی به همراه صحنه‌های اکشن دیدنی، فیلم سالت را به سطحی بالا در آثار اکشن مدرن وارد کرده است.

همانطور که اغلب در فیلم های اکشن موفق اتفاق می‌افتد، جولی بیشتر کارهای بدلکاری را خودش انجام می‌داد. وی همچنین با مأموران اطلاعاتی زن ملاقات کرد تا به واقع گرایی عملکرد خود بیفزاید. در مجموع سالت یک اکشن شیک و یک فیلم جاسوسی قابل تأمل در چند سال اخیر است.

Equilibrium

فیلم اکشن Equilibrium ساخته کرت ویمر فیلم اکشن Equilibrium ساخته کرت ویمر
  • کارگردان: کرت ویمر
  • ستارگان: کریستین بیل، امی واتسون، شان بین، تی دیگز

فیلم توازن یا Equilibrium ترکیبی از دیگر فیلم های موفق اکشن و علمی‌تخیلی پیش از خود است. اما علت وجود فیلم در این لیست استفاده جذاب اثر از امکانات دیگر آثار شاخص اکشن برای پیشبرد داستان خود است. اگرچه فیلم در نهایت لحظاتی گاها احمقانه است، اما ترکیب شیک و ایده‌های Equilibrium به طرز شگفت انگیزی جذاب است.

«توازن» داستان زندگی مردم پس از جنگ جهانی سوم است؛ ظلم و فساد و تباهی جهان را فرا گرفته. رهبری با اتکا به نیروی نظامی به تصرف کل جهان می‌پردازد و برای جلوگیری از جنگ جهانی چهارم که موجب نابودی نسل بشر می‌گردد، با مجبور کردن مردم به مصرف دارو، احساسات را در مردم سرکوب می‌کند. چرا که او معتقد است روح ستیزه‌خوی بشر ریشه در احساسات او دارد. این دارو برای از بین بردن و خنثی نمودن احساسات منفی در انسان استفاده می‌شود ولی باعث می‌شود که احساسات خوب هم از بین بروند.

Heat

هنرنمایی آل پاچینو در مخمصه هنرنمایی آل پاچینو در مخمصه
  • کارگردان: مایکل مان
  • ستارگان: آل پاچینو، رابرت دنیرو، وال کیلمر

در حالی که داستان بسیاری از فیلم های جنایی بزرگ در آمریکا اتفاق می‌افتند، اما این بهترین فیلم جنایی مدرن آمریکایی است. همچنین این اثر یکی از بهترین فیلم های اکشن جنایی است که شامل بزرگترین صحنه سرقت تمام دوران و یکی از بهترین بازی‌های رابرت دنیرو است. اگرچه در طول فیلم آل پاچینو و رابرت دنیرو فقط چند دقیقه همراهی با هم دارند، اما Heat یک درام جنایی جذاب است که بازی‌های جذابی را از ستاره‌هایش می‌گیرد و تسلط مایکل مان بر این ژانر را تایید می‌کند.

The French Connection

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • ستارگان: جین هکمن، فرناندو ری، روی شیدر

این اثر یکی از بهترین فیلم‌های جنایی مهیج است که تا کنون ساخته شده و همچنین یکی از بهترین فیلم های اکشن جنایی تمام دوران است. از طرفی این فیلم خیلی بیشتر از یک صحنه تعقیب و گریز جنون آمیز است. جین هکمن و روی شیدر نقش دو کارآگاه مواد مخدر نژادپرست و بی‌رحم را بازی می‌کنند که به دنبال منبع مواد مخدری هستند که از اروپا به شهر نیویورک می‌آیند.

این درام جنایی تلخ نیویورکی به پایان شگفت انگیزی می‌رسد که ممکن است باعث شود سرتان را تا مدت‌ها از حیرت بخارانید، البته به روشی خوب. این فیلم در سال 1972 نامزد هشت جایزه اسکار شد که برنده پنج جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی شد.

فیلم اکشن انتخاب ویژه نویسنده | Bloodsport

  • کارگردان: نیوت آرنولد
  • ستارگان: ژان-کلود وَن دام، دونالد گیب، فارست استیون ویتاکر

اگر به فیلم های اکشن علاقه داشته باشید در آن صورت نام ژان کلود ون دام یا همان فرانکی معروف، برایتان یک نام آشناست. او یکی از مهم‌ترین ستاره‌های هالیوودی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ بود و در برخی از مهم‌ترین فیلم های اکشن این دوره نقش اصلی را بر عهده داشت. حتی در سال‌های اخیر که نسل جدید استعدادهای اکشن او را شناخت بازهم در موج جدیدی از فیلم های اکشن ظاهر شد. او به‌عنوان یک هنرمند رزمی‌کار همیشه مطرح بود و استعدادهای بازیگری هم بر توانایی‌های او می‌افزود.

اما به نظر خیلی‌ از طرفداران برترین فیلم ژان کلود اثر کلاسیک او یعنی رینگ خونین است که صحنه‌های مبارزه زیرزمینی تا صحنه‌های اکشن معمولی را دربرمی گیرد. همچنین این فیلم باعث شد که او از یک بازیگر مکمل به یک ستاره نقش‌های اصلی تبدیل شود. علاوه بر صحنه‌های اکشن شخصیت داستان، دیالوگ‌ها و بازی احساسی او استعداد بازیگری ژان کلود را نشان می‌دهد.

بیش‌تر در دنیای فیلم‌ها کند و کاو کنید

  • ۳۰ فیلم کمدی که از خنده روده‌برتان می‌کنند
  • ۳۰ فیلم وسترن که شما را به غرب وحشی می‌برند
  • ۳۰ فیلم جنگی تاریخ سینما که میخکوبتان می‌کنند
  • ۳۵ فیلم جنایی تاریخ سینما که هوش از سرتان می‌پرانند
  • ۴۰ فیلم ترسناک تاریخ سینما که کابوس شب‌هایتان می‌شوند

پرسش‌های متداول در مورد فیلم های اکشن

اولین فیلم اکشن کدام است؟

بسیاری از تاریخدانان، فیلم The Great Train Robbery سال ۱۹۰۳ را به عنوان اولین فیلم اکشن تاریخ معرفی کرده‌اند.

ویژگی‌های یک فیلم اکشن چیست؟

یک فیلم اکشن باید به‌طور پیوسته هیجان را به مخاطب تزریق کند و ترکیبی از سرعت، بدلکاری، چرخش‌های شوکه‌کننده و اقدامات ساده قهرمانانه در کنار هم داشته باشد. مبارزه، تیراندازی، تعقیب و گریز، و انفجار بخشی از دی‌ان‌ای این ژانر هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما