شناسهٔ خبر: 52095582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی ایر تاکسی در فرودگاه بیرجند در دستور کار است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از رایزنی برای راه‌اندازی ایر تاکسی (تاکسی هوایی) در فرودگاه بیرجند خبر داد و گفت: برای افزایش پروازها در استان باید به سمت پرواز بومی برویم.

صاحب‌خبر -

عظیم طهماسبی روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند و راهکارهای افزایش پروازها که با حضور استاندار خراسان جنوبی در این فرودگاه برگزار شد، افزود: در زمینه هوانوردی عمومی با تهران برای ایر تاکسی در حال رایزنی هستیم که از بیرجند به استان‌های مجاور پرواز هواپیما با ظرفیت خیلی کم را داشته باشیم.

"ایر ‌تاکسی" یا همان تاکسی هوایی، هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است که می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: در فرودگاه‌های استان ۹۰ پرسنل داریم و به‌صورت هفتگی ۲۸ پرواز توسط شرکت‌های ماهان ایر، پارس ایر و ایران ایر انجام می‌شود.

وی افزود: پروازهای خراسان جنوبی در سال جاری رشد محسوسی دارد اما رشد مسافر را در استان نداشته‌ایم که باعث کوچکتر شدن پروازها شده و به عنوان مثال پروازهای ۱۲۰ نفره گاهی به ۵۰ نفر کاهش یافته است.

طهماسبی بیان کرد: در فرودگاه‌های خراسان جنوبی برای خدمات بهتر نیازمند افزایش نیروی انسانی هستیم که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مانند سایر استان‌ها برای ما مجوز استخدامی صادر شود.

وی گفت: برای افزایش پروازها باید به سمت پرواز بومی برویم و در گذشته شرکت ایران کویر در استان فعال بود که به دلیل مشکلات مختلف در حال حاضر راکد است و اگر این شرکت‌ها را در استان فعال کنیم باعث رشد پروازها می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به ظرفیت معادن و محصولات کشاورزی نیاز به احداث ترمینال بار داریم که در صورت احداث ساختمان توسط استان، شرکت هواپیمایی کشوری هم تجهیز آن را متقبل می‌شود.

وی درباره طرح بهسازی و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند گفت: این طرح با هزینه‌کرد ۳۳ میلیارد تومان در حال حاضر ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم که اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات داخلی شرکت فرودگاه‌های کشور تامین می‌شود.

طهماسبی اظهار داشت: با تکمیل طرح بهسازی و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند حدود چهار هزار مترمربع به وسعت ترمینال فرودگاه افزوده می‌شود.

وی افزود: همه تلاش ما این است که این طرح را تا خرداد سال آینده تکمیل کنیم و پس از آن بهسازی ترمینال قدیم را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: همچنین برای روشنایی باند فرودگاه طبس و پرواز در شب نیازمند تامین اعتبار استانی از محل مدیریت بحران هستیم.

وی اضافه کرد: مشکلاتی دیگری در فرودگاه طبس داریم که نیاز است در یک جلسه کارشناسی این موارد مورد بررسی قرار گیرد تا از محل اعتبارات ملی و استانی حل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اعتبار پاویون فرودگاه بیرجند را تا پایان سال جاری به‌صورت کامل تخصیص خواهیم داد و بقیه اعتبار مورد نیاز را از محل اعتبارات سال آینده تامین خواهیم کرد و باید برای تامین اعتبارات لازم با شرکت فرودگاه‌های کشور هم رایزنی لازم انجام شود.

حمید جهانشاهی افزود: درخصوص تامین نیروی انسانی درخواست لازم توسط اداره کل فرودگاه‌های استان ارسال شود تا مجور لازم را از مرکز پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برای روشنایی باند پرواز فرودگاه طبس همکاری لازم را از محل اعتبارات مدیریت بحران خواهیم داشت گفت: همچنین برای هدایت آب‌های سطحی در اطرف فرودگاه از محل اعتبارت سال آینده کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف اطلاع از شرایط موجود و بررسی راهکارهای تسریع در روند تکمیل پروژه‌های در دست اقدام فرودگاه بیرجند از برج مراقبت، پاویون و طرح توسعه ترمینال داخلی این فرودگاه بازدید کرد.

ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شامل ۲ سالن تشریفات شهریور امسال به بهره‌برداری رسید و در بازدید امروز درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه محوطه‌سازی این ساختمان تصمیم‌گیری شد.

طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه نیز به مساحت ۴ هزار و ۱۵۰ مترمربع با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، فضای قدیمی ترمینال موجود وارد فاز بهسازی می‌شود.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد اما پروازهای آنها محدود به تهران و مشهد است.

این استان با افغانستان و ۶ استان کشور شامل خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان و سمنان همجوار است.

نظر شما